behöver lite hjälp ppl!

W

whateverr

1. jag ska om några dagar och rida en häst som jag, om allt går bra, ska få. denna hästen har jag varit medryttare på ett tag,fast då var han hos sin fodervärd,som inte kunde ha han kvar och nu är han hos sin ägare som inte heller kan ha han kvar. och jag tog tillfället i akt att skaffa mig en egen häst.
det jag vill ha hjälp med av er nu är att jag vill ha som ett "program" att följa när jag ska rida honom inför ägaren (hon vill se om jag klarar av honom) annars får jag han inte. jag vill ha hjälp med vad för övningar jag ska göra, lösgörande övningar, hur jag ska värma upp, vad jag ska göra osv. jag vill ha nånting bra att följa!!
jag gillar den här hästen jättemycket,har dock bara ridit honom några gånger.
han är jättesnäll att rida ut, 100 % trafiksäker.
på banan kan han va lite piggare, men han är inte svårriden på nåt sätt.
han går lätt i form och ja, jag gillar honom starkt!
2. finns säkert trådar om det här redan, och nu låter jag säkert som nån liten nybörjare, men hur får man hästen att gå på tygeln/gå i form/trampa under sig och allt det där som man vill? visst kan jag det lite men jag är ganska osäker på det.
har fått vissa hästar gå på tygeln vissa inte.
jag är ingen nybörjare utan har ridit i många år och ser mig själv som ganska erfaren, men jag har inte riktigt koll på det där ännu.
jag avundas alla som liksom får hästen gå så där fint i form. jag vill också!

3. sittbenet, visst är det så att man sitter ner när det yttre frambenet går framåt? glömmer lätt det där.

4. med fråga 1, jag menade inte på nåt sätt att jag vill fejka för henne att jag är en bättre ryttare än vad jag är, jag vill bara visa min bästa sida.

Sv: behöver lite hjälp ppl!

Först måste jag säga, åh vad spännande :D Jag håller själv på att skaffa häst, var senast igår och provred den som förmodligen kommer hem till helgen :love:

Till dina frågor.. ;)
1. Börja med att bara skritta fram (såklart) på långa/halvlånga tyglar och känn om du kan bestämma farten genom att använda sätet. Gör lite volter, halv igenom, volt tillbaka, serpentiner. Runda spår, det brukar lösgöra hästen. Detta kan du göra både med halvlånga och normalkorta tyglar. När du sen vill lägga in traven så hade jag först travat några varv på fyrkantsspåret, och sen lagt in serpentiner, halvt igenom, volter and so on igen.
Känn efter hur han är med vändande och sidförande skänkel. Prova framdelsvändning, bakdelsvändning, skänkelvikning, öppna, sluta. Glöm inte att ställa hästen på böjda spår och i hörnen. Du kan ju också känna hur bra han lyssnar på gas och broms, gör halt i traven/galoppen/skritten, gör halvhalter, prova galoppombyten, ökad skritt/trav/galopp..
Alltså det finns massvis med grejer du kan göra. Om du vill ha ett program att gå efter så kan du gå in på http://www.stallbacken.com/ och titta på deras dressyrprogram, de har massvis olika uppe på sidan.

2. Till att börja med, form kommer bakifrån. Driv med skänkeln och fånga upp det i tyglarna. Går väl inte riktigt att förklara kanske men du kan ju inte bara sitta och åka på hästen utan du ska driva, antingen med sätet eller skänklarna och fånga upp det i tyglarna så han inte bara springer snabbare. Tänk på att inte bli hård i handen för detta, du ska inte sitta och tjuvhålla i honom hela tiden. Form är inte att hästen kröker på nacken utan form är att hästen sätter bakbenen under sig och höjer ryggen. Sen att böjen i nacken är en påföljd är en annan sak än att tro att det är det som är formen.

3. Du sitter ner när ytterbenet är under dig, helt enkelt :) Du lär dig att känna vilket som känns rätt och fel med tiden.

4. Jamenvisst vill man visa sig från sin bästa sida, tänk bara på att vara ärlig så du inte visar dig från den bästa sidan och sen kommer hem med hästen och flängrider i skogen varje dag ;)

Tänk också över om du har råd att ha häst, för du lär med största sannolikhet behöva rida inför tränare med jämna mellanrum, sen kostar ALLT. Försäkringar, utrustning, foder, stallplats, utbildning, and so on. Listan kan göras lång. Men jag tror att du redan vet om det :)

Lycka till!
Anna

åh, tack för svaren :D
men jag har förstått så att man ska lite leka med bettet, alltså göra små halvhalter/krama om i tyglarna, medans man driver på.
och att man ska få hästen att lyssna på en, tempoväxlingar,volter,ställa/böja, lösgöra hästen och sen börjar den gå i form ganska automatiskt.
aa vi får väl hoppas på det bästa å att det går bra :)

Visst kan du leka med bettet, men såga inte ner nacken på hästen bara. Min häst är lite likadan, driver man på honom och har en mjuk hand som stundvis behöver locka lite med bettet så höjer han ryggen och trampar under sig.

"och att man ska få hästen att lyssna på en, tempoväxlingar,volter,ställa/böja, lösgöra hästen och sen börjar den gå i form ganska automatiskt."

har du rätt i, hästen måste lyssna. tempoväxlingar, volter, ställningar osv är bra sätt för att få den uppmärksam :)

lycka till nu!

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama