Behöver lite hjälp med hur jag ska LEKA

M

Milou75

Har haft min häst sedan mitten av november. Han är 13 år.
Vi har gått prommenader, jag har skrittat långsvängar och vi har myst i stallet. Jag har också jobbat honom genom att flytta bakdel, rygga, stanna när jag stannar och följa med - allt i repgrimma. Även voltarbete där jag ber honom stanna genom att flytta bakdelen eller skära av vägen framför honom.

Är ny på detta med NH men vill såååå gärna lära mig mer så att jag och min kille får en riktigt bra relation.

Det jag upptäkt är att han är väldigt nöjd efter att vi har jobbat med "repgrimman". Däremot har jag svårt att uppfatta honom som glad medans vi jobbar. Snarare är han lite irriterad emellanåt och undrar lite vad jag håller på med. Han är dock väldigt uppmärksam.

Skulle så gärna vilja "leka" med honom - men HUR gör jag det????

Mycket tacksam för tips!!!

/Milou

Sv: Behöver lite hjälp med hur jag ska LEKA

Har du provat klicker-träning? Finns säkert flera trådar om det här på Buke. Leta på nätet annars om klicker/clicker-training. De flesta hästar brukar "tända" på det och tycka det är superskoj.

jag leker med min häst ihagen, vi skuttar runt tillsammans, rullar i snön, ligger å sover middag i hagen. Jag tror leka skall man göra när hästen är lös

Ok det låte rju härligt men hur stimulerar man igång detta??? Om jag skulle göra det med min häöst i hagen skulle han titta konstigt på mig och antagligen tycka att jag var heltossig:crazy:

Lek i hagen som om du busar med en hund!:bump:
Böj dej framåt, smyg på hästen som ett rovdjur:o och framför allt var snabb i vändningarna, hoppa efter åt det håll hästen vänder å "fintas", men var uppmärsam på hur hästen reagerar, det är ju inte meningen att du ska srämma slag på den på riktigt, eller att den blir arg på dej!

Milou75 skrev:
Ok det låte rju härligt men hur stimulerar man igång detta??? Om jag skulle göra det med min häöst i hagen skulle han titta konstigt på mig och antagligen tycka att jag var heltossig:crazy:

Jag sträcker på mig, jag böjer på halsen, tar stora stolta steg, springer bredvid henne, då får man oftast igång henne. Men det är oftast hon som visar att hon är på lekhumör, jag tror de beror mycke på om hästen vill leka också. Alla har vi lekdagar och surdagar. Vissa dagar orkar man bara inte och vissa är man jätteleksugen och glad :)

jag leker också med min häst i hagen. hon har en skogshage, så är man 2 eller flera stycken så kan någon hålla i henne så springer jag och gömmer mig, och ropar sedan på henne så hon letar på mig. det tycker min Märt är kul iaf. :)

annars brukar vi också leka jaga och så.
kela mycket med din häst också. det är jättebra. jag har lekt ända sedan i somras med henne för att hon och ja ska få en lite bättre relation.
det har tydligen fungerat, för hon är gladare nu, och idag blev hon jätterädd för ett tåg och jag tappade henne (jag var ute och gick) så hon sprang iväg, förut skulle hon ha sprungit hem utan mig, men nu stannade hon en bit bort tills tåget åkt förbi, för att sedan komma tillbaka. :love:

var bara tvungen att skriva av mig någonstans. lycka till med din häst. :D

Tss skulle jag leka så med tibra skulle hon bara stå och glo, det funkar väl inte på alla hästar.
Tycker islandshästar är mer av den lugna och snälla typen.
Men med ett varmblod eller mer "långbent nyfiken" häst skulle gå bättre?

det är väl olika från häst till häst antar jag om den är busig eller inte.

Hej alla!!
Jag brukar "leka" med min häst i grimmskaftet, det går bra för mej... Ibland går ja ut o går med min ponny... som en hund!! Okej det kanske inte derekt är en lek att gå ut o gå med sin häst men jag tycker att vi har kul :D

men precis. så länge man har kul så. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 100
Senast: Migo
·
  • Låst
Kropp & Själ Hej Tog ju bort min förra tråd men problemet kvarstår. Tror inte en tråd är en universallösning men skulle behöva lite stöd ändå...
61 62 63
Svar
1 245
· Visningar
82 713
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 252
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar