Behöver lite funderingar...

Sv: Behöver lite funderingar...

Jag skulle nog inte skaffa hund om jag inte kunde ha den med på jobbet eller hade nån som tog hand om den.

Vet själv hur utpumpad man kan vara efter en lång arbetsdag, och vad kommer man hem till? En understimulerad hund som vill arbeta (kanske är olika från fall till fall) Nej, jag skulle iallafall inte orka...

av er på hund!
Ja nu iallafall till min fråga:
Jag har fast 100% jobb och är SÅ sugen på att skaffa en hund!
Saken är bara den att jag jobbar så dumma tider, ledig 2 dagar,sedan jobb 10,5 timmar 2 dagar med rast mellan 14.00-16.00. Så på två dagar kommer jag ju knappt hinna se vovven,förutom någon liten promenad strax innan 09.00 (börjar då) och sedan på min rast.Sedan är jag hemma ca 22.00.

Är ju sugen på hund men det känns änså inte riktigt schysst.
Behöver lite åsiker att bolla med!

KRAM

Jag tycker att man kan se arbetstiderna ur ett annat perspektiv. Med långa dagar de dagar du jobbar, färre jobbardagar/vecka och en rejäl rast mitt på, så har du alla möjligheter i världen att fixa ett bra hundliv trots fulltidsjobb.

Så här resonerar jag:
Det är färre dagar då du behöver hundpassning (hundpassning är ett MÅSTE) och du har möjlighet att själv sköta motionen även de dagarna. Det gör att många kan komma ifråga som dagmattar eftersom de inte nödvändigtvis behöver fylla ut hundens aktiveringsbehov, utan det räcker med sällskapsbehovet och "lätta på trycket" rundor.

Min hund skulle kunna fixa det schemat. Men hon är mycket lugn och trygg hemma också. Jag skulle dock ha lite dåligt samvete för henne de två dagarna och söka efter någon som vill ha lite hundkontakt ett par gånger i veckan så vovven får lite sällskap. Iaf ena det passet.

Håller med, min vovve skulle fixa det, sover bara när han är själv ändå:D Men skulle inte kännas schysst mot hunden, han är ju min lilla bäbis och vill inte att han ska vara själv mer än 4 timmar i sträck...får sjukt dåligt samvete då..och kan till slut inte tänka på annat än att vovven är själv hemma.

Så försök hitta någon som ville ha hundsällskap, behöver ju inte krävas så mycket motion, det kan du ju fixa när du är hemma..men just för sällskapets skull:)

Tack för alla svar!!! :bow:

Jag har iaf bestämmt mej att om det blir hund får det bli en vuxen omplaceringshund.
Min syster har köpt en tik här i lördags och håller på att bygga en stor hundgård,där kanske min vovve kan vara när jag får jobba mycket!
Har även snälla föräldrar som jag vet att om det krisar sej ställer upp och har även sett på internet att det finns många som vill vara dagmatte/husse!
Jag har spanat in mej på en goldentik 4-år,har anmält intresse och får se om jag får svar från nuvarande ägarna

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 383
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 728
Senast: Sandora
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023