Behöver lägga på sig mera..

Shimzy

Trådstartare
Hej alla smarta bukisar :D

Jag har en 6årig val korsing HBL/VBL/FBL som är super svår att hålla hullet på.
Har kollat allt på honom så det är ingen brist på något eller något fel på honom som gör att han inte kan hålla sig..

Har precis flyttat till ett stall med hö istället för hösilga och nu efter en månad ser jag redan att han börjar lägga på sig..men detta ytterst lite..

Tänkte om jag kankse ger "fel" kraftfoder..
Han får i dags läget :
12-13 kg hö om dagen
en murar hink strå luzern
3 liter havre
8 dl torr betfor

tänkte att jag kanske kan byta ut havren mot ett effektivare fodermedel för just honom..
När jag tänker efter så ger jag havre mest bara för att det ingick i stall hyran på det förra stallet och för att han gillar det och..tja det är enkelt. Men nu har jag ju möjlighet att byta eftersom jag ändå måste köpa kraft själv..

tips!?

vill inte ge färdig pelleterat foder..utan isåfall får det bli musli.
erfaraneheter av de olika foderleverantörernas musli sorter?
bara dem som är med extra proteiner..

Korn funkar inte..blir bara gallig
hestekraft föll han ur när han fick ( fick ändå 3 liter plus 2 liter havre)

han rids inte alls mycket för tillfället eftersom jag vill ge honom en chans att lägga på sig lite först så han har möjlighet att bygga muskler..

tacksam för lite tips och åsikter..

Sv: Behöver lägga på sig mera..

Mitt varmblod såg HEMSK ut i våras. Föll ur totalt och såg ut som en " rugg uggla" i pälsen.

Pelle är då född -90 å 165 cm hög.
Fri tillgång på hö
Havre 1liter
Betfor ca 1 liter
Kornkross 1 kg
Mustang orginals helfoder 1kg
1 kg lucernpellets morgon och kväll
1/2 dl torsklevertran morgon och kväll
2 dl olja morgon och kväll
Mustangs active mineraler med äppelsmak

Han SKRITTADES mest under tiden jag försökte få upp honom i hull.

Jag har också varit skeptisk emot pelleterade foder. MEN har ändrat åsikt totalt..
Anna-Carin

varför ändrat åsikt?

jag har hört flera som läst att pellets ofta innehåller "klister" för att hålla ihop pelltsarna. och att en pellets ofta är för hård för hästen, inget naturligt fodermedel är så hårt att tugga..

Det beror alldeles på vad du har för värden i det grovfoder du ger.

för att vara säker så skulle jag göra en analys på höet. men om du vill ha tips på musliefoder med hög proteinhalt så prova Build Up från Dodson and Horrell. Jag har ett stort halvblod som hade svårt att gå upp i hullet detta var det enda som funkade. Nu är hon jättefin.
Bara ett litet tips men först skulle jag kolla om det finns nån analys annars göra en först.:)

Jag ändrade åsikt för att hästen åt det rätt av och gärna!

Annars så LÄMNADE han gärna kraftfodret till förmån för vårat HÖ!!

Jag ska väl tillägga att jag BLÖTER allt foder.. Ända gången jag ger de pelleterade fodret tort är när jag använder det som godis till mina hästar.
Jag har nu övergått till FODERCENTRALENS helfoder standard. Herrn är idag FIN i hullet.. Vårat hö ligger lite lågt i protein i år så jag ger honom SOJA som tillskott. På slutet så ville han INTE äta lucernpelletsen letade ut betforen i geggan så att säga..
Anna-Carin

Det är en skröna.

Ger mer mat, vad du ger är inte så viktigt. Öka på lucernen så kommer du se skillnad.

Principen är mer in än ut så lägger de på sig.

Min är likadan, Han får nu 14 kg HÖ(kvot 6), 3 kg havre, 1 kg krafft pluss grön, 6 dl olja, 5 dl soja. Det håller han sig bra på!Han hatar lusern, och han tål soja väldigt bra...

föresten hur stor behov borde han ha?
6 årig
val170 mkh
väger ca 500
rids förtillfället bara i skritt ca 4 dagar i veckan.

grejen med lucernet är som så många andra hästar att han äter det lite skeptiskt.
prövat blötlagda pellets å det äter han i ca 2 veckor sen strejkar han.
och mer än en hink strå om dagen äter han itne..tyvärr :(

ang klistret så var det margareta benderot som sade det har jag för mig..och hon kan ju enhel del foder och läst massor med forsknings handlingar.

är du säker på att de är de värderna , för då får du en kvot på 2.85 och eftersom kvoten ska helst ligga runt 6 så har du rätt mycket att fodra upp för att hamna rätt.

ja tyvärr så tror jag det.. :(
det var riktlinjer från bonden och dem brukar ju inte lova sämre utan oftast bättre..

vi hoppas på att hitta ett mycket bättre hö nästa hö-köp i februari..

tips på foder som hjälper mig nu?

ja du är ju inte ensam om dåligt hö i år.

Blev själv tipsad om linfrökaka igår till häst som behöver mer protein. har själv aldrig provat. Men eftersom du inte får i honom mer lusern så kanske det kan vara värt att prova, och samtidigt ha kvar lusernet.
Sen har du ju även soja som har hög protein halt, men vissa hästar kan reagera då sojan är ganska starkt för magen.
och ang att du inte vill fodra med pelleterat foder så finns de foder utan bindemedel själv använder jag ett pelletsfoder som heter Åsebro som jag är jätte nöjd med.

vet inte vem det är men jag har läst en hel del av kunniga fodermänniskor och ingen av de skriver nåt om det.
Vi har haft trådar här på buke förut där det kommit fram till att det är en skröna.

Du behöver ge ett foder med högt proteininnehåll. Finns många muslisorter, bla har krafft sin gröna musli.
Pellets går att blöta så de löser upp sig om det skulle kännas bättre.

låter det rimligt att han skall ligga på MJ behov 69
och ett Smb behov på 485

tack :D

varför ändrat åsikt?

jag har hört flera som läst att pellets ofta innehåller "klister" för att hålla ihop pelltsarna. och att en pellets ofta är för hård för hästen, inget naturligt fodermedel är så hårt att tugga..

Det är inte klister!
Är du rädd för bindemedel så kan du inte ge müsli iheller. Det innehåller också bindemedel för att inte innehållet ska skikta sig.
Du kanske ska akta dig för strålusern också för det kan innehålla samma bindemedel.
// Linda

Pelleterade foder är inte farliga det är en skröna. Jag föredrar att "blanda själv" om det är mer ekonomiskt att ge t.ex. havre, korn, betfor etc.. en att köpa färdigfoder annars kan jag lika gärna vända mig till närmsta återförsäljare av t.ex. Svenska foders eller Kraffts produkter. Vad man sedan väljer, om det nu är müsli eller pelleterat foder är väll en smaksak. Enda anledningen till varför jag valde att ge müslifoder till min häst tidigare i stället för pelleterat var för att hon hets åt sin mat så, bara slängde i sig den och inte tuggade ordentligt. Men gällande bindemedel osv. så finns den som någon tidigare nämt i hackad strå och müsli med. Är du rädd för foderstrupsförstoppning kan du blöta fodret i samband med utfodringen.

Men vore jag du skulle jag ge mycket mer lucern. Jag hade ändå ett bra hö förra året men fodrade ändå med lucern för att få en bra balans. Jag behövde inte ge så stora mängder dock men jag tycker inte det låter som om din häst får i sig tillräckligt mycket protein.

En grundregel är att hästen ska få i sig 6 ggr smältbart råprotein som den ska få i sig Energi (MJ ) så om hästen får t.ex. 100 MJ så ska den ha 600 g smbrp.

Om den inte äter pelleterad lucern kan du ju prova att blanda den med betfor så att det blir smakligare. Annars finns det bra foder med mycket protein i. Krafft rehab har jag generellt goda erfarenhet av att få upp hästar i hull utav. Även Hippo Grow Alfa, Krafft Groov 125 Krafft Protein, Krafft Müsli grön, Hestekrafft kan vara värt att kolla upp.

I ditt fall känns det rätt så känns det förkastligt att ge havre och betfor för att få balans med det hö du ger.. eftersom höet är så himla rikt på MJ i förhållande till det lilla smbrp som det innehåller. Med havre och betfor känns det ju som om att du tillför ännu mer energi mest och inte så mycket protein...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 545
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?