Behöver lägga på sig mera..

Sv: Behöver lägga på sig mera..

Pellets har jag slutat med själv för en herrans massa år sedan, speciellt Krafft's foder vet jag FLERA hästar som fått foderstrupsförstoppning av, unghästar kanske kan klara det någon kort period, men annars är jag anti det trots att jag tror det är ett bra foder med 'rätt' innehåll.

Jag fodrar själv med Dodson & Horrell Build Up, Fibergi Elit och från Ströeh's sortiment: Pre Alpin Senior (60 olika grässorter) , Ströeh Horse Flakes och Cura Caballo Vitality Extraktion - enastående foder som får i stort sätt alla hästar upp i hull och blanka i pälsen

Min är likadan, Han får nu 14 kg HÖ(kvot 6), 3 kg havre, 1 kg krafft pluss grön, 6 dl olja, 5 dl soja. Det håller han sig bra på!Han hatar lusern, och han tål soja väldigt bra...
6 dl olja? jag har läst nånstans att hästen bara kan ta upp 1 dl olja, resten går till "spillo".. stämmer inte detta? Det trodde jag...

Varför har du slutat med pellets? Är man rädd för foderstrupsförstoppning kan man blöta upp pelletsen om hästen tycker att det är acceptabelt att äta uppblött foder. Sedan ska man alltid fodra med hö ca 20 min innan kraftfodergiva för att hästens salivutsöndring ska komma i gång ordentligt = minskar risken för foderstrupsförstoppning. Själv gav jag alltid rejält uppblött betfor tillsammans med krafft rehab.

De foder du nämner som Dodson & Horrell och Ströeh är visserligen kanske bra foder rent innehållsmässigt men själv är jag skeptisk mot alla importerade fodersorter som finns på denna oändliga marknad. Fodersorterna är inte anpassade efter våra svenska marker och de förhållande som finns här. Det är rent utav korkat att köpa importerat foder som fraktats lång väg land och rike runt, inte minst ur miljösynpunkt. Dessutom behöver man oftast ändå komplettera med t.ex. selentillskott eftersom vi har brist på det i våra svenska marker. Och inte minst så är ju mycket utav de pengarna man lägger på fodersäckarna egentligen kostnaden för att fodret åkt så lång väg och egentligen inte för det som ligger i säckarna...

6 dl olja? jag har läst nånstans att hästen bara kan ta upp 1 dl olja, resten går till "spillo".. stämmer inte detta? Det trodde jag...

Det stämmer inte. Hästar har lätt för att ta upp fett, men de måste vänjas in sakta.
// Linda

Varför har du slutat med pellets? Är man rädd för foderstrupsförstoppning kan man blöta upp pelletsen om hästen tycker att det är acceptabelt att äta uppblött foder. Sedan ska man alltid fodra med hö ca 20 min innan kraftfodergiva för att hästens salivutsöndring ska komma i gång ordentligt = minskar risken för foderstrupsförstoppning. Själv gav jag alltid rejält uppblött betfor tillsammans med krafft rehab.

De foder du nämner som Dodson & Horrell och Ströeh är visserligen kanske bra foder rent innehållsmässigt men själv är jag skeptisk mot alla importerade fodersorter som finns på denna oändliga marknad. Fodersorterna är inte anpassade efter våra svenska marker och de förhållande som finns här. Det är rent utav korkat att köpa importerat foder som fraktats lång väg land och rike runt, inte minst ur miljösynpunkt. Dessutom behöver man oftast ändå komplettera med t.ex. selentillskott eftersom vi har brist på det i våra svenska marker. Och inte minst så är ju mycket utav de pengarna man lägger på fodersäckarna egentligen kostnaden för att fodret åkt så lång väg och egentligen inte för det som ligger i säckarna...

Kloka ord!!
Av just den anledningen så har jag bytt från Mustangs helfoder till Fodercentralens Helfoder.. Då fodercentralen bara ligger dryga 8 mil härifrån= Bättre ur miljösynpunkt
Inte lika fina säckar men.. so what .. de är INNEHÅLLET jag betalar för. Häller ändå upp fodret i tunnor och eldar upp säckarna.
TYVÄRR så tillverkar de ännu så länge INTE mineraler så därför blir det Mustangs mineraler..
Anna-Carin

vi har bara ca värden på höet ca Mj7 och smb 20

Ditt hö har inte bra värden, det är ett katastrof hö.
Du behöver tillsätta massor med proteiner för att kompensera proteinbristen. Inte öka på mer energi i form av havre o betfor.

Ditt hö har inte bra värden, det är ett katastrof hö.
Du behöver tillsätta massor med proteiner för att kompensera proteinbristen. Inte öka på mer energi i form av havre o betfor.

Fast nu läste du nog fel... :p Hon har faktiskt skrivit " vi har b a r a..." och inget om "bra". ;)

I boken Hästens näringsbehov och utfodring kan detta läsas:
" En maximal giva är 75-100g fett / 100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle, sammanlagt det dubbla per dag."

Så man kan alltså ge dom totalt upp till 200g per 100kg häst och dag. Det innebär 1kg (ca en liter!) per dag för en 500kg häst!! ;)
(men ska alltså delas upp på minst TVÅ givor)

låter det rimligt att han skall ligga på MJ behov 69
och ett Smb behov på 485

Till en häst som väger ca 500 kg och som inte motioneras kan nog runt 69 MJ vara lagom och om man räknar på "gånger sex regeln" för att komma upp i hyfsad giva smältbart råprotein så blir minimum på smbrp lika med 414. Men detta är enligt Pappret.

Det viktigaste är att fodra "med ögat" och inte stirra sig blind på pappret vad hästen behöver. Sedan tycker jag det låter lite att din häst bara skulle väga ca 500 kg men det kanske den i oförsig gör om den är smäcker.. min häst är ca 168 och är beräknad till att hon väger ca 630 kg, visserligen kraftigare typen av halvblod.. men ändå..

I vilket fall som helst är jag rätt så säker på att din häst får i sig alldeles för lite smältbart råprotein och alltså har proteinbrist. Om man räknar bara på hö och den ungefärliga givan med lucern hack som din häst kan tänkas få i sig av det som du ger idag så ser man att du redan ger ondöigt mycket energi till din häst. Samtidigt kompenseras aldrig givan med smbrp aldrig upp utan det du tillsätter är bara ännu mer energi i form av havre och betfor som i första hand ger mest energi.

Jag tycker visserligen att det är bra att försöka få ut det ungefärliga behovet vad beträffar Energi (MJ) och Smbrp. Sedan får man ändå fodra med ögat och se hur hästen funkar på det. Är hästen mager så får man lägga till men det är ändå viktigt att bibehålla balansen däremellan. Sedan får man räkna på att hästen får i sig tillräckligt med kalcium och fosfor, selen samt magnesium samt att det blir balans däremellan (ca-p kvoten) .

OM du har en häst som inte vill äta så mycket stråfoder dvs. mer en ca 13 kg per dag så skulle jag byta ut ett par kilo hö mot lucernhack för att jämna ut strågivan med balansen mellan MJ/smbrp och sedan kan du därefter tillsätta ytterliggare fodersorter.

svårt att räkna ut kalsium fosfor halten när man inte vet de värdena på höet.. :(

har vägt och kollat noga nu han äter 10 kg hö om dagen resten mockar jag ut varje dag :(

men om jag räknar på 10 kg hö
700g narur musli
2 kg kvarnby luzern ( hoppas han äter det om jag blandar med betfor)

så hamnar jag på 556 smb 86 mj kvot 6,4

låter det okey?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 708
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 538
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 545
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka