Behöver jag större sits?

Sv: Behöver jag större sits?

Nu har vi tittat lite till pa bilden och diskuterat, lang dina stiglader i alla fall ett hal. Prova med ett hal langre, sen testa ytterligare ett hal.

Maken halsar: hela teorin bakom att pa yngre hastar korta stigladrena ar for att fa fram fotterna och upp knana, sa att du kan halla fotterna framfor ditt eget huvud och "knee up", alltsa en version av saddle bronc sits. Fotterna framfor huvudet + knana mot forken = kontaktlim i roven. Man laser sig i sadeln pa det sattet.

Han -tror- att ditt storsta problem ar just att du rider med lite for korta stigbyglar.

Sen far du forsoka kika pa hur din sadel ar byggd, vilken sits ar det den ar designad for att ge dig? Sitsen i de olika inriktningarna ar "helt" olika, och beroende pa inriktning pa sadeln far man anpassa sig. Att rida i pleasuresits i en cuttingsadel t.ex. ar att motarbeta hela syftet med sadeldesingen :)

tack för svaren du ger mig:)

Jag ska testa nästa ridpass att länga ett eller 2 hål och se vad som händer.

Det är en reiningsadel. så någon pleasuresits får man ju inte.., men det kanske är vad jag behöver för att bättra på sitsen? har ju ridit dressyr en gång i tiden, men helt tappat det sedan man började med western- Ingen av mina westerntränare har ens nämnt sitsen heller. Tränar ju mest reining där den inte bedöms alls.

Ha... nu blir jag sakert skjuten, men ar din sadel mot reining... sa glom allt om "lodrat sits" - du ska ha en BALANSERAD sits, men det ar ett helt annat kapitel.

Kolla hur "de stora grabbarna" sitter...

Anledningen att folk inte korrigerar din sits ar for att det "storsta" felet med den ar dina korta lader. Du ar sakerligen balanserad i din sits, aven om den just nu ar mer "gron hast" an "fardig hast".

Vi stirrar oss garna blinda pa "lodrat" sits som det enda ratta, men det ar det inte. (Ja, folk far garna grala med mig om det har om de vill, bring it on) Sitsen ar en... uhm... flytande sak som andras helt beroende pa sadel och inriktning. En "trail" (som i skogsmulle) sitter pa ett satt, for sadeln ar deisgnad sa, en tavling trail sitter pa ett annat satt for sadeln ar designad sa.

En reiningsadel.. fendrarna ar satta lite framfor lodplan for att du ska fa stod i stoppen, ar du helt lodrat i din sits blir det svart att "rulla ner" och "sitta med". Du kommer trilla frammat, och Det ar -inte- roligt. Been there, done that.

Sa atteh, nu upprepar jag mig, forlat, lang ladrena, hitta dig sjalv i sadeln, lat dig sjalv "rulla ner" och ha dina fotter dar du kan vara avslappnad i benen. Dina tar indikerar till mig att du spanner benen lite for mkt, men det kommer troligen ratta till sig sjalv nar du hittar ratt fenderlangd.

Aprapa viktkommentarerna, ruska det av dig. Du ar inte pa nagot satt for stor for din hast, och tycker nagon annorlunda sa kan de se sig sjalva i spegeln forst och framst.

För stor? Det är väl sitt eget samvete som ska säga stopp? Jag vet ju inte vad din sadel väger?
Jag som är centimetern kortare än dig skulle dock ha svårt att sitta och rida ponny.

Oavsett hur duktig man är att rida så kan man inte bryta fysikens lagar. 100kg extra vikt bara av att sitta still/skritta på ponny är oacceptabelt i mina ögon.

Titta mig i spegeln? Ja bedöm själva, är jag för stor för min häst? filmen är från när hon blev inriden. Har dåligt med bilder.

Forlat mig Tender, det ar sent och det ar mojligt att jag uttrycker mig lite hart.

For det forsta sa var det VIKT, sa vad har din centimeter med matematiken att gora?

Enligt -engelska- standradmatt behover min make, med tanke pa sin langd, en hast med en mankhojd pa 180-190 cm.

Enligt engelska standardmatt ar du for lang for din hast.

Enligt gangse gallande teorier som presenterats i traden misstanker jag att jag ar en av fa som isf borde fa rida mindre hastar med mina fjuttiga kilon. Att jag daremot LANGD massigt enligt engelsk standard behover en hast som ar ungefar 160 cm i mankhojd ar ytterligare en sak.

LANGDmassigt enligt "gangse antagna" klassiska regler sa ar jag for lang for att rida mitt sto. Tough shit. Hon ar stabilt byggd, cutting quarter med suverana ben, perfekt rygg, utmarkt arsel och bra bogar.

Ska vi folja "gangse antagna regler" (som f.o. kom till for ryttare som rider mer fine boned hastar och alltsa inte kom till i narheten utav t.ex. quarters) sa far vi j-vligt svart att hitta en quarter avlad for nagon annan gren an hunter/pleasure. Hunter pleasure hastar ar dock INTE viktbarande pa samma satt som en ranch quarter. De har inte samma fysik.

Med andra ord
Stirra mer pa hur hasten ar byggd an hur hog den ar. Tror man att ett fullblod ar lika viktbarande som en kompakt quarter hast av kossestam sa ar man ute och cyklar, tror man att den kan bara MER vikt for att den ar hogre sa ar man inte bara ute och cyklar - man ar full.

Tjoho!
Nu ska jag ga och lagga mig, men aterkommer med bilder och da hoppas jag att vi kan fa till en gissningslek gallande hojd pa hasten samt vikt och langd pa ryttaren :) :bump:

okey jag suger pa att ga o lagga mig, men har ar en bild

bhorse.jpg

Gissa langd pa ryttaren, ryttarens vikt plus hojd pa hasten :) jag sager till om.. 8-10 timmar vad svaren ar ;)

Med andra ord
Stirra mer pa hur hasten ar byggd an hur hog den ar. Tror man att ett fullblod ar lika viktbarande som en kompakt quarter hast av kossestam sa ar man ute och cyklar, tror man att den kan bara MER vikt for att den ar hogre sa ar man inte bara ute och cyklar - man ar full.

:bow: :bow: :bow:

Alltså du slutar aldrig förvåna mig. har du några vänner i verkliga livet? Skulle inte tro det va med den attityd och elakheter du säger.

Du kallar mig alltså fet då indirekt trots att jag har normalvikt. Att höfterna är breda kan jag väl för f*n inte göra något åt, eller tycker du att jag ska ta en fil och fila ner benen lite granna?

Jag är inte har för att skaffa kompiser.
Du ställa en fråga och sen kasta skit för du gilla inte svaret.
Tolka du det som attityd och elakheter är det ditt problem.

Titta på ditt filmer:
Den sadeln är för stor för båda dig och hästen, du sitta inte stadig i sadeln och hästen markera det med att slå bak utt.
Det som är marklig är att du har en trainer som sitter där (som är insätt i saddle fitting) och gjöra ingenting åt det!

Ett meninglös tråd.

har ar en till forresten

DSCF2045-1.jpg

Not all women are built like an H&M photo model Canada ;)
The biggest problem I had in saddle fitting was "Turkey Drum Sticks", a real Catch 22 Mission, Impossible situation...the saddle don´t fit the horse or rider and the poor horse don´t fit the rider or saddle :crazy:
Suggest a bigger horse too get the saddle too fit then the rider cain´t get on the horse.....it´s a No Win situation.
Then your being a mean bastard for pointing out the problem.
Now you know why I quite trying too help out the wanna-bees and let em figure it out for themselfes.

Alltså. "Too" är inte samma sak som "to", "quit" och "quite" är också helt olika saker. Fast det vet du säkert iom att du är från USA. Hrm.

Det jag menar med min centimeter är att för mindre d-ponnys är jag oftaat för lång så det lätt blir ostabilt och med min vikt + en 20kgs sadel väger över 80 kg vilket jag inte tycker ska rida ponnys.

Har en kompis aom väger snäppet över 40kg, hon är lång men jag tycker inte det är fel att hon rider mindre ponnys? Jag har inte pratat om längden specifikt utan just vikten.
Jag har inte sagt att man ska vara 10cm längre än hästen. Jag sa bara att 75kg på D-ponny är en bra riktlinje.
Jag är nog inte för lång för mina hästar om man tänker på 10cm regeln heller då mina andra hästar är högre än mig :p

Skulle gissa på att mannen på bilden ;) är runt 190 cm 95 kg och att hästen är runt 150-154 cm.

Vann jag färgradion? :D;)

Mjo stolsits stämmer, jag får kämpa emot sadeln hela tiden som sätter mig i stolsits, försöker jag dra bak benen så är stigbyglarna ändå kvar där framme och då åker jag ju givetvis ur stigbyglarna, en ny sadel letas.
Det är en reiningsadel också och dom är ju konstruerade lite så man hamnar i stolsits

Stel är jag dock inte, jag är överörlig i alla leder.

Nej jag borde väl inte behöva större sits, men reagerade mest när jag fick se bilden
Fia!
bling bling sadeln är en pleasure med eqiflexbom.den du köpte av tränarn är en re sadel

Jag är inte har för att skaffa kompiser.
Du ställa en fråga och sen kasta skit för du gilla inte svaret.
Tolka du det som attityd och elakheter är det ditt problem.

Titta på ditt filmer:
Den sadeln är för stor för båda dig och hästen, du sitta inte stadig i sadeln och hästen markera det med att slå bak utt.
Det som är marklig är att du har en trainer som sitter där (som är insätt i saddle fitting) och gjöra ingenting åt det!

Ett meninglös tråd.

Nej fattar väl att du inte är här för att skaffa kompisar men mina fördomar om amerikaner stämmer ju helt klart märker jag.. lite finkänslighet när man skriver kan man ju ha? , ja sadeln är för stor, men som jag sa så är det en annan sadel på filmen. och det är större än normalstor sits (vet inte hur stor) Hästen slår inte bakut p.g.a sadeln utan på grund av sporrarna.Insatt i sadelpassning vet jag inte om han är direkt?

Ha... nu blir jag sakert skjuten, men ar din sadel mot reining... sa glom allt om "lodrat sits" - du ska ha en BALANSERAD sits, men det ar ett helt annat kapitel.

Kolla hur "de stora grabbarna" sitter...

Anledningen att folk inte korrigerar din sits ar for att det "storsta" felet med den ar dina korta lader. Du ar sakerligen balanserad i din sits, aven om den just nu ar mer "gron hast" an "fardig hast".

Vi stirrar oss garna blinda pa "lodrat" sits som det enda ratta, men det ar det inte. (Ja, folk far garna grala med mig om det har om de vill, bring it on) Sitsen ar en... uhm... flytande sak som andras helt beroende pa sadel och inriktning. En "trail" (som i skogsmulle) sitter pa ett satt, for sadeln ar deisgnad sa, en tavling trail sitter pa ett annat satt for sadeln ar designad sa.

En reiningsadel.. fendrarna ar satta lite framfor lodplan for att du ska fa stod i stoppen, ar du helt lodrat i din sits blir det svart att "rulla ner" och "sitta med". Du kommer trilla frammat, och Det ar -inte- roligt. Been there, done that.

Sa atteh, nu upprepar jag mig, forlat, lang ladrena, hitta dig sjalv i sadeln, lat dig sjalv "rulla ner" och ha dina fotter dar du kan vara avslappnad i benen. Dina tar indikerar till mig att du spanner benen lite for mkt, men det kommer troligen ratta till sig sjalv nar du hittar ratt fenderlangd.

Aprapa viktkommentarerna, ruska det av dig. Du ar inte pa nagot satt for stor for din hast, och tycker nagon annorlunda sa kan de se sig sjalva i spegeln forst och framst.

sadeln är ju tydligen en pleasuresadel och inte reining fick jag höra, är ju inte helt hundra på vad som stämmer här nu;)

Jag ska testa att länga fendrarna så får vi se.

sadeln är ju tydligen en pleasuresadel och inte reining fick jag höra, är ju inte helt hundra på vad som stämmer här nu;)

Jag ska testa att länga fendrarna så får vi se.

Haha ja da borde du Verkligen langa ladrena! Vill minnas att man rider med annu langre lader i en pleasuresadel an en reiner (om du inte luskat ut det redan sa ar inte riktigt pleasure min "thing" liksom)

Bara prova och kor pa :) Men ar det en pleasuresadel sa ar satet antagligen vinklat och format lite annorlunda vilket paverkar din sits ocksa, och stallde till det lite for mig som utgick fran att det var en reiningsadel ^^ Sa kan det ga :D

Tiffy, modig du ar! :) Men du hade lite fel, hast var ungefar dar du la honom i hojd, men ryttaren ar langre an du gissade, 2 meter. (Det ar maken assa ;) )

Eftersom du var den enda som gissade sa far du en kanadensisk kaka i present, for upphamtning iofs, men jag lovar den ar god ;) Den gule hasten tankte jag lagga in en bild pa med maken barbacka med... han ar 10 cm hogre an gamle svarting var - men husses ben hanger ner lika mycket. Bara for att visa hur mycket olika kroppsbyggnader gor pa hastarna. Nu ar min karl nastan bara ett par langa ben, sa han gor de flesta hastar "sma" nar han sitter pa dom varesig dom ar det eller ej. Frost som var runt 170 hog sag ut som en ponny med husse pa. Min 155 cm hoga halvblodsdam fick han att se ut som en shetlandskorning nar han satt upp... Skulle han nagonsin sitta upp pa Baby sa lar hon se ut som en liten fallabella. :rofl:

Tender: huruvida det blir obalanserat pga langden handlar om hur hasten ar byggd. Inte bara hojden. Du undrade om du var for stor, enligt ganse "vedertagna" riktlinjer sa galler ju 10 cm gransen, det ser pa bilden ut som om du ar mer an 10 cm hogre. Sen skriver du ju inte ut exakt vad du vager, men gissar att du ligger pa 60 kg? Sen ar det inte sadar jatte manga sadlar som vager 20 kg. Min gamla simco vagde 12 har jag for mig, min lilla sadel har vager runt 10, makens 15+ men inte over 20, trotts all tillagd utrustning. Skulle de vaga 20 kg skulle jag ha jatteproblem med att sadla vara 160+ hastar och det har jag inte ;)

Jag vander mig helt enkelt emot att vikt kom in i traden da det inte har nagot med tradstarten att gora.

Leaf: haha.. jag vet, im a skinnyminny. Inte alltid bra!

Går inte videon att se?

Sen att visar ni tydligt mobbarsidan. Alla har inte universitetsexamen i språk! Och sedan säga att vissa inte bör få uttala sig??? Ni BORDE SKÄMMAS! Så beter man sig inte och är oacceptabelt!

Jag skrev att jag inte visste va sadeln vägde. Sadeln jag lånade vägde iaf 20kg sen så är det pad på nått kg, och sadelgjord, sen blir det kläder mm så det ökar på.
Jag har inte skrivit att man inte kan vara lång och rida liten häst? Gav exemplet på min kompis ?? Hon är ca 165-170 och rider utan problem c-ponnys...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka