Behöver jag större sits?

Sv: Behöver jag större sits?

Tycker du jag har dålig sits alltså? Varför just streching då, ser jag stel ut?:p

Det ser ut som att du har lite stolsits vilket de flesta har,stel vet jag inte men det brukar de flesta vara och för att orka sitta i en lodrät sits så är det bra om inte för korta stela muskler kämpar emot.

Med din vikt/längd tycker jag det vore konstigt om du behöver mer än en 16".

Mjo stolsits stämmer, jag får kämpa emot sadeln hela tiden som sätter mig i stolsits, försöker jag dra bak benen så är stigbyglarna ändå kvar där framme och då åker jag ju givetvis ur stigbyglarna, en ny sadel letas.
Det är en reiningsadel också och dom är ju konstruerade lite så man hamnar i stolsits

Stel är jag dock inte, jag är överörlig i alla leder.

Nej jag borde väl inte behöva större sits, men reagerade mest när jag fick se bilden

Man kan vara stel och överrörlig. Överrörligheten sitter i leder, medan stelhet är i muskler. Man kan behöva strecha även om man är överrörlig, man måste bara vara försiktig så man inte drar i lederna och böjer dem för mycket.

Jag har också reiningsadel, men hamnar inte i stolsits. Jag gjorde det förut, men har börjat strecha lite försiktigt (är också överrörlig) och fokuserar massor på min sits under ridning.

Ang diskussionen om sitsstorlekar. 16/17" är för stora vuxna. Det är ingenting som Leafhill hittar på, det är så storlekarna "beskrivs". 15" är en normal sits. Blanda inte ihop med engelska sitsstorlekar, de mäts på olika sätt. (Om jag inte minns fel motsvarar 15" w-storlek en 17" engelsk)

Så med andra ord kan ingen som väger över ca 55 kg rida på de mindre paintarna/quartrarna som avlas fram?
Samt så bestämmer ju inte bara rövens storlek sätet utan det har ju faktiskt med benlängden att göra också.

Just nu väger jag alldeles för mkt för min häst. Ja, men så är jag också gravid i 8:onde månaden och rider honom inte nu. Jag sitter mkt bra i en 16 tums sadel, har normalt storlek 40-42 i byxor, men då jag med hjälp av en av landets (vad jag fått höra) bästa sadelutprovare inom western efter ett halvårs letande hittade en sadel som passade, och den nu råkade vara 16,5, samt att utprovaren sade att det inte var några problem, så ser jag inget hinder i det. Han är av den grova typen.

Men jag tycker inte det är ok av Leaf att säga till FIA att hon ska motionera och ändra foderstaten och påstå att hon har XXL i kläder!
För det var inte riktat till hästen!
Vad jag vet så motsvarar 16 tum 17-18 i de eng storlekarna och 16 är den vanligare i Sverige?

Senast ändrad:

16 tum är normalsits här. Förstår inte ditt svar, varför kommer hästen få ryggproblem? Tycker du hästen är tjock eller varför nämner du foderstat? Vadå problem med xxl sadel? han har väl normal quarterbom? fattar ingenting av det du skrivit. Och vadå xxl kläder? jag har knappast xxl i kläder?

Med ett store sadel är det store risk för "bridging", du få punkt tryck på hästen och ingen jämn vikt fördelning över ryggen.

Det var inte hästen jag syffter på, det är hoft och lår som få inte plätts i sadeln, att sitta i en store sadel kommer du att sitta endå mer i ett stol sitts och bli ostadigar.

Jag skulle säga att testa olika sadlar och se vad som händer. Jag har suttit i två olika 16" där den ena ger mig lite mer stöd i sitsen/rumpan medan den andra var för stor (jag fick använda mycket muskler för att inte sitta och ta stöd av bakvalvet = tappa sitsen). Troligen var de uppbyggda på olika vis bara.

KL

Ja och nej ang sadeln lol

gallande sits sa ska jag inte uttala mig sa valdigt da jag har en mkt liten sadel sjalv (rider alltsa i en youth sadel, 13", en 16" ar alldeles for stor (jag ar 170 och 52-54 kg) ) on the upside, det ar lattare att rida i en lite trangre sadel an en som ar for stor. Tror Tender ar inne pa ratt spar med att du behover fa ner dina lar lite, det ar svart det dar med stolsits, jag hamnar dar sjalv ibland.

For en yngre hast hade jag suttit som du sitter, du har nara till forken om du behover "knee up", alltsa dra upp laren mot "framvalvet" (framvalv = fork, typ) men for en aldre hast hade jag velat se dina lar "rakare" mot marken.

Stretching ar jattebra, rida utan stigbyglar ar jattebra... jag -tror- inte du behover en storre sits, MEN fragan ar om sadelns sate passar DIG. Inte bara i storlek utan vinkel, bredd o sadar ocksa. Det ar jatteviktigt att sadeln passar hasten i forsta hand, men vi glommer latt att vara rumpor ar olika och trivs battre i olika saten. Beroende pa backenvidd, vinkel o sadar.

Som overrorlig har man garna stela muskler, vi kompenserar ofta vara mjuka leder med musklerna. (Yeah jag ar ocksa overrorlig lol)

Jag funderar ocksa pa om inte sates storleken blivit "tillrord" nanstans, min make rider i en 15" och en 15.5" och de passar honom.. 2 meter och runt 100 kg. Sen har de olika markena olika "16""... tyvarr, sa en sadel som ar 16" fran ena market ar inte alltid samma storlek som en 16" fran ett annat.

Visade maken sadeln och han halsar att antingen ar din hast Enorm och du stor, eller sa ar din sadel en 15" at best. Han undrar hur de matt satet.

Senast ändrad:

Man kan vara stel och överrörlig. Överrörligheten sitter i leder, medan stelhet är i muskler. Man kan behöva strecha även om man är överrörlig, man måste bara vara försiktig så man inte drar i lederna och böjer dem för mycket.

Jag har också reiningsadel, men hamnar inte i stolsits. Jag gjorde det förut, men har börjat strecha lite försiktigt (är också överrörlig) och fokuserar massor på min sits under ridning.

Ang diskussionen om sitsstorlekar. 16/17" är för stora vuxna. Det är ingenting som Leafhill hittar på, det är så storlekarna "beskrivs". 15" är en normal sits. Blanda inte ihop med engelska sitsstorlekar, de mäts på olika sätt. (Om jag inte minns fel motsvarar 15" w-storlek en 17" engelsk)

Ja stretching hade kanske varit bra, men det är inget jag får göra säger min sjukgymnast tack vare överrörligheten. =/

Med ett store sadel är det store risk för "bridging", du få punkt tryck på hästen och ingen jämn vikt fördelning över ryggen.

Det var inte hästen jag syffter på, det är hoft och lår som få inte plätts i sadeln, att sitta i en store sadel kommer du att sitta endå mer i ett stol sitts och bli ostadigar.

Alltså du slutar aldrig förvåna mig. har du några vänner i verkliga livet? Skulle inte tro det va med den attityd och elakheter du säger.

Du kallar mig alltså fet då indirekt trots att jag har normalvikt. Att höfterna är breda kan jag väl för f*n inte göra något åt, eller tycker du att jag ska ta en fil och fila ner benen lite granna?

Jag skulle säga att testa olika sadlar och se vad som händer. Jag har suttit i två olika 16" där den ena ger mig lite mer stöd i sitsen/rumpan medan den andra var för stor (jag fick använda mycket muskler för att inte sitta och ta stöd av bakvalvet = tappa sitsen). Troligen var de uppbyggda på olika vis bara.

okej tack för tipset ska testa lite olika.

KL

Ja och nej ang sadeln lol

gallande sits sa ska jag inte uttala mig sa valdigt da jag har en mkt liten sadel sjalv (rider alltsa i en youth sadel, 13", en 16" ar alldeles for stor (jag ar 170 och 52-54 kg) ) on the upside, det ar lattare att rida i en lite trangre sadel an en som ar for stor. Tror Tender ar inne pa ratt spar med att du behover fa ner dina lar lite, det ar svart det dar med stolsits, jag hamnar dar sjalv ibland.

For en yngre hast hade jag suttit som du sitter, du har nara till forken om du behover "knee up", alltsa dra upp laren mot "framvalvet" (framvalv = fork, typ) men for en aldre hast hade jag velat se dina lar "rakare" mot marken.

Stretching ar jattebra, rida utan stigbyglar ar jattebra... jag -tror- inte du behover en storre sits, MEN fragan ar om sadelns sate passar DIG. Inte bara i storlek utan vinkel, bredd o sadar ocksa. Det ar jatteviktigt att sadeln passar hasten i forsta hand, men vi glommer latt att vara rumpor ar olika och trivs battre i olika saten. Beroende pa backenvidd, vinkel o sadar.

Som overrorlig har man garna stela muskler, vi kompenserar ofta vara mjuka leder med musklerna. (Yeah jag ar ocksa overrorlig lol)

Jag funderar ocksa pa om inte sates storleken blivit "tillrord" nanstans, min make rider i en 15" och en 15.5" och de passar honom.. 2 meter och runt 100 kg. Sen har de olika markena olika "16""... tyvarr, sa en sadel som ar 16" fran ena market ar inte alltid samma storlek som en 16" fran ett annat.

Visade maken sadeln och han halsar att antingen ar din hast Enorm och du stor, eller sa ar din sadel en 15" at best. Han undrar hur de matt satet.

jo jag känner ju själv att jag borde ha ner låren mer mot marken, men svårt att förklara men jag får liksom kämpa mot sadeln hela tiden, egentligen vill jag bara släppa stigbyglarna så jag kan dra bak benen där dom ska vara.

du har kanske rätt att jag kompenserar lederna med muskler . vet inte riktigt.

ojdå, jo det ska vara en 16 tum så vitt jag vet :confused:

hästen är inte enorm (146) dock musklig. Jag är tydligen enorm iaf enligt leafhillranch:angel:

Sjukgymnasten kan inte visa hur man ska strecha då? Min har gjort det, och det hjälpte som sagt massor. Man lär sig hur man ska göra för att inte belasta lederna i onödan. Överrörlighet är aldrig roligt :/

om du behover kampa mot sadeln hela tiden sa har du fel sadel for din kropp och inriktning. Helt kallt, har man ratt langd pa fendrarna och ratt vinkel pa satet ska du inte behova "slass" for att sitta "ratt" for din gren. Vad ar det for inriktning pa sadeln?

Jag far INTE ihop din vikt, langd, plus hastens hojd med en 16" sadel. Det stammer inte alls i vara huvuden har, ska grava lite sa far du se superfaniga jatteoseriosa bilder pa min sadel med mig i den, (utan hast dock haha) kan forsoka hitta vettiga bilder pa maken i sina sadlar sa du far se dar med. Hastarna ar storre an din med ungefar 10 cm.

Jag menar inte att lata dryg, eller otrevlig, eller dommande eller sa.. men for att sitta sa "trangt" (inte trangt egentligen, men nara) i en 16" sa ar man nog lite rultig, och det AR du INTE. Inte i mina ogon iaf (ni som ar lite runda, ta inte det har fel snalla!!). Jag kan forsta kommentarerna fran Leaf, om jag utgar ifran att det ar en 16" och med din langd som bas, aven om det kunnat laggas fram snyggare. Daremot om jag ser till HELA bilden, langd, vikt pa dig, hastens storlek.. jag blir mer och mer overtygad om att det dar INTE ar ett 16" sate. Tank pa att jag isf rider i en sadel som ar 3" mindre an din i satet, alltsa, 7.5 cm mindre sate... och med varan vikt/langd som referenspunkt stammer det ANNU mindre i mitt huvud. Det gar helt enkelt inte ihop.

Jag tror du behover en ny sadel, inte pga. satets storlek utan for att du sager att du behover kampa emot sadeln hela tiden. Jag rider da och da i makens sadlar, den ena satter mig ALLTID at vanster. Sa jag sitter i timtal och parerar upp det - doden for sitsen, doden for ryggen, sa eh ja... jag undviker den sadeln som pesten - maken daremot har inga problem med att den satter honom at vanster alls. Den passar helt enkelt honom battre an mig. Det funkar inte att sitta och slass mot sadeln i det langa loppet, har du inte redan ont i knan, hofter och rygg sa finns risken att du kommer fa det.

Var ar fendrarna satta i sadeln? Hur vinklat ar satet?

Forken är det hornet sitter i :-) du mäter sitsen från baksidan av fork:en, rakt över till början på bakvalvet (cantle) :-)

Nu har vi tittat lite till pa bilden och diskuterat, lang dina stiglader i alla fall ett hal. Prova med ett hal langre, sen testa ytterligare ett hal.

Maken halsar: hela teorin bakom att pa yngre hastar korta stigladrena ar for att fa fram fotterna och upp knana, sa att du kan halla fotterna framfor ditt eget huvud och "knee up", alltsa en version av saddle bronc sits. Fotterna framfor huvudet + knana mot forken = kontaktlim i roven. Man laser sig i sadeln pa det sattet.

Han -tror- att ditt storsta problem ar just att du rider med lite for korta stigbyglar.

Sen far du forsoka kika pa hur din sadel ar byggd, vilken sits ar det den ar designad for att ge dig? Sitsen i de olika inriktningarna ar "helt" olika, och beroende pa inriktning pa sadeln far man anpassa sig. Att rida i pleasuresits i en cuttingsadel t.ex. ar att motarbeta hela syftet med sadeldesingen :)

Jag vet inte vart inlägget om 55kg ryttare tog vägen men, med handen på hjärtat. Väger man mycket mer än 55kg + westernsadel så kanske man inte bör rida en c-ponny /smäkrare d-ponny.
De flesta av oss skulle inte må dåligt av att gå ner något kilo. Speciellt inte om man promt ska rida ponny. Eller så skaffar man en större häst helt enkelt!

Nu blir detta OT men jag håller med dig. Jag själv skulle aldrig hoppa upp på en c-ponny eller en smäcker D-ponny, men en grövre paint (Quartertyp) eller ex en tinker ser jag inga bekymmer med. Islandshästar rids ju av stora karlar.

Men trådstarten handlar ju trots allt om en sitsstorlek som en fullvuxen människa med lite hull får plats i ska sitta på en ponny, grov eller ej så kommer knappast ryggen vara så pass lång så att det passar, om nu inte hästen ser ut som en tax!

Överrörlighet har jag själv problem med. Ofta har man sämre och bättre leder. Att strecha höftmuskulaturen om man nu inte utan problem går ner i spagat och split ser jag inte som något större problem för att få en lodrät sits. Höften är en av mina stelaste ställen, såpass att jag störs av det trots att många skulle klassa mina höfter som viga!

Att tunga män rider islandsponnys ser jag som förkastligt! Men islänningarna avlas väl bara högre å högre för att kunna bära

Många quartrar ser inte så biffiga ut numera, det är en trend i spinkighet enligt min uppfattning...

islandshastar rids av stora karlar pa island for att det ar de enda hastarna dar... ;)

Lite OT jag vet.

Men ang. vikt och hast.
Det ar sa mkt mer som spelar in an BARA vikten. Balansen, foljsamheten, langden pa ryttaren. Hur den natta hasten ar byggd osv. For en kortare period, 45-60 minuter skulle jag inte tveka att satta upp min make pa en nattare reining marr, 146 cm hog ca. Han ar balanserad, foljsam. Daremot finns risken att han far problem OM det ar en marr som vander snabbt och hart da han ar sa lang att det liksom "sticker ut" ryttare bade uppe och nere. Sen skulle han aldrig kopa en sa lag hast som sin egen ridhast.

Makens bror som har samre balans och mer vikt, skulle fa klubba mig i skallen med en spade innan jag slapper upp honom pa en nattare hast. Han ar inte foljsam eller balanserad nog.

Rent halsomassigt for oss sjalva borde vi sa klart tanka pa var vikt... men det ar lite svart att satta svart pa vitt med vikten... sa manga andra variabler att ta in i berakningen.

kl

Ja jag vet inte vad ni försöker säga, om att jag inte borde rida ponny? men en stor D ponny borde väl klara min vikt?

här är en video för ett tag sedan med en annan sadel, om det kan hjälpa till å lista ut om jag sitter bättre i mindre stolsits med den?

http://www.youtube.com/watch?v=Rrp2yd3EP8o&list=UUz_bgyt1XLuWLa98jhiKCCw&index=4&feature=plcp

inga kommentarer om ridningen tack, vet att jag är tuffare än normalt mot honom.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 628
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 085
Senast: Mickizz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka