KL
Ja och nej ang sadeln lol
gallande sits sa ska jag inte uttala mig sa valdigt da jag har en mkt liten sadel sjalv (rider alltsa i en youth sadel, 13", en 16" ar alldeles for stor (jag ar 170 och 52-54 kg) ) on the upside, det ar lattare att rida i en lite trangre sadel an en som ar for stor. Tror Tender ar inne pa ratt spar med att du behover fa ner dina lar lite, det ar svart det dar med stolsits, jag hamnar dar sjalv ibland.
For en yngre hast hade jag suttit som du sitter, du har nara till forken om du behover "knee up", alltsa dra upp laren mot "framvalvet" (framvalv = fork, typ) men for en aldre hast hade jag velat se dina lar "rakare" mot marken.
Stretching ar jattebra, rida utan stigbyglar ar jattebra... jag -tror- inte du behover en storre sits, MEN fragan ar om sadelns sate passar DIG. Inte bara i storlek utan vinkel, bredd o sadar ocksa. Det ar jatteviktigt att sadeln passar hasten i forsta hand, men vi glommer latt att vara rumpor ar olika och trivs battre i olika saten. Beroende pa backenvidd, vinkel o sadar.
Som overrorlig har man garna stela muskler, vi kompenserar ofta vara mjuka leder med musklerna. (Yeah jag ar ocksa overrorlig lol)
Jag funderar ocksa pa om inte sates storleken blivit "tillrord" nanstans, min make rider i en 15" och en 15.5" och de passar honom.. 2 meter och runt 100 kg. Sen har de olika markena olika "16""... tyvarr, sa en sadel som ar 16" fran ena market ar inte alltid samma storlek som en 16" fran ett annat.
Visade maken sadeln och han halsar att antingen ar din hast Enorm och du stor, eller sa ar din sadel en 15" at best. Han undrar hur de matt satet.