Behöver hjälp.

Sv: Behöver hjälp.

Till TS:
Vad är det för typ av häst?
Vad har den gjort före du började rida den ,vad kan den?
Är den RIDEN på riktigt, eller har någon suttit på den och åkt med när den har följt efter kompisen?

Allt det måste man ju ta hänsyn till innan man börjar ställa krav.

hon är en 5 åring hon kan basen och förstår allt
hon hade blivit inriden innan jag började sen har hon inte blivit riden så mkt.

hon är en 5 åring hon kan basen och förstår allt

Så hon kan broms, gas, svänga höger och vänster? Bra, det räcker ju!:idea:

Frågan är ju, funkar allt perfekt när du rider i paddock? Det måste ju funka där först, under "icke-stressande" omständigheter, före du kan kräva att det fungerar under press.

Fråga två; hur är hon när ägaren rider? Går det bra att rida iväg med henne då? Om det gör det, så är nog största problemet att hon inte hunnit få förtroende för dig ännu.

Så hon kan broms, gas, svänga höger och vänster? Bra, det räcker ju!:idea:

Frågan är ju, funkar allt perfekt när du rider i paddock? Det måste ju funka där först, under "icke-stressande" omständigheter, före du kan kräva att det fungerar under press.

Hon är svår att lugna ner för jag vet inte riktigt hur jag skagöra men hon lyssnar på allt jag gör och om hon hade vatt lugn hade allt vatt perfekt.

Fråga två; hur är hon när ägaren rider? Går det bra att rida iväg med henne då? Om det gör det, så är nog största problemet att hon inte hunnit få förtroende för dig ännu.

Det går inte med ägaren i heller varför vet jag inte. men shakira är världens snällaste egentligen, hon är aldrig sur.

Ny har jag funderat lite.

1. Det här kan verka tjatigt, men är du säker på att hon inte har ont nånstans? Med tanke på att det är en ung häst, så är det ju inte helt omöjligt att hon växt ur sin sadel? Eftersom du skrev det här
Ibland när vi är ute och rider med båda hästarna så bara stannar Shakira o vill nt gå nånstans, vi löser detta genom att hennes kompis går så att shakira till slut blir orolig o springer efter, men jag har absolut ingen kontroll då.
så tyder det ju lite på att det inte bara är flockbundenheten som är problemet, i så fall skulle hon väl glatt traska efter kompisen vart som helst.
Så kolla upp rygg och sadel!:idea:

2. Efter vad jag har förstått på det du skrivit, så slutar varje försök till uteritt med hästen i att hon bråkar och inte vill gå hemifrån, och oftast får hon som hon vill, eller?
Eftersom det för det första kan bli en väldigt farlig situation, och för det andra så lär sig inte en stressad, uppjagad häst nånting, så måste man ha en annan strategi.
Så här hade jag tänkt: Hur långt kan du rida/leda henne innan hon stannar/börjar bråka? 5? 10? 50 m? Oavsett hur kort eller långt det är, så testa med följande:

Rid/led så långt som du vet att hon säkert går, ta hellre i i underkant. När ni har kommit så långt, stanna, och beröm massor!:banana:
Hon har ju gått så långt som du vill, och gjort halt när hon ska! Duktig häst!:love: Antagligen kommer hästen att se ut som ett stort frågetecken:confused:, för den är ju van att uteritt = bråk & obehag.

Vänd och gå/rid tilllbaka hem. Bäst är ju om du kan rida en liten runda och inte samma väg tillbaks.
Hur är hon på hemvägen? Hetsar hon? Då är ett bra tips att om hon börjar hetsa, stanna och låt henne beta en stund. Det fungerar lugnande. Det förstärker dessutom uppfattningen hos henne att det är trevligt att vara ute med dig.

Upprepa denna övning flera dagar i sträck. När hästen är helt tillfreds med det här, försök utöka med nån meter. Funkar det inte så gå tillbaks till en kortare sträcka igen. Det brukar inte ta så länge förrrän man kan utöka sträckan rejält.

Viktigt här är, att det ska vara enkelt för hästen att göra rätt! Ge den inte ens möjligheten att göra fel! Bli inte arg, och sluta passet med att be hästen göra nåntng helt simpelt, typ halt, och berömma massor!

Min erfarenhet med osäkra hästar är, att varje ny sak måste tas i så små steg, att hästen efter ett tag börjar undra att "var det här allt? kräver hon ingenting mer?" och då får dom snabbt betydligt bättre självförtroende, och vågar göra mer.

Lycka till!

Hej !
1:a problemet : Hästen är ung och förhållandevis oerfaren. ( jämför med en tonåring. )
Alltså vill hon testa dig, samtidigt som hon säkert föredrar att vara ifred i hagen med sin goda vän.
Alltså, ledarskap måste du träna, det är mycket svårt så du kanske måste ta hjälp av något proffs som kan studera ditt samspel med BÅDA HÄSTARNA.
Detta är enormt viktigt, båda måste ha fullt förtroende för dig. Att enbart separera dom i olika hagar, tror jag inte löser problemet helt.
Börja att ta ut din märr, håll dig alldeles utanför hagen, led eller longera. gör detta endast en kort stund, sluta när du tycker att allt fungerar, belöna med en morot eller vilken go'sak du vill. Oavsett om dom ropar på varandra, låtsas inte om det, säg ingeting, se bara till att ha kontroll över hästen. Oavsett om du longerar eller leder, se till att du står eller går i en dominant position. Alltså vid longering, placera dig något bakom hästens mittlinje, när du leder ska du ha hästen bakom dig, med slakt grimskaft. Läs om hur du kan utveckla ditt ledarskap rätt, det är det viktigaste du har framför dig.
Problem 2 är helt klart kopplat till 1:an.
När ni rider och Sakirha stannar, är hon först eller sist ? Om hon är först, släpp fram hennes kompis, går inte Shakira ändå, stanna med båda hästarna, vänta utan att prata, varken med varandra eller skälla på henne, låt henne få en stund att känna sig bekväm.
Efter någon minut eller så, försök igen, med hennes kompis först.
Är hennes kompis äldre, har hon ledarskapet i hagen ?
När du får det att funka, rid ut tillsammans i början, under ridturen, välj att ändra riktning lite försiktigt, men precis innan Shakira känner sig osäker, vänd tillbaka mot kompisen. Du får alltså inte vända helt om, utan bara ändra riktning framåt höger eller vänster.
Hur gör du när det strular ? håller du i tyglarna hårt och spänt ? skäller du på henne för att hon inte uppför sig som du vill?
EN OERHÖRT VIKTIG SAK ÄR, SÅ FORT HON GÖR SOM DU VILL, SKA HON HA TYDLIG EFTERGIFT I TYGLARNA !!!!
Ta över ledarskapet, träna, träna, träna, det är en lång resa, så tålamodet måste vara oändligt !!
Räkna med att du får ta sommaren på dig.
LYCKA TILL !!!!

Tack så JÄTTEMKT:bow: det här kommer nog att hjälpa oss massor:)

Hej !
1:a problemet : Hästen är ung och förhållandevis oerfaren. ( jämför med en tonåring. )
Alltså vill hon testa dig, samtidigt som hon säkert föredrar att vara ifred i hagen med sin goda vän.
Alltså, ledarskap måste du träna, det är mycket svårt så du kanske måste ta hjälp av något proffs som kan studera ditt samspel med BÅDA HÄSTARNA.
Detta är enormt viktigt, båda måste ha fullt förtroende för dig. Att enbart separera dom i olika hagar, tror jag inte löser problemet helt.
Börja att ta ut din märr, håll dig alldeles utanför hagen, led eller longera. gör detta endast en kort stund, sluta när du tycker att allt fungerar, belöna med en morot eller vilken go'sak du vill. Oavsett om dom ropar på varandra, låtsas inte om det, säg ingeting, se bara till att ha kontroll över hästen. Oavsett om du longerar eller leder, se till att du står eller går i en dominant position. Alltså vid longering, placera dig något bakom hästens mittlinje, när du leder ska du ha hästen bakom dig, med slakt grimskaft. Läs om hur du kan utveckla ditt ledarskap rätt, det är det viktigaste du har framför dig.
Problem 2 är helt klart kopplat till 1:an.
När ni rider och Sakirha stannar, är hon först eller sist ?

hon är oftast sist.

Om hon är först, släpp fram hennes kompis, går inte Shakira ändå, stanna med båda hästarna, vänta utan att prata, varken med varandra eller skälla på henne, låt henne få en stund att känna sig bekväm.
Efter någon minut eller så, försök igen, med hennes kompis först.
Är hennes kompis äldre, har hon ledarskapet i hagen ?
När du får det att funka, rid ut tillsammans i början, under ridturen, välj att ändra riktning lite försiktigt, men precis innan Shakira känner sig osäker, vänd tillbaka mot kompisen. Du får alltså inte vända helt om, utan bara ändra riktning framåt höger eller vänster.
Hur gör du när det strular ? håller du i tyglarna hårt och spänt ? skäller du på henne för att hon inte uppför sig som du vill?

Jag försöker mana på henne men då vänder hon bara så gör jag halt väntar lite så den andra hästen går iväg sen brukar shakira till slut bli orolig o springa efter.

EN OERHÖRT VIKTIG SAK ÄR, SÅ FORT HON GÖR SOM DU VILL, SKA HON HA TYDLIG EFTERGIFT I TYGLARNA !!!!
Ta över ledarskapet, träna, träna, träna, det är en lång resa, så tålamodet måste vara oändligt !!
Räkna med att du får ta sommaren på dig.
LYCKA TILL !!!!

Tack:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
650
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar