behöver hjälp

P

Pamme_Jaspin

jag skulle behöva råd för de är så att jag har en fd travare och han har snubbelproblen.... :cry:
jag vet inte hur länge han har varit ridhäs :rofl:
han blir 13 i maj. de är inte så mycke när man rider honom men när man leder hon så snubblar han jätte mycke :cry: jag vet inte hur jag ska göra för att han ska sluta......
för ca 2 vecker sedan när jag skulle ta in honom från hagen så snubbade han till och höll på och gå omkull jag tycker de är lite obehagligt.
jag har bara haft honom lite mer än 1 månad jag är tacksam för alla svar :rofl: :rofl: :rofl:

red en häst förut som snubbla hela tiden
1 kolla upp hästens syn den kan faktiskt vara blind på något öga
2 rid bomm övningar skogen så hästen blir upp märksan på vart den sätter fötterna.
tänk på om hästen har gått på banan så springer den runt på plan mark och inte i skog alltså inte van vid ojämn mark.
= snubblar ofta

Om du tycker att det är obehagligt att sitta på en snubblande häst 8vilket jag kan hålla med om!) så led honom. Ta med honom ut i skogen och gå skogsvilt - det kommer då gå upp för honom att det inte finns ngn möjlighet att bara spirnga på utan att man måste se efter vart man går.

Snubblande travare är jättevanliga problem och kan väl eg. bara lösas genom att hästarna vänjs vid mer ojämna underlag. Börja kanske inte med världens stenåker utan ta en stig eller grusväg till att börja med.

jag skulle behöva råd för de är så att jag har en fd travare och han har snubbelproblen.... :cry:
jag vet inte hur länge han har varit ridhäs :rofl:
han blir 13 i maj. de är inte så mycke när man rider honom men när man leder hon så snubblar han jätte mycke :cry: jag vet inte hur jag ska göra för att han ska sluta......
för ca 2 vecker sedan när jag skulle ta in honom från hagen så snubbade han till och höll på och gå omkull jag tycker de är lite obehagligt.
jag har bara haft honom lite mer än 1 månad jag är tacksam för alla svar :rofl: :rofl: :rofl:

detta är att citera... man skriver under texlten.. o så följer din text med i en ruta.. kram pamme

hej de är jobbogt att de snubblar för man är ju inte med på de.jag tror inte att han har problem med synen men man vet ju aldrig.jag har bara tagit de lungt denna månaden för han har dålig kondis för de red honom 3 gånger i veckan innan. okej jag får väl se hur de går jag har en bit till skogen och han är väldigt tittig av sig. han snubblar på plan mark också

:bow: :bow: :bow: tack för att du hjälper mig

Min kompis gamla häst(en travare) snubblar också mycket men det är för 1. han har gråstarr på ena ögat och 2. han gick med en för trång sadel så han kunde inte använda musklerna rätt.

ja de gör jag.de hjälper inte att leda honom han blir värre då de e de som jag är mest orolig för :cry:.jag får prova skogen men de är en bitt och rida ditt. kan de bero på att han inte har kontroll på sina ben , fast han går på jämn mark så snubblar han jätte mycke..... kan man inte linda beneb eller nått :confused:

tack för svaret :bow: :bow: :banana: :bump:

hej men jag tror inte att jaspin har de för han reagerar när man kommer nära hans ögon... nu när jag köpte honom så köpte jag en ny sadel och den är inte för liten men den han hade innan var nog de :rofl: :rofl:

tack för svaret :rofl: :) :)

Hur ser hovarna ut då? Jättelång i tårna? Ofta är ju travare skodda med lite längre tår, och det kan ju också göra att de slår i och snubblar överallt, gärna i kombination då med att hästen kanske är dåligt musklad och inte orkar lyfta ordentligt. En del är också slarviga av naturen. :smirk:

linda benen kan inte hjälpa mot snubblingen. Går du bättre med benvärmare eller benskydd? Tänkte väl det.

Har du långt till skogen kanske du kan leda honom över bommar? När han klarar "vanliga" avstånd kan man göra det svårare genom att lägga bommarna lite hipp som happ.

Men först och främst tycker jag att du ska kolla ordentligt så att han inte har ont någonstans. Snubblingar kan vara en ganska stark indikator på att han har ont.
Som någon sa var det en häst som hade snubblat mycket med en trång sadel. Det har du ju redan kollat, men det kan ju vara idé att klämma och undersöka hela hästen lite extra!
Hur är hovarna framför allt?

Jag hoppas att du får råd och tips som hjälper!

hej han har fått nya skor.vanliga travare har små hovar men de har inte han för han va är stora. hovslagaren sa att han hade fina hovar så de är väl inget problem där. han har inte mycke muskler men jag håller på att bygga upp honom sakta men säkert han blev inte riden så mycke innan

tack för svaret :D

hej ja jag ska gå med honom över bommar okej får se hur de går. jag känner igenom honom varje dag och hittar inget men jag får nog hålla koll på honom ändå. jag får gå igenom hela honom. hovsagaren va hos mig för 2 veckor sen och han sa inget om tån eller något sånt han hade bra hovar och att de va lite större än vad travare brukar ha

jag och jaspin tackar för ditt tips :rofl: :rofl:

Det är vanligt att hästar är snubbliga när de är omusklade och kanske inte har 100% koll på sina ben.
Hur mkt rids hästen, går hästen i en bra arbetsform när den rids? Om inte så tror jag att en del av problemet kan ligga där.
Börja med att promenera ut med hästen i skogen. Ha den i grimma och grimskaft och låt den gå över stock och sten så att den blir mer uppmärksam på sin egen kropp och vart den sätter fötterna. När hästen sen klarar detta bra så kan du börja rida den på samma sätt, dvs. skritta ut i skogen över stock och sten. När hästen känns säker så kan du börja rida den i alla gångarter.
Nästa steg är att hitta en bra arbetsform där hästen börjar bära sig själv och jobbar genom ryggen och balanserar upp sig på bakkärran. När hästen balanserar upp sig på så sätt så kommer hästen att bli lättare i frampartiet och då blir risken att hästen snubblar betydligt mindre. Många hästar som är snubbliga har lagt vikten på framdelen. När hästen rids i en korrekt form så kommer den att bygga muskler och den får en bättre kroppsuppfattning! :)

När vi köpte våran kallblodstravare så snubblade han över allt. Han snubblade tom. så illa på en asfaltväg (i skritt) att han skrapade upp bägge framknäna. Det tog länge innan han lärde känna sin egen kropp och tills ridningen fungerade. Man får ha tålamod och försöka variera träningen så gott det går och tänka på att försöka att alltid rida hästen i en bra arbetsform och kunna variera denna efter vilket arbete som utförs!
Lycka till! :)

Nirak

hej han kan inte mycke muskler i den lilla kroppen men de är pga att förra ägaren inte red honom så mycke de har jag också märk han blir snabbt svettig. jag har redit honom i 3 veckor nu men jag går lungt fram vi har gåttt omkull pga att han snubblar men vi klara oss båda som tur e. ag har fått honom och gå ner på tygel de är ju en bra början tycker jag. han kan inte så mycke iheller men de kommer med tiden. jag har boots på honom för han har en tendens att trampa av sina skor fram.han kan galoppera på vänster varv men de gåe jätte trögt i höger men de kommer jag har markt att han vill men de är svårt.jag tycker att de går bättre och bättre de är ju +. ja de hoppas jag hatt han får. han va ju smal i kroppen när han kom till mig men jag tuker att han har blvit lite bredare.

aj aj aj hur e de med den nu de måst ha gjort ont jag rysser i kroppen när jag läser de. ja tålamod måste man ha

tack så jätte mycke för ditt tips :banana: :bump: :bow: :bow: :bow: :bow:

HALLÅ PAMME! nu har vi fått in din bild! *s* han gjorde den spegelvänd men de gör nog inget... haha, han tyckte de såg bättre ut! han som la in den ska fota mig på tisdag!! ska bli askul! sen fick ja mail av en annan som vill fota mig med Fransiska oxå! Ännu roligare ju!!! ... har du fått några bra tips här nu då? de där me skogen låter bäst... att få gå över rötter o sånt... ja minns inte om Fransiska va snubblig i början (?) men hon snubblar inte nu när vi e ute i alla fall.. Kram!!

{ef9b868c-59ca-498a-b135-ced0d4acf9c1}.jpg

Fransiska hälsar så gött!!

hej i går provade jag att gå över bommar med honom och han förstod nog inte vad han skulle göra men jag provade och han trampade på bommarna men jag försökte igen de gick bättre och bättre jag höll på ett tag sen när han lyfte på benen över bommarna så tyckte jag att han va duktig men jag ska rida honom i skogen till helgen så får vi se hur de går där men de ända som jag tänker på är att kanske kommer att trampa av sig skorna fram för han slår bakhoven i framhoven. jag har boots på honom fram både när jag rider honom och när han e i hagen

tack för rådet jätte tacksam för de ha de bra :banana: :bump:

det låter faktiskt som ett klassiskt fall av "häst-som-inte-vet-vart-han-har-kroppen-problem"
Fortsätt med bommar och skogen du så ska du se att han snart har lite bättre koll. :)

Sedan finns det en TTEAM-övning som innebär att du lägger ett rep runt hästen för att få den att känna vart kroppen är, du kanske kan låna boken på ditt bibliotek?

ja jag ská fortsätta att rida över bommmar. De går ju bra för honom nu. en sak glömde jag fråga redan när jag skappade tråden. han e ju en fd travare och har samma problem som alla travare höger galopp. jag har försökt och försökt så nu vet jag inte hur jag ska få honom att fatta höger galopp??? :confused: han är duktig i vänster :banana:

jag ska se om de har den boken

tack för att ni e så snälla och hjälper mig

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 973
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 071
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 251
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar