behöver hjälp med fjorsto.

I

inget1

hejhej, jag har en fjording som är ganska hård i munnen men ganska arbetsvillig och man får jobba ett bra tag med henne innan man kan börja "rida". tänkte bara fråga om någon har något tips på hur jag skulle kunna få henne bli lite mjukare, hade tänkt mig gå en bit med henne i dressyren, men jag tycker det är ganska svårt att få henne i fin form när hon är så hård i munnen. tacksam för alla tips :)

Sv: behöver hjälp med fjorsto.

Första tanken: är tänderna kollade på henne?

Min fjorda var jättehård i munnen när jag fick hem henne, men problemet där var att hon hade vargtänder som satt ivägen för bettet. Så varje gång jag tog i tyglen så gjorde det skitont i tänderna och hon bet sig fast. Åkte och fick dem bortplockade och när det hade läkt hade jag en ny häst! Mjuk och fin i munnen och inte ett endast ruskande på huvudet.

Är tänderna okej så hade jag tagit hjälp av en bra tränare som kan hjälpa till och se vart problemet sitter, du kanske bli stum i handen? Hon kanske har ett bett som inte passar? Hon kanske har blivit felriden innan?

Kanske prova rida henne i grimma för att se om hon lyssnar bättre då?

tänderna är kollade, och dom är jätte fina sa dom men ska prova med grimma i vilket fall.Många säger att det kan hjälpa med mycket sepentinbågar och att gå på volten,men jag tycker inte hon blir så mycket bättre, hon vill gärna gå med huvudet ner i marken,och jag vet inte riktigt hur jag ska samla upp henne då hon är så stark.

Sv: behöver hjälp med fjordsto.

Skönt att tänderna var okej iaf!

Lägger in en övning som jag brukar göra hemma som jag tycker är bra, det händer grejer hela tiden och det gör dem mer alerta.

Sen tror jag inte att du ska bry dig så mkt om formen, bara rid och var noga med vägar och tempoväxlingar så kommer formen komma av sig själv!

namnls.jpg

4-kanterna är koner, strecken i cirklarna bommar och strecken på långsidan är små hinder.

Långsidan valfritt galopp eller trav med lite mer aktion, på kortsidorna flyttar man lite undan skänkeln. Runt konerna och bommarna valfritt trav eller skritt och över hindren trav eller galopp!

Tycker denna övningen är superbra!

okej tack så jätte mycket, nu vill jag bara ut och tästa allt det här!:D

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 878
Senast: Ponsa
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar