Sv: behöver hjälp, hästen hugger...
Det beror som sagt på i vilka sammanhang. Man blir ofta lite blind på en häst man vet har ont och inbillar sej att det ena med det andra beror på att hästen har ont. Och hästen tar det lätt som ursäkt.
Så visst, hugger hästen i boxen KAN det bero på att den har ont. MEN den ska fortfarande inte hugga, det kan man inte tolerera om man inte provocerat fram det.
I sammanhang där man pressar hästen, kommer åt dess känsliga punkt och/eller anstränger hästen fysiskt kan man visa hänsyn och till viss del undvika det obehagliga helt.
MEN om hästen demonstrerar obehag även vid den "vanliga" hanteringen, vilekt är mindre ovanligt genom hugg, sparkar och resningar, då ska man fortfarande inte tolerera det, så orsaken spelar mindre roll.
Det skadar aldrig att kolla upp hästen, det bör man ju göra ibland i vilket fall. För att veta vad man kan/inte kan kräva.
Men som sagt, man får urskilja vad hästen verkligen gör för att den har ont, vad man inte bör tolerera och när, och om hästen bara testar (vilket hästar kan göra även om de har ont).
Ett dåligt exempel: Min häst gillade inte sadling. Eller rättare sagt så hatade han det. Han hade haft en illa passande sadel innan så han antog att alla sadlar skulle vara obehagliga. Om jag kände på mej att han verkligen tyckte att sadeln tryckte eller att gjorden klämde för hårt så var jag lite snällare med att säga till, men tolererade INTE att han högg eller sparkade efter mej. Det fick bli i boxväggen isäfall eller i tomma luften. Jag använde aldrig en illa passande sadel (bomlösa) men han kunde ändå inbilla sej att de var obehagliga vid själva sadlingsmomentet. Så när jag hade en sadel som inte tryckte något överhuvudtaget, inga hårda kanter eller något, + använde en resårgjord DÅ kunde jag med gott samvete även tillrättavisa allmän "surning" vid sadling och uppsittning. Jag var inte elak, men behövde visa vart gränserna gick. Han hade inte riktigt lärt sej hur man fick bete sej mot människor. Och jag kan inte ha en häst som sparkar, hoppar jämfota, sparkar bakut och hugger när jag ska sadla!