behöver hjälp, hästen hugger...

L

luxita

Jag behöver hjälp. Vår ponny har börjat uppföra sig verkligt illa. Han hugger en när man leder ut honom i hagen, när man håller i grimman. Försöker springa in i hagen. Han blir nervös vid hantering, stegrar sig när man går med honom. Han är verkligt sur i boxen. Han har alltid typ nafsat lite men aldrig så här. Saken hör till den att vi flyttat til ett nytt fint lugnt stall och han betedde sig inte så första veckan, men nu... det är så tråkigt.

Sv: behöver hjälp, hästen hugger...

Bra att du lagt en tråd här med! Här finns många NHkunniga.

Med den info du gett här låter det som att ni har ett ledarskapsproblem eller förtroendeproblem (samma vissa ggr).
Hade jag varit du så hade jag tagit kontakt med en NH-tränare (med bra rekommendationer!) för att komma till rätta med hästen.

Det ser ut som en farlig situation som det kanske inte är helt lätt att lösa på egen hand.

Håller med föregående inlägg, men vill tillägga att man kan lösa mycket genom att sätta tydliga gränser.

Led aldrig hästen i bara grimman, det är en "fasthållande" position som det inte är konstigt att ponnyn vill komma undan. Om den inte har tillräcklig respekt och tillit. Ha istället ett ganska långt grimskaft. Lär hästen att flytta sej undan så du kan flytta bort den om den kommer farligt nära när den t ex stegrar eller om den bufflar på. Lär den att backa undan från ditt område.
Om hästen KAN hugga när som helst är det bäst då att se till att ha hästen en bit bort. När man fått bättre tillit kan man låta hästen gå lite närmre, men schasa bort huvudet om den gör en ansats till att bita.

Om hästen försöker springa in i hagen - håll inte "kvar" i kort grimskaft utan släpp efter tillräckligt länge för att du ska kunna balansera om, och sen tvingar du hästen att vända genom att ställa dej i position snett bakom hästen (utom sparkavstånd) för där får du mest kraft. När hästen är vänd mot dej belönar du den och ser till att den står kvar lugnt en liten stund innan du släpper den. Upprepa samma procedur om den vill sticka igen - vänd huvudet och hästen mot dej. Måste man vara övrtydlig med hela konceptet att stå stilla är det bättre att vara det än att bara "härda ut" tills man äntligen släppt hästen. Där kommer gränserna in.
Gränserna ska vara väldigt fasta vad gäller att inte göra något som kan skada dej, och att inte dra iväg.
Hjälper inte de här punkterna krävs en hel omställning i hantering och syn på hästen vilket lättast åstadkoms med hjälp av kunnig instruktör inom hästhantering.

Det kan även vara så att hästen har ont och försöker visa det. Det är inte alltid ledarskapet som är satt på spel bara för att hästen biter ifrån. Har han helt plötsligt blivit så som du beskriver så skulle jag först kolla upp honom.

Nja... Vid normal hantering är det en respektfråga.
Det är skillnad om den är aggressiv när man ryggar, ryktar eller sadlar, rider, eller gör något där hästen belastar någon kroppsdel mer än vanligt. Att leda till och från hagen t ex är en sån vardaglig sak att hästar finner sej i det även om de är ömma någonstans. De måste ju kunna gå och det brukar de förstå, annars är de illa ute..

Har själv haft många hästar med diverse kroppsliga problem, men ingen av dom har varit problem att leda. Bara vid andra moment.

Vi har kanske lite olika erfarenheter när det gäller hästar som har ont. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det beror som sagt på i vilka sammanhang. Man blir ofta lite blind på en häst man vet har ont och inbillar sej att det ena med det andra beror på att hästen har ont. Och hästen tar det lätt som ursäkt.
Så visst, hugger hästen i boxen KAN det bero på att den har ont. MEN den ska fortfarande inte hugga, det kan man inte tolerera om man inte provocerat fram det.
I sammanhang där man pressar hästen, kommer åt dess känsliga punkt och/eller anstränger hästen fysiskt kan man visa hänsyn och till viss del undvika det obehagliga helt.
MEN om hästen demonstrerar obehag även vid den "vanliga" hanteringen, vilekt är mindre ovanligt genom hugg, sparkar och resningar, då ska man fortfarande inte tolerera det, så orsaken spelar mindre roll.
Det skadar aldrig att kolla upp hästen, det bör man ju göra ibland i vilket fall. För att veta vad man kan/inte kan kräva.

Men som sagt, man får urskilja vad hästen verkligen gör för att den har ont, vad man inte bör tolerera och när, och om hästen bara testar (vilket hästar kan göra även om de har ont).

Ett dåligt exempel: Min häst gillade inte sadling. Eller rättare sagt så hatade han det. Han hade haft en illa passande sadel innan så han antog att alla sadlar skulle vara obehagliga. Om jag kände på mej att han verkligen tyckte att sadeln tryckte eller att gjorden klämde för hårt så var jag lite snällare med att säga till, men tolererade INTE att han högg eller sparkade efter mej. Det fick bli i boxväggen isäfall eller i tomma luften. Jag använde aldrig en illa passande sadel (bomlösa) men han kunde ändå inbilla sej att de var obehagliga vid själva sadlingsmomentet. Så när jag hade en sadel som inte tryckte något överhuvudtaget, inga hårda kanter eller något, + använde en resårgjord DÅ kunde jag med gott samvete även tillrättavisa allmän "surning" vid sadling och uppsittning. Jag var inte elak, men behövde visa vart gränserna gick. Han hade inte riktigt lärt sej hur man fick bete sej mot människor. Och jag kan inte ha en häst som sparkar, hoppar jämfota, sparkar bakut och hugger när jag ska sadla!

Kan tillägga att han ifad på sin höjd spänner sej och börjar tugga när man ska spänna gjorden eller hoppa upp. Inga hugg, inga sparkar och inga "elakheter" som man felaktigen kan kalla det. Med just den metoden att visa vart gränserna går. Han kan fortfarande tycka det är obehagligt när man spänner gjorden vilket de flesta hästar gör, men han har lärt sej att inte ta ut det på folk.
Den lilla biten kan göra stor skillnad från häst till häst - att hästen har tillräckligt stor respekt och förtroende för människan att om den HAR lite ont eller tycker något är obehagligt ska den inte ta ut det över människan, utan demosnstrera genom stört rörelsemönster, ev genom att inte vilja gå om människan inte lyssnar, eller andra "snälla" och uppfostrade varianter. En häst utan respekt som har lika ont dvs inte mer ont kanske stegrar, sparkar bakut eller hugger för precis samma smärtnivå.
DÄR kommer också människans omdöme in i det hela, vi måste visa att vi faktiskt lyssnar på deras signaler så de inte behöver skrika. Men hästen ska ändå lyda. Vi tar hänsyn genom att inte pressa den mer än vi anser att den behöver och kan med sin fysik.

Jag valde en annan väg med min häst som också haft riktigt ont i ry- ggen när jag fick henne hade musklerna i länden t om tillbakbildats så det blivit gropar... Jag har gett henne litet mat i samband med sadling. Det har lett till en häst som spetsar öronen och ser glad ut när sadeln kommer fram. :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 230
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar