Behöver hjälp från erfaren.

E

_Essie_

hej jag är medryttare på ett femårigt sto(Shakira) som jag har lite problem med.
Problem 1:
Hon har en sto kompis som hon är väldigt bra vän med , Shakira går INGENSTANS utan henne , om jag ska ut o rida shakira utan hennes kompis blir hon vild o vill absolut inte gå.
Jag hatar att det är så för då kan vi nt rida ut utan hennes kompis.

Problem 2:
Ibland när vi är ute och rider med båda hästarna så bara stannar Shakira o vill nt gå nånstans, vi löser detta genom att hennes kompis går så att shakira till slut blir orolig o springer efter, men jag har absolut ingen kontroll då.

Hoppas att nån kan hjälpa mig skulle blitt suuuppppeeeeerr glad då.

Sv: Behöver hjälp från erfaren.

26 visningar och ingen som kan hjälpa mej?
bara om ni har nåt pyttelitet tips så blir jag väldigt glad.

/Desperat

Hej,

Finns det vuxna i närheten som kan hjälpa dig? Det låter som en ganska farlig situation, därför att hästen har tagit över och bestämmer vart ni ska gå. Det finns inga snabba NH-lösningar.

Du har fått lite olika tips såg jag i de andra trådarna men jag tycker att du genast ska ta hjälp av kunniga hästmänniskor IRL, in-real-life och inte söka lösningar på internet, det kan ställa till det ännu värre för dig. Det är inget olösligt problem, utan något som kan lösas med ledarskapsträning, hästen uppfattar inte dig som en trygg punkt.
Det finns övningar som man kan göra som i bästa fall stärker era band. Men du måste få hjälp på riktigt. Det finns också övningar som ni kan göra för att hjälpa hästen att bli mer självständig.

Någon skrev hur som helst att du ska kunna kontrollera hästen i en paddock eller liknande hemma. Det stämmer alldeles väl. Tänk inte ens tanken att rida ut på en häst som du inte har kontroll över. När du känner hästen hemmavid och ni litar på varandra, kommer resten att fungera steg för steg. Men lova att du tar hjälp av någon på riktigt!

Hej,

Finns det vuxna i närheten som kan hjälpa dig? Det låter som en ganska farlig situation, därför att hästen har tagit över och bestämmer vart ni ska gå. Det finns inga snabba NH-lösningar.

Du har fått lite olika tips såg jag i de andra trådarna men jag tycker att du genast ska ta hjälp av kunniga hästmänniskor IRL, in-real-life och inte söka lösningar på internet, det kan ställa till det ännu värre för dig. Det är inget olösligt problem, utan något som kan lösas med ledarskapsträning, hästen uppfattar inte dig som en trygg punkt.
Det finns övningar som man kan göra som i bästa fall stärker era band. Men du måste få hjälp på riktigt. Det finns också övningar som ni kan göra för att hjälpa hästen att bli mer självständig.

Någon skrev hur som helst att du ska kunna kontrollera hästen i en paddock eller liknande hemma. Det stämmer alldeles väl. Tänk inte ens tanken att rida ut på en häst som du inte har kontroll över. När du känner hästen hemmavid och ni litar på varandra, kommer resten att fungera steg för steg. Men lova att du tar hjälp av någon på riktigt!

Okej jag ska noga tänka över om det finns nån som kan hjälpa mej, och jag ska inte rida ut.
Men vad ska jag göra i paddocken? finns det några bra övningar förutom halt och halvhalter och sånt?

Alltså det går just inte att skriva så mycket mer. Eftersom man inte vet något om dig och hästen. Att då ge tips på övningar känns lite ja, ogenomtänkt. Vad är det för häst? Vad befinner den sig i för miljö?
Vad gör ägaren med hästen? Vem är du? Hur mycket riderfarenhet har du? På vilka premisser är du medryttare? Och så vidare. Varför ber du om hjälp och inte ägaren, om ägaren har samma problem?

Alltså det går just inte att skriva så mycket mer. Eftersom man inte vet något om dig och hästen. Att då ge tips på övningar känns lite ja, ogenomtänkt. Vad är det för häst?

ett femårigt sto, pigg, snäll, nervös

Vad befinner den sig i för miljö?

ute miljö eller? ute på landet vi rider i skogen och i hagarna och i paddoc, hon har en stor box bredvid sin bästa vän.

Vad gör ägaren med hästen?
ingenting jag rider på henne.

Vem är du?

Medryttare

Hur mycket riderfarenhet har du?

Ridit 6 år på ridskola.

På vilka premisser är du medryttare?

Premisser?

Och så vidare. Varför ber du om hjälp och inte ägaren, om ägaren har samma problem?

För att jag rider henne.

För att jag rider henne.

Fler frågor:
Varför rider inte ägaren?
Vad är det för hästras?
Om premisser... med det undrar jag om du har ett avtal, ska du rida två gånger i veckan typ, eller har du hästen som din egen?
Vem har ridit in hästen? Vilken ansvarsfördelning har ni?
Är hästen skodd?

(sorry du har råkat på tidernas mest nyfikna mänska här :) )

Fler frågor:
Varför rider inte ägaren?

För att hon rider hennes andre häst så rider vi ut tsmns.

Vad är det för hästras?

halvbod/shettis/arab

Om premisser... med det undrar jag om du har ett avtal, ska du rida två gånger i veckan typ, eller har du hästen som din egen?

Jag får komma så många gånger i veckan jag vill.

Vem har ridit in hästen?

En vuxen VÄLDIGT duktig tjej fast jag har aldrig pratat med henne.

Vilken ansvarsfördelning har ni?

Inget bestämmt.

Är hästen skodd?

Nä för vi rider inte så mkt på grus eller asfalt bara i skogenpå gräs o sånt.

(sorry du har råkat på tidernas mest nyfikna mänska här :) )

Hehe:D förstod det:)

Rid lugnt och stilla, gör inte mer än ni klarar av. Rid ut tillsammans med ägaren, rid små egna vägar. Pyttesmå vägar bort från henne. Små volter osv. Beröm varje självständigt steg bort från sin kompis hästen kan ta.

Stannar hästen och sen springer ikapp den andra hästen så var med med dina hjälpor, så att du skänklar lite eller hur du nu gör när hästen ska gå fram, så att det trots allt blir du som tar initiativet... tror förhoppningsvis hästen. Rid inte ut själv förrän hästen är tryggare. Bry dig inte så mycket, hästen visar att den inte riktigt fattar vad det handlar om. Och framför allt utsätt dig inte för fara!

Gör halt ofta, mikrosekunder om hästen inte klarar av att stå still.
Och fram igen, beröm så fort hästen gör rätt. När du gjort halt slappna av allt i en mikrosekund tyglar skänklar hela du (eftergift heter det, men det känner du kanske till?)

I paddocken rid åttor, volter. Växla tempo. Gör inget annat än att skritta förrän hästen lyder dig (DET tycker jag, så rider jag. Nog många som inte håller med om det). Rid korta stunder. Sluta när det går som bäst. Hoppa av och smek och beröm.

Skaffa genast en bra instruktör. Åk på NH-kurs. Kan dina föräldrar ställa upp och åka med kanske? Eller jag vet ju inte hur gammal du är. Du kanske är gammal nog att åka själv (då ber jag om ursäkt :bow: )

Ytterst är det ägarens ansvar. Och jag tycker nog hon ska se till dig och hästen. Hon ska ansvara för att hästen lyssnar, är säker att rida osv.

Sen ska du veta, att visserligen är jag fruktansvärt nyfiken, men egentligen inte så särskilt duktig. Dock så fick jag av det du berättade ut följande: hästen är troligen inte så särskilt inriden som du fått gällande, alltså den är - som du skriver inriden av en duktig tjej - men troligen inte särskilt länge, därmed inte van. Och behöver vana.

Ja, så tror jag. Lycka till!

Rid lugnt och stilla, gör inte mer än ni klarar av. Rid ut tillsammans med ägaren, rid små egna vägar. Pyttesmå vägar bort från henne. Små volter osv. Beröm varje självständigt steg bort från sin kompis hästen kan ta.

Stannar hästen och sen springer ikapp den andra hästen så var med med dina hjälpor, så att du skänklar lite eller hur du nu gör när hästen ska gå fram, så att det trots allt blir du som tar initiativet... tror förhoppningsvis hästen. Rid inte ut själv förrän hästen är tryggare. Bry dig inte så mycket, hästen visar att den inte riktigt fattar vad det handlar om. Och framför allt utsätt dig inte för fara!

Gör halt ofta, mikrosekunder om hästen inte klarar av att stå still.
Och fram igen, beröm så fort hästen gör rätt. När du gjort halt slappna av allt i en mikrosekund tyglar skänklar hela du (eftergift heter det, men det känner du kanske till?)

I paddocken rid åttor, volter. Växla tempo. Gör inget annat än att skritta förrän hästen lyder dig (DET tycker jag, så rider jag. Nog många som inte håller med om det). Rid korta stunder. Sluta när det går som bäst. Hoppa av och smek och beröm.

Skaffa genast en bra instruktör. Åk på NH-kurs. Kan dina föräldrar ställa upp och åka med kanske? Eller jag vet ju inte hur gammal du är. Du kanske är gammal nog att åka själv (då ber jag om ursäkt :bow: )

Ytterst är det ägarens ansvar. Och jag tycker nog hon ska se till dig och hästen. Hon ska ansvara för att hästen lyssnar, är säker att rida osv.

Sen ska du veta, att visserligen är jag fruktansvärt nyfiken, men egentligen inte så särskilt duktig. Dock så fick jag av det du berättade ut följande: hästen är troligen inte så särskilt inriden som du fått gällande, alltså den är - som du skriver inriden av en duktig tjej - men troligen inte särskilt länge, därmed inte van. Och behöver vana.

Ja, så tror jag. Lycka till!

Tack sååååå mkt:p:bow:

Ett sätt att vänja Shakira vid att vara ensam med dig är ju att börja ta promenader med henne. Skaffa en bra repgrimma och gå ut och gå. Eller tömkör henne ut i skogen.

Då vänjer hon sig ju vid att faktiskt vara ensam med dig. Börja med att bara lämna gården och gå kanske 50 meter bort. Beröm henne massor och låt henne sedan gå hem igen. Sedan fortsätter ni med längre och längre sträckor.

Men detta ska du förstås bara göra om du känner att du klarar av henne ordentligt från marken! Annars kan det ju bli farligt med en panikslagen häst etc.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar