En familj i mitt stall har köpt en ny liten C-ponny, barnet är 8 år (har ridit sen hon var 4/5 år) och har haft världens snällaste B-ponny innan. Jag har hjälp dom att provrida och tillslut hittade dom/vi en som vi trodde skulle passa henne jätte bra. På provridningen vågade hon göra allt och hoppade lite, men när hästen kom hem var hon en HELT annan häst (+brunstig). Jag förstod såklart att hon inte skulle vara samma häst men problemet är nu att tjejen har åkt av 2 gånger ( ingen skada eller nått) och hon är väldigt rädd för att trava och vågar inte galoppera längre. Det är en Welch med mycket energi och därför hjälper jag till att rida henne ibland. Frågan är då om någon har några tips på vad vi kan göra, tips på övningar, roliga utmaningar eller tävlingar (mot sig själv) som kan stärka bandet och självförtroendet? hon tränar för två olika tränare (en varannan vecka) som ger mycket men det är en helt annan sak när en tränare ber henne göra nåt jämfört när hennes mamma säger något, det blir mer att tjejen säger emot (t.ex. att mamman inte vet hur det känns och sånt.)
Den här hästen har verkligen varit busig och tilliten till både barnet och mamman har försvunnit då hon inte hade någon respekt för människor när hon kom. Vi har jobbat på att inte dra iväg när man tar ut och in henne, stå stilla när man hoppar upp och sånt. Hästen har fått mycket mer respekt och busar inte alls lika mycket som innan
Skulle verkligen behöva lite tips för att stärka självförtroendet och våga utsätta sig för det läskiga.
Den här hästen har verkligen varit busig och tilliten till både barnet och mamman har försvunnit då hon inte hade någon respekt för människor när hon kom. Vi har jobbat på att inte dra iväg när man tar ut och in henne, stå stilla när man hoppar upp och sånt. Hästen har fått mycket mer respekt och busar inte alls lika mycket som innan
Skulle verkligen behöva lite tips för att stärka självförtroendet och våga utsätta sig för det läskiga.