Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

IrishHarmony

Trådstartare
Hej, är gravid i v 21+0 idag:) känns helt underbart..:D
Nu till mina frågor och funderingar..
- jag undrar hur man planerar sin mamma ledighet och pappa ledighet?! jag fattar absolut ingenting?!
har man rätt till 60 dagar betald mamma ledighet innan beräknad förlossning?
om man då tar ut tex 30 dagar av dom, dras dom dagarna då bort sen när bebis väl kommit och man är ledig?!

jag är förvirrad?!
har försökt läsa mig till det på internet emn fattar 0!
går mamman och pappa hemma tillsammans någon tid först?
hur länge e mamman hemma i genomsnitt och hur länge e pappan hemma?!

skjall tillägga att jag jobbar på ett tungt jobb, och obekväma tider och slitsamt för rygg och ben!
jag kommer aldrig orka jobba ända fram till födeln! de kommer praktiskt taget inte funka!

hjälp mig, berätta hur ni gjorde, från början helst:)
det skulle hjälpa mig mycjet:)

tack på förhand:)
mvh natalie;)

Sv: Behöver hjälp ang mamma och pappa ledighet?!

Du kan söka gravidpeng.(tror det heter så nu hette havandeskapspenning förra året) Då får du gå hem 60 dagar innan om du har ett tungt arbete. Dessa dagar dras inte från bebisens dagar. Men blir den inte beviljad så har du rätt att ta ut föräldradagar 3mån innan bebisen föds men dessa dras då från dagarna du ska använda när bebis kommit. Det finns info om detta på fk's sida. Kan lägga in texterna när jag sitter vid en dator.

tack för ditt svar..
vem är det då som avgör hur tungt arbete jag har och om jag får ut 60 dagar innan bf, alltså vem avgör om man får havandeskapspenning?
när bör man skick in papper osv?
tack återigen!

Barnet du får kommer att ha ett visst antal dagar som ni kan ta ut i föräldraledighet (jag har för mig att det är 390 dagar sammanlagt).

Av dessa dagar så är 60 dagar vigda till mamman och 60 dagar vigda till pappan. Sen kan ni plocka hur ni vill med dagarna för att få ihop det som passar er.

Det "normala" är väl att mamman är hemma första tiden i och med att många mammor ammar, men det är inte något som helst krav.

10 dagar får pappan tillfällig föräldrapenning vid barnets födelse (som inte räknas in i de andra föräldradagarna) samtidigt som mamman tar ut vanliga föräldradagar. Ni kan vara hemma båda två hela första året om ni vill, men ni kan inte ta ut föräldrapenning för samma tid.

Du kan börja ta ut föräldraledigt 60 dagar innan beräknad förlossning. Dessa dagar dras alltså av för barnets tilldelade dagar. Har du ett tungt jobb finns det dock graviditetspenning att ansöka om hos försäkringskassan.

Försäkringskassan har informationsträffar angående föräldrapenning. Kolla på deras hemsida! Du kan anmälda dig där också.

Nu var jag sjukskriven pga. illamående, foglossning och tidiga sammandragningar igenom i princip hela graviditeten. Vi hade BF 19 mars.

5 mars (två veckor innan BF eftersom man inte sjukskriver längre än så) började jag ta ut föräldrapenning. Jag tog första månaden ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.

I april, maj, juni och juli så tog jag ut 4 dagar/vecka. I mitten av juni började även pappan vara hemma, först obetalt och sedan med semester i juli. I augusti kommer jag ha semester och pappan ta föräldraledigt 5 dagar/vecka.

5 september kommer jag börja jobba halvtid och pappan kommer jobba halvtid och den andra halvan går vi med föräldrapenning.

Så har vi delat upp det. Det finns nog lika många varianter av att ta ut föräldraledighet som det finns föräldrar. ;)

tack för svaret.. shit, blir helt förvirrad?!
jag har ingen aning om hur vi ska dela upp det, min pojkvänn har fastanställning och jag har väl en deltidsanställning tror jag det kallas?!
det är ju liksom min pojkvänn som drar in dom mesta pengarna, är det då inte smart att han ger mig fler dagar? om man tänker ekonomiskt?! eller tänker jag helt crazy då?

de 60 dagar man har tilldelat vardera, kan man ta dom samtidigt?
får båda två föräldra penning?
är hans föräldra penning baserad på hans lön och sen får vi en penning som är baserad på min lön?!?!

ursh va många frågor, detta verkar verkligen krångligt!

Ni kan aldrig ta ut föräldrapenning samtidigt för samma barn. Bortsett från de första 10 dagarna vid födelsen.

90 dagar är lägsta nivådagar (man får 180 kr/dag), resten av dagarna är baserade på SGI, alltså på eran lön.

Du bör skicka in pappren nu. Helst direkt efter RUL då fk tar sin lilla tid på sig att godkänna om du har rätt till det eller inte. Blanketterna finns att skriva ut på deras hemsida.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/blanketter_och_intyg/ladda_ner_blanketter
Du ska skriva ut och fylla i dessa tillsammans med arbetsgivaren.
Båda blanketterna som ligger under Graviditetspenning
Tänk på att skriva ner allt jobbigt glömt inte någonting!

(btw 60 dagar innan gäller även om du vill ta av föräldradagarna om du inte får gravidpeng)

Tillfällig föräldrapenning när barn föds eller adopteras
Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse. De dagarna ska ge dig möjlighet att vara med vid förlossningen, lära känna det nya barnet och ta hand om andra barn i familjen.

Har du varit in på försäkringskassans hemsida och läst något? Om inte gör det. Det mesta står där. Det är dom som har hand om allt med föräldrapenning och bidrag och sånt att göra.

har vart inne där oh läst men fattar inte mkt alls...
men för at kunna skicka in dom papprerna så måste jag väl ha ett moderskaps intyg?
och det skall jag få på mitt nästa besök på mvc den 8/8...
ok, man skall alltså skriva er alla uppgifter på jobbet som är jobbiga osv elleR?
tack för din hjälp:)

Ja det står på blanketterna hur du ska fylla i dom. Men kom ihåg alla lyft och vridmoment mm.
Du borde kunna ringa din bm och be att få det tidigare. För du skulle behöva få iväg papprena snarast. Vissa på mitt jobb har fått ett godkännande av fk samma dag som dom ska gå hem. Då har dom sökt direkt efter Rul. Kan va kul och slippa känna sig stressad av det.

Ring Fk annars om det är något du undrar över så ska dom kunna svara dig, annars är dom riktigt kassa! ;) om du inte får svar här så att du förstår alltså. :)

Från fk's sida:
Sjukpenninggrundande inkomst - anställd
Skriv ut
Vad är sjukpenninggrundande inkomst?
Den sjukpenninggrundande inkomsten används till exempel för att räkna ut din sjukpenning och fastställs av Försäkringskassan utifrån din beräknade årliga arbetsinkomst.
Om du har höga inkomster räknar Försäkringskassan dock inte med hela inkomsten. Den sjukpenninggrundande inkomsten kan vara högst 7,5 prisbasbelopp. Det finns också en nedre gräns på 24 procent av prisbasbeloppet.
Vilka inkomster räknas?
Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:
beräknas pågå under minst sex månader eller
är årligen återkommande.

Årsinkomsten beräknas med hjälp av din totala lön före skatt. Förutom lön kan även andra ersättningar i pengar räknas med i årsinkomsten. Det gäller till exempel ersättning vid obekväm arbetstid,
vikariatstillägg och provision.
Vad är årsarbetstid
Samtidigt som du lämnar uppgift om din årsinkomst anger du även din beräknade årsarbetstid i timmar eller dagar. Årsarbetstiden används för att beräkna din ersättning när den ska tim- eller dagberäknas och är lika med din ordinarie arbetstid under det närmast kommande året, inklusive semester.
Övertid, mertid med mera räknas inte som ordinarie arbetstid, även om inkomster av till exempel övertid kan vara sjukpenninggrundande. Om den ordinarie arbetstiden varierar gör vi en genomsnittsberäkning.
Så räknar du ut din årsinkomst
Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:
månadslön x 12
veckolön x 52 eller
timlön x antalet arbetade timmar

Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.
Har du ett bruttolöneavdrag, till exempel om du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och din sjukpenninggrundande inkomst i motsvarande mån.

= Sgi

Jag gick hem från jobbet på graviditetspenning direkt det var möjligt, alltså sextio dagar före BF. (Tungt jobb med många tunga lyft, mycket arbete stående osv.) Mitt jobb var "bara" extrajobb på deltid och jag fortsatte mina heltidsstudier hela tiden. (BF 15 maj och dottern föddes på BF. Min termin tog slut med en 6-timmarstenta 7 juni.)

Vårt upplägg har sett ut såhär:
Pappan sjukskriven fram till och med 31 maj. Därefter tio pappadagar samt fem veckor semester som fortfarande pågår. Tror han sen kommer behöva jobba fyra dagar eller så innan han går hem med föräldrapenning 1 aug. Sen tar han ut föräldrapenning till oktober 2012.
Jag tar ut föräldrapenning 6 juni - 31 juli. Sen börjar jag studera igen i slutet av augusti och söker dessutom nytt extrajobb då de arbetstider jag haft på förra jobbet inte alltid passade så bra ihop med skolan.

Jag har alltså överlåtit alla dagar utom de 60 som är öronmärkta för mig. Ett lite ovanligt upplägg men det passar bäst för oss. Vi vill inte att jag ska behöva skjuta upp mitt pluggande en hel termin. (Det går inte att läsa en halv termin på min utbildning utan antingen hela terminen eller inte alls.) Dessutom får vi på det här viset mest tid tillsammans. Min utbildning brukar i snitt vara schemalagd 2-3 timmar 3-4 dagar per vecka. När sambon jobbar är han borta elva-tolv timmar per dag, dessutom skift vilket skulle innebära tid hemifrån ca 5.45-16.40 vecka 1 och ca 13.30-01.15 vecka 2.
Vi kommer alltså vara hemma tillsammans tämligen lång tid nu i början :laugh:

okej, jag har en ngt klaraer bild nu men finns det någon som kan hjälpa till med typ att beräkna dagar å schemalägga allt eller mste man göra det själv?

hur beräknar dom föräldrapenningen om man har olika lön typ varje månad då?
tack för hjälpen..

okej, jag har en ngt klaraer bild nu men finns det någon som kan hjälpa till med typ att beräkna dagar å schemalägga allt eller mste man göra det själv?

hur beräknar dom föräldrapenningen om man har olika lön typ varje månad då?
tack för hjälpen..

Du och pappan får ju välja själva hur ni ska ta ut dagar. Tycker ni det är krångligt kan du ju ta kontakt med försäkringskassan i din kommun för ett möte.

Om lönen är olika olika månader så får man räkna ut på snittlönen.

Vi har gjort så att pappan var hemma dom 10 första dagarna efter födseln (5/11). Sedan har jag vart hemma sedan dess och växlat mellan att ta ut 3-4 dagar/vecka. Vi har resonerat så att vi sparar så mycket dagar som vi klarar av, och eftersom sambon jobbar och tjänar hyffsat så har det fungeat bra.
Nu i sommar har jag börjat jobba igen, på mitt extrajobb varannan helg och då har jag som sagt kunnat gå ner och ta ut mindre dagar. I oktober ska jag hoppa på min utbildning igen och då kommer pappan att vara hemma okt, nov, dec och jan. Och sen är det väl tänkt att det ska ordnas med någon dagisplats. Som det ser ut så kommer väl sambon få ta ut 5-6 dagar/vecka när han är hemma eftersom jag ju inte tjänar så mycket på att gå i skolan och jobba mina extra helger. Men vi kommer ju som sagt ha ganska mycket dagar kvar och jag hade helst velat att hon inte behövde börja på förskola så tidigt (14-15 mån) men det går helt enkelt inte att lösa trots att vi har dagar kvar att ta ut.
Dom dagarna kanske kan komma väl till pass ifall jag inte får något jobb direkt efter min utbildning osv. Sen är det ju alltid bra att ha dagar för extra sommarlov, sport, påsk och jullov. Man får ju ta ut dagar ända fram tills barnet är 8 år tror jag det är.

Eftersom du jobbar tungt så bör du redan nu söka gravidpenning.
Det är ungefär som sjukpenning fast du inte är sjukskriven.
Man får max 60 dagar före BF. Har man ett jobb där det finns risk att man skadas/bebisen skadas så kan man få flera dagar.
Det kan också bli så att du blir sjukskriven sista tiden.

Jag t.ex. gick på gravidpenning 4 månader före BF med mitt första barn. Då jag hade en farlig arbetsplats så blev jag som det heter avstängd pga arbetsmiljön. Och om du går in på arbetsmiljöverkets hemsida, sök på gravid. Står allting där och det kan ju vara bra att läsa där också så du vet vad du verligen ska vara tydlig med i din ansökan till försäkringskassan.

Med mitt andra barn blev jag sjukskriven 4 månader före BF pga sammandragningar.

Föräldrapenningen har vi gjort så att min man har överlåtit alla sina dagar utom sina 60 dagar till mig. Jag har varit hemma i 1 år då.

Jag tycker du redan nu ska kontakta försäkringskassan där du bor. För de håller hela tiden i "kurser" om hur just föräldrapenning och allting fungerar. Det är helt gratis och de svarar och förklarar allting.

Ersättningen ni får är 80% av den sjukpenninggrundade inkomsten. Den räknar försäkringskassan ut.
Eftersom du jobbar deltid så har jag förmig att man räknar vad du tjänat månaderna bakåt. Men för din pojkvän som jobbar heltid är det enklare.

Timlön*2080 eller månadslön *12 + ob och övertid om man får det.
Årsinkomsten * 0.97 = SGI
SGI * 0.80 = Föräldrapenning.
Föräldrapenning/365 = Ersättning per dag.

Är du arbetslös den tid du inte jobbar (inskriven hos arbetsförmedlingen) för i så fall är jag 99% säker på att din föräldrapenning kan räknas som om du skulle jobba heltid.

Mitt råd är att ringa och boka en träff med försäkringskassan. Det är jättesvårt att förklara hur det fungerar. För jag tycker det står jättetydligt på deras hemsida nu när jag vet hur det funkar.

Du får ett moderskapsintyg från din barnmorska. Detta skickar du till FK som skickar tillbaka blanketter som din arbetsgivare ska fylla i. Du eller din arbetsgivare skickar tillbaka de ifyllda blanketterna till Försäkringskassan. Din SGI beräknas på de uppgifter som din arbetsgivare lämnar. Hur mycket föräldrapenning du får beräknas på din SGI.

Angående antal dagar, hur länge de räcker och hur mycket du/ni får ut, så kan du beräkna det på Försäkringskassans hemsida. Det finns en version där du själv fyller i, och en e-legitimationversion där uppgifterna från ditt SGI-beslut finns förinställda. Jättebra!

Eftersom du jobbar tungt så bör du redan nu söka gravidpenning.
Det är ungefär som sjukpenning fast du inte är sjukskriven.
Man får max 60 dagar före BF. Har man ett jobb där det finns risk att man skadas/bebisen skadas så kan man få flera dagar.
Det kan också bli så att du blir sjukskriven sista tiden.

Jag t.ex. gick på gravidpenning 4 månader före BF med mitt första barn. Då jag hade en farlig arbetsplats så blev jag som det heter avstängd pga arbetsmiljön. Och om du går in på arbetsmiljöverkets hemsida, sök på gravid. Står allting där och det kan ju vara bra att läsa där också så du vet vad du verligen ska vara tydlig med i din ansökan till försäkringskassan.

Med mitt andra barn blev jag sjukskriven 4 månader före BF pga sammandragningar.

Föräldrapenningen har vi gjort så att min man har överlåtit alla sina dagar utom sina 60 dagar till mig. Jag har varit hemma i 1 år då.

Jag tycker du redan nu ska kontakta försäkringskassan där du bor. För de håller hela tiden i "kurser" om hur just föräldrapenning och allting fungerar. Det är helt gratis och de svarar och förklarar allting.

Ersättningen ni får är 80% av den sjukpenninggrundade inkomsten. Den räknar försäkringskassan ut.
Eftersom du jobbar deltid så har jag förmig att man räknar vad du tjänat månaderna bakåt. Men för din pojkvän som jobbar heltid är det enklare.

Timlön*2080 eller månadslön *12 + ob och övertid om man får det.
Årsinkomsten * 0.97 = SGI
SGI * 0.80 = Föräldrapenning.
Föräldrapenning/365 = Ersättning per dag.

Är du arbetslös den tid du inte jobbar (inskriven hos arbetsförmedlingen) för i så fall är jag 99% säker på att din föräldrapenning kan räknas som om du skulle jobba heltid.

Mitt råd är att ringa och boka en träff med försäkringskassan. Det är jättesvårt att förklara hur det fungerar. För jag tycker det står jättetydligt på deras hemsida nu när jag vet hur det funkar.

hej, tack för ditt svar, får man lov att fråga vad du hade för arbete?
jag jobbar i fiskaffär vilket är fruktansvärt stressande, mycket hängande med magen över disken så att fötterna lyfter ifrån baken samt lyft . jag känner att det är fruktansvärt obehagligt när jag hänger över disken..Känns som om man pressar bebis...

jag ska till mvc den 8/8 så ska jag rådfråga dom lite med...
undrar hur som skall kunna beräkna hur mkt jag kommer få i föräldra penning då jag har olika lön varje månad, och verkligen nu under semestertider osv...
tak för ditt svar:D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 298
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 954
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka