Behöver goda råd.

jennsan

Trådstartare
Har en kortnoshane på foder som har andningsproblem.
Träffat en veterinär lite snabbt som är bra på kortnoshundar och han sa direkt att detta fixar han.
Uppfödaren vill bara operera bort tonsillerna, nån fix ide att detta skulle ge andningsbesvär. Nu har han låtit sen han var några månader. Hur pigg, glad, alert och har bra aptit.uppfödaren vill inte operera pga att det blir avelsförbud då.
Vetten sa att han bara kommer bli sämre och sämre :(
Har erbjudit mig att betala allt då detta inte går på försäkringen.
Jag vill ju bara att han ska må så bra som möjligt

En hund med andningsproblem skall inte användas i avel oavsett om den är opererad eller inte. Det kan man läsa på mopsorden.se som är rasklubben. Det står om en del olika problem som kan göra att de får andningsproblem, inte enbart tonsiller.

Hoppas hen inte hittar någon veterinär som vill utföra en tonsillektomi i onödan, eftersom det inte lär hjälpa hunden (enligt veterinär själv).
Trist attityd hos uppfödaren, den hunden gör det ju inget om det blir avelsförbud på eftersom den uppenbarligen har problem.

Det måste väl gå att anmäla den uppfödaren?
Låter ju inte riktigt klokt!

Var på utställning i helgen och mådde riktigt dåligt, dels av alla feta och överpälsade hundar och dels av de som hade så exteriöra fel att de uppenbarligen mådde dåligt.

Var en Mops i ringen innan mig, låt het fruktansvärt illa och klarade knappt att springa ett varv. Det var 25 grader och sol men det ska ta mig tusan en frisk hund klara!

Jag har själv en trubbnos, dovk av annan ras. Han for runt som en tpk där innen, galopperad, skuttade och viftade med frambenen. Nej, det är ingen valp, han är 4 år och var dessutom ensam så ingen som drig igång honom. Han är bara en frisk, normal hund.

Träffat en veterinär lite snabbt som är bra på kortnoshundar och han sa direkt att detta fixar han.
Uppfödaren vill bara operera bort tonsillerna, nån fix ide att detta skulle ge andningsbesvär. Nu har han låtit sen han var några månader. Hur pigg, glad, alert och har bra aptit.uppfödaren vill inte operera pga att det blir avelsförbud då.

Lita på din veterinär, behandla hunden och anmäl uppfödaren till länsstyrelsen och SKK. Så får det inte gå till! :mad:

Fast jag går väl mot strömmen och undrar om det verkligen är sant det som veterinären säger? Jag har varit med flera gånger att de gärna är snabba på att operera och greja en del. Min tanke är inte att misskreditera veterinärer men jag har flera fall i fickan där de velat göra gastroskopier, operationer och biopsier, hävdat att det är autoimmuna sjukdomar o.s.v. när det faktiskt varit tonsillerna som bara härjat och hunden blivit bättre efter att ha opererat bort dem. Vissa veterinärer säger att tonsillit är en slaskdiagnos som oftast inte stämmer men jag har flera bekanta i min krets som fått problem med det på sina hundar. Så det skadar inte att prova ta bort dem eller åtminstone medicinera. Och om det inte funkar så kan man operera.

Man ska inte lita på allting vet säger men man ska såklart inte avfärda heller. Du får gå på din magkänsla..

Ts, är du fodervärd/uppfödaren har avelsrätt alltså? I så fall är ju frågan om du faktiskt har rätt att t beslutet eller inte. Även om jag i sak håller med de andra.

Det ju inte avelsförbud på en hund som fått tonsillerna bortopererade - däremot på en hund som fått näsborrar och/eller gomsegel opererade för andningsproblem (de sistnämnda är vanligare på frallor mfl). Har svårt att tro att enbart borttagning av tonsillerna ger bättre andning om dom inte är enorma, men det brukar inte vara det primära problemet hos en fralla/mops och bulldogg.

Uppfödaren verkar dock knas som sätter avel före hundens välbefinnande - för i dom raserna får dom faktiskt räkna med att långt ifrån alla individer duger i avel. Just pga dom stora problem som finns med andning mm.

Du äger inte hunden så sköt nu det rätt så du inte hamnar i rätten med en stämning eller blir av med hunden.

Få ett skriftligt veterinärutlåtande ang hundens andningsproblem.
Prata med utgångspunkt från detta med uppfödaren om att köpa loss hunden.
Eftersom uppfödaren borde inse att om hon avlar på hunden blir hon ett fall för SKK så ska det knappast vara problem att köpa loss hunden.

Men nu undrar jag som har haft på foder, har du SKKs kontrakt? för om du har det bestämmer du och veterinären om sådana frågpor som handlar om hälsa, läs ditt kontrakt och ring SKK och berätta för dom och se vad dom säger, är det en veterinärfråga har ju uppfödaren inget att säga till om eftersom djurskyddslagen också går in då. Det handlar ju om hundens hälsa och då dår kontraktet och djurskyddslagen före uppförarens önskan.
Jag har vart i den ruljansen med en uppfödare som inte ville behandla en sjuk hund pga avel och där både mitt kontrakt och djurskyddslagen gick före+ att SKK backade mig.

Du äger inte hunden så sköt nu det rätt så du inte hamnar i rätten med en stämning eller blir av med hunden.

Få ett skriftligt veterinärutlåtande ang hundens andningsproblem.
Prata med utgångspunkt från detta med uppfödaren om att köpa loss hunden.
Eftersom uppfödaren borde inse att om hon avlar på hunden blir hon ett fall för SKK så ska det knappast vara problem att köpa loss hunden.
Varför skulle fodervärden köpa loss hunden ? Bestämmer sig den som har avelsrätten att hunden inte ska gå i avel, så ska hunden lämnas till fodervärden utan merkostnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 838
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 268
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar