Behöver föl fölkompisar direkt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Har ett sto som ska föla i början av juni. Frågan är om man behöver kompisar utöver mamman det första året? Vi har mycket bete, så det finns ju plats för en "familj" till. spelar det isåfall ngn roll huruvida det andra fölet är jämnårigt, och måste de vara av samma kön?
Tacksam för svar!

Sv: Behöver föl fölkompisar direkt?

Våra två föl, ett sto och en hingst födda med tre dagars mellanrum, har haft väldigt roligt ihop. Särskilt hingstfölet har haft stor nytta av stofölet och hennes mamma för hans egen mamma har inte brytt sig om att fostra honom. Hon står mest och vilar eller äter. I somras gick de tillsammans med ett sto och ett två månader yngre föl och det fungerade bra men de lekte mest med varandra och det yngre fölet höll sig till sin mamma.

Det är inget måste, men visst mår föl bra av att ha någorlunda jämngamla lekkamrater att busa med. De måste inte vara födda samma vecka, men samma år är att föredra. Ettåringar har mindre behov av vila än föl har och har man otur kan det göra att fölet leker mer än dess kropp orkar med...
De måste inte ens vara av samma ras eller storlek, jag har haft shettisföl och halvblodsföl tillsammans och det har funkat utmärkt! :)

Mina var själv första månaden, sedan fick dom åka på bete tillsammans med 4 andra ston m föl under ca 1½ månad.
För mig kändes det viktigt, hade inte velat hålla dom hemma ensamma.
Fölen var 4 hingstar och 1 sto. Födda mellan mars-juni.
Blev en härlig flock. :love:

Nu har jag ingen möjlighet att ha fölkompis till honom, så jag har valt att ha honom + sto tillsammans med stallets 3 andra hästar. Fungerar jättebra.
Sedan får han gå med valackerna(2 st)
Till sommaren blir det hingstbete och sedan blir han valack innan han kommer hem.

Senast ändrad:

Tack så mycket för era svar!
Låter ju som en vettig ide att fixa en kompis =)
Nu när jag ändå är igång, föla inne eller ute?

Nu när jag ändå är igång, föla inne eller ute?
Ja... :p

(eller med andra ord, det är en smaksak, finns för- och nackdelar med bägge)
Tror du kan hitta äldre trådar i detta ämne om du letar lite!

Min hingt var ensam med mamman 3 mån. Sedan fick han en 6 årig skettis som var väldigt lekfull. Fungerade bra.
När han var 1 åkte han på hingst bete med 25 st hingstar.
Nu är han hemma med mamma och en valack kompis ponny. Han busar runt med honom i hagen.
Till maj fölar mamman igen, han åker troligen på hingstbete igen.
För att komma hem i september igen . Får se hur vi löser flocken då.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 803
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 551
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 305
Senast: Snowball
·
Hästhantering Ibland blir jag inte klok på våra kära 4 benta. Min nya häst kom för 3 veckor sedan. Det visade sig att hon var dräktig och ska föla i...
2
Svar
24
· Visningar
3 606
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar