Ihop släpp med konstig utgång....

Sv: Ihop släpp med konstig utgång....

Den brune avancerar och vill ta kontakt med ditt röda täcke sto, det ser även ut som den utmanar fuxen lite eller iallafall försöker läsa av vart de står i förhållande till varandra.

Återigen sker samma som de övriga filmerna, fuxen har bestämt att röda täcket är den häst som hon råder över och kan kontrollera. så hon försvarar den, och ser till att den brune återigen blir förpassad på avstånd. Röda täcket är i grund och botten rätt neutral till samtliga hästar, men hon lyder nu under fuxens regim och rättar sig under de direktiv hon får, medans hon utöver det förhåller sig rätt neutral.

hur länge har denna hag konflikt pågått ? (har kanske missat i tråden)?.
om det pågått en längre tid, så ser jag det som en rätt seriös konflikt i det att hästarna separerat sig i två flockar, och fuxen vidhåller sin ståndpunkt på det sätt den gör. det jag menar är att ingen direkt utveckling sker bland individerna rent socialt. de närmar sig inte varandra socialt, utan gränsdragningen markeras konstant. Har det pågått länge skulle jag överväga att fundera på om de är lämpliga att ha tillsammans alla fyra.

Den brune avancerar och vill ta kontakt med ditt röda täcke sto, det ser även ut som den utmanar fuxen lite eller iallafall försöker läsa av vart de står i förhållande till varandra.

Återigen sker samma som de övriga filmerna, fuxen har bestämt att röda täcket är den häst som hon råder över och kan kontrollera. så hon försvarar den, och ser till att den brune återigen blir förpassad på avstånd. Röda täcket är i grund och botten rätt neutral till samtliga hästar, men hon lyder nu under fuxens regim och rättar sig under de direktiv hon får, medans hon utöver det förhåller sig rätt neutral.

hur länge har denna hag konflikt pågått ? (har kanske missat i tråden)?.
om det pågått en längre tid, så ser jag det som en rätt seriös konflikt i det att hästarna separerat sig i två flockar, och fuxen vidhåller sin ståndpunkt på det sätt den gör. det jag menar är att ingen direkt utveckling sker bland individerna rent socialt. de närmar sig inte varandra socialt, utan gränsdragningen markeras konstant. Har det pågått länge skulle jag överväga att fundera på om de är lämpliga att ha tillsammans alla fyra.

Det har pågått från den dagen tråden startaden. Dvs i lördags släppte vi ihop dem några timmar. Sen har de gått tillsammans på dagarna sen i lördags. Till läggas ska att de är helt lugna vid utfodring och all övrig tid. Det är alltså bara när någon häst har varit ute i hagen som det bli tjafs i max 5 min. Sen är det lugnt i hagen igen.

var den gamla sjuka hästen ledare innan och hade valacken som potentiel efterträdare? det kan ju vara så att thäti kände att ledaren inte var tillräkligt stark och gjorde en militär kupp, vilket gjorde valacken sur eftersom han skulle blivit den nya ledaren? den gamla hästen verkar ju strunta blankt i de andra hästarnas bråk, då hon inte längre behöver bry sig om att leda. och då nån av valacken eller thäti varit borta så tar den som är kvar i hagen över komandot vilket leder till att de bråkar då de släps ut igen för att bestamma rangen på nytt? eller?

KL

Dags för en uppdatering tror jag!

Alla hästarna har hållit sams och det har varit fröjd i hagen under vår/sommar/höst. Men nu har den näst äldsta hästen (Svarta) Flyttat och det är lite tumult i hagen. Tähti och valacken verkar inte riktigt ha ordnat upp vem som ska bestämma. Men Tähti verkar ändå i slutet alltid bestämma. Ingen äter tex hö innan hon har tuggat några minuter.

Gammeltanten går och skrotar och håller sig undan så mycket hon kan. Hon har nämligen blivit "gammal" och med det ålders krämpor så som dålig balans och inte så snabb. Och har helt backat från att leda flocken.

Tähti och valacken verkar turas om men som sagt tähti är den som bestämmer i slutet. Och de bråkar om vem som ska våga gå in först. Valacken vågar aldrig gå in först, gammel stoet får inte gå in först och till slut blir det alltså Täthi som till slut makar sig in. Men det kan ta tid!

Så när det väl hade blivit ordning i flocken så försvann stoet som gått där i 18 år. Och tyvärr kommer gammel stoet få vandra vidare i sommar! Så vi får se vad som händer då!

Ska även tala om att Tähti visades vara dräktig. Men tyvärr dog fölet endast 14 dagar gammalt. Detta var troligtvis en bidragande effekt på det som hänt. Dvs att det var oroligt i hagen. Efter fölningen och att som hänt var det en helt annan känsla i flocken!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka