Behöver ett bra råd på hingst....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

Rigmor Palema ska betäckas. Hingsten vi hade i åtanke "frös inne":cry: . Eftersom hon är, snällt sagt skumt stammad behöver jag nya tankegångar nu. Linjeavla är omöjligt och inte heller vad jag strävar efter. Hon är 152 cm, lågpulsare trots sin ålder (körs ca. 3 ggr/ vecka för att hon äääälskar det), hållbar, bra raka ben, mycket bra temperament. Ev. lite kort rygg.

Rigges stamtavla: http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=rigmor+palema

Avkommor: http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=visaAvkommor&hestId=25298

Hennes yngsta avkomma som jag träffat rätt ofta är trevlig, snygg, har ett mycket bra, lätt steg. Ostartad pga ägaren.

Kom med goda förslag och helst med en motivering. Fölet ska behållas.....

Sv: Behöver ett bra råd på hingst....

Vill du ha en hingst med modernare stam? Hur vill du ha det?
Små travare, enligt mig, är något att föredra, men välj en hingst som är mellan 155-165mkh för o få en lagom stor avkomma.
Det är upp till dig hur du vill ha till ditt sto.
Franskt inslag?
HELamerikanskt inslag?
Ryskt inslag?

Hur mycket är du beredd att punga ut på hingsten till stoet?

Något mordernare stam vore att föredra, men äldre blod är helt OK.
Höjden är inte det mest väsentliga, men vill inte ha en 170 "klump".
Inslagen av Ryskt, Amerikanskt eller Franskt är även det oväsentligt, eftersom stoet i fråga redan är ett "hopkok".

Kostnad? Varsomhelst mellan 5- 50 000:-.

Det jag undrar är vem NI skulle lägga på henne med, och gärna varför....

kanske nån lite större hingst, hon va ju rätt liten :crazy: fast med den stammen hon hade så lär ju nästan vilken hingst som helst passa stammässigt

kanske Super Arnie, Juliano Star eller Fast Photo?

ja, just det ja skulle berätta varför :p

Super Arnie - har visat sig ha toppförärvning och lämnat många topphästar och "medelmåttorna" tror jag springer in hyfsat med pengar.. prisvärd :)
Juliano Star - tror jag kommer bli en väldigt bra hingst så småningom, har redan lämnat fina hästar
Fast Photo - tror jag kommer bli Sveriges framtida topphingst :love: klart prisvärd :)

Senast ändrad av en moderator:

På morfars staistiken så har ja Alf Palema lämnat bäst med Knabe som morfar, annars så är ju faktiskt Fast Photo inget dumt val, hans första kull har ju visat sig vara klart godkänd.
Jag har dessutom haft Fast Photo som konvalecent hos mig och det är en helt underbart klok häst, så lugn, balanserad och dessutom ruskigt snygg...det SYNS att det är en kanon och han har ett fullblods kropp...

Något mordernare stam vore att föredra, men äldre blod är helt OK.
Höjden är inte det mest väsentliga, men vill inte ha en 170 "klump".
Inslagen av Ryskt, Amerikanskt eller Franskt är även det oväsentligt, eftersom stoet i fråga redan är ett "hopkok".

Kostnad? Varsomhelst mellan 5- 50 000:-.

Det jag undrar är vem NI skulle lägga på henne med, och gärna varför....

Äldre blod, som Speedy Crown eller Lindy´s Crown, var det du tänkte på eller nån annan hingst med gammalt blod som varit överlägsen?

Återkommer senare när jag kikat in vilken/vilka hingstar skulle passa ditt sto bättre.

Speedy Crown/ Lindy's Crown är i mitt tycke blod som inte kan bli för gammalt..............

Ditt sto har ju lämnat bäst med Lindys Crown så ditt val av Jupiter Hornline var ju ett klokt val. Men idag läget skulle jag välja en Armbro Goal hingst till henne, Tap In lägger lite mindre hästar så då blir mitt val Uxer Lb

Armbro Goal ska man passa sig lite för då han kan lämna tjurskallar kategori 1 om man har otur....eftersom han själv var en riktig vrångskalle..men det beror väl på vart i generationen han finns.

Temperamentet tycker jag är viktigt. Blir resultatet en riktig djävul kan man ju inte sälja den ens som ridhäst om man skulle vara tvungen att göra sig av med hästarna och eftersom vi har vår 10 åring med i stallet måste vi kunna lita på hästarna, i alla fall någolunda.....

Lånar knapp.... :angel:

Lite nyfiken här, om nån skulle rekommendera nån hingst till stoet med Michigan som pappa o Armbro Nick som morfar? Stoet har Star´s Pride i sin stam, samt Hoot Mon.

Stoet har ett trevligt temperament, psyket är bra och har raka ben och har ett bra travsteg. Liknar pappan.
Är runt 153mkh.

Några förslag? Mest nyfiken...Stoet ska inte avlas på år efter år. Denna avkomman som finns i magen på henne ska vara den sista, sen kanske jag skaffar mig en Stalin till travare.

;)

Vill du ha en riktigt hyvens avkomma som gör "allt" för dig och gör allt "rätt" så ska du betäcka med Smasher :love:
Han kan visserligen lämna dåliga framknän ( det har jag en egen teori om att dom är så talangfulla, tidiga men sena i tillväxtzonerna) men den röda tråden i hans avkommor är just att dom är så fruktansvärt trevliga, samarbetsvilliga och talangfulla

Hur kommer det sig att du enbart rekommenderar hingstar som är i Västerbos regi?

Tap In står vad jag vet på Skråmsta stuteri

jo men det var ju inte Tap in du rekommendera utan det var ju Uxer Lb och så vitt jag vet så hör han till Västerbo:angel:

Ditt sto har ju lämnat bäst med Lindys Crown så ditt val av Jupiter Hornline var ju ett klokt val. Men idag läget skulle jag välja en Armbro Goal hingst till henne, Tap In lägger lite mindre hästar så då blir mitt val Uxer Lb

Jag tror på Tap In.

Martha brukar varna för Armbro Goal-blodet lite då och då här, men det verkar som om det är många hästar i såväl amatör som proffsregi efter honom som springer bra, utan att kanske vara i den värsta eliten.

Prisvärd tycker jag.

Har en 1-åring efter Tap In själv som är gudomligt snäll än så länge, lite bitig är han iofs, men gör allt man ber honom om. Har redan kört in honom och utan problem än så länge (Knack knack).

Ska bli intressant att se om han blir "tjurig" eller om han fortsätter på den inslagna vägen. Han har inte visat några hetsiga tendenser än heller även om han dessutom är 3+4 linjeavlad på Arnie Almahurst som Speedy Crown, lite av att hälla bensin på elden, kanske :angel:

Snygg är han i alla fall.

Jag har träffat en hel del hästar efter Tap In, ingen av dem har tilltalat mig. Visst finns de en del som springer, men det är inga roliga hästar. Jag varnar också för Armbro Goal-blod om man inte vill ha vasst.

Konie, vad tror du om Scarlet Knight eller Igor Brick? Två hingstar som har sina första avkommor ute. Igor har 6 fyraåringar, Scarlet har sina första treåringar ute i år. Ett fint treårssto e. Scarlet vann idag på Lunden.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·
Trav Dels för att jag tycker om att diskutera det här ämnet & dels för att jag och Snazzy pratat om just det här stoet. Vad hade ni valt för...
2
Svar
32
· Visningar
2 577
Senast: BitterAss
·
Trav Tvärt emot vissa andra på det här forumet som letar fel inom travet, så tar jag steget in i trav världen istället. Jag har fått låna...
2
Svar
31
· Visningar
2 450
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈