Djurjouren

Trådstartare
Jag känner att jag misslyckats med årets foderstater och misstänker att jag behöver uppdatera mig lite.
Vad anser ni att följande hästar har för behov i vila respektive lätt träning?
Och vad är lätt träning? Om man tex kör tryckvagnsintervaller på en travare i skritt varannan dag 1-2 timmar, vad är det för träning?

5 årig travvallack som tränas för travet enligt tryckvagnskonceptet ovan, mager omusklad, 163 hög, går ute 12 timmar om dan, lugn i humöret.

2,5 årigt halvblodsto, 162 hög, perfekt hull, longeras lite varannan dag, aktiv i hagen, glad skit som galen av havre.

12 årigt islandsto, som haft problem hos tidigare ägare med fång, kolik och exemtendenser, småfet lat. Motioneras med skogsmulleridning nästan varje dag.350 kg

20 årigt svårfött föslto, dräktig och med föl vid sidan, islänning 300 kg.Går i hagen.

islandshingst 1/2 år?
 
Sv: Behov

Vad säger grovfoderanalysen?

Vad står de på för foderstater idag?

Står de på halm som de äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Behov

Jag vill inte ha hjälp med att räkna ut foderstaten för det kan jag själv, utan jag är intresserad av vad andar anser att de har för behov, smrp, Mj, K, F, M o.s.v.
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Jag vill inte ha hjälp med att räkna ut foderstaten för det kan jag själv, utan jag är intresserad av vad andar anser att de har för behov, smrp, Mj, K, F, M o.s.v.

För min del måste jag ha den här informationen för att kunna räkna ut vad hästarna har för behov.

Grovfoderanalys, nuvarande foderstat, halmätande och nuvarande utseende är den information jag använder mig av för att kunna räkna ut behovet. Jag vill också veta vikt och ras, samt om hästen anses lätt- eller svårfödd.

Jag använder inte tabellvärden om jag inte måste och då endast som generell riktlinje.

mvh Jessica
 
Sv: Behov

Generellt för alla hästarna förutom fölet.
Ca = MJ * 0,4
P = MJ * 0,3
Mg = MJ * 0,15

Vitaminer och spårämnen går efter vikt.

Behov per 100 kg utan tillägg för dräktighet:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
järn(Fe) 100 mg
mangan(Mn) 40 mg
koppar(Cu) 10 mg
zink(zn) 50 mg
kobolt(co) 0,3 mg
jod(J) 0,3 mg
selen(Se) 0,2 mg

Ovanstående siffror har jag fått från Nina83 en gång i tiden.

Djurjouren skrev:
5 årig travvallack som tränas för travet enligt tryckvagnskonceptet ovan, mager omusklad, 163 hög, går ute 12 timmar om dan, lugn i humöret.

Mer MJ än idag (hur mycket?) och 6,5 - 7 i smrp/MJ-kvot.

Djurjouren skrev:
2,5 årigt halvblodsto, 162 hög, perfekt hull, longeras lite varannan dag, aktiv i hagen, glad skit som galen av havre.

Samma MJ som idag och 6,5 -7 i Smrp/MJ-kvot.

Djurjouren skrev:
12 årigt islandsto, som haft problem hos tidigare ägare med fång, kolik och exemtendenser, småfet lat. Motioneras med skogsmulleridning nästan varje dag.350 kg

Mindre MJ än idag och 6 - 6,5 i Srmp/MJ-kvot.

Djurjouren skrev:
20 årigt svårfött föslto, dräktig och med föl vid sidan, islänning 300 kg.Går i hagen.

Massor med MJ och minst 7 i smrp/MJ-kvot. Digivande ston behöver mycket Ca, men å andra sidan läste jag i en tråd för ett tag sedan att äldre hästar ska ha lägre Ca så jag vet inte riktigt i det här fallet.

Djurjouren skrev:
islandshingst 1/2 år?

Från 7-12 mån drygt 9,5 i Smrp/MJ-kvot.

mvh Jessica
 
Sv: Behov

Hm, tack tror jag, men den informationen kan jag själv läsa var som helst. Är jag så dålig på att förklara vad jag menar ?
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Jag känner att jag misslyckats med årets foderstater och misstänker att jag behöver uppdatera mig lite.
Vad anser ni att följande hästar har för behov i vila respektive lätt träning?
Och vad är lätt träning? Om man tex kör tryckvagnsintervaller på en travare i skritt varannan dag 1-2 timmar, vad är det för träning?

5 årig travvallack som tränas för travet enligt tryckvagnskonceptet ovan, mager omusklad, 163 hög, går ute 12 timmar om dan, lugn i humöret.

2,5 årigt halvblodsto, 162 hög, perfekt hull, longeras lite varannan dag, aktiv i hagen, glad skit som galen av havre.

12 årigt islandsto, som haft problem hos tidigare ägare med fång, kolik och exemtendenser, småfet lat. Motioneras med skogsmulleridning nästan varje dag.350 kg

20 årigt svårfött föslto, dräktig och med föl vid sidan, islänning 300 kg.Går i hagen.

islandshingst 1/2 år?


Ja, inte är tryckvagnsträningen lätt. man måste nog se hästarna också. Travvalacken behöver mycket mat och protein, 2,5 åringen något mindre, de andra småhästarna har jag inte direkt erfarenhet av. Utgå från en uträknad foderstat och justera sedan med koll på rygg, hull, bakända
 
Sv: Behov

Tack gammeln. Hur mkt räknar du generellt som träningstillägg för sån träning? Ja, jag vet att allt är riktlinjer, men jag behöver exempel. Hur många MJ till travaren tex, gissningsvis nu alltså.
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Tack gammeln. Hur mkt räknar du generellt som träningstillägg för sån träning? Ja, jag vet att allt är riktlinjer, men jag behöver exempel. Hur många MJ till travaren tex, gissningsvis nu alltså.

Då måste jag ju börja räkna :crazy: Jag brukar göra så att jag utgår ifrån det som hästarna står på nu och sedan bedömmer jag hur hästen ser ut i kroppen, hull o musklad. Sedan bestämmer jag en kvot och utgår ifrån den så ger sig allt självmant. Sen får man vara med o justera under tiden som går. Så hur många MJ står han på idag? Kan han äta mer grovfoder om han får?
 
Sv: Behov

Gammeln skrev:
Då måste jag ju börja räkna :crazy: Jag brukar göra så att jag utgår ifrån det som hästarna står på nu och sedan bedömmer jag hur hästen ser ut i kroppen, hull o musklad. Sedan bestämmer jag en kvot och utgår ifrån den så ger sig allt självmant. Sen får man vara med o justera under tiden som går. Så hur många MJ står han på idag? Kan han äta mer grovfoder om han får?

Fast det var ju detta Jessica skrev också?

Om det är tabellvärden Djurjouren är ute efter går de också lätt att hitta/läsa (överallt), titta tex i foder-böckerna av Christina Planck (senaste mest uppdaterade skriven tillsammans med Margareta Rundgren). Fast tabellvärdena stämmer ju långtifrån alltid!

De flesta gör ju så att man sätter hästen på en kanske tabell-nära foderstat först, och ser sedan hur hästen är i hull och muskler på detta - och utgår från det när man förändrar åt något håll. Med riktlinjerna som Jessica skriver, om mineraler tex.

Men för att de foderkunniga här ska kunna hjälpa måste de ju sas veta vad du lagt hästarna på i behov nu, det hjälper inte att enbart veta hur de är i hull/muskler. Smbrp/MJ-kvoten kan vara viktig ibland också gissar jag, särskilt på de som har lätt för att bli feta - fast det är enbart min erfarenhet.
Om hästarna inte verkar svara bra på väl balanserad foderstat finns det många frågor man kan ställa sej, är tänderna kollade, är hästen maskfri? Dåligt "proteinupptag" - kanske måste försöka se till att proteinet till större del kommer från grovfoder och inte kraftfoder?

Ja, detta var bara några reflektioner, från en som utfodrar till störst del med ögat och just nu har en kallblodstravare som ligger på 88 MJ och 6.6 i kvot (dock enbart från hö och lucernhack, dvs grovfoder) - långt över tabellvärdena men hon har aldrig varit finare i hull och muskler, päls och energi. Ev måste jag justera framöver, men det ser man ju.
 
Sv: Behov

Jag undrar om det FINNS en höanalys? Jag förstår inte motviljan mot att tala omd en och vad hästarna står på idag?

Vill du ha tabellvärden så är det ju en smal sak att räkna själv. Men nåt måste du ju utgått från när du räknade grundfoderstaten, och då endera tabellvärden eller vad de lagt på föregående år.

/Alexandra - skeptisk i överkant?
 
Sv: Behov

evis skrev:
, det hjälper inte att enbart veta hur de är i hull/muskler. Smbrp/MJ-kvoten kan vara viktig ibland också gissar jag, särskilt på de som har lätt för att bli feta .

Om jag ska sätta hästen på 6,5 eller 7,5 eller vad jag nu bestämmer mig för, så vill jag ha en bedömmning på hästens hull och hur den är musklad och vad den gör för ev arbete. Detta är avgörande för hur hårt jag ska "pressa" foderstaten och i vilken takt med tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Behov

Gammeln skrev:
Om jag ska sätta hästen på 6,5 eller 7,5 eller vad jag nu bestämmer mig för, så vill jag ha en bedömmning på hästens hull och hur den är musklad och vad den gör för ev arbete. Detta är avgörande för hur hårt jag ska "pressa" foderstaten och i vilken takt med tiden.
Precis, jag håller med!
Det vara bara en reflektion från min sida, dvs det kanske inte enbart hjälper att veta vad den ligger på i MJ.

Så det inte blir missförstånd, jag har stor respekt för er duktiga foder-räknare här. :)
 
Sv: Behov

evis skrev:
Så det inte blir missförstånd, jag har stor respekt för er duktiga foder-räknare här. :)

Det är inte alltid du ska ha detta :D ;)

Det är till mycket god hjälp om man får siffror som hästarna står på i nuläget och tillsammans med en hull/allmänn bedömning av hästen, är det lättare att staka ut en framtida foderstat som utgår från en högre/lägre kvot. Nästa sak är att bedömma om det kan ligga nån felkälla i grovfodret eller rättare sagt så är det där man ska börja
 
Senast ändrad:
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
12 årigt islandsto, som haft problem hos tidigare ägare med fång, kolik och exemtendenser, småfet lat. Motioneras med skogsmulleridning nästan varje dag.350 kg

Förresten, varför har hästen fått kolik, får den kolik hos dej
 
Sv: Behov

Nej den får det inte hos mig, den var ett renoveringsobjekt och hade alla fel man kan tänkas ha och i början så fick den små kolikanfall ett par gånger i månaden men det rättade upp sig när den blev vidgjord. Den hade proteinupptagningsförmåga noll första året, tog en jäkla tid att få fart på hennes system men nu funkar hela hon.

Till alla, klart att jag har höanalys och att de är maskade, tandläkade, håranalyserade, kiropraktade, masserade os.v. Man skulle nog kunna säga att allt man rimligtvis kan göra för en häst är gjort. Vad jag ger nu är oväsentligt för min del men om det roar er så kan jag skriva det. Jag var nog otydlig i min fråga.

Det jag var intresserad av var att få olika synvinklar på hur träninsgtillägg räknas, hur mkt smrp/mj andra har likvärdiga hästar på.
Och jag är oxå jätteintresserda av hur andar gör för att få igång hästar med dålig upptagningsförmåga men då jag vet att det knappt är nån som bryr sig om sånt eller ens märker det så ställde jag inet frågan. Jag gör en himla massa konstiga saker med mina hästar, samtliga mkt effektiva, men oxå kontroversiella då ingen annan jag ver håller på med sånt. Brukar tala tyst om det, blir lugnast så.


Ville helt enkelt uppdatera mig på foderfronten lite. Jag fodrar mest med ögat och har alltid gjort, tar en analys vart år och följer den i början men då jag aldrig blir nöjd med mina uträknade foderstater utan alltid återgår till mitt gamla trygga "fodra med ögat" och slänger höanasyen dit pepparn växer *rodnar* så tänkte jag bli lite bättre på att räkna foderstater.

Travaren tex var skinn och ben när han kom, har säkert gått upp 50 kg på 2? månader.Eller är det 3 jag har haft honom? Glömsk...
I början fick han masor av Hippo ALfa och gräs, ingen uträkning och sen när gräset blev proteinfattigt så fick han gå över på Dynavenas active 100 och deras variant av lucernhack, hans absoluta favoritmat, Brick kallas det.
Han hade dåligt näringsupptag och han har en gång i veckan fått behandling med nått som jag inet riktigt vet vad man ska kalla men går ut på att balansera upp meredianerna och i början var det fokus på att få igång mjälte, tarmar, njurar etc. och jag tycker att det har blivit god effekt på det och han som knapt kissade en grep full i början kissar nu en halv kärra och kroppen och hela han är mer vital och full av liv.

Min hö är dåligt, tror att smrp ligger på 24, Mj på...hm, har pappret i stallet och orkar inet gå ut, men det är skitsamma, det är inte dte jag vill diskutera. Jag ger massa lucern och sånt där istället.
Har allvarliga funderingar på att nån gång i framtiden odla lucern och helt sluta med hö och bara ge lucern, det gör man i de flesta andra länder och deras hästar mår finfint.
 
Sv: Behov

På vilket sätt menar du att du har misslyckats då?

I övrigt så säger jag som de andra när det gäller behov. Jag tittar på vad hästen har ätit tidigare och hur den ser ut i hull och muskler.

2,5 årigt halvblodsto, 162 hög, perfekt hull, longeras lite varannan dag, aktiv i hagen, glad skit som galen av havre.

Jag har väl en som ungefär motsvarar detta:

4,5 år, hbl, 163, bra hull (aaaningen högt, men inte tjock), går lite varannan dag (men antagligen lite mer än din), aktiv i hagen

den äter:
9 kg hö
300 g linfrö
300 g kli
150 g betfor
150 g havre
morötter
+ mineraler

Ca 85 MJ har jag för mig.

Var det något sådant du frågade om?
 
Sv: Behov

Ja!!! Intresserad av att vet ahur ni tänker när ni ger lägger hästen just där. Inte så mkt vilka fodermedel ni använder utan vad ni ger i näring. Vad är dte för kvot på det du ger?
ÄR det bara jag som hellre vill ha proteinet från krafftfodret än från stråfodret tex? Det brukar vara som att svära i kyrkan när jag säger så.
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Ja!!! Intresserad av att vet ahur ni tänker när ni ger lägger hästen just där. Inte så mkt vilka fodermedel ni använder utan vad ni ger i näring. Vad är dte för kvot på det du ger?
ÄR det bara jag som hellre vill ha proteinet från krafftfodret än från stråfodret tex? Det brukar vara som att svära i kyrkan när jag säger så.

När det gäller MJ så lägger jag dem på det jag vet fungerar. Dvs utgår från vad de ätit tidigare. Jag har två svårfödda krakar, även om valacken är bättre nu än som ung. Men han (arab, 400 kg, förtidspensionär) ligger på 70 MJ i vila. 1½ åringen ligger på 100 MJ (bara skrotar i hagen). Båda långt över tabellvärdena.

Sen så får jag ju mineralbehovet via MJ. När det gäller protein så om jag 'inget vet' lägger jag dem gärna på 6.5. Valacken vet jag kräver sju, och åringen högre än så (dels för hon är ung, dels för hon även där inte är en tabellhäst).

Jag har/ser till att skaffa ett BRA hö (hösilage i mitt fall) som bas. Helst vill jag ha en kvot på sju i höet/hösilaget, kan acceptera sex. Men GÅR dte verkligen inte att få tag i får man ju nöja sig med lägre, nöden har ingen lag typ.

Jag vill ha proteinet från grovfodret, faktum är att jag vill ha 'allt' från grovfodret. Men även där, ett dåligt hö så får man liksom göra det som går, och då blir det ju kraftfodret proteinet kommer från. Jag lägger gärna så mkt som möjligt via lucernhack i det fallet. Dels för att dåligt hö innebär begränsad giva (jag ger fri tillgång annars) och dels för att hacket räknas som grovfoder.

Men eftersom jag vill ha ett hö med 7 i kvot så hamnar hästarna oftast på sju i kvot med. Det har funkat bäst för majoriteten av hästarna, men det finns ju undantag.

Så, fri tillgång på BRA hö/hösilage, proteinkvot på 6.5 generellt (dvs jag utgår från det på en häst jag inte vet) och om det behövs proteinkompletteras så gärna hackat strå. Men med ett dåligt hö har nöden ingen lag och man får göra avsteg från en del för att uppnå annat.

Men jag kan övht inte säga vad jag skulle lägga dina på för MJ, det behöver man veta mer för, utan annan info blir det tabellvärdena och sen utvärdera. Med res för att jag lägger normalhästen på 6.5 som tabellvärde då.
 

Liknande trådar

B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 141
Senast: annathegreatest
·
S
Träning Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp