Sv: Behov

Kul hästblandning du hade i stallet!! :d
Själva har vi ju "bara" en drös av samma sort..och mörkbruna utan tecken.. :eek: ;)

Någon har strimma..fick den som "bonus" :idea:

AM
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Det jag var intresserad av var att få olika synvinklar på hur träninsgtillägg räknas, hur mkt smrp/mj andra har likvärdiga hästar på.
Och jag är oxå jätteintresserda av hur andar gör för att få igång hästar med dålig upptagningsförmåga men då jag vet att det knappt är nån som bryr sig om sånt eller ens märker det så ställde jag inet frågan. Jag gör en himla massa konstiga saker med mina hästar, samtliga mkt effektiva, men oxå kontroversiella då ingen annan jag ver håller på med sånt. Brukar tala tyst om det, blir lugnast så..

Hästar som inte 'tar' sig fast de 'borde' (dvs de är utredda, kollade, får såpass mkt att de banne mig skulle gå upp etc) gör jag inte så mkt speciellt med, med några få undantag. Fri tillgång ger jag alltid sålänge det inte är extremt lättfödda små saker som helt enkelt inte klarar det. Däremot så om de inte tar sig fast de borde så splittar jag kraftfodret på fler fodringar, dvs ingen ökning i mängd, utan ta existerande mängd kraftfoder, men ge det spritt på fler fodringar, dvs mindre portioner. Dessutom lägger jag gärna in korn i foderstaten. Endera ovanpå resten, men provar hellre med att byta ut en del av likvärdigt kraffoder mot korn. Fråga mig inte varför det funkar, men so far har det alltid gjort det.

Eftersom jag inte behövt göra mer än så för att nå önskat resultat har jag aldrig ens funderat på annat utöver det.

När det gäller träningstillägg är jag rätt restriktiv, att ridas ut i skritt, trav och galopp en timme per dag lägger jag på 10% för, jag anser det som LÄTT arbete. Jag har dock ingen erf av travhästträning så jag kan inte uttala mig om det (spontant känns det som hårt arbete, men jag kan för lite för att säga nåt). Och några exempelhästar liknande dina har jag inte. Här kan vi bara erbjuda 400 kg svårfödd förtidspensionär och 1½ år gammal, 350 kg lätt växande unghäst som ger begreppet svårfödd en helt ny innebörd.. :crazy:
 
Sv: Behov

Jessica skrev:
Generellt för alla hästarna förutom fölet.
Ca = MJ * 0,4
P = MJ * 0,3
Mg = MJ * 0,15

Vitaminer och spårämnen går efter vikt.

Behov per 100 kg utan tillägg för dräktighet:
A 3-4000 IE
D 4-500 IE
E 75 mg
B 1 6-8 mg
B 2 4-5 mg
Biotin 0,1 mg
järn(Fe) 100 mg
mangan(Mn) 40 mg
koppar(Cu) 10 mg
zink(zn) 50 mg
kobolt(co) 0,3 mg
jod(J) 0,3 mg
selen(Se) 0,2 mg

Dessa siffror kommer jag få stor nytta av! Tack!!! :)
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
Nej den får det inte hos mig, den var ett renoveringsobjekt och hade alla fel man kan tänkas ha och i början så fick den små kolikanfall ett par gånger i månaden men det rättade upp sig när den blev vidgjord. Den hade proteinupptagningsförmåga noll första året, tog en jäkla tid att få fart på hennes system men nu funkar hela hon.

Till alla, klart att jag har höanalys och att de är maskade, tandläkade, håranalyserade, kiropraktade, masserade os.v. Man skulle nog kunna säga att allt man rimligtvis kan göra för en häst är gjort. Vad jag ger nu är oväsentligt för min del men om det roar er så kan jag skriva det. Jag var nog otydlig i min fråga.

Det jag var intresserad av var att få olika synvinklar på hur träninsgtillägg räknas, hur mkt smrp/mj andra har likvärdiga hästar på.
Och jag är oxå jätteintresserda av hur andar gör för att få igång hästar med dålig upptagningsförmåga men då jag vet att det knappt är nån som bryr sig om sånt eller ens märker det så ställde jag inet frågan. Jag gör en himla massa konstiga saker med mina hästar, samtliga mkt effektiva, men oxå kontroversiella då ingen annan jag ver håller på med sånt. Brukar tala tyst om det, blir lugnast så.


Ville helt enkelt uppdatera mig på foderfronten lite. Jag fodrar mest med ögat och har alltid gjort, tar en analys vart år och följer den i början men då jag aldrig blir nöjd med mina uträknade foderstater utan alltid återgår till mitt gamla trygga "fodra med ögat" och slänger höanasyen dit pepparn växer *rodnar* så tänkte jag bli lite bättre på att räkna foderstater.

Travaren tex var skinn och ben när han kom, har säkert gått upp 50 kg på 2? månader.Eller är det 3 jag har haft honom? Glömsk...
I början fick han masor av Hippo ALfa och gräs, ingen uträkning och sen när gräset blev proteinfattigt så fick han gå över på Dynavenas active 100 och deras variant av lucernhack, hans absoluta favoritmat, Brick kallas det.
Han hade dåligt näringsupptag och han har en gång i veckan fått behandling med nått som jag inet riktigt vet vad man ska kalla men går ut på att balansera upp meredianerna och i början var det fokus på att få igång mjälte, tarmar, njurar etc. och jag tycker att det har blivit god effekt på det och han som knapt kissade en grep full i början kissar nu en halv kärra och kroppen och hela han är mer vital och full av liv.

Min hö är dåligt, tror att smrp ligger på 24, Mj på...hm, har pappret i stallet och orkar inet gå ut, men det är skitsamma, det är inte dte jag vill diskutera. Jag ger massa lucern och sånt där istället.
Har allvarliga funderingar på att nån gång i framtiden odla lucern och helt sluta med hö och bara ge lucern, det gör man i de flesta andra länder och deras hästar mår finfint.

Ja du Djurjouren. Jag har hjälpt några här via pm som har suttit i ungefär samma situation som du, där man kört fast och misslyckats till viss del trots att man gått på rekomendationer och siffror och hästen har bara fallit ur och så småningom kommer hästen in i en ond cirkel som den aldrig kommer ur. Orsaker till detta kan ju vara många men som jag ser det så har man inte kunskaper om hur hästen hanterar olika fodersituationer och vad som händer i hästens kropp. Nästa grej är ju själva fodermedlen OCH mängder. Det här med mängder är ju något som vissa kan chockas av, "ska den verkligen ha såååååå mycket" och av rädsla så ger man mindre. Så har vi ju detta med heta hästar osv. En del av hetta vet ju du kommer ju från avelsarbetet osv och har inget med utfodring att göra. Börjar man mixtra med fodret av den anledningen ja då lever man farligt. Foderstaten ska ju även vara rätt komponerad, många vet ju inte ens hur ett bra grovfoder ska se ut, man har ingen aning om vad som är grovt eller vad som är spätt då de tittar på själva grödan. Nu får du inte ta det personligt det är inte det jag vill ha sagt.

Inköpet av rätt grovfoder är ju också viktigt, då tänker jag på själva vallblandningen. Rätt grödor som är smakliga för hästen är ju ett måste, då spelar det ju ingen roll om det är bra värden om det sen inte är smakligt. Olika grödor smakar olika. Olika grödor lämpar sig bättre på vissa jordar andra inte. Här får man ju också se upp. Man kanske får köpa sitt grovfoder 10 mil bort beroende på att där du bor finns inte dom jordar som lämpar sig för just de grödor du vill ha. Detta kan vara väldigt lokalt. Sedan är det ju detta med gödsling av vallen. Här känner jag att det slarvas lite då det är frågan om hö som ska säljas på marknaden. Säg att du tex gödsla med 3/4 dos så spar du ju en del pengar men får lika bra betalt som en som gödslar med full dos. Här skulle jag istället vilja se ett betalningssystem som till viss del bygger på näringsvärdet i det man köper. Då tvingar man odlarna att odla det man vill ha i annat fall får dom inget sålt. Ungefär som när bönderna får betalt för mjölken de producerar. Ville bara ta detta lite runt om för att belysa att det inte är så lätt.

För min egen del gör jag så här:

Jag vill ha ett hö eller ensilage som ligger kring 9,5-10.5MJ/kgTs, proteinet vill jag ha 80-100g smbrp/kgTs. Blir det ensilage ska ts-halten vara kring 45-55% och att lämpligt ensileringsmedel har använts. Detta är inte alls svårt att odla fram. Mina värden: 10MJ/kgTs och 95g smbrp/kgTs Ts-halt 45% i ensilaget

Starthästen 7 år har fri tillgång på grovfoder + 1kg havre + 80g mineral
Lill-hingsten 1,5år körs motion varannan dag 20-30min, har fri tillgång på grovfoder + 1kg havre + 80g mineral.

Konstigare än så behöver det inte vara OM man ställer krav på sitt grovfoder. Detta passar mina hästar och jag har aldrig sjuka hästar i den meningen.

Många odlare i landet är skickliga och det är helt möjligt att någorlunda pricka in önskade värden under någorlunda hyfsade år. Vet man med sig att man får dåliga proteinvärden i sitt grovfoder ja då får man ju justera vallblandningen med lite mera proteinrika grödor och vill man ha mindre så kör man proteinfattigare grödor alt skjuter lite på skörden om vädret så medger. Man kan faktiskt styra näringsvärdena lite gran bara man vet vad man vill ha.

Själv vill jag sträva efter ett grovfoder som har dom värderna som gör att jag så lite som möjligt behöver använda kraftfoder.

Vet inte om du blev klokare :D
 
Senast ändrad:
Sv: Behov

Nu har jag funderat på detta i flera dagar.

Varför vill du ha proteinet från kraftfodret? Vad är bra med det? Hur ofta fodrar du och hur mycket kraftfoder-protein ger du? Utveckla gärna!

Min står på en kvot på ca 7,3. Höet har en kvot på 6,6.

Gammelhästen står på 6,9 (havre, kli, fibergi bas) och ponnyn (havre, kli) på 7.
 
Sv: Behov

Djurjouren skrev:
12 årigt islandsto, som haft problem hos tidigare ägare med fång, kolik och exemtendenser, småfet lat. Motioneras med skogsmulleridning nästan varje dag.350 kg

20 årigt svårfött föslto, dräktig och med föl vid sidan, islänning 300 kg.Går i hagen.

islandshingst 1/2 år?


Hej nu bara undrar jag........är detta VÄLDIGT SMÅ islänningar???
Får jag fråga hur höga dom är???

Har islänningar och har även vägt två av mina. 138 cm högt sto vägde 400 kg och är lite fet, beräknas väga 380 kg, den andra 142 cm valack vägde 430 kg och är lite fet beräknas väga 400 kg

Stoet går ute dygnet runt (utom när hon är svettig efter ridpass) och får i sig ca 49 MJ och 490 g smb rp (har ett bra hösilage), hon tränas ca 4 - 5 gånger i veckan. Valacken står inne på nätterna och vilar just nu, sak sättas igång om en månad, han får i sig ca 42 MJ och 411 g smb rp.

Detta kommer jag att avakta och använda ögonmåttet för att justera vid behov båda ska ju när i vikt.
Nu har du fått lite ideé om vad någon ger en islänning men jag tror att vikten på dina stämmer inte om du inte har vägt dom med våg!

Frågar också som majola: varför mest protein från kraftfodret??

MVH Iris
 

Liknande trådar

B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 141
Senast: annathegreatest
·
S
Träning Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp