Behov av att träffa andra barn

turbofling

Trådstartare
När börjar ett barn fa behov av att leka och träffa andra barn?

Emilia är snart 11 manader och sambon tycker att hon snart ska fa börja pa dagis ngr timmar/vecka för att fa träffa andra barn. Men jag är tveksam om hon har det "behovet" än.

Det finns ingen öppen förskola här och vi känner bara ett barn till i hennes alder. Vi träffar det andra barnet 3-4 ggr/manad och det märks pa Emilia att hon tycker det är roligt att träffa honom, hon blir glad. Men dom leker inte direkt med varandra, utan mer brevid varandra.

Vad tror ni? Behöver hon träffa andra barn mer?

Sv: Behov av att träffa andra barn

Träffar ni något annat barn nån gång i veckan tror jag att det räcker än så länge, hur länge ska du vara hemma? Ni kanske kan gå till någon lekpark så ni träffar andra, om inte annat för din skull? Det låter lite ensamt, eller så har jag missuppfattat.

Det är ganska (ibland väldigt) ensamt, dom med det andra barnet träffar jag bara för barnen skull (har inget alls att prata om med mamman). Träffar även en annan tjej ibland, hon har ett barn som är ngr manader och ett som är 3,5 ar men dom har inte Emilia sa roligt med.

Jag kan inte spraket här sa bra och det är svart att fa tid att plugga, sa om Emilia är pa dagis ngr timmar/v kan jag plugga. Just pga spraket och att jag är ganska blyg gör det svart att träffa andra i en lekpark tex.

Vi kommer flytta "hem" till Sverige i sommar och da kommer vi träffa fler barn regelbundet.

Jag tror det är omöjligt att svara på, beror så mycket på barnet. Vissa är inte alls intresserade av andra barn, men min dotter var enormt kontaktsökande med andra tidigt. Det ser nog ni som föräldrar bäst!
Läste nånstans att barn får 'behovet' först vid 3 års ålder, men min dotter hade det definitivt kring 1 års ålder.

Jag vet inte riktigt när "träffa andra barn-behovet" slår till. Brottas själv med samma undran ang vår 13 månaders flicka :)
Så här tänker jag: om du skulle må bra av att få plugga några timmar per vecka och dottern då skulle vara på ett dagis ni gillar så är det säkert toppen även för henne! Hon verkar ju gilla sin jämnåriga kamrat, som du skrev.
Du skulle ju vinna på det om du lär dig språket bättre och har chans att träffa vuxna!
Finns inte tex svenska kyrkan hos er? De brukar ju ha lite aktiviteter för svenskar i exil.;)

Min dotter är 2.5 år och fortfarande totalt ointresserad av andra barn. Har börjat på dagis nu, några timmar i veckan. Men hon ignonerar dom andra barnen och är bara intresserad av leksakerna, så för hennes del kvittar det om hon är hemma eller på dagis (tyvärr måste jag ha henne inskriven på dagis då jag är arbetssökande). Jag har sprungit på kyrkans barntimmar, öppna förskolan etc. ända sedan hon föddes men det har varit för mig egen skull och inte hennes :p.

Min dotter blir två år i slutet av maj, och det är nu på senare tid som hon börjat intressera sig för andra ungar. I går började hon på dagis och det känns som att det inte var för tidigt. Före dagis var hon på öppna förskolan tre gånger - det är allt (och där fick jag bekräftat att det blir nog bra med dagis). Annars har hon varit hemma och umgåtts mest med vuxna.

Behov av dagis har inte så små barn, om de ens någonsin får det;) Däremot har ju alla behovet av andra och att se en lika liten människa som en själv är ofta spännande för en liten.
De leker ju inte med varandra utan brevid varandra som små, det är ju först senare vid 2-4 års ålder som barn verkligen har behov av att leka med andra barn.

Om hon ska börja på dagis så är det ju för att du ska börja plugga, inte för att hon har ett behov för det finns inte.
Många barn tycker om dagis och tycker om att leka brevid men behovet av just kompisar finns ju inte.

En fyraåring däremot som inte får leka med andra barn blir ju gärna efter både socialt, med fantasin och motoriskt.
Däremot behöver ju barn leka fast föräldrarna räcker gott och väl under barnets första 18-30 månader, allt beroende på hur barnet är.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 517
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Måste dela med mig av detta då det känns otroligt jobbigt och min sambo är inget vidare stöd. Jag blev gravid med första barnet i...
Svar
17
· Visningar
4 406
Senast: Voeux
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
11 248
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 314
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar