Behandlad hovled men tramsar fortfarande

annan1

Trådstartare
Några har säkert läst mina trådar om min fjordvalack som behandlats för inflammationer i hovleder och bakknän. Nåväl, på veterinärens inrådan har jag nu suttit upp för första gången för en stillsam skrittrunda vilket gick fint (eh, ja, han var sederad).

Däremot är det ett väldigt tramsande när jag lyfter höger fram för att kratsa hoven - enbart höger fram. Detta trots sedering. Det här gör mig rätt tveksam, eftersom ett av tecknen på att han hade ont var just ovilja att lyfta och hålla upp framhovarna vid kratsning, stretchning och verkning. Nu går vänster fram hur fint som helst att jobba med, men inte höger.

Ja - jag ÄR nojig efter den här perioden, och osäker på hur jag ska göra nu. Det kan ju vara så att smärtan sitter kvar i muskelminnet - men varför då bara på höger? Veterinären har sagt att vi ska boka återbesök när han är fullt igång igen, men ska jag vänta så länge?

Jaja, jag antar att det enda vettiga är att faktiskt ringa kliniken i morgon när de öppnar och fråga. Men vad tror ni?

Sv: Behandlad hovled men tramsar fortfarande

Jag tror att man ska gå på magkänsla, du känner din häst. Och hellre nojja lite för mycket nu än att missa något och börja rida för tidigt.
Ring och hör med kliniken, det känns alltid skönt att prata med dem, kanske ni får lite reviderad igångsättningsplan eller något.

Jag förstår din orolighet totalt, har varit där själv :(
Hade ett Fbl som blev behandlad i bägge hovlederna o hittade även en ligament skada vid hovleden i samband. Han fick lite idéer för sig att inte lyfta fram benen o slog ner dem vid kratsning, stretching, skoning o blev jag uppfattade det som att han gjorde så för att han hade ont...
Samma med igångsättning visade han tydligt genom att protestera att gå hemifrån o då lyssna jag på magkänslan istället för att lyssna på veterinären o det visade sig att jag hade rätt varje gång jag märke att han ändrade beteende.
Så rådfråga med din vet o är alltid bättre att titta på han för mkt än för lite.
Risk för överbelastning till andra benet finns alltid.

Hej!

Säger som de andra, lyssna på magkänslan och kolla upp pålle igen, eller ring åtminstone och prata med behandlande vet.

Hoppas du inbillar dig och lycka till!

/Lavinia, åker till klinik på tisdag för att förhoppingsvis hitta vad som är fel...

självklart ska du kolla upp det.
just hovleder är ju tyvärr ganska svåra att läka eftersom det är så otroligt a och o att hästen under läkning och ingångsättning osv inte belastar hovleden ens några som helst stunder eller lägen snett osv.... så upplever du konstigheter i detta ändå tidiga skede när det är meningen att du ska trappa upp, så definitivt tjänar du på att hellre kolla upp det än gång för mycket än för lite, för är det inte läkt och du fortsätter köra på så blir det ännu svårare.

Tack för svaren. Jag ringde kliniken men de tyckte inte att det lät troligt att det satt kvar något efter två behandlingar, eller att han skulle fått en ny inflammation på så kort tid. De gav mig rådet att fortsätta skritta försiktigt och hålla koll. Jag tycker att han är snubblig och aningen oren, men samtidigt får han ju lugnande inför skritturerna så han är ju inte superalert.

I morgon ska han skos och jag är helt säker på att han då kommer att visa om han verkligen har ont - det var vid verkning som det blev uppenbart att han hade problem från första början. Visar han något då, avbryter jag igångsättningen och åker till kliniken.

Varför skulle det inte kunna vara kvar efter två behandlingar? Och varför inte en ny inflammstion? Om det nu är det som varit problemet. Är han röntgad, UL?

Kämpade med min i ca 11mån o blev totalt behandlad tre gånger o det kom tillbaka...

Hoppas att det inte är något fel på din häst, självklart!
Men ibland är det bättre att ta det säkra före det osäkra o lite på magkänslan o kolla en gång för mkt.

Ja, det är vad jag undrar också. Han är röntgad och de hittade inga förändringar där, men egentligen tror jag inte att problemet sitter i hovlederna från början utan någon annanstans.

Vad hände efter de 11 månaderna med din häst?

Nä det är ju det som är klurigt med hovledar... Sen ser man inte allt på röntgen tyvärr :/
Min hade ligament skada vid hovleden oxå men den läkte riktigt bra. Han blev först behandlad bägge hovledar två gånger sen vid tredje besöket så UL o hittade ligament på hf (fast jag redan vid första besöket ville UL så ville inte vet det :/)
Sen gick det ett par månader som ligament läkte o red igång sjukt försiktigt men hälta kom tillbaka på vf o dem behandla hovleden o dagen efter var han värre än någonsin så in till kliniken igen o dem trodde de va reaktion på tuppkam då spröt han med cortison. Sen levde han bara en månad till, han blev inte bättre utan blev sämre efter ca 3,5v. Som jag nu i efterhand förstår att det var cortison som gömde symtomets efter den andra sprutan. Tyvärr så får jag aldrig veta om hovleden var så förförd runtomkring de man inte kan se el om de va tuppkammen som blev hans öde då veterinär inte kunde säga vad.

Han visade ibland ingen direkt hälta utan märkte de på hans betende, svår att kratsa, stretcha, sko o veterinär kunde knappt böja han få han stegra o krossa veterinärens revben. Sen i ridning så ville han inte lämna stallet även vid promenader var han inte framåt utan bråkig.

Fy fan för ledinflsmnstioner så luriga!

Håller tummar åt er!

Mitt förra hvbl sto fick hovledsinflammation och fick behandlas tre, kanske fyra, gånger innan det släppte så visst kan det sitta kvar. Vet. sa att det var ett bråkigt ställe att behandla på och att man ofta får göra om det.

Har ingen mer erfarenhet av det så kanske var min ett undantag men tillslut blev hon frisk och kry och piggare än nånsin :D

KL

Klinikbesök idag. Allt såg bra ut i trav på rakt spår, men på böjt spår blev det värre. Högervarvet är visserligen aldrig en favorit, men idag var det värre än någonsin - han sprang i korsgalopp, sparkade bakut och reste sig när jag tvingade honom att trava på volten. Visst kan han tramsa, men sådär illa har det aldrig varit förr.

Vet. röntgade strålbenen och hittade tydliga förändringar, särskilt på höger fram. Sen fick han tuppkam igen och på nästa återbesök ska han få överrullningsskor av klinikhovslagaren.

Det här känns inte så bra, allt från och med nu kommer ju bara handla om att lindra symptomen som kommer av trasiga strålben. Min häst är ju bara sex år :(

Nä men... :( Jag beklagar verkligen!!!
Du ska ha en klapp på axeln för att du är en bra häst ägare som är uppmärksam på sin häst signaler o följe magkänslan, det är tyvärr inte alla som är uppmärksamma.
Hoppas på det bästa för er!

väldigt tråkigt men BRA att du verkligen åkte in och litade på dina observationer/känsla och fick det konstaterat! snarare än att harva på därhemma och försöka sätta igång den enligt ordination osv.....

Tack nice and happy och mackan. Ja, jag är väldigt glad att jag åkte in, det hade ju blivit så förr eller senare men jag är glad att jag gick på magkänsla och de små små tecken han visat.

Nu är det bara att vänta och se, men det är väldigt svårt att sluta tänka på vad det här kommer att betyda. Samtidigt förklarar det så mycket av det som varit.

Hej!

Vad tråkigt!!

Men ändå rätt skönt att veta att du inte bara körde på, utan åkte in och kollade upp!

/Lavinia

När hästar tramsar på det sättet du beskriver är det sällan trams. Det är deras enda sätt att berätta att det inte är bra. Skönt att du har fått besked, även om det var ett tråkigt besked. Och bra för samvetet att du inte tvingat honom till något tufft pass.

Ja, är det något jag lärt mig sedan jag köpte den här hästen, så är det precis det. Och jag är mycket förundrad över de proffs inom olika discipliner som avfärdat min häst som ouppfostrad när jag såhär i efterhand förstår att mycket av "tramsandet" var smärtrelaterat. Kommer aldrig att göra den missen igen.

Ja, är det något jag lärt mig sedan jag köpte den här hästen, så är det precis det. Och jag är mycket förundrad över de proffs inom olika discipliner som avfärdat min häst som ouppfostrad när jag såhär i efterhand förstår att mycket av "tramsandet" var smärtrelaterat. Kommer aldrig att göra den missen igen.

Som sagt, otroligt tråkigt :( hoppas verkligen att det går att göra honom hyfsat bra med rätt skoning å så. Lille plutten.

Man lär sig som sagt så otroligt mycket av sina hästar, en del lärdomar hade man gärna varit utan såklart, men jag tror att det här (och liknande fall) kanske kan hjälpa folk att lita mer på sin magkänsla, och förstå att hästar TRAMSAR otroligt sällan. De försöker bara kommunicera.

Massor med kramar till er! :love:(hittade ingen kram-smilie)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 698
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka