Behandlad av expedit

tinna

Trådstartare
Jag var i en butik och köpte en väska för ett tag sedan. Expediten, i min ålder ca (50+) , kanske lite yngre, kallade mej " hör du du kompis".

Eftersom jag var "så söt" så fick jag 50:- extra att handla för vid nästa tillfälle.

Detta handlar om en kedja kan jag tillägga.
Jag kände mej ganska obekväm med detta, hur skulle ni känna?
 
Sv: Behandlad av expedit

"Hördu du kompis" låter ju som något en påflugen bilskojare i en dålig komedi skulle säga.
Men vad fan, rabatten hade jag oavsett inte sagt nej till.
 
Sv: Behandlad av expedit

Jag hade känt mig väldigt obekväm, men spelat med, tagit emot rabatten och bara gått dit en enda gång till.
För att utnyttja rabatten... :p
 
Sv: Behandlad av expedit

Det var förmodligen ett taffligt försök att få dig som kund att känna dig speciell och uppskattad, kunder som känner sig så tenderar att komma tillbaka till samma butik, och värdechecken var högst troligt något som alla betalande kunder fick under en viss kampanjperiod, också ett knep för att få kunden att återkomma och handla mer. "Jag får ju 50:- rabatt av den snälla expediten."


Som säljare, och chef, gör det lite ont i mig att läsa om såna upplevelser.. :/
 
Sv: Behandlad av expedit

Fnissar lite och minns den gången jag skulle hämta reservdelar till en bil och möttes av "Eeeey kompis, du köpa jefla fiiin Fååård ja?" Firman eller vad man nu kan kalla den hette "Dragans import och export" och försvann ganska snart, tydligen hade dom "råkat" exportera några fina kundbilar,,,,,,,, :o :p :rofl:
 
Sv: Behandlad av expedit

Det ar oerhort vanligt i Arablanderna (och vissa delar av fjarran ostern) att man tilltalar kunderna med 'kompis' 'syster' eller liknande (jag har tillochmed blivit tilltalad med 'kusin':p). Det ingar i 'prut och rabatt' spelet dar. Man lagger ocksa ofta pa varor ett hogre pris sa att man kan ge mer rabatt. "Folk blir sa glada da":p Dar ar det helt enkelt hur det gar till och om personen kommer fran den regionen ar det sakert bara "direkt oversattning" pa hur man beter sig i hemlandet.
 
Sv: Behandlad av expedit

Nja, verkar liiite överentusiastiskt. Men intentionen var nog god och jag hade lämnat det vid det.
 
Sv: Behandlad av expedit

MacG jag tror de flyttade till Göteborg ;)
Är helt säker på att det har legat en sån firma som hette så där ett tag :)
 
Sv: Behandlad av expedit

Det ar oerhort vanligt i Arablanderna (och vissa delar av fjarran ostern) att man tilltalar kunderna med 'kompis' 'syster' eller liknande (jag har tillochmed blivit tilltalad med 'kusin':p). Det ingar i 'prut och rabatt' spelet dar. Man lagger ocksa ofta pa varor ett hogre pris sa att man kan ge mer rabatt. "Folk blir sa glada da":p Dar ar det helt enkelt hur det gar till och om personen kommer fran den regionen ar det sakert bara "direkt oversattning" pa hur man beter sig i hemlandet.

Precis min tanke också:) " Du kompis", är ju lite jargong (stavas?) på ett skojjigt sätt när man pratar om hur vissa kulturer pratar med varandra.

Jag hade blivit glad för rabatten om den tilltalade mig, och gått därifrån med ett leende om att folk är störtsköna:)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 940
Senast: Buzzter
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 679
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp