Sv: Behandla halv grad?
Jag är tämligen humorbefriad i just den här frågan...
Ngn känar i slutänden pengar på att hästar sprutas till höger och vänster..... Dessutom har vi ju förlorare också som i det här fallet oftast är hästarna.
På vilket sätt är hästarna förlorare?
Som jag ser det så innan en led sprutas har man ju böjt aktuellt ben, och fått indikation på var man ska börja bedöva. Sen bedövas det. Och om hältan lokaliseras till kotleden till exempel, så har du mest troligt en kotledsinflammation. Hur ledvätskan ser ut ger en del svar med.
Alla kliniker röntgar inte i det läget, men jag föredrar de som röntgar direkt. Det blir dyrare där och då ja, men det gagnar alla och speciellt hästen.
Nu har vi lokaliserat hältan och mha röntgen uteslutit att det är pålagringar eller liknande som utlöser ledinflammationen. Det har kostat X tusenlappar redan, och om man då väljer att spruta i leden, vilket ÄR det som de facto oftast fungerar bäst, och är det enda sättet då man BARA behandlar det som är fel och inte 'hela hästen', så kostar det en liten, liten del av den summa man redan lagt.
Så visst tjänar veterinärer pengar, som Mackan säger får vi hoppas de har månadslön

Men inte ligger de stora pengarna i att 'spruta åt höger och vänster'. Och en klinik som böjde och sen tyckte 'vi ska spruta kotleden här' skulle jag inte åka till igen.
Men på vilket sätt skulle hästen med kotledsinflammation (eller carpit, eller gonit eller hasledsinflammation eller.. ) missgagnas av att få behandling?
Givetvis så om samma häst kommer in om och om igen med kotledsinfl BF och det bara konstateras och behandlas om och om igen, utan att ta reda på grundproblemet, så missgagnas hästen en del, dock inte i att få sina onda kotleder behandlade, men för att den inte slipper få onda leder igen.