Behandla halv grad?

Sv: Behandla halv grad?

Men vi var tvugna att behandla bort symptomet (överansträngda bakknän och knäledsinflammation pga överbelastning) för att hitta grundproblemet. Att tycka att 'ingen ide behandla bakknäna för det är kanske inte grundproblemet' hade ju varit på djurplågerinivå.

För det första - man kan inte alltid "göra rätt". Bevisligen gör inte veterinärer rätt bedömningar alla gånger heller, det är omöjligt. Huruvida man ens behöver komma dit, huruvida man ska gå vidare i utredning/sätta in behandling eller vila och avvakta osv.
Är man djurplågare om man gör en felbedömning? Är en veterinär djurplågare om denne gör en felbedömning?

För det andra - var det en halv grads hälta?
Och nej, givetvis tycker jag inte att man bara ska behandla grundproblem. Och framförallt är det himla sällan man ens kan vara säker på vad som är grundproblem och inte, där är det bra med hög grad av ödmjukhet. Dock svarar jag utifrån det här exemplet, enligt motivering längre upp i inlägget.

Fast om jag förstod saken rätt så var det inte veterinärens ord mot en annan veterinärs ord utan veterinärens ord mot "kunniga människor"s ord.

Min häst betedde sig inte som vanligt förra vintern, hon var tjock i ett ben och stegrade sig inte vid grinden som hon brukar göra. Däremot var hon inte halt. Jag åkte till veterinären och hon böjde fram en 4-gradig hälta. Min tränare däremot tyckte att det var bara trams och blev nästan förolämpad när jag åkte. Hästen sprutades i en led och två veckor senare var böjprovsrektionen borta. Min tränare tyckte att man skulle rida tills hästen var halt och sedan behandla, men jag är övertygad att jag gjorde rätt som åkte och hade jag följt hennes råd så hade hästen säkert varit skadad mycket längre.

För det första - man kan inte alltid "göra rätt". Bevisligen gör inte veterinärer rätt bedömningar alla gånger heller, det är omöjligt. Huruvida man ens behöver komma dit, huruvida man ska gå vidare i utredning/sätta in behandling eller vila och avvakta osv.
Är man djurplågare om man gör en felbedömning? Är en veterinär djurplågare om denne gör en felbedömning?

För det andra - var det en halv grads hälta?
Och nej, givetvis tycker jag inte att man bara ska behandla grundproblem. Och framförallt är det himla sällan man ens kan vara säker på vad som är grundproblem och inte, där är det bra med hög grad av ödmjukhet. Dock svarar jag utifrån det här exemplet, enligt motivering längre upp i inlägget.

Du svarade utan att ha ett dugg mer info än någon annan här. Men du förutsatte att veterinären resonerade på ett specifikt sätt, jag förutsatte att veterinären resonerade på ett annat, lika specifikt sätt. Det jag menar, det går inte att på nätet uttala sig tvärsäkert om varken det ena eller det andra, men man ska ha i minnet att en av de många saker som skiljer veterinärer från vanliga, dödliga hästägare är fem års universitetesstudier samt (förhoppningsvis) år av erfarenhet. Därför anser jag det är vanskligt att på nätet tycka att man ska gå rakt emot vad veterinärer anser.

Det är sunt att 'höra runt' lite, för att öka kunskapen, och speciellt om man själv funderar. Men lika lite som man ska lyssna mer på en användare på nätet än sin veterinär, lika lite anser jag - även om man tycker att det är si eller så, ska tala om för en användare på internet att det är si och så, utefter vad man FÖRUTSATT och inte ens frågat om.

Fast om jag förstod saken rätt så var det inte veterinärens ord mot en annan veterinärs ord utan veterinärens ord mot "kunniga människor"s ord.

Min häst betedde sig inte som vanligt förra vintern, hon var tjock i ett ben och stegrade sig inte vid grinden som hon brukar göra. Däremot var hon inte halt. Jag åkte till veterinären och hon böjde fram en 4-gradig hälta. Min tränare däremot tyckte att det var bara trams och blev nästan förolämpad när jag åkte. Hästen sprutades i en led och två veckor senare var böjprovsrektionen borta. Min tränare tyckte att man skulle rida tills hästen var halt och sedan behandla, men jag är övertygad att jag gjorde rätt som åkte och hade jag följt hennes råd så hade hästen säkert varit skadad mycket längre.

:eek:
Ja, det är en annan femma!

Du svarade utan att ha ett dugg mer info än någon annan här. Men du förutsatte att veterinären resonerade på ett specifikt sätt, jag förutsatte att veterinären resonerade på ett annat, lika specifikt sätt. Det jag menar, det går inte att på nätet uttala sig tvärsäkert om varken det ena eller det andra, men man ska ha i minnet att en av de många saker som skiljer veterinärer från vanliga, dödliga hästägare är fem års universitetesstudier samt (förhoppningsvis) år av erfarenhet. Därför anser jag det är vanskligt att på nätet tycka att man ska gå rakt emot vad veterinärer anser.

Självklart kan vi inte veta hur veterinären resonerade. Jag kan bara veta hur veterinärer resonerat i liknande fall med ungefär samma grundinfo och hur jag själv skulle ha tänkt. Veterinärer är också människor, dödliga tro´t eller ej, och kan skilja mycket i inställning, erfarenhet osv. I framtiden kommer det bli intressant iom att hela hältutredningsbiten plockats bort från utbildningen! :angel:
Att blint lita på oss på nätet tycker jag är ungefär lika korkat som att blint lita på en veterinär - om man inte har grund för det genom veterinär med mycket gott rykte och många bra tidigare erfarenheter.

Däremot behöver det såklart inte betyda att man ska gå emot vad veterinärerna säger utan försöka luska ut vad veterinären vill få ut av det och kanske be att få en andra bedömning om det är möjligt.

Det är sunt att 'höra runt' lite, för att öka kunskapen, och speciellt om man själv funderar. Men lika lite som man ska lyssna mer på en användare på nätet än sin veterinär, lika lite anser jag - även om man tycker att det är si eller så, ska tala om för en användare på internet att det är si och så, utefter vad man FÖRUTSATT och inte ens frågat om.

Tyck det du. Nätet är fritt! ;)
Här är ingen som sagt till TS vad hon ska göra alls såvitt jag vet, utan egna åsikter/erfarenheter som på begäran redogjorts.

Tyck det du. Nätet är fritt! ;)
Här är ingen som sagt till TS vad hon ska göra alls såvitt jag vet, utan egna åsikter/erfarenheter som på begäran redogjorts.

Ja, och jag vet att du inte menar något 'illa'. Men du kan uttala dig (tillsynes?) väldigt tvärsäkert. Och speciellt om det då är en osäker eller inte så kunnig djurägare är det väldigt lätt det blir snett. Det jag vände mig emot. Jag brukar läsa dina inlägg, ibland håller jag med dig, ibland inte. Vi är ense minst halva vägen för det mesta. MEN, du uttrycker det du menar är din erfarenhet och dina förslag i en form och på ett sätt som väldigt, väldigt lätt kan tolkas som en anklagan/en uttalan om att 'det är rätt, det är fel' med en djurägare som inte är så kunnig och/eller osäker. Och det jag tycker är vanskligt när du så ofta anser att veterinärmedicinsk behandling är i bästa fall överflödig och i värsta fall av ondo.

=)

Uräkta, ska försöka låta mer osäker på mina åsikter i framtiden.. :angel:
Nej seriöst så är det svårt att uttrycka sig "lagom". För vissa åsikter är starka, som min åsikt att inte övermedicinera. Sen att jag inte är rätt person att avgöra vad som är övermedicinering tycker jag är underförstått, vilket kanske inte är lika självklart för alla som läser. Typ så du menar?

Dels för att TS inte skrivit det och jag gissar att tråden skulle varit formulerad annorlunda, t ex "Behandla lätt vrickning?".

Frågan är ju om det inte är mer juste mot hästen att vänta ut och se om det går över av sig själv när det är såpass lite och förutsatt att hästen inte verkar visa obehag, än att riskera att behandla ruskigt många hästar ruskigt ofta och riskera magar "i onödan". Även om det givetvis inte alltid är i onödan.

Om jag ser till mig själv så hade jag aldrig gått på pencillin/antibiotikakur i mitt liv och överlevt ändå tro´t eller ej fram tills i höstas. .

så du anser att en kotleds eller knäledsinflammation helt enkelt läker ut av sig själv, utan behandling och utan rehabilitering per inrådan av veterinär? märklig inställning. Att problem kan sitta högre upp eller ledinflammationen ibland - men inte alltid, är ett symtpom att ngn stitter ngn annanstans, det är väl självklart. dock så är det även ofta ett symptom på sig själv - det är just kotorna som är överansträngda pga felbelastning, eller det är pålagringar eller benbitar som orsakar det hela.
Att ta ut en ET eller massör för att fixa till det hjälper inte i dessa fall nämligen.

Jag har svårt att förstå nonchalansen mot veterinärer och deras kunskap, som alexandra säger så måste man faktiskt oftast behandla bort symptomen då de blivit akuta, för att gå vidare om det inte är källan till det hela. Detta vet och kan veterinärer, det lovar jag dig. Sen håller jag med dig om att sjukvård är sjukvård, och diagnoser varierar. Men jag håller med om det alexandra skrivit, att man trots (eller kanske just för ATT) detta därmed inte ska generalisera och säga att skit i att behandla det går säkert över av sig själv, och veterinärna överbehandlar. ALLA de veterinärer jag mött har varit helt åt det andra hållet, dvs mycket mycket måna om att inte behandla i onödan. Men är man inte veterinär själv, vilket du inte är eller hur, så är det lätt att sitta och förfasa sig, anta och bedöma. Att din häst som hade flera grader böjprovsreaktion vid köp som du chansade på, visade sig vara förefallande okej, är inte illustrativt för andra fall.

KL
i detta fallet har ju ryttaren noterat en klar förändring i hästens beteende och klokt valt att kolla upp det i tid och förhoppningsvis mota Olle i grind. Detta är väldigt klokt. Många skulle fortsatt rida på, och framför allt resonerat som att "den är nog bara lite stel", inne i en "fas", bla bla bla, och vips hade inflammationen gått betydligt mkt längre med ett HELT annat läge att behandla med god diagnos än som nu verkar fallet.

Ursäkta men jag blir trött på alla förståsigpåare som uttalar sig tvärsäkert om sjukvård de själva inte är utbildade eller kunniga i ö.h.t, utan bara generaliserar om.

Senast ändrad:

*delvis KL*

Totola skrev i något av sina inlägg att ingen av de veterinärer som var omkring henne skulle behandlat om inte ägaren tjatat. Bara som en liten spin off på det, så kan jag ju bidra med att när min herre var in på sin hälsokoll och reagerade på böjprov, men var ren i alla lägen i övrigt, och vet tyckte att hon behandlar om jag vill, men skulle inte behandlat om det var hennes häst (på frågan om vad hon tyckte). Just för att han INTE har minsta lilla symptom, hade han haft det hade det inte varit tvekan om att behandla. Hursom, något hon också frågade var om han var kollad av kiro/equiatriker/etc, och om han hade några låsningar, då hon tyckte han var lite stelare i halsen i höger varv vid long på liten, liten volt, och undrade om han hade någon känd hals/nacklåsning.

(Jag svarade sanningsenligt att han hade det vid köp, inte sen, men ett par ggr varit lite sned i bak, men var UA för 4 v sen, nytt besök om 2 v).

Och till skillnad från Totola så är min erfarenhet av veterinärer både på klinik och i fält att de inte är behandlingsgalningar som bara ser till det de har framför näsan och springer och hämtar injektionsnålarna och/eller receptblocket, utan ser till individen, omständigheterna och helheten. Och nu tror jag faktiskt samtliga kliniker här i närheten har samarbete med 'alternativmedicin' (kiropraktor knuten till kliniken, eller som ATG-klinikerna där veterinärerna är vidareutbildade inom kiro/akupunktur t ex, alt har sjukgymnast, beridare osv knutna till klinikerna). Allt för att INTE slentianbehandla och slentrianbehandla utan nytta eftersom grundproblemet (som ju kan vara allt från exteriör till ryttarfel och allt däremellan) förblir olöst.

Så jag känner inte igen Totolas bild av att de i alla lägen skulle vägra behandla en sista gång på en låggradig hälta, eller att de skulle vara behandlingsgalna eller ens bara behandla symptom utan att se på det stora hela.

Däremot så har jag ju varit med om att få behandla symptom i ett helt år, fullt medvetna (jag & vet) om att det ÄR symptom vi behandlar, för grundfelet inte hittas.

Så jag känner inte någonstans igen någon av de olika svartvita syner som Totola ofta beskriver. Men så bor jag i annan landsända..

Så jag känner inte någonstans igen någon av de olika svartvita syner som Totola ofta beskriver. Men så bor jag i annan landsända..

De bilder jag fått är snarare "skräcksyner", fördomar och hörsägen än erfarenheter. Bara så ni vet! :devil:
Att jag är apskraj för nonchalans som lett till att djur dött eller lidit i onödan (vilket jag inte klandrar veterinärer för, de gör sitt bästa!) och motsatsen - att man övermedicinerar och skapar nya problem utan att någonsin hitta källan till problemet, snarare än att det i realiteten skulle vara något problem.
Mer en bild av mina skräcksyner än om hur det fungerar ute i landets kliniker mao.

De veterinärer jag har pratat om angående liknande situationer skulle inte behandla en 0,5gradig hälta (förutsatt att hästen inte verkar störas av det, möjligen en riktigt dyr tävlingshäst som *måste* hålla) men det är ju bara den klick veterinärer vars ståndpunkter jag känner till på ett ungefär.

De veterinärer jag har pratat om angående liknande situationer skulle inte behandla en 0,5gradig hälta (förutsatt att hästen inte verkar störas av det, möjligen en riktigt dyr tävlingshäst som *måste* hålla) men det är ju bara den klick veterinärer vars ståndpunkter jag känner till på ett ungefär.

Hur avgör man om hästen störs av det under en pågående behandling?

Jag vet heller ingen veterinär som skulle behandla ½ grads böjreaktion på en häst som inte har minsta problem initialt eller under arbete. Men nu handlar det om en häst som kom in för ATT den var bekymrad/besvärad över något, som är behandlat i omgångar och stadigt blivit bättre, men där det finns en halvgradig reaktion kvar. Om hästen bekymras av den eller ej är ju ganska svårt att säga då hästen fortfarande är skrittkonvalescent?

Där anser jag att det är inte varken fel eller knas att köra 'better safe than sorry' och behandla en sista gång för att se så hästen blir helt ren, innan den sätts i arbete igen. Blir den inte helt ren finns det def anledning att forska vidare i varför. Visst kan man tycka att 'det där sista läker den ut själv', och i många fall gör den säkert det med. Men det kan också vara så att hoppa över den sista behandlingen (oavsett om den är i.a eller i.m eller i.v) kan vara att skjuta sig själv i foten. Det är alltid ett ställningstagande som är en gissning. Jag har haft de som läkt ut det sista själv, och jag har haft de som kommit in med 3 grader böjhälta 3 veckor senare. Det går inte att säga att det varit rätt eller fel i något av fallen, i det läget kan man bara gissa.

Men att tycka att du inte vet en enda vet som inte i TS situation, dvs under en pågående behandling och där hästen är skrittkonvalescent tycka att 'skulle inte behandla om hästen inte hade besvär' anser jag är att snedvrida det hela.

min erfarenhet av veterinärer både på klinik och i fält att de inte är behandlingsgalningar som bara ser till det de har framför näsan och springer och hämtar injektionsnålarna och/eller receptblocket, utan ser till individen, omständigheterna och helheten. Och nu tror jag faktiskt samtliga kliniker här i närheten har samarbete med 'alternativmedicin' (kiropraktor knuten till kliniken, eller som ATG-klinikerna där veterinärerna är vidareutbildade inom kiro/akupunktur t ex, alt har sjukgymnast, beridare osv knutna till klinikerna). Allt för att INTE slentianbehandla och slentrianbehandla utan nytta eftersom grundproblemet (som ju kan vara allt från exteriör till ryttarfel och allt däremellan) förblir olöst.

Så jag känner inte igen Totolas bild av att de i alla lägen skulle vägra behandla en sista gång på en låggradig hälta, eller att de skulle vara behandlingsgalna eller ens bara behandla symptom utan att se på det stora hela.

Däremot så har jag ju varit med om att få behandla symptom i ett helt år, fullt medvetna (jag & vet) om att det ÄR symptom vi behandlar, för grundfelet inte hittas.

Och vi är helt ense och jag har samma bild och erfarenhet. Jag har aldrig ens haft veterinärer där man som ägare kan INSISTERA på att få sprutat för att man själv skulle vilja det, om inte veterinären anser det vettigt.

De bilder jag fått är snarare "skräcksyner", fördomar och hörsägen än erfarenheter. Bara så ni vet! :devil:
Att jag är apskraj för nonchalans som lett till att djur dött eller lidit i onödan (vilket jag inte klandrar veterinärer för, de gör sitt bästa!) och motsatsen - att man övermedicinerar och skapar nya problem utan att någonsin hitta källan till problemet, snarare än att det i realiteten skulle vara något problem.
Mer en bild av mina skräcksyner än om hur det fungerar ute i landets kliniker mao.

Varför då uttala sig som om det vore ett allmänt råd till andra? Blir ju helsnett.

Senast ändrad:

Och vi är helt ense och jag har samma bild och erfarenhet. Jag har aldrig ens haft veterinärer där man som ägare kan INSISTERA på att få sprutat för att man själv skulle vilja det, om inte veterinären anser det vettigt.

Nä, det är för mig helt främmande med. Det närmaste jag kommit är väl sådana situationer som nu med herrn här, att vet tycker att 'man kan ju hjälpa honom på traven, vi kan behandla om du vill, men vore det min häst skulle jag inte göra det i nuläget'. Men då finns det ju ändå en 'fullgod anledning' att behandla rent veterinärmedicinskt, dvs 1 resp 1½ grads böjreaktion på en häst som för 6 månader sen nollade rakt igenom böjprov, och som har sitt rörelsemönster lite emot sig, som blir lite för överambitiös och förtar sig.

Och hade vet varit behandlingsfanatiskt hade han ju varit sprutad i kotlederna BB vid det här laget. Istället så behandlades han inte, men fick rek om att hjälpa honom den här perioden med ändrade beslag, och att hålla koll. Hade hon och jag inte känt varandra kanske hon hade valt att allmänbehandla, det vet jag inte. Men som sagt, ser ingen behandlingsfanatism. Och aldrig varit med om att vet sagt 'inget att behandla' och djurägaren sagt 'jooo' och hästen behandlats.

Har för övrigt aldrig sett det Totola beskriver om att göra skillnad på 'dyr tävlingshäst' och 'glad hobbyhäst' heller ang behandla eller inte behandla. Däremot kanske en högpresterande häst har besvär av sådant som den glada hobbyhästen inte besväras av, eftersom de utför helt olika jobb. Men aldrig att 'hobbyhästen kan ha lite besvär, det behandlar vi inte, men tävlingshästen ska inte ha lite besvär så den behandlas.'

Jag har en häst, nu 19 år som ramlade på knä maj -07. Blev då halt. Tog ut en hästveterinär som tyckte att det inte var så farligt, utan hon skulle fort bli bra. Veckorna gick och hältan bestod. Uppsökte då två kiropraktorer utan minsta bättreing (hon hade då ont i hela kroppen vilket inte framkom då). Sedan tog jag ut en jätteduktig massör som gjorde det lättare för henne att använda det onda benet samt mjukade upp resten av kroppen, men hältan och spänningarna i bogen satt kvar. Jag tänkte som Totola, massören likaså att jag skulle vänta ut och låta skadan läka. På sensommaren vrickades det andra frambenet och nu tog jag ut en annan veterinär. Han tyckte att om en kur Finadyn inte tar på det onda benet också så måste jag åka in. Kuren hjälpte inte utan jag bestämde mig för att åka iväg. Två gånger provade jag att lasta, men efter en otäck tarmincarceration som nästintill kostat henne livet, samt två veckor på djursjukhus vägrade hon nu gå in i transporten:-(. Då jag inte hade egen transport så jag kunde träna varje dag och diverse andra omständigheter så kunde jag inte börja lastträna henne förrän i mars och då äntligen kom vi i väg. Fortfarande halt efter långvarig vila och skrittpromenader samt massagebehandlingar i massvis. Det visade sig vara kraftiga pålagringar vä fram carpal och lite hö carpal. Nu har hon fått tre kortisonsprutor vä och två hö och nu får jag äntligen börja sätta igång henne:-)!! Utan behandling ingen bättring!! Synd bara att vi inte kom iväg i höstas!! Trots allt så har min lilla ängel varit en riktig kämpe och stallets busigaste och gladaste häst i hagen:-)!!

Men att tycka att du inte vet en enda vet som inte i TS situation, dvs under en pågående behandling och där hästen är skrittkonvalescent tycka att 'skulle inte behandla om hästen inte hade besvär' anser jag är att snedvrida det hela.

Och jag anser att vi börjar komma in på hårklyverinivå.
Meningen förutsätter att hästen inte verkar ha besvär av det. Har den det eller man är osäker/inte kan avgöra det så faller hela påståendet ändå.
Därav att jag ställer ett påstående utifrån ett antagande - för att jag inte kan veta hur det förelägger sig utan måste utgå från ett visst scenario och skriva teorier/erfarenheter/gissningar/åsikter utifrån det.

Du tycker det du vill och du behöver absolut inte hålla med om det jag tycker eller skriver, eller ens "acceptera" det, men jag orkar inte diskutera femtielva ingående detaljer om i princip en enda fras som bör ses som en allmän reflektion! :p

Varför då uttala sig som om det vore ett allmänt råd till andra? Blir ju helsnett.

Om jag skriver- "jag är emot övermedicinering" - betyder det att jag anser att hela sveriges läkarkår och alla veterinärer övermedicinerar?
Nej.
Det betyder att jag är "rädd" för följder som kan uppstå av övermedicinering i största allmänhet och att jag tycker det är en viktig aspekt när en häst ska få behandling.

Tycker du det är snett så, visst.

Men HUR avgör man om en skrittkonvalescent har problem? Jag anser inte det är hårklyveri utan en fullt berättigad fråga?

För knappast NÅN veterinär skulle behandla en häst i led som kom in utan minsta problem, men reagerade en halv grad på böjprov. Det kan vi alla vara överens om.

Men det är inte den situation som diskuterats i den här tråden, och det är den här tråden du svarat i liksom?

Min häst böjdes som 5 åring och reagerade en halvgrad båda fram. Det var 6 år sedan och hitills har det inte ställt till med problem, när han böjts efter det så han han reagerat ungefär varannan gång med den halva graden och varannan gång inte alls.

Så på honom skulle jag inte behandla en halvgrad.
Om en häst som inte brukar reagera och dessutom förändrat beteendet i ridningen skulle jag defenitivt behandla!

Om jag skriver- "jag är emot övermedicinering" - betyder det att jag anser att hela sveriges läkarkår och alla veterinärer övermedicinerar?
Nej.
Det betyder att jag är "rädd" för följder som kan uppstå av övermedicinering i största allmänhet och att jag tycker det är en viktig aspekt när en häst ska få behandling.

Tycker du det är snett så, visst.

Fast du skriver såhär:

Självklart kan vi inte veta hur veterinären resonerade. Jag kan bara veta hur veterinärer resonerat i liknande fall med ungefär samma grundinfo

Frågan är ju om det inte är mer juste mot hästen att vänta ut och se om det går över av sig själv när det är såpass lite och förutsatt att hästen inte verkar visa obehag, än att riskera att behandla ruskigt många hästar ruskigt ofta och riskera magar "i onödan". Även om det givetvis inte alltid är i onödan.

Vad som är "i onödan" och inte kan vi säkert diskutera i all oändlighet. Men en halvgradig hälta som dessutom förflyttats är iaf i mitt huvud mer sannolikt INTE någon fara att inte behandla än i akut behov av diagnos och behandling.

*kl*
Rent spontant så tycker jag det låter överdrivet, och vet ingen vet. häromkring som skulle behandla om det inte är pga att ägaren tjatar till sig det möjligtvis :angel:
.

Och återigen: dessa påståenden är ju inte förankrade i verklighetens veterinär vård över huvud taget, och jag ser jag inte hur de rimmar med att du sen skriver att du baserar allt på rena antaganden och hörsägen dessutom, sen i nästa andetag.
Kan du för en gångs skull ge dig och kanske medge den stora möjligheten att du faktiskt pratat långt utöver din egen erfarenhet just i detta fallet?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka