Behandla halv grad?

Sv: Behandla halv grad?

Det som kommer vara svårt för mig är att jag nog inte kommer kunna känna några skillnader på henne förens jag börjar att hoppa igen, eftersom att det var till mest del där "det konstiga" kändes. Men jag hoppas att det är någon förändring vid återbesöket, till det positiva då. ;) Jag har travat LITE idag på raka spår (inte länge, någon minut) för att hålla igång henne. Absolut inte så att någonting kan förvärras...

Tack för alla åsikter och tips. :)

*kl*

Jag skulle definitivt behandla en häst som är en halv grad halt om den visar sig vara störd av det. Ännu säkrare är att jag skulle behandla om hästen visar reaktion utan att vara i full träning ( så som denna häst som i princip vilat ett par veckor), då kan man ge sig den på att reaktionen är mycket större i full träning.

Okej.
Men hästen visar exakt samma grad av reaktion när den var i full träning som efter två veckor av skritt.

Jag tror att hästen kan ha varit NÅGOT störd av detta, men endast så att jag har kunnat anat det. Min tränare och andra som stått runt omkring har inte sett någon skillnad på hästen alls, inte ens vid hoppning där jag tyckt att det har kännts annorlunda.
Jag har tyckt att hästen inte kännts lika "positiv" till att göra saker som hon annars gör med glädje. Men detta har endast varit en svag känsla från min sida.
Och därför är det ju bra att hon är behandlad för den halva graden som visats vid böjprov, för att vara på den säkra sidan istället för att rida på som vanligt som vissa tycker.

Och återigen: dessa påståenden är ju inte förankrade i verklighetens veterinär vård över huvud taget, och jag ser jag inte hur de rimmar med att du sen skriver att du baserar allt på rena antaganden och hörsägen dessutom, sen i nästa andetag.
Kan du för en gångs skull ge dig och kanske medge den stora möjligheten att du faktiskt pratat långt utöver din egen erfarenhet just i detta fallet?

Pratat över min erfarenhet?
Nix.
Jag har pratat utifrån den begränsade erfarenhet som finns och absolut inte påstått att det är någon "sanning" utan just erfarenheter.
Åsikter är alltid åsikter och erfarenheter är alltid erfarenheter, sen måste givetvis det tas med en nypa salt just eftersom det inte är någon "allmän sanning".

Lägg ner häxjakten är du gullig.

Men HUR avgör man om en skrittkonvalescent har problem? Jag anser inte det är hårklyveri utan en fullt berättigad fråga?

För knappast NÅN veterinär skulle behandla en häst i led som kom in utan minsta problem, men reagerade en halv grad på böjprov. Det kan vi alla vara överens om.

Men det är inte den situation som diskuterats i den här tråden, och det är den här tråden du svarat i liksom?

Men nu utgår du från antaganden. Jag är inte överens om antagandet eftersom jag inte vet om det stämmer i praktiken, därav kan jag inte svara på det (andra delen i inlägget syftar jag på nu).
Hur man avgör det (första delen av inlägget) anser jag att en erfaren veterinär som jobbat mycket med häst bör svara på, inte du eller jag. Jag kan iaf inte svara på det.

så du anser att en kotleds eller knäledsinflammation helt enkelt läker ut av sig själv, utan behandling och utan rehabilitering per inrådan av veterinär? märklig inställning. .

Men en halv grads hälta kan väl vara 1000 andra saker än en ledinflammation.....

[/QUOTE] i detta fallet har ju ryttaren noterat en klar förändring i hästens beteende och klokt valt att kolla upp det i tid och förhoppningsvis mota Olle i grind. Detta är väldigt klokt. Många skulle fortsatt rida på, och framför allt resonerat som att "den är nog bara lite stel", inne i en "fas", bla bla bla, och vips hade inflammationen gått betydligt mkt längre med ett HELT annat läge att behandla med god diagnos än som nu verkar fallet.

Ursäkta men jag blir trött på alla förståsigpåare som uttalar sig tvärsäkert om sjukvård de själva inte är utbildade eller kunniga i ö.h.t, utan bara generaliserar om.[/QUOTE]

Man kan ju också prova att vila sin häst ett par veckor när den känns "konstig" utan att varken rida på som vanligt eller kasta sig till veterinären och spruta..... Jag tror att större delen av den veterinära expertisen såväl som försäkringsbolagen är rörande överensom att vi "sprutar sönder" alldeles för många hästar i brist på tålamod och kunskap!

men du - lägg av själv.
aldrig sett dig backa på ngt påstående någonsin helt enkelt.
och erfarenheter skriver du ju att det inte är utan att du baserar på antaganden och hörsägen dessutom.

De bilder jag fått är snarare "skräcksyner", fördomar och hörsägen än erfarenheter. Bara så ni vet! :devil:
Att jag är apskraj för nonchalans som lett till att djur dött eller lidit i onödan (vilket jag inte klandrar veterinärer för, de gör sitt bästa!) och motsatsen - att man övermedicinerar och skapar nya problem utan att någonsin hitta källan till problemet, snarare än att det i realiteten skulle vara något problem.
Mer en bild av mina skräcksyner än om hur det fungerar ute i landets kliniker mao.
.

Senast ändrad:

Men en halv grads hälta kan väl vara 1000 andra saker än en ledinflammation.....

japp - i all synnerlighet kan det vara det!
Men just därför kanske det är skäligt att inte besluta enligt egna diagnoser utan överlåta till utbildad veterinär att avgöra?

Absolut! Utan att lämna det kritiska tänkande och sunda förnuftet hemma bara....... Veterinärer vill också käna pengar

Absolut! Utan att lämna det kritiska tänkande och sunda förnuftet hemma bara....... Veterinärer vill också käna pengar

det hoppas jag verkligen de gör (tjänar pengar), utan att behöva behandla med en hel rad dyra preparat, som försäkrings bolaget sen betalar för. Jag hoppas de har en fast månadslön som vi andra. :D de jobbar väl inte på provision? : )

Märkligt resonemang..... Vart tror du att pengarna som hästägaren eller försäkringsbolaget betalar tar vägen?

Märkligt resonemang..... Vart tror du att pengarna som hästägaren eller försäkringsbolaget betalar tar vägen?

Jag skojar lite med dig. :D

Men skämt åsido : Det är inte direkt så att antalet preparat ordinerade per häst, är avgörande för veterinärens månadslön eller hur?

Jag är tämligen humorbefriad i just den här frågan...

Ngn känar i slutänden pengar på att hästar sprutas till höger och vänster..... Dessutom har vi ju förlorare också som i det här fallet oftast är hästarna.

Ngn känar i slutänden pengar på att hästar sprutas till höger och vänster..... Dessutom har vi ju förlorare också som i det här fallet oftast är hästarna.

Nä det har jag full förståelse för, själv har jag antydan till galghumor.

dock så vidhåller jag att det knappast är upp till amatören att bedöma ang. behandlingen. Framför allt inte att bedöma utifrån eget perspektiv att det är onödigt att behandla trots att hästen uppvisar beteende förändring under arbete, och konkret besvär vid undersökning. isåfall förstår jag inte varför man anlitar veterinär ö.h.t ärligt talat. och framför allt inte att man anser att man kan tjata sig till behandlingar. det är ju förnedrande för hela veterinär kåren att påstå sånt - gränsen till förtal att uttrycka sig som att sånt generellt är praxis.

Jag hoppas du inte menar att det är jag som har påstått det

Ingen aning om hurvida man kan tjata sig till behandlingar eller inte - har aldrig provat...

Nej självklart inte :eek:, jag ville med kommentaren återknyta till varför jag har vidhållit det jag vidhåller i denna tråden, inget annat!

:bow:

På vilket sätt är hästarna förlorare?

Som jag ser det så innan en led sprutas har man ju böjt aktuellt ben, och fått indikation på var man ska börja bedöva. Sen bedövas det. Och om hältan lokaliseras till kotleden till exempel, så har du mest troligt en kotledsinflammation. Hur ledvätskan ser ut ger en del svar med.

Alla kliniker röntgar inte i det läget, men jag föredrar de som röntgar direkt. Det blir dyrare där och då ja, men det gagnar alla och speciellt hästen.

Nu har vi lokaliserat hältan och mha röntgen uteslutit att det är pålagringar eller liknande som utlöser ledinflammationen. Det har kostat X tusenlappar redan, och om man då väljer att spruta i leden, vilket ÄR det som de facto oftast fungerar bäst, och är det enda sättet då man BARA behandlar det som är fel och inte 'hela hästen', så kostar det en liten, liten del av den summa man redan lagt.

Så visst tjänar veterinärer pengar, som Mackan säger får vi hoppas de har månadslön ;) Men inte ligger de stora pengarna i att 'spruta åt höger och vänster'. Och en klinik som böjde och sen tyckte 'vi ska spruta kotleden här' skulle jag inte åka till igen.

Men på vilket sätt skulle hästen med kotledsinflammation (eller carpit, eller gonit eller hasledsinflammation eller.. ) missgagnas av att få behandling?

Givetvis så om samma häst kommer in om och om igen med kotledsinfl BF och det bara konstateras och behandlas om och om igen, utan att ta reda på grundproblemet, så missgagnas hästen en del, dock inte i att få sina onda kotleder behandlade, men för att den inte slipper få onda leder igen.

Så visst tjänar veterinärer pengar, som Mackan säger får vi hoppas de har månadslön ;)

Många veterinärer har ju provision. Fast jag tror inte de "korrumperas" för det.
Ändå rätt anmärkningsvärt, tänker mest på vad tanken bakom är? Mer effektiva veterinärer.? Slippa betala ut lika mycket om det är trögt med jobb? :crazy:

Min åsikt är att de symptom du beskriver i ridningen definitivt bör tas på största allvar. Utan behandling kommer problemen bara att befästas och kan leda till både det ena och det andra.

Vad gäller att hästen "bytte det halta benet" är i sig ingvet ovanligt. Antingen var den första 1-gradaren sekundär (och därmed mer lättbehandlad) till den andra, som - när den första reaktionen lade sig - blev betydligt mer framträdande. Det kan också vara så att dubbelsidiga hältor är mer svårbedömda - hästen lägger ogärna vikt på motstående framben som gör mer eller lika ont, varpå hältan maskeras. En vänster frambenshalt häst kan t ex uppvisa 2 gradig hälta på höger fram när vänsterbenet bedövats bort.

Behandla - ja, definitivt, men med ledinjektioner? Nja. Jag är inte så mycket för att behandla intraartikulärt. I ert fall hade det kanske räckt med en månads vila och behandling med NSAID. I vissa fall är naturligtvis ledinjektioner suveräna, men ibland tycker jag att man använder metoden väl slentrianmässigt och utan att gå till botten med problemet.

Varför har din häst kotledsinflammationer? Det är vad som måste utredas. En vrickning ger mer akuta symptom än de du beskriver, det låter mer som om hästen har ont någonannanstans (bakknän eller rygg är ju alltid en bra gissning, men utan att ha sett hästen är det just bara en gissning) eller möjligen är fel- eller övertränad (vilket jag inte heller kan uttala mig om i den enskilda fallet, men generellt sett så är det en anledning till problem).

Hoppas behandlingen hjälper din häst!

Många veterinärer har ju provision. Fast jag tror inte de "korrumperas" för det.
Ändå rätt anmärkningsvärt, tänker mest på vad tanken bakom är? Mer effektiva veterinärer.? Slippa betala ut lika mycket om det är trögt med jobb? :crazy:

Fast jag vet inga klinikveterinärer med provision faktiskt? (Men de kanske finns?). Och det är ju i första hand på kliniker som det sprutas leder? Få veterinärer i fält här i alla fall tänker ens tanken att gå in i led i 'hemmamiljö'. Finns en del privatpraktiserande med egen mottagning, där de ju sprutar leder, och visst de kan ju anses ha helt 'provisionsbaserad' lön iom att de har eget företag. Men det är ju en liten del, och de privatpraktiserande i fält samt DV går inte nära en led med en injektionsnål i stallmiljö utan det remitteras till klinik både för bedövning och ev behandling.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lilla älsklingshäst blev för tre veckor sen ordentligt halt vänster fram. Vi har varit inne på klinik, lagt bedövning och då släcker...
Svar
14
· Visningar
2 969
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka