Behålla muskler på konvalescent

Eliseeh

Trådstartare
Hur behåller man bäst muskler på en häst som egentligen mest bara står still alternativt skrittas en stund varje dag? Mitt lilla sto har nu vilat i dryt ett halvår och jag känner att hon har tappat alltför mycket muskler både på rygg, hals och rumpa. Hon får hö i bra kvalité och proteinrikt foder, är lite rädd att fodra på med för mycket energi när hon skall ta det så lugnt hon kan men i övrigt har hon en bra foderstat. Hon har alltid varit svår att bygga upp muskler på och är ganska tunn överlag, men just nu är magen rund men det saknas muskler. Vi försöker variera den korta tiden vi är ute och skrittar med att gå i lite backar men det är inte så bra för hennes skada alla gånger. Tänka höra ifall någon har en form av dunderkur att dela med sig av? :crazy:

Sv: Behålla muskler på konvalescent

Hej!

Hästars muskler kommer tyvärr av rörelse, precis som på människor.

Man kan få en rundare häst av en väl balanserad foderstat, men det är klart svårare att sätta muskler på häst som står.

/Lavinia

Det lavinia sa stämmer.

Men en form av motion som är väldigt mild men ändå muskel aktiverade är ju simning, kräver dock tillgång till sjö, hav eller klinik med pool. Men mycket effektivt.

Muskler är en färskvara. Genom att bryta ner muskelfibrer så byggs det nya. För att bryta ner en muskel måste den användas. Så tyvärr för din del!

Lite akademiskt markarbete/kapsonarbete typ grunda öppnor och slutor kanske? Beror ju lite på vad det är för skada.

En tunn häst är mer på G (hullet fastnar ej/ stor förbränning) ) o behöver bara ha proteinbehovet täckt o sedan är det energin som gör att hästen ser bra ut även i musklerna.

Bara högpresterande är fettfria i sin muskulatur. Tänk deffad bodybuilder. Annars är det mer som fläskkarré eller entrecôte. Fettblandat.
Eller de fläskiga hästarna som ser välmusklade ut när det är mest fett.

Får den ett överskott av protein o ett underskott av energi då den är tunn så går det än mer energi åt att omvandla proteinet till den energi den egentligen behöver.
Jag skulle ge mer hö o ta bort extra proteiner om höt är skapligt.
Då har du även hull att ta av när du ska sätta igång den o behöver inte fodra upp samtidigt.

Senast ändrad:

Tack för svaren, är ju ganska logiskt att hästen inte bygger muskler om den inte rids. Men jag skall försöka göra mitt bästa med skrittarbetet och fodret, är väl trots allt det enda som går att göra i detta fall.

Går hästen i hage eller på Box? Sett många vilande hästar som blivit väldigt fina i muskler av lösdrift. Men det vill ju till att hästen får gå i hage mer än en stund om dagen. Eftersom hästar på lösdrift rör sig mycket så bygger de mycket muskler.

Jag är inte helt enig.
OM hästen får tillräckligt mycket av tillräckligt bra foder så behåller den merparten av sin muskelmassa om den inte står alldeles helt stilla.

Liknande trådar

Ridning Har en äldre gammal travare som jag har som ridhäst , han är en stor herre på ca 170 i mkh . Han har väldigt hög och smal manke. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 364
Senast: Totola
·
T
Foder & Strö Vet ej om den hör hemma på foder eller hästhantering/hästvård.... Lånade först en tråd men tror att den passar bättre här... Kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 018
Senast: kickikompis
·
Islandshäst Fick hem pappas hingst från "träning" både tunn och väldigt musklefattig (om vi bortser från en enorm underhals..), för några månader...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
26 037
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka