Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Sv: Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Boj>> Vet mycket väl vilken typ av skritt du menar och den rider jag, i korta stunder och som ytterst muskelbyggande och för att lära honom hur han ska bära sin ryttare. Men jag gör det än mer från marken faktiskt och det fungerar riktigt bra! :)

Jo visst har väl vi ridit kurs på bärby tillsammans? Som en liten parantes kan jag väl säga att jag är nog minst 10 kilo lättare nu :banana:

Nightrider>> Låter intressant, har funderat på att kanske ge honom ett sådant tillskott under den intensivare muskeluppbyggnadstiden. Tack för tipset! :)

Olleatlas>> Jag tömkör ju iofs med kroppskontakt med hästen, dvs jag går väääldigt nära, så det är inte den "vanliga" tömkörningen jag jobbar med så väldigt mycket och jag tycker att det är lite lättare med skolorna då, har svårare att gå precis bredvid.

Tack för alla tips!
Idag har herrn körts med vagn i skritt en timme ca och jag tror faktiskt att det ÄR skillnad sen han kom, man blir väl bara hemmablind och vill att allt ska gå snabbt snabbt snabbt :p

Bjuder på en liten bild på oss in action också
glitnircykelfram.jpg

Som en liten parantes kan jag väl säga att jag är nog minst 10 kilo lättare nu

Vad klagar du på då då :angel: :bump: Du var väl aldrig så himla stor då heller. :D

Brolinskan skrev:
Bjuder på en liten bild på oss in action också
glitnircykelfram.jpg

Ser jätte mysigt ut! Tycker inte heller att du ser så stor ut!
Jätte kul att läsa om ditt "arbete" Ellla, du verkar ha känsla och tålamod! Inspirerande! Lycka till med din fina hingst!

Boj>> Joho, det kan jag tala om jag var/är, men vad sjutton, det är bra stötdämpare om man faller av! :idea: ;)

Sammets_rosa>> Tack! Vad glad jag blir över att höra! :) Han är verkligen en riktig pärla och jag har tur som har förmånen att jobba med honom!

Måste bara skriva av mig och berätta vilken fantastisk häst jag har! :love:
Red honom i fredags i 20-30 min och med mest fokus på skritt och samling och han kändes så fräsch!
Han bar sig riktigt bra och på helt lös tygel trampade han riktigt in under sig själv och sköt upp buken/ryggen. Han kändes bara WOW! :bump: :love:
Cyklade med honom i lördags i lugnt och avslappnat tempo mest för att röra lite på honom och igår fick han vila. Idag håller jag på och klura om jag ska tömöra honom lite kanske! Det går frammåt iaf!

Ella, glad och kär i sin häst!

Boj>> Joho, det kan jag tala om jag var/är, men vad sjutton, det är bra stötdämpare om man faller av!

Har också stötdämpare, fast ännu inte haft någon användning av dem ännu. :rofl: (peppar, peppar ta i trä) :bump:

Måste bara få uppdatera! Idag rotade jag fram Glitnir som gått och skrotat en vecka då jag inte hunnit med och tog ut honom på en ridtur.
Jag (sex kilo lättare än förra ridturen ska väl tilläggas) och grabben fullkomligt FLÖG fram, allt gick sådär superbra. Han bar sig kanon! Rumpan ser fortfarande lite för tanig ut, men ryggen har helt klart byggt på sig!
Han var pigg och glad och tyckte allt var hur roligt som helst och bjöd på en repa i ökad tölt också, han ger överentusiasmen ett nytt ansikte :)

Jag älskar min häst! :love:

Gräver fram en gammal tråd!

Sen sist så har hingsten fått ett halvårs (!!) vila då jag varit utomlands och ingen tagit sig an honom. Han har då gått på fri tillgång med luzernberikat hösilage och hållit reda på 10 unghingstar i 30 hektar hage.

Han såg dräktig ut när jag kom hem, men inga ryggmuskler!

Nu efter två veckor har han tappat det mesta av magen och han går nu själv ( han blev för hård på de äldre unghingstarna, och med skor på..) i en hage på 6 hektar, jobbas mycket men väldigt varierat.
Får fri tillgång på analyserat hö med bra värden och i hagen finns en del gräs (dock rätt magert, skogshage)
Han rör sig mycket i hagen och gör av med en hel del, hålelr på och ska sakta öka på kraftfodret och ska börja ge hackad luzern.

I dagsläget ser han ut såhär.
(ridbilder kommer)

glitnir2_1146953981.jpg

Ja, han står ju lite...originellt.
glitnir7.jpg

Halsen (och en mysbild bara extra)
aa_ella_o_glitnir_1146952828.jpg

Hur tycker ni jag ska lägga upp det här, foder och träning etc och vad säger ni om honom exteriört?

Ella, på hugget igen!

Å, han ser jätte mysig ut! Vacker utstrålning!!
på den första bilden tycker jag att han ser lite överbyggd ut.. och han har för tillfället en muskelfattig överlinje, vilket ger ett intryck av att han svankar. Men det är ju inte så konstigt med tanke på att han vilat så länge! Han ser även något framtung ut på översta bilden... om det beror på vinkeln på fotot, avsaknandet av muskler eller något exteriört, vågar jag inte gissa på. Det är det bättre att någon som är mer van att bedömma exteriörer gör. Han ser ju inte likadan ut på nästa bild, så...ja jag vet inte! Men jag tycker att han har ett fint helhetsintryck, och han kan nog vara jättefin då han byggt upp muskler och är i kondition! Ser fram emot ridbilder!

Jag tycker att du verkar ha kloka tankar själv om träningsupplägg. Det är säkerligen jätte bra att simma med honom (om du vågar prova igen), ut och cykla (både skritt och trav), klättra i skogen och jobba med skolor från marken till en början, och senare då du sitter på ryggen. Själv använder jag mig mycket av akademisk ridkonst, som jag tycker hjälper hästen att bygga korrekta muskler på ett bra sätt. Målet måste ju vara att ha en hållbar häst, som bär sig själv med en lång överlinje!

Lycka till!

Vem är han efter? Bedömd? (om inte: ska han bedömmas?)

Senast ändrad:

Tack för svaret!
Ingen av bilderna är egentligen enkel att bedömma exteriör på, då han inte står korrekt, men lite hum får man ju. Ska se om jag kan fota något bättre imorgon.

Som det ser ut nu har jag när jag satt igång honom mest fokuserat på körning, ridning och löslongering (en gång med lätt inspänning). Cyklingen ska vi komma igång med (men dår blir dt emest ökad trav/galopp...) och tömkrningen deffinitivt.

Han har varit så extremt energisk nu, nästintill het och trots att han har stått så länge blir han inte det minsta trött av ett vanligt träningspass :crazy: Skritt är den gångart jag anser att han bör jobbas mest i nu, vilket vi är rörande oense om....

Däremot har han gått ner oroväckande mycket i vikt, snabbt. MEst på grund av att han nu går ensam (stressfaktor) och närmare stoflocken (hingsstressfaktor gånger 10) Han rör sig konstant, och även om han har fri tillgång på hö numera så bryr han sig måttligt i det. Tänk dig att två veckor tidigare såg han högdräktig ut.
Men dte hjälper ju inte om jag vräker i honom kraftfoder om jag inte kan få honom att äta nog med grovfoder. Det gamla vanliga dilemmat på vårkanten för hingstar när hormonerna kommer fram.

Han är som sagt 8 år, efter Hilmir fra Sauðárkróki (som är efter Ofeigur), bedömd som femåring och väldigt "färsk" till 7.82, jag planerar att visa honom eventuellt till hösten.
Mer info om honom finns här
www.malou.se/hastar/hestar
tryck på Glitnir

Här är en bild från löslongeringen idag där han går i fri form.
glitrav.jpg

och en på oss där vi är coola, bara som bonus ;)
aa_ella_o_glitnir2_1146953322.jpg

Hittade två bilder där han står lite bättre,
de är en vecka gamla, se skillnaden på magen!

gliext.jpg

gliext1.jpg

Ella som måste hålla sig vaken då det är kolikvaka på en inackorderingshäst :( Andra koliken någonsin hos oss på 14 år! Mitt pass är mellan 3 och fem..phu!

han ser fin ut, det kommer nog att gå bra ska du se! Det är svårt det där med maten när de inte vill äta... mitt sto Freyja som blev halt och fick stå i sjukhage i åtta månader vägrade till slut att äta. Jag försökte att proppa i henne massa olika varianter av mat, men så fort jag lämnade henne, så slutade hon att äta. Det enda som fungerade någolunda var "green power". det åt hon hyfsat. De rasar verkligen i vikt då de inte äter... Tyvärr blev hon aldrig bra från skadan, och jag fick med tungt hjärta ta bort henne...

Men jag tror att du är på rätt väg med din pålle, tyckte han såg fin ut på longeringsbilden.

//julia

Ja jag läste om din och Freyjas sorgliga historia i islandshästen.
Det fin ns inget värre än när man måste ta bort en häst man älskar. Been there done that. :( Orka vila i frid.

Här kommer gårdagens töltbilder när häst ville springa fort fort fort och matte ville annat :smirk:

glitolt.jpg

glitolt1.jpg

glitolt2.jpg

glitolt3.jpg

glitolt4.jpg

Senast ändrad:

snygg kille!!
jag har en annan fråga ang muskler/ överlinje.
hästens extriör samt gångarter, kan det göra skillnad.
4 eller 5 gångare, överbyggd, lågställd, mm
eller är det bara ridningen som avgör.
en del hästar har ju en helt platt rygg oavsett om dom rids eller inte.
därmed inte sagt att det är muskler, men har en sådan häst lättare att sätta ryggmuskler

Självklart spelar exteriören in då det gäller hur överlinjen ser ut! Vissa hästar har runda fina ryggar från början, med en mjuk sväng längs hela överlinjen, medan andra är konkava och kantiga... halsansättningen spelar oxå in till stor del, samt om hästen är överbyggd eller har lång rygg= svårare att trampa in under sin tyngdpunkt.

man kan dock alltid göra det bästa möjliga av situationen och planera sitt arbete efter hästens förutsättningar!!

Brolinskan skrev:
)
glitnir2_1146953981.jpg

Hur tycker ni jag ska lägga upp det här, foder och träning etc och vad säger ni om honom exteriört?

Ella, på hugget igen!

Jag säger att hela hästen påminner om en andalusier! Här ser man tydligt att islandshästen har spanskt blod i sina ådror också! Jättefin med en fin utstrålning, förstår du gillar honom. Luzern är kanon att bygga muskler på. Något som är bra för hull och muskler samt kansk underlättar näringsupptaget är morötter. Fodervinäger är inte heller så tokigt.

Beträffande muskeluppbyggnaden så är det samlande arbete i skritt, tölt och galopp som gör mest på rumpan. Och klättring i branta backar, särskilt steg för steg nedåt. Då måste han sätta under sig bakdelen och kontrollera sin kropp. Går det för fort komer han att använda framdelen mer. Bakdelsvändning och kanske tom testa att lära honom "spinning" i lagom tempo. Då måste han lägga över tyngden bak för att komma runt. Med tiden kanske du kommer till galopp-piruetterna också, vem vet. Det kräver muskler och styrka i bakkärran! Men gör allt som en kravlös lek och beröm varje steg i rätt riktning, så du behåller de fina banden mellan er! Härligt att ha en häst man älskar!

Han ser fin ut, det blir nog bra med honom.. du behöver bara ha tålamod och ge det tid, så kommer musklerna! Du verkar rida och träna på ett klokt sätt och verkar själv förstå att det är viktigt att låta det ta tid. so...keep up the good work!

Ja, det är hemskt att förlora en kär vän...ush:cry:

Har själv tänkt att han påminner om en andalusier, framförallt när han rör sig fritt i galopp och trav och bara "krullar ihop sig" och galopperar på stället :love:

Just nu har vi bytt och han går på fri tillgång på luzernberikat hösilage med bra vrden, det äter han bättre av!

Sen får han havre, betfor, luzern hack samt vitlök, vinäger och lite shyfeeder. Jobbar honm mycket i skritt och samlande. Problemet är att han är rätt het och gärna blir explosionsfärdig när han inte får "slänga iväg" energin utan måste smla upp den. Det blir iofs bättre och bättre och han lär sig att slappna av.

han är en så jäkla härlig häst, väldigt positiv och samarbetsvillig, vilket gör att oavsett vad man gör med honom så är det roligt. Har inet tänkt på spinningen förut, det var ett bra tips!

Ska väl själv gå ner 25-30 kg, så att vi blir ett bättre team också :)

Några ridbilder från idag (alla finns på långa tåden med ridbilder)
galopp_1147729200.jpg

trav4_1147730377.jpg

trav1_1147730089.jpg

Han är så läcker! Härligt med arbetsvilliga hästar, hoppas han blir godkänd.
/Josefin

Fantastiskt att läsa om hur du tränar din häst !!
Tack för det !!

Hej från Hambo

Åhhh vackra vackra Glitnir :love:
Vad kul att se honom igen, lärde känna honom lite då jag var på Bärby och jobbade för några år sedan.
Grattis Brolinskan till en helt UNDERBAR häst :love:
Lycka till också på tävlingsbanorna framöver, ni kommer att ta hem storvinst :banana:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 076
Senast: Estivuz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama