Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Sv: Att bygga muskler på muskelfattig häst?

Vilken fin häst :d
Måste få fråga, vad är det för sadel du har (den ljus bruna) den ser så himla skön ut !?
Lycka till med hästen !

/Dimmalimm

Han är en riktig läckerbit, hingsten din! Vilka fina bilder!

/Malin

Tack alla! :love:

Alfur> Tack! han är ju redan godkänd, målet är ju dock en högre bedömning. Lite strul med hårprover fårn Island, Hreggi håller på och fixar men nu har det tagit ett år :eek:

Är det inte Josefin från Gräsö förresten, som köpte Mares Alfur, som red Prydi förut? :idea:

Hambo> Tack! Vad glad jag blir! om man är intresserad så skriver jag vad vi gör dagligen med alla hästar på vår blogg www.snacksjon.blogg.se

oskis> Men då bord ejag ju veta vem du är!? Jo visst är han underbar vå vackre hingst. Det roliga är ju att han har funnits hos oss sen han var föl och alltid varit likadan, positiv och oerhört vänlig! :love:

Dimmalimm> Det är en Taktur från Stall Akur, den är kanonbra då man kan variera bomvidden på den själv, men jag kan ibland tycka att bossorna är lite för stora.

Freyr> Hoppas nu bara att vi jobbar åt rätt håll. Blir lite mörkrädd när jag ser bilder på min sits och hur mycket jag gått upp under min resa. :(
Har betsämt mig för att vis ahonom själv till hösten, men vågar man det, egentligen?! :crazy:

Idag har stalltjejen :love: ridit Glitnir under min hökblick :D Bra för honom att få jobba med jättelätt ryttare på ryggen. Det såg väldigt fint ut och Olivia var salig :love:

Jovisst är det Josefin från gräsö :) . Visst är det roligt att stöta på varandra här? Hoppas allt är bra med er, jag kikar alltid i hagarna när jag ska ut o hälsa på mamman!

Alfur frodas och mår fint, underbarare häst får man leta efter, även om man inte kunnat ana att han var min typ från början:angel: . Visst tränade du honom nån sommar?

Ja dte gjorde jag, problemet då var att hanvar så himla oriden och överviktig. Men han vartrevlig! Han hade ganska mycket problem med tölten i början, men det blev mycket bättre :) Vad roligt att ni trivs ihop!

Nu minns jag inte vem, men det var någon som jag känner (ej islandshäst människa) som kände dig också..hrm.

Ella

Jo, han är ju ganska lättfödd:angel: . Men nu är han i strålande form, på dressyrlektionen igår dansade han fram i trav och gjorde fantastiska galoppfattningar från halt. Ibland blir man så lycklig! Men nån vidare töltshäst är han inte, snarare min lilla dressyrponny..

Östhammar är en liten plats så jag gissar att vi har ganska många gemensamma bekanta, men hojta till om du komemr på vem det är !

Har för mig dock att det var en hästtjej i Uppsala, ringer det några klockor?

Jaså, du har fått dig en "dressyrponny" :D Tänk hur det kan bli :p
Visst är han efter Flipi?

Oj, jag känner många hästtjejer i Uppsala.. men nu blir jag nyfiken, så gnugga geniknölarna :idea: .
Alfurprinsen:love: är efter efter Flipi, och han kan såklart tölta men det är inte hans starkaste kort. Men vi jobbar på det! Det är så roligt att vi fortsätter att utvecklas hela tiden.
/Josefin-som är väldigt kär i sin häst

oskis> Men då bord ejag ju veta vem du är!? Jo visst är han underbar vå vackre hingst. Det roliga är ju att han har funnits hos oss sen han var föl och alltid varit likadan, positiv och oerhört vänlig!

Nja vet nog inte om du vet vem jag är, men vi har träffats vid ett par tillfällen på Bärby och så har jag varit hos er ett par ggr bl.a.när vi hämtade hem lite unghingstar.
Har ägt en Kjarni-avkomma också förresten, Joker.

Jamen då vet jag ju precis vem du är! :)

Ella, som har stenhård koll :rofl:

För att uppdatera lite. Har tyvärr inga nya bilder då vår digitalkamera har fått för sig att inte fungera ordentligt.

Idag var jag äntligen med Glitnir till Bärby för att få en lektion av Hreggi.
Ridningen gick kanonbra! Iom att det ösregnade red vi inne i lilla ridhuset och tränade mest på att få honom mjuk och stilla med huvudet och sluta kasta med det så fort det var något. Egentligen var det nog snarare så att vi tränade mig att hantera min hand och tygel så att Glitnir inte kastade med huvudet så fort jag gjorde en förhållning. Jaghar ridit mycket med nästintill lös tygel men Hreggi ville att jag skulel ha kontakt hela tiden och inet låta tygeln glapap så att kontakten aldrig bröts. Kändes jättemjukt och fint och Glitnri gickkanonbra.
Hreggi var väldigt positiv och tyckte att han såg väldigt fin ut! Fin i gångarterna, i hullet (det är nog första gången Hreggi inte sagt åt mig att banta den häst jag ridit på honom för och det är alltså under mer än 10 år jag ridit privat för honom....) i formen, det var bara att jobba på på samma vis! Han tyckte tom att han blivit både finare och snyggare än han varit tidigare. Han lät nästan förvånad. Vi jobbade mest i kort trav och tölt på böjt spår för att verkligen hitta och befästa en fin och mjuk tygelkontakt. Kändes kanonbra!

De senaste veckorna har jag jobbat honom väldigt varierat och har betsämt för att följande måste ingå under en "tränings" vecka.
En ridtur i enbart skritt med lite klättring inkluderat, även skritt runt träd i skogen.
Körtur
Löslongering, lätt inspänning eller helt lös.
Ridtur med fokus på samling/lösgörande (kan iofs koplas ihop med skrittturen)

Andra saker som kommer mer och mer
Tömkörning
Cykla med honom som handhäst
Simning när vädret tillåter

Han går relativt mycket nu och rätt "hårt". Vilodagar har han dock naturligtvis. Men han har god kondition och tycks trivas med arbetet. Det blir ju så pass varierat och olika typer av belastning att han mest verkar tycka att det är kul. Han är alltid lika positiv, även om han idag gav prov på att han är hingst och inte van vid miljöombyte, det måste tränas innan vi ska ut och tävla!
Musklerna börjar komma mer och mer och framförallt på baken ser man hur det växer för var dag. Låter honom "lyfta" ryggen varje dag, både flexar och strechar den och det har givit resultat!

Så arbetet rullar på!
Nu är vi anmälda till två tävlingar. Wången 9-11/6 och Strömsholm 16-18/6
Håll tummarna!

Ella, som fortfarande älskar sin häst!

Här kommer en rapport från en Ella som älskar sin häst ännu mer efter dagens ridtur! Måstebara dela me dmig.

Jag hade sedan tidigare bestämt att idag skulle vi träna inför tävlingen nästa helg. Rida alla moment och verkligen vara noga med tempon etc etc. Så jag tog på bootsen jag ska ha på tävling och red ut. Jag kan börja med att säga att jag aldrig har ridit honom när han gått så bra tidigare. Jag tror faktiskt inte att han någonsin gått så bra!

Vi började med kort tempo tölt. Helt plötsligt hittade han formen
med en mjuk och avspänd nacke och med baken långt under. Hela ryggen var höjd och magen underifrån kändes som en stark brygga som bar upp hela alltihopa. På det så kom en jätteaktion. Jag skämtar inte. Jag satt och fånlog! :love:

Jag testade att öka och korta tempot och minsta lilla kommando att öka tempot så sköt han iväg. Hela baken försvann och framdelen höjdes några decimeter. Trots det var han fortfarande helt avslappnad i halsen och var verkligen bärig. Avsaktningen var inte lika intressant och han slog lite frustrerat med huvudet över att inte få öka mera och längre. Korta tempot efter ökningen var en aning för snabbt men fortfarande var han helt mjuk och bärig. Tog en till ökning och samma sak där igen. Framdelen höjdes flera decimeetr och bakdelen försvann under honom! Skritten är ju som den är, det vet vi. Där blir det minuspoäng. Lite trippig och utan något riktigt övertramp, men äh, skit samma, han måste ju få ha någon svag sida..
Vi tog trav och Glitnir hade mest ökat tempo i åtanke men även där fick jag honom faktiskt att ompröva sitt tempo-beslut utan att bli alltför upprörd och frustrerad och sköt på ordentligt. Det är svårt för mig med all aktion och bensprattel i traven dock. Kan inte bestämma mig om jag ska sitta eller rida lätt och det blir lite halvklumpigt. Inte för att det verkade bekomma Glitnir det minsta. Han jobbade verkligen idag och tyckte att det var såå roligt! Tog två galopper, den ena i vänster och den andra i höger och jag är fullt medveten om att vi och domarna förmodligen kommer ha helt olika syn på vilket tempo galoppen ska ridas i inne på banan... Måste jobba på att rama in honom bättre i galoppen, korta tempot utan att förlorat drivet och påskjutet, omvandla lite driv till bärkraft och hitta en något mjukare form. Men han kändes helt kanon! Sista galoppen tog jag ner honom i ökad tölt och bara gasade för glatta livet. Han gick sååå bra! Så att man blir salig! :love:
Vi red bara lite drygt en halvtimme men det var en tur som jag inte kommer glömma i första taget. Kände mig nästan lite proffsig :cool: när jag satt där och bara flög fram i ökad tölt och Glitnir frustade, hade öronen spetsade frammåt och bara hade hur mycket att ge som helst! Nu skiter jag i hur det går på tävlingen, nu vet jag hur han kan gå och det ska vi såsmåningom förhoppningsvis också kunna visa inför domare på bana.

I övrigt så ser han så fin ut! Pälsen glänser i solskenet, musklerna växer, även om det fortfarande är lite tamt i min smak framförallt med ryggmuskler. Rumpan däremot ploppar musklerna upp. Han är mindre spänd i halsmuskulaturne och överlinjen har blivit överlag mycket starkare. Underhalsen är nästan helt borta. Han är i jättefint hull, inte smal och trist som hingstar lätt blir på våren/sommaren. Han är pigg och glad och alltid lika positiv. Dock en aning hingstig och hör ni någon som far omkring och skriker på Wången nästa helg så är det förmodligen Glitnir och jag :o Det märks att han inte är van vid miljöbyte...
Hovarna har växt något extremt (flera centimeter), är bara en månad sedan han skoddes men jag undrar om jag kanske måste akut ringa hovslagaren så han får komma och sko om innan tävling, han blir så hög i hovarna och det är inte kul om det blir något knas med vinklar och hela köret. Att bli diskad pga för höga hovar känns ju dumt..
Han går på fri tillgång med grovfoder och går i en stor skogshage med hingstflcoken på ena sidan och stoflocken på andra och rör sig därför ganska mycket, men utan att vara uppstressad och fara runt dygnet runt som vissa hingstar gör. Han går ute dygnet runt och får simma nere i sjön ibland. Han verkar helt enkelt må jättebra och det är jag så oerhört glad över!

Förhoppningsvis kommer jag hinna prova att rida honom en gång på bana innan tävlingen och har vi tur så kommer det bilder då!

/En överlycklig Ella
www.snacksjon.blogg.se

Gud vad kul! Sånna där ridturer lever man länge på.
Lycka till på tävlingen. Är den regional?

Ojdå! Med C-klasser då antar jag? För han är väl inte tävlad ännu?
Vilka grenar? :bump:

Precis, C-klass i tölt och fyrgång. Har dock inte ridit honom honom på bana än, men ähhh, det går som det går. Han har nog varit med och tävlats någon gång och jag har ju tävlat en hel del, men inte honom.

Målet är att vi ska ta oss runt utan att skämma ut oss :D
och helst knåpa ihop åtminstone B-klass poäng också :)

Ella

Hemma från tävlingen på Wången!

Red fyrgång och tölt uttagningar i fredags. Första tävlingen för oss två och Glitnirs första ever. Ojojoj, herregud, hingsten Glitnir steg fram. Han var helt tokig i alla hästar (stoooon), i allt osm hände, lät och rörde på sig. Han skriade och for runt och gav mig inte en lugn stund.

Vi startade i fyrgången som andra ekipage på hela tävlingen och jag tyckte att han kändes jättefin. Formen satt inte riktigt och han var helt klart mer spänd än i vanliga fall, men han gick rent i alla gångarter och flott. Dock så hade vi lite olika idéer vad som egentligen är "kort" eller "mellan" tempo :crazy: Domarna däremot sågade mig totalt :o och det hela slutade på 5.10. Inte ens när jag fick domarkommentarerna kund ejag förstå hur de kommentrarerna hörde ihop med poängen. Nåja. Jag var iaf jättenöjd och han skötte sig kanonfint.
Tölten kortade jag upp honom mer ordentligt i korta tölten och fick poängen 5.77, jag var jättenöjd och han kändes kanonfin, vilket ledde oss till B-final dagen därpå, dvs "idag".

Finalen var lååång, många varv i ökningarna och ökade tempot. På slutet var han riktigt trött, men tyckte att dte hela var jättekul då han konstant från det att vi gick in på banan gick och smågnäggade HELA finalen. Jag höll på att smälla av! Tydligen hade han hela härligheten ute under vissa perioder också. Han var inte skrikig, men lät hela tiden. :crazy: Nåja, mycket bra miljöträning om inte annat :o :rofl: Vi fick poängen 5.83 och jag är jättenöjd. Dock så ledde hela hingstigheten till att jag fick mycket me ri handen än jag är van vid och bromsen inte ritkigt satt där den brukar. Mao så fick jag ta i honom ganska ordentligt för atthan inte bara skulel dra iväg i sitt favorit tempo = full fart frammåt. Dte ledde till att det blev lite dragkamp och inte kändes så harmoniskt som jag är van vid. Glitnir var inet överförtjust i mina tempoval direkt...

Nåja, här kommer lite töltbilder, både från fyrgången, töltuttagningen och finalen (vet dock inte vilka som är vilka). Det blev tyvärr inga bra bilder från fyrgången, kanske några galoppbilde jrga kan rota fram imorgon.

gliella5.jpg

gliella4.jpg

gliella3.jpg

gliella.jpg

gliella2.jpg

och en på oss efter tävlingen som bonus
gliella1.jpg

Nu får jag se hur jag lägger upp träningen inför tölten på strömsholm nästa helg.
Några sa att jag skulle slänga på honom tyngre boots och stångbett så skulel poängen till SM inte vara några problem..Klart att de förmodligen har rätt, med ett stångbett kan jag ju peta ner nosen lite och med tyngre boots peta upp fötterna, sen att jag inte ritkigt känner att det är rätt väg att gå är ju en helt annan sak. (Jo, jag fick höra att jag var fånig..). Kanske är det så man får göra idag? Träna upp hästen hemma för en långsiktig lösning och sen på tävlingarna sätta på hjälpmedel som ger en en genväg till de högre poängen tills dess att manfår till det naturligt..?

Nåja, nu närmast så ska vi jobba mycket med att vara stilla i handen och få honom atthitta tillbaka tilld en mjuka formen vi började hitta förra veckan och hoppas vi kan få till den på Strömsholm. Lite mindre hingstighet skulle inte heller sitta fel.

Hoppas framöver på varmare väder så jag kan börja simträna honom!

Men som sagt, det här är hans miljöträningstävlingar. Nästa år, börjar allvaret.. :bump:

Ella

Brolinskan skrev:
...Domarna däremot sågade mig totalt :o och det hela slutade på 5.10...
Jag tycker definitivt inte 5,10 är att bli sågad. I första tävlingen dessutom. Bra jobbat!

Gud vilken fin häst

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 388
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 090
Senast: Estivuz
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 680
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka