Behålla honom som hingst?

F

Fervour

Tänkte höra med alla som har vana, vilka anledningar jag har att kastrera min hingst? Han är väldigt stor men super snäll och hanteras som och går i hage med valacker. Han vet nog inte att han e hingst trots att han betäckt. Då det är svårt att hitta stallplatser som vill ha hingstar så önskade jag att någon kunde övertala mig till att kastrera.

Han är 3 och inridningen skall påbörjas nu, kan inte hingstar vara lättare och trevligare att rida in.. ?
Kan han på någe vis behålla hingst nacken om man behåller honom som hingst tillräckligt länge?
Och har jag någon nytta av att ha honom som hingst sen då jag ska ut på tävlingsbanorna eller blir det bara en svårighet extra?

Eftersom han är blandning av Hannoveranare är det antgl. inte att tänka på att få han godkänd. Men är det enda anledningen att behålla en hingst som hingst ?

Sv: Behålla honom som hingst?

Enda anledningen till att behålla en hingst som hingst är om man tänkt att få den godkänd för avel. Punkt.

Jag valde att kastrera min fyraåriga shirekille av följande skäl:

1. Jag har ingen hingstvana
2. OM han är en hingstig hingst (vilket min inte var) kan det vara tuffare att hantera honom och framför allt utsätter man sig själv och ANDRA för risken att skadas om han tex. kommer lös.
3. Om han skulle komma lös eller få fnatt under en ridtur finns alltid risken att han "råkar" hitta ett brunstigt sto = tjuvbetäckning
4. Det är skitsvårt att hitta stallplats åt en shire redan som det är - att hitta stallplats åt en shirehingst torde vara ännu svårare. Det skulle ha fungerat i det stall han står i nu men om jag blir tvungen att flytta vill jag ha vettiga möjligheter att hitta ett bra stall åt honom där han inte behöver stå ensam i en hage.
5. Om jag skulle vilja ha en valack senare blir det ju inte enklare med tiden att kastrera precis.

Jag känner att jag gjort rätt - du måste förstås hitta vad som är rätt för dig!

Håller fullkomligt med!!
Vad händerom din häst kommer lös?? Det händer ju alla någon gång, oavsett hur det händer...
Om han skulle betäcka ett sto då, kan du bli skadestånds skyldig.
Åka på tävling, meeting med uppstallning?? Kan han stå bredvid ston?
Nej, det finns ingen anledning att behålla honom som hingst, det skapar bara problem.

Jag anser att ända anledningen att behålla en hingst som hingst är om man vill kunna avla på den senare. Annars skapar det bara onödiga problem.

ÅÅjo.. jag vet en riktigt bra anledning att behålla dom som hingstar.
Dom är förbannat jekla maffiga ! ;)

Har själv ägt häst och fött upp hästar med min tränare i många år och aldrig förr funderat att behålla en häst som hingst, men nu då jag köpte han bad hans förra ägare mig att behålla honom som hingst så länge som möjligt vilket konstigt nog har gjort det till en frestande tanke.

Jag har hingstvana, vilket jag tror är himla viktigt, för det är nog nästan omöjligt och farligt att hålla en hingst utan en fast hand och mycket kunskap! Men som ni säger nä det räcker nog inte med det för att göra det problemfritt !

Hingstnacken då ?? Kan inte vi fåfänga behålla den genom att kastrera väldigt sent ?

Jag är nog bara knäpp.. men vet inte när och hur jag ska inse det. Ibland får man ju bara för sig saker.

Jag skulle kunna tänka mig att behålla som hingst tills inridningen är klar just för att hingstar *kan* vara lättare att rida in än valacker.

Kastrera är mitt råd!!! Om du inte har tänkt behålla honom för avel/bruksprov(halvblod), så finns det absolut ingen anledning att behålla som hingst!
Det är bara ett otroligt stort risk/ansvarstagande du gör om du sparar honom enbart för "hingstnackens" skull... Dom musklerna får du rida dit vad tiden är...

Det är verkligen så va !? Att hingstar är lättare. Jag har aldrig haft problem med att rida in en hingst, men ston däremot herreguuud vad tjejer kan ha ideer !
Men det tar nog ett tag innan psyket förändras på en kastrerad hingst va.. om det nu gör det.. speciellt om det nu gör det alls då han redan är så lugn.

Men är det inte bara killar som e lättare än tjejer då ? Är det verkligen skillnad hingst/valack där ?

Kastrera är mitt råd!!! Om du inte har tänkt behålla honom för avel/bruksprov(halvblod), så finns det absolut ingen anledning att behålla som hingst!
Det är bara ett otroligt stort risk/ansvarstagande du gör om du sparar honom enbart för "hingstnackens" skull... Dom musklerna får du rida dit vad tiden är...

A det e bra.. bråka på mig ! För du har rätt jag boooorde kastrera..
Jag har visat en hel del halvblod på visningar.. Men korsning holsteiner/hannoveranare.. Kan man trampa in med honom bland halvbloden som vanligt då?
Kanske en bra ide att visa han i så fall.. I fall att ;) Men synd man han redan hinner bli fyra nu då... :(

Det finns inga fördelar med att hålla en hingst,OM det inte är så att han har möjlighet att tillföra någonting till aveln OCH har en chans att bli godkänd.

En "dundersnäll" hingst kan bli väldigt mkt "inte lätthanterlig hingst" på några minuter om rätt (fel;)) sto dyker upp framför hans nos...

A det e bra.. bråka på mig ! För du har rätt jag boooorde kastrera..
Jag har visat en hel del halvblod på visningar.. Men korsning holsteiner/hannoveranare.. Kan man trampa in med honom bland halvbloden som vanligt då?
Kanske en bra ide att visa han i så fall.. I fall att ;) Men synd man han redan hinner bli fyra nu då... :(

Har han gröna papper och mamman är stambksförd finns det en möjlighet att han ska kunna gå genom. Sedan är det bara nålsögat kvar ;)
U

Får Wilma en hingst nu till våren, kommer jag inte kastrera den föräns den är si sådär minst 4-5 år gammal. Jag vill ha lite massa! :love: Dessutom är jag relativt hästvan, eftersom min arabvalack var hingst tills han var 6 och därför inte förlorat mycket utav sitt hingsbeteende. Det enda som skiljer honom ifrån en riktig hingst, är att han inte kan få bäbisar. :angel:

(

Jag fattar inte vad du menar?? Både Holstein och Hannoveranare är godkända inom ASVH, det är färgen på papprena som avgör. Men det borde du veta om du har visat en hel del....

En sanning med viss reservation det där med att de får mer massa och hals om de kastreras senare. Jag har exempel på både ock.

Den av mina "manliga" uppfödningar som har snyggast hals och mest massa är kastrerad tidigt på hösten som ettåring. Men han har riktig hingsutstrålning och han gillar verkligen att få visa upp sig och stila. Precis som de flesta hingastar gör. Hans helbror däremot är idag 2,5 år och hingst forfarande. Men han ingen som helst hingstkarraktär ännu utseendemässigt.

Hade förmånen för några år sedan att få träffa två helbröder som bägge fick vara hingst länge, över 10 år innan kastrering och dessutom leva ihop. Den ene hade mycket hingstkarraktär och var mycket maffig. Den andre var helt könlös utseendemässingt om det inte fanns något sto i att imponera på i närheten.

Så att hålla en häst som hingst för att den ska få annan kroppsbyggnad håller inte i verkligheten. Det ligger i deras gener vilka förutsättningar de har att utveckla sin kropp med träning. Ofta kan man redan som föl se på dem vilken "massa" de kommer att få som vältränade vuxna individer.

Men klar fördel med att kastrera är att det går mycket mindre mat och blir därmed billigare att hålla hullet på en häst efter kastrationen. Nu varierar det från individ till individ hur mycket de behöver men ämnesomsättningen ändras vid kastratioen och det blir inte dyrare att fodra efter åt än det var innan.

:angel:Lycka till :smirk:

Själv hoppas jag att mitt sto nedkommer med ett sto eller valack i vår... Jag h a t a r hingstar....

Jag har haft flera hingstar, min erfarenhet av dem är att de har varit väldigt snälla och trevliga och gått med andra valacker problemfritt fram till ungefär femårsåldern, då börjar problemen och om de kommit så långt med kulorna kvar är det ofta ganska svårt att bli av med problemen efter kastreringen. Då jagar de valackerna och betäcker stona...

:bow::bow::bow:

:angel:Lycka till :smirk:

Själv hoppas jag att mitt sto nedkommer med ett sto eller valack i vår... Jag h a t a r hingstar....

vi får byta för jag vill att mitt sto får en liten hingst:D
skulle få vara roligt att pröva på lite manliga hormoner i stället

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 338
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar