begreppsförvirring

Milosari

Trådstartare
detta fackspråk... få verkar kunna men alla pratar på. idag fick jag reda på att min tik har stor dådkraft, vilket är väldigt positivt (?), men dålig social förmåga, vilket var dåligt. sedan fick jag reda på att hon hade jakt-kamplust, och labben har både jakt-kamplust och social kamplust. för en amatör låter det här som rena grekiskan, jag menar kamplust låter inget trevligt alls... nu har jag läst mina glosor och börjar förstå, men det hade inte varit fel att en gång för alla reda ut begreppen. några ord jag tänker på:
kamplust (jag väljer att kalla det arbetslust, det låter trevligare)
dådkraft
skärpa

hmm... där tog min fantasi slut... fyll gärna på med fler ord!

sedan en sak till. på ett annat forum diskuteras det om dådkraft och skärpa hos retriever och hurvida det är bra eller inte. om jag nu fattat rätt vill jag ha stor kamplust och dådkraft hos min retriever, men i princip ingen skärpa alls. är det typiskt för en bra retriever?

Kamplust är vad det låter som. Det är just lusten att mana till kamp, men då menas inte lek med trasa, utan ordet kamp syftar då till kraftmätning. Kampen är det som får en hund att ta i ännu mera när det tar emot och inte ge upp när det blir tungt. Jag kallar det jävlar anamma.

Dådkraft har jag satt som synonymt med mod. En hund med god dådkraft vågar undersöka innan den tar till hot eller flykt. Den smäller inte bara på utan kollar av vad det är den har framför sig.

Skärpa ser jag som en hunds förmåga att bli arg, tända till och använda tänderna. En hund utan skärpa blir inte förbannad.

men varför används då kamp med trasa (att kampa med sin hund) som ett uttryck för kamplust (social kamplust)?

Man gör ju något socialt med hunden genom att kampa med om en trasa ihop.

Vi pratade om det på klubben tidigare och vi trodde att det blivit på det viset genom att vi säger kampa då vi leker dragkamp med våra hundar. Ordet kamp har då fått en annan betydelse som inte går att tillämpa på begreppet kamplust. Tittar man på exemplivs mallarna så har de en sjujäkla lust att leka med trasa, men alla har inte stor kamplust bara därför. De har istället stor leklust.

Att leka med trasa kan vara en form av kamp (kraftmätning), men det har helt enkelt glömts bort och reducerats till bara lusten att lek med trasan. Många hundar drar glatt i trasan, men ser det bara som en lek och mäter sig inte med sin förare.

ok, jag säger såhär istället. om jag kampar med min hund och han tar i för kung och fosterland säger folk att han har en god kamplust. men att umgås med sin hund och att hunden själv gärna tar kontakt, vilket den också gör när den kommer med trasan och vill kampa, så bode det kanske kallas social förmåga istället? och jag fick höra att när hunden villigt jagar boll trots trötthet kallas det jakt-kamplust. gubben som sa det har tränat hundar i typ 100 år (min favvotränare :love:).

Att hunden vill fortsätta leka med trasan innebär att den har leklust. Vill den dessutom leka med dig så kan den ha social förmåga/samarbetsvilja. Det kan dock också vara inlärt.

Oförtröttlig lek med trasa kan dock bero på kamplust också, men det är inget entydigt tecken på det. Då jag testade min hund kollades bara kampen rent allmänt. Detta berodde på att anordnaren av testet sa sig inte ha sett en enda hund med social kamplust som inte också hade jaktkamplust.

aha... det börjar klarna lite... men om man vill testa sin hunds kamplust, hur gör man då? och kan en hund ha jakt-kamplust utan att ha särskilt stor social kamplust?

har du inga fler fackuttryck som folk använder lite roligt?

ps. jag och monsterhunden ska göra tävlingsdebut i klass 1 i vår. det du!

Jag tror på L-testet för att få en bra bild av hur hunden är. Korning är ju ett verktyg, men lite för standardiserat för min smak.

Om en hund kan ha jaktkamplust utan att ha social har jag ingen aning om.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 467
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 517
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025