Milosari
Trådstartare
detta fackspråk... få verkar kunna men alla pratar på. idag fick jag reda på att min tik har stor dådkraft, vilket är väldigt positivt (?), men dålig social förmåga, vilket var dåligt. sedan fick jag reda på att hon hade jakt-kamplust, och labben har både jakt-kamplust och social kamplust. för en amatör låter det här som rena grekiskan, jag menar kamplust låter inget trevligt alls... nu har jag läst mina glosor och börjar förstå, men det hade inte varit fel att en gång för alla reda ut begreppen. några ord jag tänker på:
kamplust (jag väljer att kalla det arbetslust, det låter trevligare)
dådkraft
skärpa
hmm... där tog min fantasi slut... fyll gärna på med fler ord!
sedan en sak till. på ett annat forum diskuteras det om dådkraft och skärpa hos retriever och hurvida det är bra eller inte. om jag nu fattat rätt vill jag ha stor kamplust och dådkraft hos min retriever, men i princip ingen skärpa alls. är det typiskt för en bra retriever?
kamplust (jag väljer att kalla det arbetslust, det låter trevligare)
dådkraft
skärpa
hmm... där tog min fantasi slut... fyll gärna på med fler ord!
sedan en sak till. på ett annat forum diskuteras det om dådkraft och skärpa hos retriever och hurvida det är bra eller inte. om jag nu fattat rätt vill jag ha stor kamplust och dådkraft hos min retriever, men i princip ingen skärpa alls. är det typiskt för en bra retriever?