Minisol

Trådstartare
vad ska man inte-/vad skulle ni aldrig köpa begagnat när det gäller hästutrustning eller hästrelaterade produkter?

Ridhjälmar är ett big no-no!
Skor och stövlar har jag lite svårt för att köpa begagnat om de är mer än bara pyttelite använda, gillar inte när de liksom format sig efter någon annan.
Det är nog allt, tror jag.

Absolut aldrig någonsin begagnade ridhjälmar, oanvända eller använda!

Annars köper jag allt annat beg, kanske inte skor(just för att jag måste pröva) :)

Det är nog bara hjälm.
Delvis ur säkerhetshänseende, även om ridhjälmar generellt är betydligt mindre känsliga än t ex mc-hjälmar, men lika mycket för att jag tycker det känns ofräscht.

Inte hjälm eller skor/stövlar.

Reflexer köper jag dock gärna. Har ändå så många på så vi ser ut som en julgran så om en eller två är lite klenare gör inget :)

Aldrig hjälm, skor, billiga grimor och liknande, reflexer, skulle kunna tro att jag aldrig skulle köpa 4 ess hästsaöva och liknande produkter man stoppar ner händerna i.

Det enda jag inte kan tänka mej att köpa begagnat är en ridhjälm, om jag inte garanterat vet att den är ok. Skor köper jag inte heller begagnade om de är använda mer än ett par gånger, men om de inte hunnit formas efter foten är det också okej.

Hjälm helt klart.
Sen skulle jag kanske vara skeptisk till krämer/salvor om de är använda rätt mycket. Absolut inte köpa om inte bäst-före fanns synligt.

Tja, nylongrimmor antar jag. Ser folk som säljer välanvända och slitna, billiga nylongrimmor för 50-100:-, vilket är ganska orealistiskt. Borstar tror jag inte heller jag skulle köpa begagnat. Men det är ju saker som är ganska billiga i inköp så man tjänar inget på att köpa begagnat

Jag köper inte så mkt begagnat. Men det enda jag inte skulle köpa om jag stötte på ngt jag gillade och det såg fräscht ut är väl hjälmar. Det vågar jag inte göra.
Jag hade det tänket kring förra Tixerand-gjorden också, den som var innan de tillförde en "säkerhets-bältes-del" om resåren gick av. Efter min egen gick av under en ridtur blev jag än mer noga med att inte köpa resårprylar till sadel begagnat.

Jag köper inte så mkt begagnat. Men det enda jag inte skulle köpa om jag stötte på ngt jag gillade och det såg fräscht ut är väl hjälmar. Det vågar jag inte göra.
Jag hade det tänket kring förra Tixerand-gjorden också, den som var innan de tillförde en "säkerhets-bältes-del" om resåren gick av. Efter min egen gick av under en ridtur blev jag än mer noga med att inte köpa resårprylar till sadel begagnat.
Ser man skillnad på se gamla o nya? Min sadelmakare prackade på mig en beg elt för snart 2 år sedan..

Ser man skillnad på se gamla o nya? Min sadelmakare prackade på mig en beg elt för snart 2 år sedan..

Jag minns inte riktigt om de första hade två lager eller inte... Men jag har för mig att man kan känna den där säkerhetsbältesdelen på de nyare om man känner på insidan av gjorden. Att den ligger mellan en fram och en baksida på gjorden sas. Det är en hårdare del som känns som ett bilbälte i feeling och strl ungefär.
Någon annan kanske vet bättre.

Skulle aldrig köpa:
begagnad ridhjälm
nylongrimmor (dom slits så fort ändå och blir fula)
borstar, saltstenshållare

är väl dom sakerna jag kommer på

Jag köper sällan/aldrig begagnat, men ridhjälm, förbrukningsprodukter, borstar och reflexer blir det absolut nej på. Jag är tveksam till benskydd och täcken om jag inte känner till hästen de legat på tidigare. Inte heller sadelgjord vill jag köpa begagnat. Äsch, jag är lite fånig av mig så jag köper hellre nytt. :p

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516
Fordon Vad har ni för bilar? Vi behöver köpa en till bil i familjen och är ute efter en prisvärd, bränslesnål bil som är pålitlig och alltid...
2 3
Svar
50
· Visningar
1 900
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Hasselört
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka