Begagnade nappflaskor?

Gnarpis

Trådstartare
Jag har fått massor med nappflaskor av syrran som hon använt till sina barn, men när jag nämnde detta för min svärmor så sa hon att man inte kan använda begagnade nappflaskor. Jag suckade liksom bara för hon vill alltid gärna ha en åsikt även om hon inte vet vad hon pratar om, måste lixom alltid ha nåt att säga. Hursomhelst så tänkte jag på detta lite senare och jag har ju ingen aning, det kanske faktiskt är som hon säger.

Nappflaskorna är lite repiga, dom är ju flitigt använda. Bör jag köpa nya eller kan jag använda dessa?

Sv: Begagnade nappflaskor?

Jag har fått massor med nappflaskor av syrran som hon använt till sina barn, men när jag nämnde detta för min svärmor så sa hon att man inte kan använda begagnade nappflaskor. Jag suckade liksom bara för hon vill alltid gärna ha en åsikt även om hon inte vet vad hon pratar om, måste lixom alltid ha nåt att säga. Hursomhelst så tänkte jag på detta lite senare och jag har ju ingen aning, det kanske faktiskt är som hon säger.

Nappflaskorna är lite repiga, dom är ju flitigt använda. Bör jag köpa nya eller kan jag använda dessa?

Om du kokar flaskorna så är dom lika rena som nya. Så varför skulle du inte kunna använda dessa flaskor?

Visst har det med plasten i flaskorna att gora, den blir gammal efter ett par ar och da kan det lacka nan farlig substans. Skrevs mycket om det for nat ar sen, men det ska inte vara nagra problem om flaskorna ar mindre an 2 ar gamla.

Kanske nagon kan googla fram mer info?

Visst har det med plasten i flaskorna att gora, den blir gammal efter ett par ar och da kan det lacka nan farlig substans. Skrevs mycket om det for nat ar sen, men det ska inte vara nagra problem om flaskorna ar mindre an 2 ar gamla.

Kanske nagon kan googla fram mer info?

Syrrans yngsta är två år så flaskorna kan mycket väl vara äldre än så!

Jag har också för mig att jag läst nåt om detta. Då handlade det om matlådor. Men jag vet inte plast som plast? Och eftersom dom också är lite repiga.

Repiga flaskor kan läcka mer bisphenol a. Är man rädd för det (googla) ska man byta ut flaskorna regelbundet och ej diska dem i maskin. (gäller genomskinliga flaskor i hårdplast)

Precis som vindvissla skriver så kan äldre flaskor i plast innehålla ett gift (BPA tror jag det heter), det är inga problem när flaskorna är hela men kan läcka om det är repor i plasten. Även en del nyare flaskor innehåller ämnet, men dom flesta är utan det nu. Kolla märket på flaskan och maila tillverkaren och fråga om det innehåller BPA. Nya dinappar är bra att köpa, dom blir utslitna efter ett tag.

Googla på Bisphenol A (BPA) så hittar du information.

Hm, jaha, känns som om svärmor kan ha rätt (för en gångs skull). Jag köper väl nya flaskor antar jag!

Precis som vindvissla skriver så kan äldre flaskor i plast innehålla ett gift (BPA tror jag det heter), det är inga problem när flaskorna är hela men kan läcka om det är repor i plasten. Även en del nyare flaskor innehåller ämnet, men dom flesta är utan det nu. Kolla märket på flaskan och maila tillverkaren och fråga om det innehåller BPA. Nya dinappar är bra att köpa, dom blir utslitna efter ett tag.

Googla på Bisphenol A (BPA) så hittar du information.

Jo, nya nappar har jag faktiskt köpt, även om hon hade lämnat med ett gäng såna också.
Jag gör det lätt för mig och köper nya flaskor istället :)

Det hade nog jag ocksa gjort om jag var du. Man behover ju inte speciellt manga.

Var koper man flaskor i Sverige? Som ar bra till valling? Ska hem om en vecka och behover ju nagot till valling nu nar han borjat dricka det, de de har här har alldeles for sma hal. Apoteket? Ica? Coop?

Emilia äter bara ersättning och vi har bara två flaskor och det räcker.

Vindvissla- Större mataffärer (typ maxi, coop) har stort utbud med flaskor, även apoteket och babyaffärer. Sen brukar man kunna köpa dinappen separat och då i olika storlekar beroende på vad som ska äta/drickas i flaskan.

jag köper på maxi eller coop. Jag köper MAM. Lite dyrare men med stor flasköppning så man inte spiller vällingpulver och de finns på 330 ml.

hittat via google, uttalande från en av flasktillverkarna:
(jag har fetmarkerat)
Bisphenol A (BPA)

Då det just nu pågår en debatt, och publiceras olika artiklar dagligen
om ämnet Bisphenol A (BPA) och dess påverkan på människan är det
många kunder och konsumenter som ringer direkt till oss med
funderingar och frågor.

Först och främst vill vi klargöra att detta ämne ej utsöndras från all plast,
vilket en del artiklar felaktigt gör gällande. Det plastmaterial
som diskuteras är Polycarbonate (PC) och den mängd Bisphenol A
(BPA) som migrerar från detta plastmaterial. BPA finns i alla produkter
som tillverkas av Polycarbonate (PC), däribland möbler, linser m.m.

Mapa GmbH som tillverkar NUK:s Nappflaskor av bl.a. PC, låter oberoende testinstitut
kontinuerligt kontrollera materialet och det visar sig att inga mätbara halter av BPA
fälls ut (migrerar) från NUK:s PC Flaskor.

Allmäna råd

Några allmänna råd är att inte värma välling i flaskor direkt i mikrovågsugn, utan att
istället värma vällingen för sig i t.ex. ett porslins/glaskärl och sedan hälla den i flaskan. Kassera flaskan om den visar tecken på skador eller repor på insidan.
Jag värmer ytterst sällan vatten eller färdigblandad ersättning i mikrov, använder hellre flaskvärmare (värmer i vattenbad) eller vattenkokaren (3/5 kallvatten + 2/5 kokt vatten brukar ge lagom ättemperatur). D¨slipper man dessutom fundera på att mikron förstör B-vitaminerna.

Jag använder fortfarande de flaskor jag köpte till första barnet för drygt 7 år sedan.

Se vindvisslas svar.

Jaa jag såg det efter att den här sega uppkopplingen skickat mitt inlägg men jag orkade inte rätta och ha mig.
MEN nu kom jag ju på det där radioprogrammet jag hörde häromdagen som säkert flera andra lyssnade på - om allt flamskyddsmedel och annat som fanns i plast och hej-vem-vet-vad-för-mer-saker (typ mobiler och fjärrkontroller). Så det skulle man ju inte låta ungarna suga på. Finns det inga andra flaskor än de av plast?
Själva nappen kanske är svår att göra i ngt annat material?
Sedan måste jag ställa en nyfiken fråga - hur blir flaskorna repiga? Blir de det när man kokar dem (plasten töjs? ) Eller diskar man dem på ngt konstigt sätt? Ja det är en genuin fråga, jag har inte doktorerat i nappflaskestudier nämligen :o

Jag håller med Brandgul, MAM är super och Ella älskar dom flaskorna..

När man köper dom på 260ml ( tror jag ) så medföljer nappen som fungerar bra till ersättning, men ska du ha vä'lling så bör du nog köpa till en napp (+3 ) som passar bättre till välling.

MAM-flaskorna ska vara helt fri från giftiga ämnen.

Vi diskar dom då och då i maskinen, kör dom i sterilisatorn och värmer ofta i mikron vilket är helt okej med dessa flaskor iaf.

Gnarpis:
Vi ger bara ersättning och då är det super att ha många flaskor, vi har 5 st ( så man slipper diska hela tiden ) :)

Senast ändrad:

*kl*
Om jag skulle köpa nya nappflaskor nu för "en hel vällingperiod" så hade jag nog provat glasflaskor. De innehåller inte de där gifterna. Men jag vet inte hur känsliga flaskorna är om de råkas tappas etc..

Vi byter ut plastflaskorna om de blir repiga. Diskar i maskin..

Ok tack for tipsen, MAM it is! Tror nog min pappa har dem i sin affar nu nar jag tanker efter! Borde jag ju veta efter att ha jobbar dar i 10 ar haha.

Jag har också för mig att jag läst nåt om detta. Då handlade det om matlådor. Men jag vet inte plast som plast?

Oj, undra hur farligt det där är för en vuxen... :o Våra matlådor är nog ganska många år gamla och de körs även mkt i diskmaskin...

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Fetaost
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
756
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 253
Senast: mars
·
Kropp & Själ TW: sexuella övergrepp Gammal användare nytt nick. När jag var 11 blev jag utsatt för övergrepp på nätet. En man som sa åt mig vad jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 344
Senast: Filit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd