Bedömning

Lampan

Trådstartare
På en skala
1 till 10
Där 1 är mindre bra och 10 är mycket bra
Hur gör ni er bedömning?

Jag fick ett mejl från mitt försäkringsbolag, där jag skulle sätta betyg 1-10 på hur jag uppfattade deras olika bemötande och tjänster
Jag satte betyg 10 på det jag tyckte motsvarade mina förväntningar och 5 eller 6 på det jag tyckte va mindre bra

Hur högt värderar ni betyg 10, är det när ni har fått det nu förväntar er eller ger ni en 10:a bara om det är riktigt bra?

Samma sak på föreläsning, jag ger en 10:a om föreläsningen motsvarar mina förväntningar
Mitt sällskap ger en 6:a om hen tycker att föreläsningen motsvara förväntningarna

Jag skulle ge en tia om jag tyckte att något var "perfekt", dvs att man inte bara gjort det man skulle utan kanske också gjort det snabbare/slängt in någon bonus/varit extra tillmötesgående och hjälpsam/eller dylikt. Har man bara gjort det som man säger att man ska göra, dvs minimum, så hade jag nog delat ut en åtta - ungefär ;) .

jag ger 10 om något överträffat mina förväntningar.
Runt 7-8 om det är vad jag förväntat mig för et finns allitd utrymme för att bli bättre ;)

Eftersom dom flesta värderar så olika, så kan en ju fundera på vilket värde dessa undersökningar/bedömningarna har?
Lite under förväntan kan ju ligga både på en 8 och en 4

En tjej i min klass fick ett lägre betyg på en uppsats för att läraren sa att hen "förväntade" sig enbättre uppsats av tjejen. Det va inte uppsatsen i sig utan lärarens förväntan som avgjorde viljet betyg som sattes

Jag har jobbat lite på andra sidan av sådana kundbetyg, och på grund av det ger jag nu alltid höga betyg, så längr jag blivit trevligt bemött och fått hyfsad hjälp, som ligger inom sådant som kundservice kan påverka.

Alltså, om system krashar eller om jag har en förfrågan som hen inte kan hjälpa med, så är detta inte något som drar ner betyg eftersom det är saker kundtjänst inte kan påverka. Detta då jag misstänker att de flesta betyggssystem är kopplade till individuella medarbetares utvärdering, och kanske till och med en del av deras lön, vilket jag tycker är bonkers, så sålänge de betett sig som kan förväntas (dvs trevlig och försöker förstå mitt problem), så ger jag alltid högsta betyg.

Jag har jobbat lite på andra sidan av sådana kundbetyg, och på grund av det ger jag nu alltid höga betyg, så längr jag blivit trevligt bemött och fått hyfsad hjälp, som ligger inom sådant som kundservice kan påverka.

Alltså, om system krashar eller om jag har en förfrågan som hen inte kan hjälpa med, så är detta inte något som drar ner betyg eftersom det är saker kundtjänst inte kan påverka. Detta då jag misstänker att de flesta betyggssystem är kopplade till individuella medarbetares utvärdering, och kanske till och med en del av deras lön, vilket jag tycker är bonkers, så sålänge de betett sig som kan förväntas (dvs trevlig och försöker förstå mitt problem), så ger jag alltid högsta betyg.
Ja, så tänker jag också, om personen har gjort det som är möjligt i den situationen, då ger jag en 10:a

Det behövs inte mycket, för att ett betyg sjunker några pinnhål (enl. kollegan) Det kan vara att hen känner sig lite stressad, en person kommer i vid "fel" tillfälle och "stör" då sjunker betyget för personen som stör. Även om denne inte kunde gjort på annat sätt
Det handlar i det läget bara om kollegan själv och hur känner sig

Jag ger en 10:a om allt fungerade perfekt och jag inte hade något att klaga på eller mer att önska. Och jag utgår från normen att ett försäkringsbolag t ex så skadereglering SKA fungera perfekt och inte lämna mer att önska. Jag förväntar mig professionalitet och att saker fungerar.

Förväntningar är lite vanskligt. T ex när jag ringde mitt bolag för att kolla så jag kunde byta klinik för ett återbesök. Min förväntning var att det skulle gå alldeles utmärkt och nemas problemas. Har aldrig varit med om att det varit problem liksom. Svaret jag fick var att det INTE gick utan då skulle jag få betala för besöket utan försäkringens hjälp. Det SVARET är långt under mina förväntningar. Men bemötandet och hjälpen jag fick är en 10:a. För den första som inte riktigt visste dubbelkollade med ansvarig, som förklarade för mig varför jag inte fick. Jag höll inte med om att det egentligen var en vettig anledning men den var förståelig utifrån bolagets synvinkel. Bemötandet var trevligt, korrekt och professionellt.

Så, om ingen ber mig specifikt bedöma hur svaret jag fick motsvarade mina förväntningar utan frågar om hur jag uppfattade svaret/bemötandet/svarstiden/osv så är betyget en 10:a. Om jag ska bedöma hur svaret motsvarar mina förväntningar eller hur mkt jag håller med om svaret är betyget en 0:a

Har jag fått det jag ville ha och ett trevligt bemötande så ger jag alltid full poäng. Ibland krånglar saker, men så länge det inte gäller något som den jag betygssätter kan påverka så sänker jag inte betyget.
Om hen inte är normalt trevlig och hjälpsam ger jag alltid lägsta poäng.
Jag tycker att det ska synas i siffrorna vilka som gör ett bra jobb så jag använder sällan mellanpoängen.

Jag fick samma fråga från mitt försäkringsbolag, fast via en automatisk uppringning på telefon efter ett samtal. Jag gav dem en 10:a på samtliga punkter, eftersom de verkligen överträffat sig själva på ett sätt som jag inte trodde var möjligt hos ett försäkringsbolag. Helt fenomenalt och långt över deras skyldigheter.

alltså efter ttt ha läst tråden så får jag nog förtydlgia vad jag menar. Men det beror lite på sammanhanget hur jag sätter betydget- även om jag inte får svaret som jag sjävl vill ha så kan ju personen på andra sidan "gått en mil" för att försöka fixa problem. Så om jag ska bedöma den personliga insatsen så blir ju betyget högt men om jag samtidigt ska bedöma hur problemet löstes kanske det blir lägre.

I vissa butiker finns ju såna här "happy or not" maskienr idag där man ska trycka hur man tykte om besöket och det finns fyra knappval. Där trycker jag alltid det högsta om det hänt ngt särsilt som gjort migt missnöjd. Ex min ICA-butik har en förmåga att inte fylla på när saker tagit slut å om jag inte kan handla vad jag vill så får de ett lågt betyg. Om allt funkar bra så blir det högsta betyd.

Men då blir det ju heller inte rättvisande för företaget. Om ingen vågar ge kritik invaggas företaget inte en känsla av att de inte behöver förbättra något.

Men då blir det ju heller inte rättvisande för företaget. Om ingen vågar ge kritik invaggas företaget inte en känsla av att de inte behöver förbättra något.

Fast de fragor jag fatt fokuserar ofta pa hur jag blivit bemott av personen I telefon, vilket allt som oftast ar bra. Att underliggande system ar sa kassa att kundtjanst inte kan ge en effektiv service ar ett helt annat problem, som dessa fragor oftast inte tillater att man svarar pa. Misstanker jag dessutom att nagons lon/bonus ar kopplad till betygen (vilket ett foretag jag jobbat pa gjorde), sa ger jag definitivt hoga betyg - for jag tycker det ar ett missvisande satt att belona folk pa.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 257
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve