Bedömning av ...

W

Western_lover

Hur bedömer domaren i WP och WH ?

Tänkte starta i det nästa helg, men har aldrig gjort det innan. Vad får man minuspoäng för och så?

Har inte någon regelbok att kolla i nu. :eek:

Sv: Bedömning av ...

Kan väl säga lite kort att i WP så ligger ca 80 % av bedömmningen på hästen, och i WH så är det ca 80 % på ryttaren.
Har själv inte regelboken till hands just nu, men om du går in på WRAS hemsida så kan du läsa lite mer där ...

Man blir utkastat från banan om hästen fattar fel galopp och om man försöker byta galopp rusar hon runt i blandad galopp tills hon saktar ner till slängtrav? :angel::angel:

Måste nog träna lite på hennes höger tror jag! :crazy:

:rofl:
Det beror nog på om det är i WP eller WH .. :smirk:
I WH så brukar railworken inte hålla på så länge så då tror jag nog att du klarar dig, men om det däremot skulle bli så i WP så finns det nog en liten risk att du blir tillsagd att ställa dig i mitten ;)

haha, hm. får kanske strunta i WP då! :D

Vem vet, jag kanske vinner! :o

Äsh ! Det går säkert bra ! :D
Du sopar säkert banan med dom ;)

Det går ju bättre med högergaloppen varje gång jag tränar den så man får väl hoppas på det bästa och anmäla sig bara! :D

Saxar ur TR 2007-2008:
567 Fel som skall medföra poängavdrag i förhållande till hur allvarligt felet bedöms:
1 Överilat tempo (oavsett vilken gångart)
2 Undertempo (oavsett gångart), dålig framåtbjudning (som resulterar i oren galopp)
3 Fel galopp
4 Ej komma fram i rätt gånart vid uppmaning (avsevärd fördröjning vid gångartsbyte bestraffas)
5 Avbrott till annan gångart (och att inte skritta vid uppmaning)
6 Vidröra häst eller sadel med fria handen
7 Använda sporrar eller romal framför sadelgjorden
8 Rida på så lång tygel att ingen kontakt finns med hästens mun
9 Hästen bär huvudet för högt
10 Hästen bär huvudet för lågt (toppen på öronen lägre än manken)
11 Hästen går bakom lodplanet
12 Hästen går överdrivet framför lodplanet
13 Hästen snubblar eller gå omkull
15 Hästen verkar grinig, trög, apatisk, onormalt trött, ser mager eller uppdragen ut.
16 Hästen har hastiga, stötiga eller korta ponnyrörelser
17 Om hästen går på två spår i galopp (när utsidans bakhov är längre in mot banans mitt än insidans framhov)

568 Fel som ska leda till diskvalifikation
1 Hästen bär huvudet konstant för lågt (toppen på öronen lägre än manken)
2 Hästen går konstant bakom lodplanet
3 Mer än ett finger mellan tyglarna
4 Byta tygelhand eller hålla tyglarna med två händer vid ridning på stångbett.

tillägger också att det är otillåtet att lägga en volt eller rida över banan (563)...det leder också till diskvalifikation.

Ovanstående är Pleasurereglerna. WH reglerna är mycket omfattande och jag rekommenderar en TR snarast och att du läser på. Lycka till för övrigt;)

Äsch...lägger in de diskvalificerande felen i WH här:

578 E. Fel som innebär diskvalifikation omfattar:
1 Att inte bära rätt nummerlapp väl synlig
2 Avsiktlig misshandel av häst
3 Överdriven skolning eller träning
4 Falla av eller rida omkull
5 Använda förbjuden tygelfattning ( se par.172 - 174)
6 Använda förbjuden utrustning ( se par. 175 B). 579 - 580 (Öppen för tillägg)

Senast ändrad:

Hej Western Lover
Eftersom jag vet vilken tävling du ska på så kan jag ge dig lite råd ;)

Tänka inte på vad som ger plus och minus, ta reda på vad som gäller på banan så du har korrekt utrustning och så.

Åk sen till ridhuset och ha kul med din häst, är det något du inte förstår så är det bara att fråga nån, tex Vompa eller Lotta. Dom hjälper dig.
Ta inte tävlingen på allvar utan åk dit, va med och kolla in hur det fungerar!

Hoppas ni får jätteskoj!
Nu är jag på väg hem till ön igen så om du behöver någon hjälp på tävlingarna nästa år så är du hjärtligt välkommen att fråga :)

Lycka till nu

Hehe, tack för alla svaren. Hjälper mycket. Jag anmäler mig så får det gå som det går! :D

Gör så! :) i början har man nog så mycke annat att tänka på än vad som krävs för att vinna. Bara att få hästen att gå hälften så bra som den gör hemma är hälften vunnet..;)

jo men exakt! Men veet ännu inte om det blir av med tävlingen, så få som anmält sig ännu! Det skulle ju bli tråkigt om den inte blev av nu!.

:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
814
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 890
Senast: MiniLi
·
Tjatter Konstigt att ingen startat en tråd? Jag började kolla andra timmen så har missat de första, får se reprisen i helgen. Tänkte inte göra...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 643
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18