Bedömd som "trevlig"

Sv: Bedömd som "trevlig"

När jag tittar på en tävling så kan jag ju lätt konstatera att ritter på drygt 60% aldrig skulle fått det förr. Det var bättre ritter på 55% då än vad det är på 60%nu.

Va? :confused: jag tycker man ser väldigt få på lokala och även regionala tävlingar som ens blir placerade på mycket över 60%. vanligtvis brukar placerings skalan ligga precis så att nedre placerade skiktet uppnår 60% och vinnaren ligga på typ max 67-68% in en Lätt A. anser du på allvar alltså att dessa skulle legat på 77-78% förr i tiden? :confused:

Nej det är ju bara betygen 5 och 6 som har fått ny innebörd. Inte hela skalan. från 5=godkänt och 6=väl godkänt till 5=med tvekan godkänt och 6=godkänt.
Det som var godkänt innan ska ju ha samma kriterier för godkänt även nu.
Alla andra betyg har ju kvar samma innebörd som tidigare.

När jag tittar på en tävling så kan jag ju lätt konstatera att ritter på drygt 60% aldrig skulle fått det förr. Det var bättre ritter på 55% då än vad det är på 60%nu.
Men nog om detta för min del just nu.
Ska prata med både gammal och rel ny domare om detta så jag får deras syn på det hela. (för det är intressant)

Jag försöker en gång till. Kör lite bakgrund först. Eftersom 50% förut betydde godkänt, behövde termen godkänt förändras då ganska många ryttare klev upp i klasserna utan att vara klara för det. I och med att kval infördes till vissa klasser passade man på att skärpa kriterierna för vad som anses vara godkänt. En sak som då framfördes av domare var att det inte fanns någon siffra att sätta när man tyckte att rörelserna hade utförts lite halvtaskigt. Antingen fick man då välja att underkänna, alltså sätta en 4:a, eller godkänna genom att sätta en 5:a. Man saknade en mittemellan siffra så att säja, en siffra som inte underkände men heller inte godkände. Det var antingen svart eller vitt, underkänd eller godkänd.

Idag har alltså kriterierna skärpts (alltså inte ändrats, utan SKÄRPTS) vad gäller att godkänna. Du kan som domare sätta en femma för att påpeka att det inte var riktigt ok, men inte så dåligt att det måste underkännas. Förut hade du inte det valet, du var tvungen att ta ett beslut om det var bra nog för att kallas godkänt, eller dåligt nog för att kallas underkänd. Därför halkade många in på godkända betyg för att domarna tyckte det var hårt att underkänna. Dessa ryttare hade inget att göra i högre klasser men trodde ju det var ok att rida högre klasser då de blivit godkända i lägre. Nu är det lättare att sålla agnarna från vetet så att säja.

Senast ändrad:

Du har helt fel.. det är då väldigt märkligt att alla domare och tränare och kreti och pleti ALLTID säger tvärtom än alla andra runtomkring dig vad det än gäller :confused:
Nu har du blantat i hop det. Det är inte så att alla säger annorlunda. Det är däremot så att enbart på forumen finns ett par tre stycken som alltid säger tvärtemot. Inte alls bland alla hästmänniskor jag träffar i verkliga livet.

Det är INTE så att en femma automatiskt blivit en sexa... för då skulle alla som red på 60% då helt plötsligt rida på 70% nu och de som red på 70% då skulle rida på 80% nu och så är det INTE det förstår väl vem som helst som läser lite resultat....
Du har inte läst vad jag skrivt. Betyg 7=ganska bra. Så var det tidigare och så är det fortfarande. Det är ju bara betyg 5 och 6 som har en annan innebörd nu. Inget av de andra betygen.

Fyror var inte så sällsynta förr, men idag är de det i mycket större utsträckning. (här i värmland hade de inga problem att underkänna och ge en 4a) sexor är lika vanliga idag som 5 or var förr. (tycker jag) Jag har flera tävlande ryttare nära mig så jag ser fortfarande mycket tävling. Jag ser bedrövligt många ritter som ligger mellan 60 och 65 % och de skulle legat runt 50 % enligt den tidigare bedömningen. (Så jag menar att det verkar inte givit något i praktiken även om syftet var gott.)
Återkommer när jag pratat med domarna igen.

Nej du kan inte bara ändra 5 och 6 : ans innebörd utan att det påverkar resten av skalan uppåt... för hur du än vänder och vrider på det kan du inte ge dom som red på 50% då 60% idag utan att höja de som red på 60% då till 70% idag osv för oavsett så är dom 10% bättre... så hur hade du tänkt lösa det problemet??
Du har återigen missat vad jag skrivt. Eftersom betyg 5 förut var det samma som godkänt och numera står betyg 6 för godkänt så blir det ju skillnad i betyget med samma ridning. Betyg 6 stod tidigare för väl godkänt och nu för kort och gott godkänt. (precis som 5:an gjorde tidigare)

Värst vad ni krånglade till det.

Senast ändrad:

Det låter logisk. Jag förstår inte varför andra domare har annan åsikt, men jag ska försöka ta reda på det.
Om kriterierna för vad som ska vara godkänt har ändrats så får det hela en annan innebörd. Synd bara att det inte märks på tävlingarna. Jag ser så många ryttare som rider mellan 60 och 65% som borde ligga runt 50%. (alltså med tvekan godkänt)
Nu ska jag prata med en äldre domare och en som har varit klar i 2-3 år. Ska bli intressant att höra vad de säger om detta (och om de är överens)

Va? :confused: jag tycker man ser väldigt få på lokala och även regionala tävlingar som ens blir placerade på mycket över 60%. vanligtvis brukar placerings skalan ligga precis så att nedre placerade skiktet uppnår 60% och vinnaren ligga på typ max 67-68% in en Lätt A. anser du på allvar alltså att dessa skulle legat på 77-78% förr i tiden? :confused:

Nej, nej. du har blandat ihop det. Det är ju bara betyg 5 och 6 som har ändrats. alla andra betyg har samma betydelse som förr. De är inte ändrade.

du ska nog kanske kolla på tävlingarna i de mer folktäta länen, häst och tävlingsmässigt, tex sörmland och östergötland, de 2 ledande. där stämmer inte din uppfattning om att de som tidigare red på 50 % förtjänade bättre osv. Tvärtom.

Nej, nej. du har blandat ihop det. Det är ju bara betyg 5 och 6 som har ändrats. alla andra betyg har samma betydelse som förr. De är inte ändrade.

Mitt svar är ett direkt svar på ditt inlägg tidigare, att folk red mycket bättre förr. Jag vet precis vad som ändrats och inte har ändrats. Det är inte det jag addresserar i mitt inlägg utan det är ett direktsvar till ditt påstående.

Du missar min poäng. Det är inte ridningen det är skillnad på utan betygets innebörd. Det gör ju inte skillnad på ridningen. Det som tidigare gav en 5:a i betyg ger numera en 6:a i betyg. Ridningen är ju densamma då. Bara betydelsen av betyget har ändrats. Så den som red på 50% tidigare rider numera på 60% på samma ritt. Vad menar du blivit bättre av det?

samt mitt eget svar på din teori:

ingen domare jag känner har beskrivit det som dina domare. vore det så, så skulle det ju innebära att man medvetet infört inflation i hela ryttarsverige, genom att höja upp alla ett snäpp på skalan.

det är ju det här citatet som föranleder mina svar:

Det som var godkänt innan ska ju ha samma kriterier för godkänt även nu.
Alla andra betyg har ju kvar samma innebörd som tidigare.

Men nog om detta för min del just nu.
Ska prata med både gammal och rel ny domare om detta så jag får deras syn på det hela. (för det är intressant)

det är påståendet att folk förr red bättre på 50% än de idag gör på 60 som får mig att höja ögonbrynen. 60% idag är MINIMUM för att få godkänt. dvs det är inte direkt riksrevolutionerande resultat utan det är ganska låg standard trots allt, att bli placerad på 60 procent, vilket många blir. Jag kommer aldrig att köpa att man alltså, om man rider på 60 procent idag om det är som du säger, att dessa hade fått 50 procent för många år sen, men red bättre.
Om du har uppfattningen att standarden idag är rätt låg på lokal och regional tävling så håller jag med dig. Jag kopplar inte detta för en sekund till att poängskalan har ändrats, utan isåfall till att tävlings kretsen, dvs tävlande hobbyryttare, har ökat lavinartat. Förr var det få som tävlade, och de som tävlade var en begränsad mängd som ofta hade lite annorlunda resurser än gemene man gällande att ö.h.t hålla häst och ha resurser att tävla och träna osv. Nu har den avgränsningen suddats ut, alla tävlar mer eller mindre.

Senast ändrad:

Nu har du blantat i hop det. Det är inte så att alla säger annorlunda. Det är däremot så att enbart på forumen finns ett par tre stycken som alltid säger tvärtemot. Inte alls bland alla hästmänniskor jag träffar i verkliga livet.

Du har inte läst vad jag skrivt. Betyg 7=ganska bra. Så var det tidigare och så är det fortfarande. Det är ju bara betyg 5 och 6 som har en annan innebörd nu. Inget av de andra betygen.

Fyror var inte så sällsynta förr, men idag är de det i mycket större utsträckning. (här i värmland hade de inga problem att underkänna och ge en 4a) sexor är lika vanliga idag som 5 or var förr. (tycker jag) Jag har flera tävlande ryttare nära mig så jag ser fortfarande mycket tävling. Jag ser bedrövligt många ritter som ligger mellan 60 och 65 % och de skulle legat runt 50 % enligt den tidigare bedömningen. (Så jag menar att det verkar inte givit något i praktiken även om syftet var gott.)
Återkommer när jag pratat med domarna igen.

Du har återigen missat vad jag skrivt. Eftersom betyg 5 förut var det samma som godkänt och numera står betyg 6 för godkänt så blir det ju skillnad i betyget med samma ridning. Betyg 6 stod tidigare för väl godkänt och nu för kort och gott godkänt. (precis som 5:an gjorde tidigare)

Värst vad ni krånglade till det.

Men snälla du.. du kan inte flytta upp 50% ryttarna till 60% utan att det påverkar skalan uppåt. De som red på 60% då är ju 10% bättre än 50% ryttarna , menar du att dom ligger kvar på samma procent som innan? Hur får du ihop det rent poängmässigt? Alla som förr red på 5 i protokollet får nu automatiskt 6 istället och dom som red på 6 ligger kvar på 6 ??

:rofl::rofl:

Alla andra betyg har samma betydelse enligt betygsskalan, men de kriterier man som ekipage ska uppnå för dessa oändrade betyg har ändrats.

Alltså om jag har fattat det hela rätt så var tidigare en rörelse som var värd en 5:a kvalitetsmässigt godkänd. Nu krävs det att rörelsen uppnår en 6:a kvalitetsmässigt för att anses godkänd.

Alltså, d som rider på 50% nu skulle varit godkända tidigare och d som red på 50% tidigare skulle inte vara godkända idag.

Det låter logisk. Jag förstår inte varför andra domare har annan åsikt, men jag ska försöka ta reda på det.
Om kriterierna för vad som ska vara godkänt har ändrats så får det hela en annan innebörd. Synd bara att det inte märks på tävlingarna. Jag ser så många ryttare som rider mellan 60 och 65% som borde ligga runt 50%. (alltså med tvekan godkänt)
Nu ska jag prata med en äldre domare och en som har varit klar i 2-3 år. Ska bli intressant att höra vad de säger om detta (och om de är överens)

Det är verkligen märkligt att "dina" domare alltid har en annan åsikt än landets övriga domare. Tydligen.

Jag ser faktiskt aldrig ekipage omkring 65% som egentligen borde fått 50%, som du säger att du gör. För skillnaden mellan 50% och 65% är stoooooor.
Nu går det att nyansera betygssättningen mycket mer än förr. De uppvisningar som förr gav 50% ger fortfarande 50%. Medan de som rider bättre kunnat höjas till 60% och mer, för att inte pga diverse tekniska missar hamna i en stor klump tillsammans med de som inte ens har sina hästar eftergivna.

Alltså jag tänker inte lägga mig i, för ni gör ju ett sjujä-la jobb i den här frågan...haha MEN måste bara säga till dig fio, du är helt fantastisk. Har nog aldrig skrattat så mycket som i denna tråden, hahaha

Det är verkligen märkligt att "dina" domare alltid har en annan åsikt än landets övriga domare. Tydligen.
Ja hade det varit så hade det varit väldigt märkligt. Men nu är det inte så.

Jag ser faktiskt aldrig ekipage omkring 65% som egentligen borde fått 50%, som du säger att du gör.
Nej så menade jag inte. Jag menade att jag nuför tiden kan se ekipage som får över 60 % och som på den tiden jag tävlade inte skulle fått mer än runt 50 %.
Nu går det att nyansera betygssättningen mycket mer än förr. De uppvisningar som förr gav 50% ger fortfarande 50%. Medan de som rider bättre kunnat höjas till 60% och mer, för att inte pga diverse tekniska missar hamna i en stor klump tillsammans med de som inte ens har sina hästar eftergivna.
De som förr inte hade sina hästar eftergivna eller red i den form som klassen krävde fick inga 5:or. De fick lägre betyg.
jag blir rätt full i skratt när jag läser i tråden för jag fattar inte hur det kan vara så engagerande att jag tycker det var bättre med godkänt och väl godkänt jämfört med med tvekan godkänt och godkänt. Vad är så himla engagerande med det? Ni behöver ju inte tycka samma sak.

Senast ändrad:

Dina tränare och dina domarvänner har en helt klart avvikande uppfattning än i övriga landet, jo. om det inte är så att du helt enkelt missuppfattar dem. Så kan det ju vara.

Om man inte rider sin häst i den form som krävs för klassen idag så får man heller inga 5or. Precis som förr.

Men alltså... Att ha väl godkänt följt av ganska bra känns ju lite löjligt? Jag skulle vilja säga att de två känns extremt snarlika.
Det de gjort när de ändrade systemet (som Degree förklarade så bra :bow: ) är ju att ge mer nyans åt systemet. Nu är det inte längre bara icke godkänd och godkänd, utan du har en mittemellan nivå som säger med tvekan godkänd. Jag tror att du fastnat lite för mycket vid att 5 brukade vara godkänt, och att 6 nu är det- för det som 5an står för nu för tiden fanns ju inte riktigt förut. Som alla sagt så har de infört ett till steg för att rensa bort ryttarna som förut lutade mer åt godkänt än icke godkänt i sina rörelser, men egentligen inte var tillräckligt bra för att klättra i klasserna. Nu finns det ju ett betyg för dem- ett betyg som säger att du är på rätt väg men inte riktigt där. :idea:

Slänger in ett svar till TS också :D

Hade jag fått kommentaren trevligt och en 6a, så hade jag tagit det som att det var trevligt utfört för just den bedömningsgraden. :)
Ibland blir det ju lite knasigt med kommentarerna också, för att många sekreterare inte riktigt skriver vad domaren sagt, förkortar efter eget huvud (det kan bli jätteknasigt då!) eller helt enkelt inte hinner med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka