Bedömd som "trevlig"

Sv: Bedömd som "trevlig"

Jo det var precis lika skitdåligt förr som det är nu... därför höjde dom gränsen för godkänd till 6.

Du missar min poäng. Det är inte ridningen det är skillnad på utan betygets innebörd. Det gör ju inte skillnad på ridningen. Det som tidigare gav en 5:a i betyg ger numera en 6:a i betyg. Ridningen är ju densamma då. Bara betydelsen av betyget har ändrats. Så den som red på 50% tidigare rider numera på 60% på samma ritt. Vad menar du blivit bättre av det?

Du missar min poäng. Det är inte ridningen det är skillnad på utan betygets innebörd. Det gör ju inte skillnad på ridningen. Det som tidigare gav en 5:a i betyg ger numera en 6:a i betyg. Ridningen är ju densamma då. Bara betydelsen av betyget har ändrats. Så den som red på 50% tidigare rider numera på 60% på samma ritt. Vad menar du blivit bättre av det?

Nej de som red på 50% tidigare rider idag på 50% också, såvida de inte blivit bättre förstås. :) Det man gjort är att skärpa kraven för siffran sex. Inte för siffran fem. Red du på en femma förr så rider du på en femma idag också om du rider likadant. Man har bara velat ha upp standarden för vad godkänt står för i och med att kvalen kom in för vissa nivåer. Rider man på runt 50% så är man inte klar för att gå upp. I och med det kan man inte kalla siffran fem för "godkänd" då man vill använda orden "godkänt kval" när man klarat att kvala.

Jag har suttit och skrivit till många domare och håller med Degree att det är inte lätt alla gånger att hinna med. Något som många ryttare också glömmer är att titta hur lång bedömningspunkten faktiskt är. Det är inte ovanligt att första punkten innehåller; inridning, halt, framridning, och hörnpassering. I detta ska tempo, form, framåtbjudning, haltens rakhet och stillhet, vägarnas ridande och ryttarens inverkan bedömas på låt säga 10 -15 sekunder. Då ska ett sifferbeytg sättas + en kommentar - under tiden som nästa moment påbörjas! Domaren ska alltså se det positiva och det negativa och "räkna ut" en medelsiffra på detta.
Samtidigt håller jag med att det är väldigt frustrerande att få en 6:a med kommentaren "trevligt". Det lämnar liksom en helt i sticket. Vad ska jag göra för att få en 7:a eller 8:a?
Tips! har du någon som kan videofilma dig? Det gjorde jag med min dotter sedan tittade vi på filmen och följde med i protokollet - och jag kan säga att hon fick många aha-upplevelser. Känslan hon hade stämde inte alltid med hur det såg ut. Hon kunde också kommentera sig själv efter ett tag, typ där har jag för lång tygel, där släppte hästen stödet, dålig hörnpassering, sen fattning o s v. Men även det som var positivt. Ibland stämde det inte med bedömningen men so what, i ärlighetens namn så fick hon lite för bra betalt ibland också.
Eller skriv till någon domare på någon tävling och se ritterna utifrån dennes perspektiv och lyssna på vad h*n säger - mycket lärorikt.

Jag håller med dig, jag tycker inte att jag på något sätt blev felaktigt bedömd. Utan precis som du skriver, vad exakt är det meningen att jag ska göra med något som är "trevligt". Speciellt när det blev på tre bedömingsgrupper.
Egentligen handlar detta om det vanliga med domare som fastnar i "sexträsket" och i mina ögon, försöker skugga över det med ett "trevligt".

vad f-n menar du? det är väl rätt självklart, då det dels är en högre poäng och dels enligt definitionen för siffrornas bedömningsläge enligt TR?

Jag hade inte varit helt nöjd med "ganska bra" som kommentar till 7an. För jag hade velat veta VAD som var ganska bra samt vad som gjorde att det inte blev 8.

Ordvalet var väldigt luddigt i komb. med betyget 6:crazy:

Det borde ha stått vad som saknades för högre betyg.

Jag håller med att vissa domare fastnar på 6:or. De vågar varken upp eller ner, möjligen 5:a.
Eller hur ställer man sig till 6:a kommentar: för hög rygg/för låg rygg ???:confused:

Det finns en domare här som vi kallar 6:an - allt blir en 6:a, så är det den domaren så stryker vi oss i klassen. Tramsigt kanske men det känns så meningslöst att betala 130 kr för den bedömningen.

Det var ju just det det var förut. En 5:a innebar godkänt och en 6:a väl godkänt. Jag tycker det är mer logiskt och inte så stort steg mellan betygen. Det är trots allt rätt stor skillnad mellan något som är godkänt och något som är ganska bra (tycker jag)
Kan man hitta en förklaring på den ädringen någonstans tro?

Jo jag vet det, men det jag försöker säga är att endast rida ett halvt godkänt program ansågs för orepresentativt/för låg standard för att vara acceptabelt, och då ändrade man det.

Jag hade inte varit helt nöjd med "ganska bra" som kommentar till 7an. För jag hade velat veta VAD som var ganska bra samt vad som gjorde att det inte blev 8.

Jo det är klart man vill, men det är inte ett krav domaren har på sig. Kravet finns dock att motivera allt som inte är godkänt.

Nej de som red på 50% tidigare rider idag på 50% också, såvida de inte blivit bättre förstås. :) Det man gjort är att skärpa kraven för siffran sex. Inte för siffran fem. Red du på en femma förr så rider du på en femma idag också om du rider likadant.
Det är inte vad dressyrdomare säger till mig när jag frågat. De har givit den förklaringen jag skrev: att det som tidigare gav en femma nu ger en sexa i och med att man har givit betyget en annan innebörd. Förut var en femma betyget för godkänt, men nu är det en sexa. Kriterierna för vad som är godkänt har ju inte ändrats.
Den förklaringen har jag fått av flera.

Det stämmer inte att femman bara automatiskt har blivit en 6:a, och att de som red på 50% nu rider på 60%.
Läs tidigare motiveringar.

Jo jag vet det, men det jag försöker säga är att endast rida ett halvt godkänt program ansågs för orepresentativt/för låg standard för att vara acceptabelt, och då ändrade man det.

Jo men det blir ju lite fånigt för det är ju samma sak även om det ser bättre ut att rida på 60% än på 50%. Det är ju samma ridning ändå. Konstigt tycker jag. Men nu tävlar jag inte längre så jag behöver inte haka upp mig på det.:)

Det stämmer inte att femman bara automatiskt har blivit en 6:a, och att de som red på 50% nu rider på 60%.
Läs tidigare motiveringar.

Det är vad dressyrdomare sagt (och domarutbildare). Jag har frågat av ren nyfikenhet och det är svaren de ger. Om det inte är så så vet jag inte varför de svarat så. Inte heller domare jag skrivit åt har sagt annat.
Men OM det skulle vara så: Menar du då att kriterierna för vad som ska bedömmas som godkänt i ett dressyrprogram ändrats? När jag gick domarutbildning var det väldigt tydliga kriterier för vad som skulle ge respektive betyg. Kriterierna för vad som skall vara godkänt borde gå att få tag på någonstans?
Nu måste jag ta reda på mer för det är rätt stor skillnad på vad som sägs faktiskt. Har en gammal ridkompis som är relativt nyutbildad domare. Detta måste jag ta med henne.:)

Kriterierna och vad siffrorna står för har ju redan redovisats i tråden? de står även i TR.

ingen domare jag känner har beskrivit det som dina domare. vore det så, så skulle det ju innebära att man medvetet infört inflation i hela ryttarsverige, genom att höja upp alla ett snäpp på skalan.

När jag gick domarutbildning var det väldigt tydliga kriterier för vad som skulle ge respektive betyg.
Så nu är du domare:confused:

det är numera många kriterier som ska uppfyllas. Varenda detalj ingår i en rörelse- linjen fram till rörelsen, hörnpasseringen, formen, takten.........

Degree är domare o borde veta.

Så nu är du domare:confused:

det är numera många kriterier som ska uppfyllas. Varenda detalj ingår i en rörelse- linjen fram till rörelsen, hörnpasseringen, formen, takten.........

Degree är domare o borde veta.

Nej jag gick aldrig klart utbildningen för jag tappade lusten för tävlingsbiten någonstans mitt i. Men det var ändå en väldigt givande och lärorik utbildniing. Som instruktör hade jag stor nytta av den så det var absolut inte bortkastat. Tvärtom. Det ingick ju mycket bedömning i utbildningen som jag haft nytta av också.
Åsikterna om ändringarna har jag fått från aktiva domare. Tycker de borde veta vad de gör.

Senast ändrad:

Kriterierna och vad siffrorna står för har ju redan redovisats i tråden? de står även i TR.

ingen domare jag känner har beskrivit det som dina domare. vore det så, så skulle det ju innebära att man medvetet infört inflation i hela ryttarsverige, genom att höja upp alla ett snäpp på skalan.

Nej det är ju bara betygen 5 och 6 som har fått ny innebörd. Inte hela skalan. från 5=godkänt och 6=väl godkänt till 5=med tvekan godkänt och 6=godkänt.
Det som var godkänt innan ska ju ha samma kriterier för godkänt även nu.
Alla andra betyg har ju kvar samma innebörd som tidigare.

När jag tittar på en tävling så kan jag ju lätt konstatera att ritter på drygt 60% aldrig skulle fått det förr. Det var bättre ritter på 55% då än vad det är på 60%nu.
Men nog om detta för min del just nu.
Ska prata med både gammal och rel ny domare om detta så jag får deras syn på det hela. (för det är intressant)

Senast ändrad:

Jo det är klart man vill, men det är inte ett krav domaren har på sig. Kravet finns dock att motivera allt som inte är godkänt.

Det är jag medveten om. Men jag vill gärna veta vad som var bra/inte bra, alltså vad som motiverade betyget. I annat fall ser jag hellre att 7an lämnas helt utan kommentar. Bara "ganska bra" säger egentligen inte så mycket tycker jag.

Det är inte vad dressyrdomare säger till mig när jag frågat. De har givit den förklaringen jag skrev: att det som tidigare gav en femma nu ger en sexa i och med att man har givit betyget en annan innebörd. Förut var en femma betyget för godkänt, men nu är det en sexa. Kriterierna för vad som är godkänt har ju inte ändrats.
Den förklaringen har jag fått av flera.

Du har helt fel.. det är då väldigt märkligt att alla domare och tränare och kreti och pleti ALLTID säger tvärtom än alla andra runtomkring dig vad det än gäller :confused:

Det är INTE så att en femma automatiskt blivit en sexa... för då skulle alla som red på 60% då helt plötsligt rida på 70% nu och de som red på 70% då skulle rida på 80% nu och så är det INTE det förstår väl vem som helst som läser lite resultat....

Degree ÄR domare om jag inte blandat ihop henne med någon annan

Såg att Mackan redan kommit med detta briljanta svar ;)

Nej du kan inte bara ändra 5 och 6 : ans innebörd utan att det påverkar resten av skalan uppåt... för hur du än vänder och vrider på det kan du inte ge dom som red på 50% då 60% idag utan att höja de som red på 60% då till 70% idag osv för oavsett så är dom 10% bättre... så hur hade du tänkt lösa det problemet??

Senast ändrad:

Jo men det blir ju lite fånigt för det är ju samma sak även om det ser bättre ut att rida på 60% än på 50%. Det är ju samma ridning ändå. Konstigt tycker jag. Men nu tävlar jag inte längre så jag behöver inte haka upp mig på det.:)

Det är inte alls konstigt eftersom du som vanligt inte har förstått.. När kvalen infördes så var det för att HÖJA standarden för vad som är godkänt.. genom att få bort de "sämre" ekipagen i högre klasser.

Precis som du säger hade det då varit extremt fånigt att då höja de "sämre" upp till godkänt (6) och påsåvis ändå låta de starta de klasser dom ville stänga ute dessa ekipage ur.

Det måste du väl ändå förstå att det inte är så :confused: :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka