Bebismatrecept

Status
Stängd för vidare inlägg.
U

ulda

Har vi haft nån sån tråd förut? Jag tänkte att vi kunde utbyta lite matrecept för bebbar. Just nu kokar jag ihop pasta, broccoli och paprika och hoppas det smakar hyfsat (hon gillar ju Hipps burk Pasta med broccoli).

Har ni några bra recept?
 
Sv: Bebismatrecept

jag har gjort "vanlig" mat fast kryddad för bebisar - alltså utan salt och inte så starkt och kryddat mer till oss vuxna efter jag lagt undan till barnet...
 
Sv: Bebismatrecept

Paprika låter lite starkt för bäbismagar... Mina har nog varit en bit över året innan jag introducerat det och andra lite starkare smaker.

kokt fisk (torsktyp) med dill och potatis har funkat bra här
likaså potatis, broccoli, morötter, kanske ihop med nån köttbit
 
Sv: Bebismatrecept

vad har du serverat för ngn. typ av gröt till dina mjölproteinallergiker? finns det gröt som innehåller glutn och är berikade med järn etc. som är mjölkfria?
 
Sv: Bebismatrecept

jag har dels kokat egen gröt på havregryn och mannagryn osv och använt solhavre... om man vill järnberika kan man blanda i "järnriketunnbröd" (kommer inte ihåg vad det heter just nu) som man krossat först eller hirsflingor... och så serverar man med järnberikad pure till (aprikos och jordgubb har jag för mig)... sen finns det fullvärdiga "snabbgrötar" t.ex. från EkoGo med banan eller äppelsmak som är både järn och kalciumberikade... tror det finns fler sorter men jag har inte botaniserat så väldigt eftersom varken Emma eller Robin (på den tiden det var aktuellt) är/var särskilt intresserade av gröt...

dietist är bra att få ett besök inbokat hos om man ska hålla mjölkfri diet...
 
Sv: Bebismatrecept

emma74 skrev:
eftersom varken Emma eller Robin (på den tiden det var aktuellt) är/var särskilt intresserade av gröt...
Kloka barn du har Emma... :D :D :smirk: :rofl:
 
Sv: Bebismatrecept

Vad har du gett för att introducera ex. gluten tidigt i din mjölkfria diet?

Vad har dina spädisar haft för symtom som gjort att ni utredit mjölkproteinallergi? Wille ska träffa läkaren hos bvc nästa gång för provtagning.
 
Sv: Bebismatrecept

Är paprika starkt? Det brukar väl finnas med i barnmatburkar, eller har jag fel?!

Min smarriga pasta blev dock en flopp. Oavsett paprikans styrka så tänkte jag inte på att man borde ta bort skalet på den så det blev för stora bitar i maten. Dottern åt, fastän lite misstänksamt, satte i halsen och kräktes upp alltihop... :o
 
Sv: Bebismatrecept

Här går bebismaten bort, Stina får kväljningar av puré, hon hulkar och spottar och vill inte ha. Så hon äter våran mat (fast utan salt) och ska ha den i bitar, möjligtvis grovmosat som hon kälkar runt i tandlösa munnen:D . Sen äter hon två portioner barngröt (köpepaket med vitaminberikat innehåll) per dag plus att hon äter av mig.

Jenny
 
Sv: Bebismatrecept

Blixtra skrev:
Vad har du gett för att introducera ex. gluten tidigt i din mjölkfria diet?
Smörgåsrån, gröt (mannagryn), bröd (mjuk och knäcke), skorpor... pasta har dom ju gillat tidigt - alltså mina barn har inte alls gillat pureer eller gröt och så utan liksom hoppat nästan direkt till "vanlig" mat i små bitar...

Blixtra skrev:
Vad har dina spädisar haft för symtom som gjort att ni utredit mjölkproteinallergi? Wille ska träffa läkaren hos bvc nästa gång för provtagning.
Ont i magen...
När Robin var runt 4-5 månader, när man skulle börja med smakisar -99, så fick han massor med gaser, han vaknade en gång i timmen dygnet runt och bara skrek och skrek och skrek... efter någon månad upptäckte jag att det hjälpte att pressa ner benen mot magen så han pruttade så somnade han om - innan dess gick jag runt och vaggade honom läääääänge... BVC pratade bara om 5-min metoden :( ... sen var han förstoppad nästan konstant... och gick inte upp i vikt alls, vi fick ingen hjälp alls från BVC förrän vi av en slump upptäckte att han blev bra när vi uteslöt all mjölk... och han visar negativt på alla tester som gjorts - prick och blodprov...

Emma uteslöt jag all mjölk på från typ andra veckan när hon fick ännu ondare i magen än innan (kolik) när jag ätit en tallrik fil och druckit en mugg varm choklad och henne har vi inte gjort några tester på alls eftersom Robins inte visat något och BVC och läkare har varit nöjda med det - tyckte vi verkade veta vad vi höll på med och hon har ju inte varit underviktig direkt...

Robin åt nästintill mjölkfritt från ca 1 års ålder till ja för någon månad sen (han fyller 7 till sommaren) men vi har provat tidigare och han har fått ont i magen men nu verkar det fungera (peppar peppar) däremot tycker han inte om mjölk eller rena mjölkprodukter för han har ju aldrig ätit det innan...

Emma var helt mjölkfri tills hon fyllde ett då dietisten tyckte vi kunde prova och det verkar fungera bra (men vad nojjiga vi var när hon blev magsjuk och kräktes första natten)
 
Sv: Bebismatrecept

Det tror jag också, har ärvt av min far att välling, och gröt (mannagrynsgröt det kan jag äta men det andra det får jag inte i mig)... Däremot har jag inte ärvt hans hat mot pannkakor... Det kan jag äta ofta... :love:
 
Sv: Bebismatrecept

Jag har gett ganska mycket av Hipps burkar då de är ekologiska och barnen har gillat allt men jag tycker deras broccoli/pasta smakar urk jämfört med Sempers (eller var det Nestlé).
Idag åt barnen resterna av vår rödspättegratäng med sparris, crèmefraîche/matlagningsgrädde, dill, citronpeppar och avorioris. Vi har slutat salta våran mat när vi lagar den och saltar när maten är på tallriken istället. I gratängen hade jag dock i lite fiskbuljong vilken är salt men i ytterst liten mängd.
De gillar när maten är rätt "slabbig" så jag får blanda ner lite extra vatten eller sås. Jag har nästan helt gått ifrån köpegröt och gör istället egen havregrynsgröt som jag järnberikar med krossat paltbröd. Tjejerna äter egentligen allt med god aptit, just nu har de dille på att suga på skalade gurkbitar och morötter. Äggröra med små skinkbitar och hackade champinjoner gillar de starkt!
Jag blandar friskt burkmat med hemlagat, jag försöker satsa på burkmat med andra rätter än de jag vaanligtvis lagar så de får lära sig fler smaker, jag kan inte minnas nä jag gjorde moussaka eller kalops senast:o !
 
Sv: Bebismatrecept

Något som Wilma var tokig i när hon var liten var tonfisk och ris/pasta/potatis. Jag bara kokade tonfisk i grädde och serverade oftast med ris eller potatis :)
 
Sv: Bebismatrecept

ulda skrev:
Är paprika starkt? Det brukar väl finnas med i barnmatburkar, eller har jag fel?!

Min smarriga pasta blev dock en flopp. Oavsett paprikans styrka så tänkte jag inte på att man borde ta bort skalet på den så det blev för stora bitar i maten. Dottern åt, fastän lite misstänksamt, satte i halsen och kräktes upp alltihop... :o
Paprika är en pepparväxt (besläktad med t.ex chili, jalapeño och peperoni) och JA det är förhållandevis starkt för ovana magar. Jag kan inte påminna mig att jag träffat på det i burkar för barn under 1 år - men jag kan ha fel. Har ju inte provat allt... :p
 
Sv: Bebismatrecept

Jag har försökt följa alla "regler" för hur matintroduktion ska gå till men det har gått väldigt trögt. Tills för några veckor sen när jag kom på att hon äter allt, bara hon får äta det själv. Så numera skippar vi tex gröt, utan ger en macka istället.

Middagsmat blir samma som oss, igår tex grillad kyckling. Makaroner petar hon i sig glatt, fiskbitar, potatis, alla sorters grönsaker bara hon kan hålla dem, katrinplommon gnager hon i sig nåt om dan, en halv banan slinker ner snabbt som attan.

Hon kan äta med sked oxå, men hon tröttnar så himla snabbt på att bli matad så det blir bara nån gång om dan med tex fruktpure eller liknande och då måste jag komplettera med annan mat oxå så hon får i sig ordentligt med mat.


Det mesta verkar gå bra, bara det är hållvänligt och inte alltför svårtuggat. Hon har fyra tänder i vardera käke så hon kan bita av saker men det är lite knepigt att tugga såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Exile
·
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 477
Senast: Guldaskig
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 744
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp