Enya

Trådstartare
Nu är Elin 4 ½ månader och jag har börjat ge henne pureér. Hon sväljer och ser nöjd ut åt allt jag testar så jag har inga problem än så länge med ett barn som inte vill ha det som bjuds. Men nu undrar jag hur fort man kan gå fram?

Hon har testat morotspuré och i dag introducerade jag mangopuré samtidigt som hon fick moroten. Varvade med andra ord skedarna från var puré, tänkte att det kunde hjälpa lite till ett accepterande:angel: Och hon åt med god aptit.

Hon har även ätit banangröt och i dag testade jag majsgröt på samma sätt som med pureen, jag varvade skedarna till de två grötarna.

MEN hur mycket kan jag ge henne? När kan jag byta ut något mål mot det här? Kan man gå för fort fram?
 
Sv: Bebismat

Jag är lite kontroversiell på det här området, men här kommer mina funderingar. Om du inte har några allergier i släkten så tror jag att man inte behöver vara noga med att introducera en sak i taget i långsam takt, görutom gluten som behöver vänjas in för att minska risken för glutenintolerans.

Du kan ju skriva ned vad du ger henne så att du kan köra uteslutningsmetoden om hon skulle reagera på något. Den största risken när du börjar så tidigt, som jag ser det, är att hon blir förstoppad, men det märker du ju rätt snart. Jag hade helt enkelt låtit barnet styra mängden och livsmedlen och samtidigt hållit mig avvaktande och uppmärksam i den mentala bakgrunden, så att säga.

Mina har börjat med fast föda betydligt senare än Elin, men jag har låtit dem styra helt själva. För två av dem tog det endast två veckor att gå från helamning till frukost, lunch, middag och två mellanmål. För mellangrabben tog det två månader. Inga problem med magen alls. Jag har undvikit de livsmedel som jag vet att jag själv reagerade på som liten, och vi har också upptäckt att de är mjölkproteinallergiker, men det har inte varit några problem utöver det.
 
Sv: Bebismat

Jag är lite kontroversiell på det här området, men här kommer mina funderingar. Om du inte har några allergier i släkten så tror jag att man inte behöver vara noga med att introducera en sak i taget i långsam takt, görutom gluten som behöver vänjas in för att minska risken för glutenintolerans.

Du kan ju skriva ned vad du ger henne så att du kan köra uteslutningsmetoden om hon skulle reagera på något. Den största risken när du börjar så tidigt, som jag ser det, är att hon blir förstoppad, men det märker du ju rätt snart. Jag hade helt enkelt låtit barnet styra mängden och livsmedlen och samtidigt hållit mig avvaktande och uppmärksam i den mentala bakgrunden, så att säga.

Mina har börjat med fast föda betydligt senare än Elin, men jag har låtit dem styra helt själva. För två av dem tog det endast två veckor att gå från helamning till frukost, lunch, middag och två mellanmål. För mellangrabben tog det två månader. Inga problem med magen alls. Jag har undvikit de livsmedel som jag vet att jag själv reagerade på som liten, och vi har också upptäckt att de är mjölkproteinallergiker, men det har inte varit några problem utöver det.

Jag minns inte hur jag gjorde med de andra två så det är därför jag undrar *fniss*

Jag tål allt utom jord´nötter och mjölk, men inget av det kommer hon att få på lääänge ännu. Båda de andra har reagerat mot mjölk tidigare trots att jag väntade till året med att introducera det i långsam takt.

Både moroten och banangröten har hon fått testa i en vecka nu. Hon äter ju allt jag har gett henne:D

Det är bvc som tyckte att jag skulle börja med att vänja henen vid puréer redan nu.... och hon ammas ju inte så det är kanske därför, jag vet inte.

Förstoppad har jag inte märkt av ännu dock, men kräket har förändrats, från att inte vara så mycket och så illaluktande till att bli lite mer och lite mer doft på det:angel:
 
Sv: Bebismat

Det enda BVC sa till mig var att man inte skulle stressa fram ngt och att man absolut inte skulle ersätta amning/ersättningen under ngt mål till en början, utan att smakportionerna skulle vara just smakportioner, en möjlighet att testa nya smaker.

Börja med att testa olika grönsaker (potatis, palsternacka, majs, gröna ärtor, broccoli, blomkål, avocado, morötter...). Testa sedan frukt & bär och så småningom kött, fisk, kyckling, pasta o.s.v... Då är lillan kanske ca 6 månader gammal...

Mjölkprodukter bör man vänta med. Man kan ge lite mjölk i gröten o.s.v. men inte som dryck.
 
Sv: Bebismat

Vi gick sakta fram den första månaden (en smak första veckan, en ny veckan därefter, ett par nya veckan efter och ett par veckan efter det. Därefter gick vi över till burkmat och provade lite av varje. Hon åt bra hela tiden så jag kompletteringsammade direkt efter maten rätt lite.
 
Sv: Bebismat

Sebastian svalde allt han fick med en rasande fart, och älskade ALLT! Han har alltid ätit mycket.. Så jag gick väl fortare fram än vad man "ska", men det fungerade utmärkt och han ökade på portionerna ganska fort också.

Nu fick han sina första två tänder förra veckan, och blev förkyld samtidigt. Nu äter han välling, och spaghetti med köttfärssås. That's it :crazy: Nåja, förhoppningsvis kommer aptiten tillbaka igen när tänderna har slutat att bråka med honom..
 
Sv: Bebismat

en sund regel är väl den gamla vanliga föräldern bestämmer vad barnet ska äta, barnet bestämmer hur mycket. Min dotter gillade nästan allt redan från början och efter nån vecka visade hon att hon ville ha så pass mycket (en halv liten burk) att vi räknade det ungefär som ett mål. Så visar bebisen att den vill ha mer och inte har svårt för själva ättekniken är det bara att köra. Man märker ju om det inte funkar ganska snabbt.
 
Sv: Bebismat

Tack för alla svar!

Jodå, Elin vill ha allt hon kommer över. Även om majsgröt kankse itne är en favoritprecis, jag menar vem väljer majsgröt när banangröt finns:angel:
Jag ska göra till rutin att hon får ett morgonmål med lite gröt så resten ersättning och samma på kvällen så blir det rutin på det så småningom ju.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 614
Senast: inverterad
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 660
Övr. Hund Nu behöver jag bukehjälp igen. :) Jag har målat in mig själv i ett hörn med Qito och vet inte hur jag ska komma ut. Bakgrund: bara...
Svar
16
· Visningar
2 111
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp