Bebisar och TV!

B

Bubblie

Är det skadligt för bebisar att titta på tv, nån som vet?
En del säger att det är farligt med snabba klipp mm.
Mvh B!
 
Sv: Bebisar och TV!

Frågan är väl varför bebisar öht ska se på tv??
 
Sv: Bebisar och TV!

Ha Ha! Ja inte kanske att man sätter dom medvetet för att titta på tv:crazy: men om tex mamma och pappa sitter i soffan med bebis i knät och blickarna dras till tv:n. Är det "farligt" för ögonen osv.
B!
 
Sv: Bebisar och TV!

JAG tror inte att det är farligt, de sitter ju inte och "glor" flera timmar (förhoppningsvis) !!
 
Sv: Bebisar och TV!

Nej strunta i alla moralpredikningar!!
Bebisen sitter knappast och tittar in i tv:n och förstår sammanhanget iaf, bebisar tittar på färger osv.

Knappast skadligt om ni inte sitter precis framför tv:n!!
Jag och min man ser extremt mkt film och ibland även tv-program, men våra tjejer sitter ändå inte framför tv:n hela dagarna,och är det ngt olämpligt får man ju stänga av när dom är med!!:idea:
 
Sv: Bebisar och TV!

Jag har faktiskt hört både på BVC och sambons bror som är barnläkare att tv.n kan vara skadlig för barn under tre års ålder, och från tre års ålder får de titta på långsamma barnprogram i vuxet sällskap.

Vi lever efter den principen, men för oss är det ganska lätt då vi anser tv.n vara skadlig för vuxna också :).




För varje timme ett småbarn dagligen tittar på tv ökar risken att det senare ska drabbas av koncentrationssvårigheter med tio procent. Det visar en ny undersökning från USA.
Undersökningen, som gjorts av forskare vid Children's Hospital and Regional Medical Center i Seattle, publiceras i det nya numret av facktidskriften Pediatrics.
I studien ingår 1 345 barn i ett- och treårsåldern som sedan återigen har undersökts när de fyllt sju år.
I sjuårsåldern visade de barnen som tittat mycket på tv, mer än en timme om dagen, symptom som rastlöshet, förvirring, koncentrationssvårigheter och svårigheter att fokusera.
Enligt forskarna har man i studien tagit hänsyn till andra faktorer som kan ha påverkat resultatet.
Resultatet stöder tidigare forskning som också visat tv-tittandets negativa effekter och styrker American Academy of Pediatrics rekommendation att barn under två år inte ska titta på tv alls.
I undersökningen har forskarna inte undersökt vad barnen tittat på, men enligt Dimitri Christakis, barnläkare på Seattlesjukhuset, finns det mycket som tyder på att snabba klipp är särskilt skadliga.
– Det nyfödda barnets hjärna utvecklas mycket snabbt under de första två till tre åren. Vi vet från studier på nyfödda råttor att deras hjärnors arkitektur förändras om de utsätts för olika nivåer av intellektuell stimulans, säger Dimitri Christakis till AP.

Källa: DN




Varför är det skadligt för barn under två år att se på tv?
-Därför att små barns hjärnor inte är mogna att bearbeta alla intryck och snabba klipp som flimrar förbi. Det blir en stress som stör den naturliga mognaden av hjärnan. Djupseendet är heller inte färdigutvecklat vilket gör att barnen zoomar in saker och flackar med blicken över tv-skärmen. Risken är att synapserna,
kontakterna mellan nervbanorna, kopplas fel
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bebisar och TV!

Tror inte att barn under 2 år tittar på tv, har iaf väldigt svårt att tro det.
Barn i den åldern brukar inte kunna sitta still.:rofl:

Har däremot fått för mig att barnen lär sig engelska väldigt snabbt genom film....:crazy:
 
Sv: Bebisar och TV!

Hur är tv:n skadlig för vuxna??
Dom flesta av oss har väl ett heltids/deltids jobb att gå till och då är barnen på dagis,sedan är det sysslor och leka med barnen över till tv-tittande blir inte mkt tid på veckorna!!
 
Sv: Bebisar och TV!

Hur är tv:n skadlig för vuxna??
Dom flesta av oss har väl ett heltids/deltids jobb att gå till och då är barnen på dagis,sedan är det sysslor och leka med barnen över till tv-tittande blir inte mkt tid på veckorna!!

Då har ni precis som vi mycket att göra, och man vill ju hellre prata med varandra och vårda relationen att glo på dumburken... :idea:
 
Sv: Bebisar och TV!

Tror inte att barn under 2 år tittar på tv, har iaf väldigt svårt att tro det.
Barn i den åldern brukar inte kunna sitta still.:rofl:

Har däremot fått för mig att barnen lär sig engelska väldigt snabbt genom film....:crazy:
Fast vår fyramånaders är helt fascinerad av TV:n. Det är mycket frestande att lägga henne framför TV:n en stund ibland, för hon blir helt uppslukad... men jag har också hört (från många källor) att det inte är lämpligt rent neurologiskt så jag låter bli (tvättmaskinen går ju också bra :D). Men om man själv tittar en stund och har henne i knät är det ju svårt att undvika att hon tittar, för hon stirrar verkligen. (2,5-åringen är däremot helt ointresserad fortfarande)
 
Sv: Bebisar och TV!

Tack för era svar!:)
Jo våran 2,5 månad blir oxå helt uppslukad när hon sitter i knät så vi får vända ryggen till hela tiden, Blev lite nyfiken på om det var direkt skadligt för dom eller inte.:confused:
Men då finns det fler bebisar som tycker det är fascinerande med tv, jag tänkte att min kanske var lik sin pappa. ( gillar och sitta i soffan och titta på tv) :)
 
Sv: Bebisar och TV!

enligt barnläkare så är inte bebisar syn tillräckligt utvecklad för att se på tv. så man ska försöka hålla bebisar borta för det kan vara skadligare än vad man tidigare trott. Speciellt med dessa stora plasmaskärmar som finns idag.
 
Sv: Bebisar och TV!

Tror inte att barn under 2 år tittar på tv, har iaf väldigt svårt att tro det.
Barn i den åldern brukar inte kunna sitta still.:rofl:

Har däremot fått för mig att barnen lär sig engelska väldigt snabbt genom film....:crazy:


De enda gångerna min son har suttit still under sitt första år är framför tvn. Han är helt fascinerad av alla ansikten och speciellt när det är tecknat.
 
Sv: Bebisar och TV!

Tror inte att barn under 2 år tittar på tv, har iaf väldigt svårt att tro det.
Barn i den åldern brukar inte kunna sitta still.:rofl:

Har däremot fått för mig att barnen lär sig engelska väldigt snabbt genom film....:crazy:

Sonen har alltid varit helt fast i tv:n, från det att han var jätteliten bebis. Sitter mer än gärna, tyvärr, och kollar på TV:n och har alltid gjort. 5 år nu och är hellre still än i rörelse, har alltid varit.

Dottern däremot är en durasallkanin och har verkligen inte tid med något så löjligt som att sitta STILL och då inte framför en TV, ibland kan hon titta i typ 10 minuter men då är hon riktigt trött... (18 månader)

Så det där är verkligen jätteolika från barn till barn.
 

Liknande trådar

Hemmet I år släcks ADSL för många, och de sista släcks 2026. Vi har försökt få mobilt bredband, med ”parabol” via Telias master länge. De har...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: sjoberga
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: MJLee
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 654
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 767
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp