Sv: Bebisar och sömn
Det haller nog alla med om. Varfor tror du det ar farligare att sova bredvid en rokare an en ickerokare?
Det haller nog alla med om. Varfor tror du det ar farligare att sova bredvid en rokare an en ickerokare?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan nog vara så att det är själva nikotinet i kroppen som påverkar. Inte utandningsluften från en rökare alltså utan det nikotin som utsöndras genom kroppen. Från en beroende snusare eller rökare så är det ju nikotin i kroppen hela tiden, dygnet runt.
Varfor tror du det ar farligare att sova bredvid en rokare an en ickerokare?
Jag köper helt nikotinets påverkan när barnet befinner sig inne i mammans kropp men att ex.vis den snusande/rökande föräldern ev. "kroppsliga nikotinutsöndringar"?? (om de ens existerar, jag försökt googla men hittar ingenting) som skulle frisläppas i rummet och sedan in genom barnets hud och kropp köper jag inte utan mycket vederhäftig källa.
Jag befarar att det är rent nonsens.
*kl*
Jag tror faktiskt inte att det i dagsläget finns någon tydlig och klar forskning som kan peka ut exakt vad som gör att psd ökar för barn hos rökande föräldrar som samsover, bara att så är fallet...
Grejen är att jag tror inte att denna forskning finns !
Vi behöver inte fastna i det. Jag gillar bara inte när spekulationer och egna slutsatser presenteras som fakta och forskning. Oavsett ämne.
http://www.netdoktor.se/rok-snusfri/?Tab=Questions&Question=30306Fråga:
Jag röker och undrar hur långt tid tar det för nikotinet att gå ut ur kroppen?
om man gör nikotintest
Svar:
En liten del av nikotinet försvinner ut med
urinen. Men det mesta bryts snabbt ner i levern till andra ämnen som förs ut med urinen. Efter två timmar har hälften av nikotinet brutits ner. Efter 48 timmar kan man räkna med att inget nikotin finns kvar i
kroppen.
Vid nedbrytningen bildas bl a ämnet kotinin. Det finns hos rökaren i omkring tio gånger högre halt än nikotinet. Kotinin bryts ner mycket långsammare än nikotin och används därför ofta vid testning för att mäta hur mycket en person röker. Inom en vecka har även kotininet försvunnit ur kroppen.
Kolmonoxid som är en giftig gas som finns i tobaksrök och används också som en markör för tobaksrökning. Efter 48 timmar är
utandningsluften fri även från denna gas.
Med vänliga hälsningar
Ann Post
Tobaksavvänjare
*kl*
Jag tror faktiskt inte att det i dagsläget finns någon tydlig och klar forskning som kan peka ut exakt vad som gör att psd ökar för barn hos rökande föräldrar som samsover, bara att så är fallet...
Det borde räcka anser jag, men välkomnar ny forskning och hoppas att man kan få fram exakt vad som gör att psd ökar hos bebisar där föräldrar som röker och samsover.
Vi avråder också från att ha barnet sovande i förälderns säng om
modern är rökare, eftersom fl era undersökningar har visat en något
ökad risk för plötslig spädbarnsdöd i dessa fall.
varför är psd vanligare bland lågutbildade då?
varför är psd vanligare bland lågutbildade då?
*KL*
Socialstyrelsen har en broschyr om förebyggande av PSD: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9566/2006-114-40_200611440.pdf
Där skriver man:
Nu är inte någon av oss rökare men jag skulle definitivt behöva underlag för att kunna acceptera att moderns rökning när barnet väl är framfött skulle spela roll men inte faderns...