Bebisar och sömn

Sv: Bebisar och sömn

Det haller nog alla med om. Varfor tror du det ar farligare att sova bredvid en rokare an en ickerokare?

Det kan nog vara så att det är själva nikotinet i kroppen som påverkar. Inte utandningsluften från en rökare alltså utan det nikotin som utsöndras genom kroppen. Från en beroende snusare eller rökare så är det ju nikotin i kroppen hela tiden, dygnet runt.

Jag köper helt nikotinets påverkan när barnet befinner sig inne i mammans kropp men att ex.vis den snusande/rökande föräldern ev. "kroppsliga nikotinutsöndringar"?? (om de ens existerar, jag försökt googla men hittar ingenting) som skulle frisläppas i rummet och sedan in genom barnets hud och kropp köper jag inte utan mycket vederhäftig källa.
Jag befarar att det är rent nonsens.

*kl*

Jag tror faktiskt inte att det i dagsläget finns någon tydlig och klar forskning som kan peka ut exakt vad som gör att psd ökar för barn hos rökande föräldrar som samsover, bara att så är fallet...

Det borde räcka anser jag, men välkomnar ny forskning och hoppas att man kan få fram exakt vad som gör att psd ökar hos bebisar där föräldrar som röker och samsover.

fast rent nonsens kan det inte vara, så står det i undersökningen som jag läste. jag vet inget om vad för farliga substanser som finns i en rökare sfär när de nyligen släckt en cigarett, men det luktar ju otroligt mycket. Vad består lukt av?

Jag tror också att det är rent nonsens faktiskt.

Varfor tror du det ar farligare att sova bredvid en rokare an en ickerokare?

Jag tror inte på detta helt enkelt. Var är undersökningen ?

Hittills har jag sett endast exempel på att det är större risk när mamman rökt under graviditet, men inget annat.

Jag köper helt nikotinets påverkan när barnet befinner sig inne i mammans kropp men att ex.vis den snusande/rökande föräldern ev. "kroppsliga nikotinutsöndringar"?? (om de ens existerar, jag försökt googla men hittar ingenting) som skulle frisläppas i rummet och sedan in genom barnets hud och kropp köper jag inte utan mycket vederhäftig källa.
Jag befarar att det är rent nonsens.

Jag menar inte att det går ut i rummet och sen vidare in i andra kroppar. Men att det så att säga kan gå "hud-mot-hud" i viss mån.

Jag har ingen källa bara en vag känsla av att jag läst om detta någonstans när det gällde sluta-snusa/röka-information (eftersom jag själv varit fast i snusträsket under att antal år). Att man som nikotinberoende utsöndrar nikotin även via svett osv. Men det håller förstås inte som "bevis". Får luska när jag hinner..... om mitt minne är rätt eller ej. ;)

*kl*

Jag tror faktiskt inte att det i dagsläget finns någon tydlig och klar forskning som kan peka ut exakt vad som gör att psd ökar för barn hos rökande föräldrar som samsover, bara att så är fallet...

Ja, det är så jag också tolkat det. (och framförde en ren teori om orsaken...)

Jag hinner inte leta upp forskning nu ( du kanske kan söka själv ? ). Forskning visar dock på att psd ökar om man samsover med sitt spädbarn om man är rökare, exakt vad som orskar riskökningen av psd vet man inte idag bara att den ökar.

Får återkomma till tråden. :)

Grejen är att jag tror inte att denna forskning finns !

Vi behöver inte fastna i det. Jag gillar bara inte när spekulationer och egna slutsatser presenteras som fakta och forskning. Oavsett ämne.

Grejen är att jag tror inte att denna forskning finns !

Vi behöver inte fastna i det. Jag gillar bara inte när spekulationer och egna slutsatser presenteras som fakta och forskning. Oavsett ämne.

Nu blir jag lite tjurig. Jag har länkat till sidor där det står precis det som Cala säger; att man vet att samsovning med rökare ökar risken för psd. Nu är det inga vetenskapliga artiklar som jag länkar till, nej, men "egna spekulationer" ....:crazy: - jag har inte framfört något annat än min teori om varför det skulle kunna påverka att en nikotinbrukare samsover med sitt barn. Att risken ökar vid samsovning med rökare är ju liksom redan klarlagt och det är INTE någon egen "spekulation".

Vi behöver skilja på fakta: att det är bevisat att barn som samsover med rökare i högre grad drabbas av psd. Och spekulationer/teorier om varför det är så: att/om det bara handlar om att föräldern rökte under graviditeten, att/om det handlar om att barnet utsätts för förgiftad utandningsluft eller nikotinutsöndring på andra sätt eller något helt annat som gör att just kombinationen samsovning-rökning innebär högre risk.

Men i samma artiklar står t ex att psd-fallen minskade när man började rekommendera att bebisar ska sova i ryggläge istället för på mage. Vare sig du eller någon annan har "begärt" länkning till vetenskapliga artiklar vad gäller DEN faktorn. Att barn som använder napp i mindre omfattning drabbas står det också - det har inte någon begärt länkning till vetenskapliga undersökningar om....
Det borde väl i så fall vara lika stort ifrågasättande av de faktumen kan jag tycka.

Fråga:
Jag röker och undrar hur långt tid tar det för nikotinet att gå ut ur kroppen?
om man gör nikotintest
Svar:
En liten del av nikotinet försvinner ut med
urinen. Men det mesta bryts snabbt ner i levern till andra ämnen som förs ut med urinen. Efter två timmar har hälften av nikotinet brutits ner. Efter 48 timmar kan man räkna med att inget nikotin finns kvar i
kroppen.

Vid nedbrytningen bildas bl a ämnet kotinin. Det finns hos rökaren i omkring tio gånger högre halt än nikotinet. Kotinin bryts ner mycket långsammare än nikotin och används därför ofta vid testning för att mäta hur mycket en person röker. Inom en vecka har även kotininet försvunnit ur kroppen.

Kolmonoxid som är en giftig gas som finns i tobaksrök och används också som en markör för tobaksrökning. Efter 48 timmar är
utandningsluften fri även från denna gas.

Med vänliga hälsningar
Ann Post
Tobaksavvänjare
http://www.netdoktor.se/rok-snusfri/?Tab=Questions&Question=30306

Apropå hur länga man i någon slags form kan utsöndra nikotin på olika sätt. Tydligen kan man utsöndra kotinin, nikotin (via urin, vilket väl knappast kommer i kontakt med bebiskroppen i och för sig) och kolmonoxid. Kanske dessa utsöndringar i någon mån kan påverka den (bebis) som befinner sig nära rökaren?

Ingen av artiklarna säger att det är just rökande föräldrar som är problemet. Utan alla säger att det är rökande under graviditet som är problemet. För mig är det väsentlig skillnad. Sen är det ju förvisso mycket troligt att om en mamma röker under graviditet så kan den ovanan fortsätta även under bebistiden, då blir det lätt att dra slutsatsen att samsovningen med en rökande förälder är problemet, men jag tycker att det är en sned slutsats.

*kl*

Det borde räcka anser jag, men välkomnar ny forskning och hoppas att man kan få fram exakt vad som gör att psd ökar hos bebisar där föräldrar som röker och samsover.

Även om man inte vet alla faktorer hittar åtminstone inte jag något i länkarna (ser bara en) som talar om samsovning med rökare/snusare ex.vis

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3310&del=3
"•Rök inte och undvik nikotin under graviditet och amning."

"Rökning
Rökning har stor betydelse. Allt fler studier pekar på att den viktigaste faktorn är rökning under graviditeten, och speciellt under dess senare del. Det är sannolikt att nikotinet är den viktiga beståndsdelen, och därför bör modern även avstå från att snusa."

Och visst vore det välkommet att få veta exakta orsaker, PSD är väl varje småbarnsförälders mardröm...:cry:

Jag ser att jag var lite otydlig; med inlägget ovan menar jag alltså att det som diskuteras är rökningen/snusningen under graviditeten så jag skulle snarare formulera det som att man sett att PSD ökar då mammor röker/snusar under graviditet (snusande/rökande pappan nämns inte alls och han samsover väl oftast med modern-rökande eller ej- under graviditeten och även efter), inte efteråt.

Fast jag vet att vi har diskuterat det innan, och att jag i samband med det läst en svensk artikel som sa ungefär samma som growingpeople, och sen läste jag forskningsunderlaget på engelska och det var där det stod att psd är vanligare bland samsovande föräldrar som röker än bland de som inte gör det. jag kan se om jag hittar den sen när jag sitter vid datorn, googla är så jobbigt på telefonen.

varför är psd vanligare bland lågutbildade då?

*KL*

Socialstyrelsen har en broschyr om förebyggande av PSD: http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9566/2006-114-40_200611440.pdf

Där skriver man:

Det förstår jag inte överhuvudtaget. Vårt barn samsover och sover då precis lika nära sin pappa som med mig och det tror jag är rätt vanligt när det gäller samsovning.
Nu är inte någon av oss rökare men jag skulle definitivt behöva underlag för att kunna acceptera att moderns rökning när barnet väl är framfött skulle spela roll men inte faderns...
Är det däremot så att modern rökt under graviditeten förstår jag att man sedan inte rekommenderar samsovning (kanske är det det som man menar???) men varför enbart mammans rökning (om vi nu antar att hon börjat röka efter att barnet föddes) och inte pappans skulle påverka låter väldigt skumt.
Menar man att kvinnans kropp skulle göra av med nikotin på något annat sätt än mannens?

En gång rökare, alltid rökare heter det ju men då måste man ju förutsätta att modern rökte under graviditeten och sedan fortsatte under samsovningen.

Jag hittade tyvärr inga källor fast jag letade på socialstyrelsen, det hade varit mycket intressant att se. Det enda jag hittade var att risken ökade om någon av föräldrarna rökte i hemmet (vilket låter förståeligt i mina öron, båda föräldrarna kan ju kunna utsätta barnet för passiv rökning), inget om just moderns rökning vid samsovning.

Senast ändrad:

Nej, man får nog fråga Socialstyrelsen om man vill veta vilka källor de baserar råden på, för det verkar inte ligga online.

Nu är inte någon av oss rökare men jag skulle definitivt behöva underlag för att kunna acceptera att moderns rökning när barnet väl är framfött skulle spela roll men inte faderns...

Nej, jag håller med om att det låter märkligt i den delen. Kanske är det vanligare att barnen samsover med mamman och att de rökande fäderna därmed inte gör något avtryck i statistiken?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar