Bebisar och sömn

Sv: Bebisar och sömn

Ja, det är en viktig aspekt tycker jag - barn utvecklas. De blir större, förstår mer och blir alltmer självständiga. Det är något man missar om man säger att "bebisen måste lära sig det nu, annars kommer du att få problem sedan".

Håller med! Risken att barnet fortfarande måste ammas till söms och sova i eran säng när det blir 10, är ganska liten. :angel:

Våra barn har sovit hos oss i början, och fått amma till söms nästan jämt (den första tills hon var 15mån), och i alla fall med den tösen, som nu blir 5, har det sedan inte varit problem med egen säng och att somna själv... Visst har hon haft perioder när hon velat sova hos oss även senare och det har hon då fått göra. Av en eller annan anledning har hon behövt den närheten och jag tycker det känns bra att tillgodose de behoven.

knapplån

Det smidigaste (och mysigaste!) verkar ju helt klart vara att sova tillsammans med barnet i början så att man enkelt kan amma i sängen.

Men hur tänker ni kring råden kring plötslig spädbarnsdöd? Det är ju tydliga rekommendationer angående detta att det bästa är att barnet inte sover tillsammans med föräldern/föräldrarna utan i sin egen säng.

Jag tycker det bästa är när man har en spjälsäng (med ena sidan borttagen) som man har fastsatt i dubbelsängen. Då kan man skjuta ut barnet efter amningen och lätt dra till sig det om barnet behöver närhet eller tröst.

Är det väldigt starka rekommendationer om att barnet ska sova på rygg? Det verkar vanligt barn sover bättre på mage än på rygg, hur ska man resonera då?

Våra har sovit på rygg och på sida. Innan barnet kan vända så är det ju inget problem. Jag skulle inhandla ett andningslarm om jag hade tänkt mig ha barnet sovandes på mage.
Vi fick rätt hårda restriktioner när det gällde kudde (stor, mjuk där barnet har kudden under skuldrorna så inte det blir en brytning i nacken) samt att ofta byta håll för att huvudet inte skulle bli deformerat. Nu är det känsligare på prematurer än på fullgångna barn men det är -vad jag förstår- ett antal barn varje år som rent måste operera sig p.g.a. deformerad skalle.

Min dotter visade tidigt att hon ville sova på sidan. Vi rullade en fleecefilt så hon inte skulle rulla över på mage sedan hade hon som jag nämnde ett andningsalarm :)

Vi hade precis som Sar beskrev, spjälsängen som en sidovagn med öppen sida mot sängen när hon var riktigt liten

Senast ändrad:

Jag tycker det bästa är när man har en spjälsäng (med ena sidan borttagen) som man har fastsatt i dubbelsängen. Då kan man skjuta ut barnet efter amningen och lätt dra till sig det om barnet behöver närhet eller tröst.

Åh, smart!

Du svarade på det själv! ;-)

"De förstår ju i princip inget annat än mat och närhet?"

Jag har ammat mina barn till sömns - ser inga fel på dem... :angel::love:

Klart att barn kan sova mellan mamma å pappa - jättemysigt. En läkare sa en gång att det är bara i Sverige som man har för sig att barn ska lära sig att sova i en egen säng och i ett annat rum.

Visst kan det vara bra att vänja av så småningom och det går lite si och så med det, det är ju olika för varje barn. Man kan ju ha krångel med att vänja av med napp - där valde jag att inte börja med napp!

Något som är bra är att vänja barnet vid att ta mjölkersättning i nappflaska - det gör att du inte blir så låst om du ska iväg på något "hemska tanke" :eek:...

Lycka till - fredagsmys hela veckan! Yummie!

knapplån

Det smidigaste (och mysigaste!) verkar ju helt klart vara att sova tillsammans med barnet i början så att man enkelt kan amma i sängen.

Men hur tänker ni kring råden kring plötslig spädbarnsdöd? Det är ju tydliga rekommendationer angående detta att det bästa är att barnet inte sover tillsammans med föräldern/föräldrarna utan i sin egen säng.

Jag har förstått det som att det viktigaste är att barnet inte blir för varmt. Jag löste det genom att ha en nalle mellan mig och lillan så att hon inte skulle ligga inkilad halvt under mig. Jag har också placerat lillan ganska högt upp mot huvudändan så att mitt täcke inte skulle råka komma över hennes ansikte. (hon låg på en handuk så att jag kunde flytta henne vid amning på ett enkelt sätt)

Senast ändrad:

Nu har jag inte hunnit lasa artiklarna som Growing People anvant som underlag till artikeln, men jag har for mig att jag last en engelsk artikel innan dar det konstaterades att samsovning med nyktra, normalt trotta och ej medicinerande eller rokande foraldrar inte var farligare an att sova sjalv i en sang.

Ar det farligt att bebisen sover i en sjal pa magen? Det blir jattevarmt.

Respisense ar ett kanonlarm om man vill samsova och ar orolig for PSD. Fasts i blojan. Sa vitt jag vet har inga barn dott av PSD med larm. "pa mage med larm" sager Anna Wahlgren, och det kan vara sa att det ar det enda vettiga hon har sagt.

Enkel fråga bara, jag har inte läst undersökningar eller så alls. Jag bara undrade vad det är hos rökande föräldrar som gör risken större? Sover vi djupare eller är det annat det handlar om?

Jag är ju själv rökare, och dom få gånger Sebbe sovit hos mig - både som bebis och som äldre - så har jag vaknat av varenda liten rörelse i princip. Samma gäller när jag har små valpar, jag hör vartenda ljud och när jag har valp i sängen är jag uppe och påklädd morgonrock innan dom ens hunnit resa sig upp :p

Nej jag tror inte ni sover djupare, jag tror det handlar om den passiva rokningen barnet utsatts for nar den ligger bredvid en rokande foralder. Det ar ju inte sa att man slutar lukta nar man slacker cigaretten.

Men jag vet faktiskt inte, det ar min personliga gissning.

Nej jag tror inte ni sover djupare, jag tror det handlar om den passiva rokningen barnet utsatts for nar den ligger bredvid en rokande foralder. Det ar ju inte sa att man slutar lukta nar man slacker cigaretten.

Men jag vet faktiskt inte, det ar min personliga gissning.

Det skulle jag också gissa på.

Jag gissar att det inte är så. Jag kan inte förstå hur det kan bli passiv rökning om man inte ligger i sängen och röker utan bara just luktar rök.

Jag tror att den studien där ma pekar på rökande föräldrar är mer hur folk rökte förr, dvs föräldrarna rökte överallt, inomhus, i bilen osv. DÅ utsattes barnen för passiv rökning. Nu när folk i regel röker ute och inte i närheten av barn så tror jag att den riskfaktorn inte längre finns.

Jag gissar att det inte är så. Jag kan inte förstå hur det kan bli passiv rökning om man inte ligger i sängen och röker utan bara just luktar rök.

Jag tror att den studien där ma pekar på rökande föräldrar är mer hur folk rökte förr, dvs föräldrarna rökte överallt, inomhus, i bilen osv. DÅ utsattes barnen för passiv rökning. Nu när folk i regel röker ute och inte i närheten av barn så tror jag att den riskfaktorn inte längre finns.

Men jag har liksom andra läst om att när man undersökt det så har man kommit fram till att samsovning med rökande föräldrar är större risk än samsovning med icke-rökande föräldrar. Det finns (vad jag förstår) statistiska fakta som säger detta. I nutid, inte förr.

Om det finns någon utredd förklaring till skillnaden eller inte det vet jag ej. Men; förklaringen för den statistiska skillnaden IDAG lär knappast vara hur det röktes förr...

Så; oavsett att rökare röker på ett annat sätt idag (för det håller jag med dig om att de gör) så finns det uppenbarligen ändå något som gör att just rökande föräldrar som samsover är en större risk för barnen än om man inte röker.

Har du källa till den utredingen ? Vore väldigt intressant. Eftersom jag är djupt skeptisk till att barn till dagens rökare generellt sett löper större risk för PSD.

Två länkar om rökning och psd:
http://www.viforaldrar.se/artiklar/2010/06/08/tips-pa-hur-du-kan-undvika/

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3310&del=3 och i denna står bland annat:
Rökning
Rökning har stor betydelse. Allt fler studier pekar på att den viktigaste faktorn är rökning under graviditeten, och speciellt under dess senare del. Det är sannolikt att nikotinet är den viktiga beståndsdelen, och därför bör modern även avstå från att snusa.

Det kan nog vara så att det är själva nikotinet i kroppen som påverkar. Inte utandningsluften från en rökare alltså utan det nikotin som utsöndras genom kroppen. Från en beroende snusare eller rökare så är det ju nikotin i kroppen hela tiden, dygnet runt.

Se ovan (även om det inte är en länk till någon specifik utredning).
http://www.9manader.nu/efter/psd/risker - en länk till till lite underlag.

Det största problemet verkar vara rökning under graviditet - och det är väl ingen tvekan om att rökning (eller annat nikotin-nyttjande) under pågående graviditet påverkar barnet/fostret. Kanske är det så att barn som då blir något underutvecklade i magen pga rökning också sen när de kommer ut är mer känsliga för just nikotinet; deras syreupptagningsförmåga är ju nedsatt redan från födseln.

Men det är säkerligen en negativ faktor även om man är helt fri från påverkan i magen, men sen sover bredvid en snusande eller rökande förälder (det behöver ju heller inte vara mamman).

Det är inte så att jag tycker att rökning är ngt nyttigt eller bra för barn. Det är mera det att jag tror att många undersökningar presenteras på ett onyanserat sätt så att man alltid kan peka på att rökning är boven i dramat.

Att barnet påverkas i magen av mammans rökning är ju inget nytt, men det ser ju ut som om slutsatserna sedan blir att barn som samsover med föräldrar som röker plötsligt är en riskgrupp för psd, när det kanske är så att alla barn till mammor som rökt under graviditet är riskgrupp.

Men det är säkerligen en negativ faktor även om man är helt fri från påverkan i magen, men sen sover bredvid en snusande eller rökande förälder (det behöver ju heller inte vara mamman).

Vad exakt menar du med ovanstående ?

Vad exakt menar du med ovanstående ?

Att jag tror att nikotin i kroppen på en förälder (som ju alla niktoinnyttjare har) är en negativ påverkansfaktor gentemot barnet när man sover bredvid varandra. Även om man inte blivit utsatt i magen.

Så tolkar jag den information som jag länkat till. Att det finns vissa gemensamma nämnare som i någon omfattning/grad ökar risken för psd. Och där nikotin är en av dessa.

(Som för vårt/våra barn som har en förälder som snusar. Och själv har jag också varit snusare före och mellan mina graviditeter och amningsperioder).

Det är inte så att jag tycker att rökning är ngt nyttigt eller bra för barn. Det är mera det att jag tror att många undersökningar presenteras på ett onyanserat sätt så att man alltid kan peka på att rökning är boven i dramat.
Jag tycker mig inte ha läst att rökning är den enda orsaken, man visar ju på flera olika riskfaktorer som förklaring.
Att barnet påverkas i magen av mammans rökning är ju inget nytt, men det ser ju ut som om slutsatserna sedan blir att barn som samsover med föräldrar som röker plötsligt är en riskgrupp för psd, när det kanske är så att alla barn till mammor som rökt under graviditet är riskgrupp.

Jag tolkar det som både och. Att det är störst risk när barn blivit utsatta för nikotin under graviditet och efteråt. Men att risken även ökar även när/om barnet utsätts för nikotin bara efteråt.

Det är väl inte så oerhört konstigt resonemang? Att passiv rökning är farligt är ju bevisat sen länge. Att utsättas av nikotin i form av kroppsutsöndringar från den som nyttjar nikotin kan väl heller inte vara så konstigt. Sen är ju frågan i exakt vilken omfattning detta just påverkar psd. Det kanske är bara någon promilles riskökning eller några procents riskökning.

Och som med allt annat får man ju bedöma utifrån sig själv. Tror man vinsterna av samsovning är större än risken för ev kroppsutsöndrad nikotin, då samsover man troligen ändå. Eller kanske barnet använder napp och man tänker att det i viss mån "jämnar ut" riskfaktorn. Osv.

Det är väl inte så oerhört konstigt resonemang? Att passiv rökning är farligt är ju bevisat sen länge. Att utsättas av nikotin i form av kroppsutsöndringar från den som nyttjar nikotin kan väl heller inte vara så konstigt.

Jag tror att det är en enorm skillnad på passiv rökning och det nikotin som ev utsöndras av en rökare/snusare.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar