Bebisar och sömn

feel

Trådstartare
Det finns ju hur många rekommendationer och läror om bebisar och deras sömn.

En del säger att de ska somna själv redan från första dagen, man får aldrig amma dem till sömns för då får man problem med att få barnet att somna själv sedan, man får inte ha dem i sin säng osv osv.

Detta verkar ju dock vara omöjligt att följa? Våran lilla bebis (en vecka gammal) somnar i princip alltid när jag ammar, hon sover tusen gånger bättre i våran säng än i egen (hon sover där första sovpasset men vid första nattamningen är det omöjligt att få henne att somna i egen säng).

Är det så farligt att hon somnar när jag ammar? Kommer jag få problem i framtiden? Går det att vänja henne att somna själv i egen säng sedan eller är det omöjligt eftersom jag låter henne sova i våran säng nu? Kan man lära en såhär liten bebis att sova själv och att somna själv, de förstår ju i princip inget annat än mat och närhet?

Sv: Bebisar och sömn

Det finns massor av olika läror! Lika många som säger attt barnen minsann ska somna själva, lilka många finns det som tycker att man ska bejaka barnets närhetsbehov. Väldigt många samsover ju faktiskt, och en hel del barn ammas i mer än ett år. Följ ditt hjärta och lyssna på barnet tycker jag!

Du får dessutom sova mycket mer om ni samsover, då slipper du ju gå upp och amma!

Lycka till!

Här har vi alltid ammat/vaggat till sömns och det har fungerat super, även blandat att sova med oss och i egen säng.
Dottern nu snart 11 månader somnar själv i egen säng och sover hela natten, det bara fungerade från en dag till en annan :)

Får och får...du gör ju såklart som du själv känner med ditt barn ;) det finns så oändligt många förståsigpåare, det går omöjligt att följa alla utan man måste välja det som funkar för en själv och sitt eget barn.

Jag har haft mina i min säng, ammat dom så fort dom varit hungriga och låtit dom somna efteråt. Dom har själva tydligt visat när dom vill sluta amma och när dom velat sova i egen säng, båda sakerna skedde strax före ett års ålder för båda barnen. Vi gör likadant med nya lillbebisen och litar på att även hon kommer säga ifrån själv när det inte passar längre.

Lilla fröken sov i vår säng fram tills hon var 8 veckor, sen från en dag till en annan började hon bli ilsken och sparkas nattetid, hon verkade tycka att det blev för varmt.
Så vi provade att lägga henne i spjälsängen som hon tidigare hade ratat, och hon somnade som en stock.
Hon är idag, vid knappt 4 månaders ålder superenkel att lägga (*peppar peppar*), mätt i magen, pyjamas på, ner i sängen med mobilen på och en tiger i famnen, tar max 10 minuter innan hon sover sött.
Detta är något hon själv valt, jag hade nog gärna haft henne i sängen och gosat på, men hon blir alldeles för varm då. Dagtid är hon världens mystjej dock :love:

Vad bra att du tänker till. vi är massor av föräldrar som gosa, ammat, vyssjat till sömns, som här burit, vaggat och låtit dem somna på våra bröst. Det är absolut inga problem att lära om när de. blir äldre, tvärt om nästan lättare för då här de hunnit lära sig ditt språk.

just nu ligger jag i sängen med en 15-månaders i vänstertutten, djupt sovande. min 3åring som ammade sig till sömns i 19 månader somnade tryggt i sin egen säng, utan problem.

lyssna på er bebis och lita på er själva. Astrid Lindgren sa "ge dem kärlek, kärlek och massor av kärlek, det andra löser sig själv." Om ni sover bäst med bebis i sängen är det rätt för er.

Det är absolut inga problem att lära om när de. blir äldre, tvärt om nästan lättare för då här de hunnit lära sig ditt språk.

Ja, det är en viktig aspekt tycker jag - barn utvecklas. De blir större, förstår mer och blir alltmer självständiga. Det är något man missar om man säger att "bebisen måste lära sig det nu, annars kommer du att få problem sedan".

Vår son flaskmatades och har aldrig somnat i samband med matning. När han var yngre somnade han alltid själv i egen säng. Jättesmidigt!

Nu är han snart 2 år och får vaggas till sömns i famnen varje kväll och kommer in till vår säng nästan varje natt.

Så nej, man kan inte skylla barnets framtida sömn på amningen. :)

Är det så farligt att hon somnar när jag ammar?
Nej, om det fungerar för er så är det inget problem!

Kommer jag få problem i framtiden?
Nej, inte nödvändigtvis.

Går det att vänja henne att somna själv i egen säng sedan eller är det omöjligt eftersom jag låter henne sova i våran säng nu?
Nej, människor har möjlighet att lära sig hela livet. Så nog kommer hon kunna sova i egen säng!

Kan man lära en såhär liten bebis att sova själv och att somna själv, de förstår ju i princip inget annat än mat och närhet?
Ja och nej. En del bebisar verkar det fungera med, men min ringa erfarenhet (ett barn än så länge, snart två) säger MEST nej.

Vår son samsov med mig(oss) länge. Det var enklast så med nattamningen. Jag hade någon slags ambition när han var ungefär så liten som er att han skulle sova i egen säng, men det var bara superjobbigt att lyfta bebisen fram och tillbaka vid nattamningarna; jag blev bara tröttare av det än att samsova och bara hala fram tutten när det var dags.

Han har sovit i samma rum som oss (fast i egen säng; av och till) tills i somras när han var 2,5 år. Nu sover han i eget rum och egen säng, mestadels, men när/om han vaknar så får han komma in och sova vidare hos oss. Ibland är klockan 12-01 på natten, men oftast är den 03 eller ännu senare.

Hade vi haft behov av att slippa honom i vår säng och vårt rum tidigare så hade vi kunnat lärt honom det. Inga problem!

Så; mitt tips är till dig: gör som det känns enklast och bäst nu. När/om du/ni får nog så kommer ni att ändra rutinerna då. Och ni gör säkert som oss och många andra föräldrar; ändrar rutiner lite "fram och tillbaka" beroende på vad som passar er bäst just då och där. En del vill ha barnet i egen säng direkt och då fixar man så att det blir så. En del vill få barnet att sova i eget rum och då fixar man det. En del "fastnar" i perioder i jobbiga rutiner (som vi gjorde ett tag... fick "dutta i rumpan" tills han somnade, jäääääättelänge när han var runt halvåret drygt), men då förändrar man när man fått nog av det.

För mig var det aldrig en option att amma barnen till sömns, inte heller att ha dem i min säng. För oss fungerade detta utmärkt och de har blivit trygga och glada personer. Jag tror att bara man lyssnar på sig själv och vet hur man vill ha det så hittar man metoder som fungerar.

När min son föddes lyssnade jag dumt nog på dem som sa att man absolut inte ska samsova med sin bebis. I nästan tre månader gick jag upp och ammade, la bebis i sängen när han somnat, sov själv en liten stund också började det om från början... Jag blev en zombie, jag fick aldrig sova mer än någon timme i taget eftersom han ville ha mat en gång i timmen och ibland varannan :crazy:

Sedan blev min älskade mormor svårt sjuk och jag insåg hur skört livet är. Jag insåg att jag ska göra som jag vill, som jag känner känns bra och som fungerar för mej.

Jag började samsova med sonen och behövde bara vända på mej och bebis då och då så fixade han ätningen själv. Hur smidigt som helst :laugh:
Jag ville ha sonen nära, jag ville amma i sängen på nätterna och struntade fullkomligt i alla förståsigpåare. När sonen var 15 månader bestämde jag mej för att sluta amma. Vi hade då kvällsamningen kvar och ibland även på morgonen. Det var några tuffa kvällar innan han insåg att det inte skulle bli mer amning men sedan gick det bra. Då hade han ändå valt rutinen att ligga och snutta på mej mellan 18 och 22 ungefär varje kväll och alla sa att han skulle aldrig lära sig att somna utan bröstet i munnen :grin:
Han sov hos mej nästan varje natt tills han var tre år och sedan någon gång ibland. Numera vill han absolut inte sova hos mej utan sover med sin flickvän så visst kan de lära senare ;)

Dottern ville absolut inte sova med mej eller somna med bröstet i munnen. Hon skulle äta, läggas i sin säng och sedan somnade hon själv och sov hela natten från hon var två veckor. Jag gjorde inget annorlunda utan det var hon som valde det. Hon valde även att sluta amma när hon var 9 månader och ratade all välling. När hon var runt 8 månader ville hon sova hos mej så då fick hon det och hon sov hos mej nästan varje natt tills hon var runt fyra. Numera vill inte hon heller sova hos mej utan nu sover hon helst med pojkvännen.

Låt var sak ha sin tid och lyssna mest på dej själv och din bebis. Du är den som vet vad som fungerar för er.
Ta inte ut ev. problem i förskott utan lös dem då de kommer istället.
Jag har aldrig hört talas om ett barn som inte har kunnat lära sig somna själv eller sova i egen säng. Det kommer när de är mogna för det och som förälder så kan man till viss del bestämma också.

Knapplån.

Själv fungerade det likadant för mig som för cirkus ovan. Han fick somna i sin egen säng från början, och har alltid sovit hela nätter där.
Nu är han 4½ år och samma sak gäller än idag. Vaknar han av mardrömmar, feber etc så nattas han om i sin säng och sover vidare. Jag klarar helt enkelt inte av att ha barn i sängen, kan inte sova själv alls då.

Det finns ju hur många rekommendationer och läror om bebisar och deras sömn.

En del säger att de ska somna själv redan från första dagen, man får aldrig amma dem till sömns för då får man problem med att få barnet att somna själv sedan, man får inte ha dem i sin säng osv osv.

Detta verkar ju dock vara omöjligt att följa? Våran lilla bebis (en vecka gammal) somnar i princip alltid när jag ammar, hon sover tusen gånger bättre i våran säng än i egen (hon sover där första sovpasset men vid första nattamningen är det omöjligt att få henne att somna i egen säng).

Är det så farligt att hon somnar när jag ammar? Kommer jag få problem i framtiden? Går det att vänja henne att somna själv i egen säng sedan eller är det omöjligt eftersom jag låter henne sova i våran säng nu? Kan man lära en såhär liten bebis att sova själv och att somna själv, de förstår ju i princip inget annat än mat och närhet?

Med småskruttar så har min upplevelse varit att det skulle vara mer eller mindre omöjligt att de inte skulle somna vid bröstet, hur håller man dem vaken?:D

Vi har låtit dem somna vid bröstet och sedan lagt dem där vi ansett lämpligt (vagga/spjälsäng/vår säng). Flickorna kunde vi inte ha i vår säng i början, de var så små att vi tappade bort dem så de lyfte vi tillbaka i spjälsängen (bredvid vår säng) efter liggamning första tiden men sedan sov de i vår säng, pojken sover oftast i vår säng för han är så stadig att han är omöjlig att tappa bort.

Sedan har vi med ökad ålder kunnat lägga dem att sova längre och längre ifrån oss (med eller utan amning/flaska) tills det fungerat att lägga dem i spjälsäng i vårt sovrum fast vi är uppe och ser på tv.
Vi har inte haft några nattningsproblem hittills (stora barnen 5 år).

De stora barnen sov i vårt sovrum (i egna sängar) tills de var 4 år och vi fått färdigt deras sovrum. Vår säng är alltid öppen att komma och lägga sig i om man haft mardrömmar men vi vill att de somnar för kvällen i sin egen. 5 personer i en dubbelsäng är rätt trångt men det har bara skett ett fåtal gånger.

Något som fungerat för oss har varit att inte ha någon speciell ritual (sjunga 3 sånger, läsa 2 sagor etc.) utan det har vi gjort under kvällen och bara ibland om vi eller barnen känner för det vid nattning.
Jag har bekanta som är fast i ritualträsket vilket innebär att de har problem när de är borta eller har gäster hemma eftersom det nödvändigtvis skall läsas x antal sagor och sjungas x antal sånger.
Vi är helt emot att barn ska skrika sig till sömns, blir ett barn ledset går vi in direkt och lugnar.

Lycka till och kör på just din känsla!

Senast ändrad:

Gör det så lätt för DIG som möjligt. Bebben är så liten så rutiner är för tidigt tycker jag. Häng på bebben, gör det som funkar, känns bra och att ni alla mår bra.

knapplån

Det smidigaste (och mysigaste!) verkar ju helt klart vara att sova tillsammans med barnet i början så att man enkelt kan amma i sängen.

Men hur tänker ni kring råden kring plötslig spädbarnsdöd? Det är ju tydliga rekommendationer angående detta att det bästa är att barnet inte sover tillsammans med föräldern/föräldrarna utan i sin egen säng.

Ha henne i eran säng så länge ni vill.
Precis som du skrev så är mat och närhet det viktiga för ditt barn just nu
och det får hon ju i eran säng :)

Att sova själv och inte äta nattetid löser sig när hon blir äldre, ni behöver inte oroa er :) Gör det som ni tycker känns bäst för er och er dotter :)

Kan ju säga som min stallägare, som har vuxna barn och ett barnbarn... "Säg den tonåring som inte kan somna var som helst och sova hur länge som helst. Det löser sig med tiden."

Som jag förstått är det risken att barnet hamnar under föräldrartäcket som leder till PSD, samt rökande föräldrar eller alkoholintag. Vi har gjort en egen liten madrass bestående av ett ihopvikt istoppstäcke i ett vaggpåslakan. Så har han en bebiskudde och eget täcke. Då har sonen en egen säng i sängen och eget täcke, dvs risken att han hamnar under mitt täcke är minimalt. Han sover hela nätterna men jag vill ha honom nära om han vill ha napp och så är det så mysigt att ligga bredvid honom när han ska sova. :love:

Jag tror på att låta vårt barn ha en så trygg och konfliktfri barndom som möjligt. Det här funkar för oss och då är det bästa lösningen. :laugh:

Nja dom tydliga råden rör föräldrar som röker eller tar mediciner mest. Att samsova med icke påverkade föräldrar har samtidigt påvisat mindre risk för psd. Man måste nog lyssna på sig själv i detta fall. Vi har samsovit och dottern använde andningsalarm upp till 8 månader.

Ok, man får kanske mer detaljerade råd av barnmorskan eller på bvc. Jag hittade den här länken på Growing people där sova i egen säng står med som en rekommendation.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=3310&del=3

Men det verkar helt klart bäst att sova med barnet med tanke på amning exempelvis. Det finns väl särskilda små sängar/korgar också som man kan ha barnet i ifall man har det hos sig i sängen.

Är det väldigt starka rekommendationer om att barnet ska sova på rygg? Det verkar vanligt barn sover bättre på mage än på rygg, hur ska man resonera då?

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 834
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar