Bebisar och katter

Oregano

Trådstartare
Har suttit och läst tråden "Era mest meningslösa barntillbehör" och konstaterar att många tycker att spjälsängen är helt onödig den första tiden. Jag kan på sätt och vis förstå det, men hur har ni som har katter gjort ?

Just nu känns det inte som jag skulle våga ha bebis i vår säng, dels pga risken att h*n blir klämd och dels pga våra katter. Båda katterna sover i sängen och speciellt den ena har för vana att kliva och ligga på oss. Den andra kan också göra det, men inte i samma utsträckning. Hon är å andra sidan jättetung, nästan 6 kg. Vill inte att dom ska kliva och ligga på bebis! :crazy:

Att stänga ute katterna från sovrummet kommer med all säkerhet inte att fungera. De kommer bara att stå och skrika och krafsa på dörren.

Av den anledningen känns det som att spjälsäng bredvid sängen är i princip enda alternativet för att skydda bebisen mot katterna.

Ni som har katter, hur har ni gjort?

Sv: Bebisar och katter

Rasmus och hans katt var supertighta när dom var bebisar :love: (Och de hittar fortfarande på hyss.....)

php9wbsng.jpg

Men i sovrummet fick inte kattena vara. De la sig i spjälsängen på en gång. Medans Rasmus sov mellan oss kunde vi sova med dörren öppen då la dom sig i fotändan och Rasmus låg ju uppe vid mitt bröst så jag hade ju koll på honom, men så fort han flytta till spjälsäng så åkte katterna ut.

Vi har alltid haft folie i vaggen/spjälsängen för att katterna inte ska ligga där. Har de hoppat upp och lagt sig där har vattensprutan åkt fram. Det är verkligen nej nej nej för dem att sova där. Vilket de acceptera sen, men så fort Rasmus låg där så var de någon som hoppa upp och la sig bredvid. De skulle jag aldrig våga på natten för då har jag ju ingen koll på vad som händer i hans säng.
phpjs3xyt.jpg

Tror du katterna kommer bli asförbannade så börja stäng ut dem redan nu.

Det vår spjälsäng har använts mest som är som kattsäng....
Katten har älskat att ligga där, barnen har legat hos oss....

våra katter är också såna som hellre ligger på oss än nån annanstans så vi var lite fundersamma med på hur det skulle gå. Det kunde inte ha gått bättre! Den ena katten har varit framme och nosat på Moa, men det är allt. Hon kommer alltid springande när Moa låter och vill vara nära henne, men inte röra. Likaså är hon ganska lömsk mot oss, hennes sätt att leka är att göra utfall mot händerna med klorna. Ligger hon i soffan och man råkar röra henne tror hon att det är en lik-invit, men Moa kan ligga och flaxa och slå på henne utan att katten rör en fena!
Jag tror katter är mycket mer smarta än vi tror och inte med flit skulle lägga sig på ett barn.

Haha, jag tänkte med att jag inte skulle våga ha bebisen mellan oss, men man vänjer sig (+ att hjärnan ser till att man inte rör sig överhuvudtaget:p) och det är så mycket smidigare att bara slänga fram patten.

När vi först installerade spjälsängen lade sig katterna där, men en filt över för att skydda sängkläderna mot hår + hrrmm.... smäll och skäll lärde dem på¨en gång att man inte får vara där i.

Jag tror katter är mycket mer smarta än vi tror och inte med flit skulle lägga sig på ett barn.
Fast det är just det där med smartheten jag är lite orolig för. Den mindre, äldre katten är riktigt smart och använder metod efter metod för att få vår uppmärksamhet, framför allt på morgonen när hon är hungrig och vill ha upp oss. (Fast det kanske inte kommer att vara något problem i fortsättningen, bebis vill säkert ha uppmärksamhet långt före katten! :D ) Hon börjar att kliva över oss, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Funkar inte det brukar hon kliva över pannan eller kinden istället och har fortfarande ingen gått upp hittar hon på nåt annat hyss, som att putta ner en sak från nattduksbordet t.ex. Hon har ju lärt sig att det oftast ger en reaktion. Därför tror jag att hon snabbt som sjutton skulle kunna lära sig att "kliver man på bebis får man mat!"

Men ju mer jag funderar på det destå mindre problem inser jag nog att det är. Bebis kommer säkert att hålla oss vakna på morgonen! :idea:

Men i sovrummet fick inte kattena vara. De la sig i spjälsängen på en gång. Medans Rasmus sov mellan oss kunde vi sova med dörren öppen då la dom sig i fotändan och Rasmus låg ju uppe vid mitt bröst så jag hade ju koll på honom, men så fort han flytta till spjälsäng så åkte katterna ut.

Vi har alltid haft folie i vaggen/spjälsängen för att katterna inte ska ligga där. Har de hoppat upp och lagt sig där har vattensprutan åkt fram. Det är verkligen nej nej nej för dem att sova där. Vilket de acceptera sen, men så fort Rasmus låg där så var de någon som hoppa upp och la sig bredvid. De skulle jag aldrig våga på natten för då har jag ju ingen koll på vad som händer i hans säng.
Jättegulliga bilder!! :love: Mmm, kan tänka mig att spjälsängen är mysig för katterna att ligga i. De små liven brukar ju uppskatta nya, mjuka ställen. :laugh: Fast jag tänkte att den skulle vara svårt att hopp upp i. Ingen av katterna är speciellt hoppiga av sig. Gammelkatten har lite ont i benen och tungklumpen är oftast inte tillräckligt intresserad för att anstränga sig för mycket.

Att stänga ute katterna tror jag inte alls på, även om det vore det bästa. Gammelkatten har börjat känna sig lite otrygg på nätterna och skriker ofta. Då måste man gå upp och hämta henne till sängen, och då blir hon tyst. :love:

Hur har ni lagt folien? Runt om eller?

fast det är just det, djur förändras mycket när det kommer en bebis (inte alltid dock, det kan säkert förekomma avundsjuka osv). Vår mest sociala katt som också alltid skulle ligga i knät bor numera på en stol i köket. Hon är inte rädd för Moa men tycker inte om henne, och visar det genom att undvika henne. Nu är det ju hon som ligger i knät!

Det vår spjälsäng har använts mest som är som kattsäng....
Katten har älskat att ligga där, barnen har legat hos oss....
:idea: Men okej! Då måste ju spjälsängen vara ett väldigt bra tillbehör iallafall då! Även om den inte används för det som den egentligen är till för! :D:rofl:

Vi har ju 3 unga katter så för dem är de inga problem att hoppa i spjälsängen.
Aluminiumfolien har jag lagt i sängen. Så när dom hoppat ner har dom landat på de och blivit livrädda :angel:

Rasmus och hans katt är ju lika gamla, eller katten är ca 2 månader äldre. Dom är helt underbara tillsammans :love:
phpvpedke.jpg

28835601.jpg

24886782.jpg

Guud så sött!!! :love: Ska bli så intressant att se hur våra katter reagerar på den nya lilla familjemedlemmen. :laugh:

Jag vet inte hur mkt bilder jag har på dem tillsammans. Och alltid när vi äter frukost så säger Rasmus åt katten att sitta på stolen bredvid mig ;) Och när katten hade gjort illa tassen och hade tratt så gick Rasmus och matade honom hela dagarna för han tyckte synd om honom.

Dom andra 2 struntar i honom. När han var bebis och grät kunde de komma och kolla läget. Nu håller de sig på avstånd.

Jag tror att den ena katten kommer att hålla sig undan, framför allt när bebis börjar ta sig fram på egen hand. Gammelkatten är snäll, men är bestämd och kan ha lite humör. Har hon bestämt sig för att ligga nånstans och sova och nån kommer och stör för mycket, blir hon sur och sparkar med baktassarna och bits (markerar) istället för att gå därifrån. Detta kan ju skapa konfliker med bebis. Jag får väl ta upp den här tråden om ett par år och tala om hur det gick! ;)

Ja vår ena katt håller sig undan och kommer Rasmus i närheten av henne markerar hon direkt. Går han inte där ifrån då på en gång slår hon igen men med klorna ute! Så han håller sig till sin "puckade bror" :angel:

Fast även om det inte är med flit som dom lägger sig olyckligt på ett spädbarn så kan ju faktiskt olyckan vara framme.

Nu har ju vi bara hund och dom är väl enklare att dressera och få till att göra som man vill ( ;) katter är väl sjukt envisa va? ). Jag skulle nog redan nu börja vänja katterna av med att vara i sovrummet öht.

Var det inte en sån olycka som hände nyligen? I en barnvagn ute och barnet omkom? Eller blandar jag ihop med något?

jo det var det, jättetragiskt:cry:

man kan ju inte gardera sig mot allt, men inte heller räkna med det värsta. Om man ser det så kunde ju lika gärna en fågel ha kommit och pickat ut ögonen eller en häst/ko kommit och vält vagnen.

Att stänga ute kattera ur rummet är ju ett sätt, men barnet kommer väl inte alltid sova där? Moa ligger ofta och sover i vagnen. i gymet eller i soffan när jag inte är närvarande tex.

För övrigt är jag verkligen inte kattmänniska alls:p Ett husdjur i min stil är ett djur som ska tåla en brottningsmatch på gräsmattan = stor vofsing!:D

Ni som har katter, hur har ni gjort?

Bebisen sover i sängen, katterna i spjälsängen :D (Ja, på riktigt. När vi hade spjälsäng sov alltid katterna där och aldrig bebisen.) Nu har vi ingen spjälsäng och bara en katt kvar men hon brukar sova i fotändan av sängen. Hon gillar inte att ligga på eller för nära folk. Däremot busar hon gärna med bebisen när hon är vaken :laugh:

I vår säng (285 cm bred) sover två vuxna, tre barn och alltså även en katt.

Mja jag tycker inte jag ser det värsta i allt när jag inte låter hunden(djur öht) vara där Ella sover om vi inte är närvarande exempelvis.

Realistiskt tror jag chansen är bra mycket större att hunden/katten av misstag lägger sig på ett spädbarn än att en fågel får rabies ( ;) ) och går till attack inomhus eller att man skulle lämna barnvagnen oövervakad i en ko/hästhage ..

Nu är jag inte kattmänniska/kännare öht men inga djur i Ellas vagn oavsett så känner jag :)

Nu är E väl så stor att hon skulle ILLVRÅLA om hunden råkade lägga sig på henne, men inte när hon var färsking :)

Du kan få provbrottas med min hund, hon är inte så stor men rätt muskulös :D

Senast ändrad:

Du kan väl ha en spjälsäng som barnet sover i på dagen? Fast hur vet du att katterna inte hoppar i den då? Det verkar ju som om det finns rätt så många begagnade spjälsängar runt om i landet ;)

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
2 034
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 478
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej alla! Jag har en gammal katt. Hon har alltid varit lite speciell och som liten tippade jag på att hon inte skulle bli särskilt...
Svar
5
· Visningar
1 879
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025