Bebis och katt ihop

cowgirl81

Trådstartare
Hej jag undrar om det kan vara farligt om katten vill sova hos bebis. Ska ha barn i September och min ena katt vill gärna ligga i spjälsängen eller barnvagen. Mvh Hanna

Sv: Bebis och katt ihop

phpvpedke.jpg

phpdf3g4u.jpg

phpvmlwne.jpg

phpzkhhgc.jpg

phpim8m4e.jpg

php9wbsng.jpg

phpvudctd.jpg

phpjs3xyt.jpg

phpdxqn36.jpg

php2uciff.jpg

php7js5w1.jpg

Alltså, Nej det är inte farligt. Sover Rasmus ute i vagnen har jag ett myggnät över, mina katter är inte intresserade av att sova i vagnen när han är där. Men litar inte på grannens katter.

Vilka härliga bilder :love:
Verkar som katterna verkligen uppskattar och gillar rasmus :)

Jag skulle inte låta katten sova med bebisen. Vi har flera katter varav en stor och tung hankatt som helst av allt ligger PÅ ens ansikte och sover. En nyfödd kan inte värja sig..

Vi har en sänghimmel som vi drar runt hela spjälsängen på natten, så katterna inte lockas att lägga sig där.

En annan anledning är att man inte bör överexponera småbarn för katthår- det kan faktiskt framkalla allergi.. På dagtid kan dom gärna umgås med djur, men sovrummet ska helst vara djurfritt.

21981685.jpg

En annan anledning är att man inte bör överexponera småbarn för katthår- det kan faktiskt framkalla allergi.. På dagtid kan dom gärna umgås med djur, men sovrummet ska helst vara djurfritt.

Men ÄR det så?
Själv låter jag katterna vara nära Elina när jag är med, men de håller sig lite på avstånd av sig själva :) Jag vill inte att de ligger i babysitter/vagn/spjälsäng/vagga, så där lägger jag en bit aluminiumfolie, så håller de sig borta. Det helt enkelt för att det är jobbigt med katthår, det tycker jag ju själv när jag ska sova. Katterna är dock i sovrummet och sover hos oss, men jag har blivit mer noga med att byta lakan och dammsuga ofta. Jag tycker det går jättebra, Elina och katterna gillar varandra :love:

Det var den infon fick på bvc i alla fall. Eller rättare sagt; våran barnmorska tycker inte att man skulle ha husdjur inomhus överhuvudtaget när man har spädbarn :o (vi har fyra hundar också). Men efter lite efterforskningar fick vi veta att det är bra att ha husdjur hemma, MEN undvika överexponering som att t ex ha husdjur i sängen på nätterna. Det gäller även vuxna, man kan utvecka allergi och astma sent i livet..

Det var den infon fick på bvc i alla fall. Eller rättare sagt; våran barnmorska tycker inte att man skulle ha husdjur inomhus överhuvudtaget när man har spädbarn :o (vi har fyra hundar också). Men efter lite efterforskningar fick vi veta att det är bra att ha husdjur hemma, MEN undvika överexponering som att t ex ha husdjur i sängen på nätterna. Det gäller även vuxna, man kan utvecka allergi och astma sent i livet..

Jag har hört tvärt om, att de barn som har djur hemma utvecklar en bättre motståndskraft för allergier i allmänhet.

Underbara bilder. Jo de kommer väll bli så att bebis och katt får umgås på dan och kanske sova ihop, men på natten funderar jag på att ha dörren stängd till bebisens sovrum..

ÅHHHHHHH vilka underbara bilder!!! Kärlek? =) Mitt hjärta smälter.. Din sons ögon är inte av den här världen...:love::love:

Nu kommer jag och är tråkig:

Jag skulle aldrig lita på en katt så mycket att den fick sova hos ett spädbarn. Skulle drömma mardrömmar om utklösta ögon o s v.

Fast sen erkänner jag att bilderna i den här tråden är fullkomligt underbara! :love:

*knapp*

Vi bäddade vagn och spjälsäng med folie innan bebis anlände.
Nu sover vi med stängd sovrumsdörr på nätterna, bara hunden är tillåten inne (och sover på min sida av sängen, bebis sover i sin spjälsäng vid sin pappas sida av sängen). Exponering är bra, men bebis ska ha sin säng ifred. En av katterna lägger sig där gärna på dagtid, men jagas bort så fort jag ser det. Vattenspruta is the shit. Byter lakan ofta också. Dagtid ligger dotter och hund gärna och sover tätt intill varandra, katterna skiter i dottern och går helst omvägar (läskig och rör sig, ju!).

Får man fråga vad det är med folien som gör att katterna inte går dit, dock tror jag inte det funkar på mina då de gärna leker me folien.

Det där tror jag är rent trams. Jag läste för många år sen en undersökning där man kollade hur många som var allergiska i bondefamiljer jämfört med stadsfamiljer som aldrig hade kontakt med djur och resultatet var ganska givet. De flesta bondungar blir ju ändå rätt rejält exponerade med djur omkring sig mer eller mindre jämt, de hänger i lagården, har egna djur osv.

Jag, mina syskon och samtliga syskonbarn har varit rejält exponerade (vågar tro vad du kallar överexponerade) och ingen av mina syskon eller jag är allergiska mot nåt, och av mina nio syskonbarn har fyra en dunderallergisk pappa men ingen av dessa har ärvt pappans besvär. Jag tror stenhårt på att om ungarna med den allergiska pappan hade hållts borta från pappas gård hade de utvecklat samma besvär som han har, men istället fick deras kroppar vänja sig från start.

När det gäller ungar tror jag på att lite - eller rent av rätt mycket - skit rensar magen och att man inte ska dalta så himla mycket.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
589
Senast: CFrisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 853
Senast: Milosari
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V