Bebis + häst

Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?

Vi har två barn som blir 5 och 2 år nu under våren. Haft två hästar hemma på egna gården hela tiden. Sen förra vintern går dom på lösdrift. Sköter därmed allt själv och jag rider 4-5 dagar i veckan. När jag var föräldraledig kunde jag fodra och markarbeta ihop med barnen och ridningen skötte jag när maken kommit från jobbet. Det har inte varit några problem för oss. Vi jobbar båda heltid och just nu går äldsta hästen 4 dagar i veckan och unghästen 3 dagar. Eftersom vi har hästarna hemma på gården så tar inte själva skötseln någon värre tid. Jag rider ett bra pass på en häst och kvällsfodrar på 1,5 h utan stress. Helgerna är vi lediga och då hinner vi motionera båda hästarna och göra annat tillsammans.

Jag har sänkt min ambitionsnivå och unghästens träning stressar jag inte med. Känslan att inte orka eller tankar om att sälja har aldrig funnits. Utan hästarna hade jag inte varit trevlig att leva med. Äldsta dottern rider ibland och även maken. Det är en livsstil och det går om man vill :)

För mig har det gått bra att kombinera, bebisen har ju en pappa ;) så jag kan hänga i stallet så ofta jag vill på eftermiddag och kväll. Har pappan nå möten (han är kommunpolitiker) på kvällen så tar jag med bebisen och hon är jättesnäll och sover typ hela tiden än så länge :) Eller så tar han med henne på möte, det är lite olika.

Någonting som jag inte räknade med var ju att det blev kejsarsnitt och det ställde ju till det lite eftersom man inte får lyfta tyngre än barnet på 3 månader efteråt! :eek: Som tur är så är mina stallkamrater guld värda och har hjälpt till jättemycket :love:

Jag red första gången 2 månader efter förlossningen och tänkte nu försöka komma igång ordentligt med ridningen - mycket för att jag ska komma ut och få göra nått som inte är barn-relaterat. Jag blir alldeles deprimerad av att bara gå hemma och att alla bara ska prata barn med mig hela tiden... Hursom så tänkte jag ju då rida lite på dagarna (när pappan är på jobbet), så då passar mormor barnet :)

Jag har aldrig haft en tanke på att lägga ner hästeriet och ridningen bara för att vi fått barn, och min sambo har heller aldrig tänkt nått sånt. För oss är det helt självklart att det får ta sin tid, det är viktigt att ha någonting utanför hemmet också - iaf för mig. Jag blir som sagt lite nipprig när det BARA blir barn och barn-snack precis hela tiden....

Tillägg:
Jag tror inte att det skulle funka att ha min dotter i vagn när jag rider, så det har jag inte tänkt prova. När hon är nöjd och sover så sitter hon i babyskyddet till bilen, det gillar hon än så länge iaf ;) Men dom gångerna så är jag ju där på kvällen för att mocka och ta in hästen, så det är ju ingen långvända direkt.

Om man rider 4 dagar i veckan så borde man ju vara i stallet vid 20 varje kväll och kanske en dag på helgen då, när hinner man handla, städa, diska, och framförallt sova? Och umgås med sin partner t ex? Jag skulle va helt slut av det schemat. OBS, inge kritik alls mot dig men jag är bara förundrad hur folk orkar! Själv skulle jag ha brutit ihop med ett sådant schema.

Jag tar det inte som någon kritik ;) Jag brukar lägga upp det ungefär så här:
Mån stallet mellan ca 20-22.
Tis stallet direkt efter jobbet mellan ca 16,30-18,30.
Ons ledig från stall.
Tor stallet mellan ca 20-22.
Fre ledig från stall.
Lör stallet mellan ca 7-9,30.
Sön ledig från stall (om det inte är någon träning eller tävling).

Det händer även att jag åker och rider innan jobbet på morgonen för att få loss en helkväll hemma.

Handlar gör vi online, disken tar vi hand om tillsammans när vi lagar mat (vi har diskmaskin). Städar gör vi när det behövs, vi har ganska bra ordning hemma så det tar inte så lång tid att ta en sväng med dammsugaren (tanken är att vi ska få tag i någon städhjälp men det har inte blivit av än). Sover gör jag mellan 23-06.

MEN jag har inte mycket socialt liv utöver stallet och tiden som familjen spenderar tillsammans med gemensamma vänner men det räcker gott för mig. De vänner som står mig nära träffar jag regelbundet. Jag har inget behov av att vara med på varenda AW med jobbet eller att fika med vänner på stan varje vecka. Det här upplägget funkar fint för oss och jag väljer hellre att vara i stallet ett par kvällar i veckan än att sitta framför tvn. Hästen ger mig mycket mer energi än all vilotid i världen men jag vill inte att det ska gå ut över barnen allt för mycket.

Ons ledig från stall.
Fre ledig från stall.

Det händer även att jag åker och rider innan jobbet på morgonen för att få loss en helkväll hemma.

Handlar gör vi online, disken tar vi hand om tillsammans när vi lagar mat (vi har diskmaskin). Städar gör vi när det behövs, vi har ganska bra ordning hemma så det tar inte så lång tid att ta en sväng med dammsugaren (tanken är att vi ska få tag i någon städhjälp men det har inte blivit av än). Sover gör jag mellan 23-06.

MEN jag har inte mycket socialt liv utöver stallet och tiden som familjen spenderar tillsammans med gemensamma vänner men det räcker gott för mig. De vänner som står mig nära träffar jag regelbundet. Jag har inget behov av att vara med på varenda AW med jobbet eller att fika med vänner på stan varje vecka. Det här upplägget funkar fint för oss och jag väljer hellre att vara i stallet ett par kvällar i veckan än att sitta framför tvn. Hästen ger mig mycket mer energi än all vilotid i världen men jag vill inte att det ska gå ut över barnen allt för mycket.
Ditt upplägg liknar mitt även utan häst. Jag jobbar 3 kvällar i veckan och lite helger.
Sambon jobbar 2 kvällar. En kväll på vardagarna är vi alla lediga.

Jobbtiderna gör ju att jag är ledig förmiddagar och då tvättar,städar och rider jag. Hästen som så stör familjen mindre än jobbet och jobba måste jag ju tyvärr.

går upp 7,30.
jobbar 9-17,30
hemma 18
åker till stallet vid 19
stall 19,30-22.
behöver jag handla åker jag en kvar tidigare och går in på maxi innan de stänger.
sover 00-7,30.

Oftast städar jag på fm lördag, stall vid lunch till 15-16. sen hemma med familjen resten av kvällen.
Sambon tvättar och diskar.
Träffar folk antingen fredag eller lördag kvällar, eller på helgerna.
inte superrent hemma men ok, plockar och fixar oftast lite varje dag.
de två kvällar jag är hemma somnar barnet vid 20, då pysslar jag med sånt en stund.

Jag är rätt inrutad och inte direkt spontan men jag gillar det. Sambon och jag har aldrig spenderat massa tid bara sittandes i soffan ihop.

Ons ledig från stall.
Fre ledig från stall.

Men då antar jag att du inte har så krävande barn? För mina barn tar läggning och nattning 19-22....och det är så det är, vi kan inte komma på nåt annat sätt, har provat det mesta. Så jag tänker att barn är ju olika också med vad de kräver. Om jag hade haft barn som bara gick o la sig och det tog 5 min hade jag ju också haft oceanen av tid. Min poäng är, man kan aldrig veta. Också tänker jag på det sär med städhjälp, för MIG skulle det kännas djupt omoraliskt att betala någon för att städa upp min skit så jag kan ägna mig åt hobbies. Återigen, ingen kritik alls mot dig, utan bara hur jag tänker. Jag skulle heller aldrig palla att sova bara 7 timmar per natt men där har vi ju olika behov.

Men då antar jag att du inte har så krävande barn? För mina barn tar läggning och nattning 19-22....och det är så det är, vi kan inte komma på nåt annat sätt, har provat det mesta. Så jag tänker att barn är ju olika också med vad de kräver. Om jag hade haft barn som bara gick o la sig och det tog 5 min hade jag ju också haft oceanen av tid. Min poäng är, man kan aldrig veta. Också tänker jag på det sär med städhjälp, för MIG skulle det kännas djupt omoraliskt att betala någon för att städa upp min skit så jag kan ägna mig åt hobbies. Återigen, ingen kritik alls mot dig, utan bara hur jag tänker. Jag skulle heller aldrig palla att sova bara 7 timmar per natt men där har vi ju olika behov.

Krävande och krävande, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Från det att sonen fyllde 5 så "bestämde" vi att han fick ligga kvar i sitt rum själv efter att vi läst saga och det har fungerat bra. Innan dess så har vi suttit med honom tills han somnat så läggning har kanske tagit 30 min. Med dottern (2 år) är det likadant nu, vi får ligga kvar hos henne tills hon somnat. Är både jag och min sambo hemma tar vi oftast ett barn var, jag sonen om jag ska till stallet. Är vi själva vid läggning läser vi för båda barnen i vår säng sen går sonen och lägger sig i sitt rum och dottern ligger kvar tills hon somnat i vår säng och sen lyfter vi över henne till sig. Eftersom vi alltid prioriterat att läsa för båda så tar det ju såklart en stund men vi börjar vid 19,30 och då sover de oftast vid 20. Nämnde jag att vi har hund också ;)
Självklart är barn olika "krävande" och har olika behov och dessa kan man aldrig veta. Men vi har tex löst det så att dottern får somna i vår säng vilket går betydligt fortare jämfört med att hon ska försöka springa upp ur sin egen säng sjuttioelva gånger. Behöver både du och din partner lägga barnen, kan ni inte ta varannan kväll om ni vill få tid över till annat?

Jag kan dock inte alls förstå det omoraliska i att erbjuda en annan person jobb (städhjälp i vårt hem)? Det frigör tid till mer jobb, tid med familjen, hobbys eller vad man än känner för att göra. Städning är inte det roligaste jag vet så då betalar jag hellre för det och gör sådant som jag tycker om att göra :)

Jag säger som Donnatello, man är ju två föräldrar?
Vår son tar allt från 5 min till 45 min att lägga. Men de kvällar jag är i stallet lägger pappan honom.

jag kan snarare känna att det finns så många män som kan jobba massor och ha massor med hobbies, så fort en kvinna har nåt som tar tid pratas det direkt om "krävande barn".

Krävande och krävande, jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Från det att sonen fyllde 5 så "bestämde" vi att han fick ligga kvar i sitt rum själv efter att vi läst saga och det har fungerat bra. Innan dess så har vi suttit med honom tills han somnat så läggning har kanske tagit 30 min. Med dottern (2 år) är det likadant nu, vi får ligga kvar hos henne tills hon somnat. Är både jag och min sambo hemma tar vi oftast ett barn var, jag sonen om jag ska till stallet. Är vi själva vid läggning läser vi för båda barnen i vår säng sen går sonen och lägger sig i sitt rum och dottern ligger kvar tills hon somnat i vår säng och sen lyfter vi över henne till sig. Eftersom vi alltid prioriterat att läsa för båda så tar det ju såklart en stund men vi börjar vid 19,30 och då sover de oftast vid 20. Nämnde jag att vi har hund också ;)
Självklart är barn olika "krävande" och har olika behov och dessa kan man aldrig veta. Men vi har tex löst det så att dottern får somna i vår säng vilket går betydligt fortare jämfört med att hon ska försöka springa upp ur sin egen säng sjuttioelva gånger. Behöver både du och din partner lägga barnen, kan ni inte ta varannan kväll om ni vill få tid över till annat?

Jag kan dock inte alls förstå det omoraliska i att erbjuda en annan person jobb (städhjälp i vårt hem)? Det frigör tid till mer jobb, tid med familjen, hobbys eller vad man än känner för att göra. Städning är inte det roligaste jag vet så då betalar jag hellre för det och gör sådant som jag tycker om att göra :)

Hade vi råd skulle jag köpa städtjänster omedelbums!

:rofl:Min räddning har varit snälla barnkära träningskompisar! När han var liten var vi i stallet väldigt mycket, nu är han 10 månader och har jag honom med till stallet går allt väldigt fort! En son med väldigt Mycket egen vilja är ingen hit när man försöker hinna mycket :grin: sista två månaderna har jag dessutom jobbat 50 % och sambon 100 % så kan vara därför de kört ihop sig lite.. :p

Har två medryttare, hästarna hemma på gården och en fantastisk pappa till barnet somhhäbger med på träningar etc och hjälper till samtidigt som han vaktar barn!

De går bra! Bara man ber om hjälp ibland och kanske sänker kraven lite.... våra sambos vet ju förhoppningsvis redan vad de ger sig in på spm skaffar barn med en hästtjej :rofl:

Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?
Jag tycker att det är skitsvårt att få ihop det faktiskt. Trots medryttare, en sambo som inget hellre vill än att vara hemma med vår dotter och en mormor som hemskt gärna är barnvakt. Det har trots det varit en stor omställning och jag är inte helt nöjd med mitt höstliv som det blivit. Jag är i stallet varje dag, men hinner inte med att rida ordentligt, utrustningen förfaller, smutstvätten staplas i garaget på hög, hästarna är oklippta med långa manar och för lortiga för min smak osv.

Jag rider kanske tre ggr i v just nu bara (med tanke på att jag har två ridhästar så är det alldeles för lite), och är med när unghästen rids tre ggr i v därutöver. Bor nära stallet så kan fixa och dona med dottern i vagnen efter en promenad dit, men vågar inte rida med henne i vagnen.

Det kommer inte bli lättare när jag börjar jobba heller precis, men måste finna på en lösning. Vill ju hemskt gärna ha min hemmatid med sambo och barn också, det är ju så rasande mysigt att hänga alla tre, och så vill jag hinna träna själv också för att komma i form... Dygnet räcker inte. Men det Ska gå på ngt sätt, tänker att jag får landa lite i det här och att motivationen till att rida kommer mer nu när det går mot vår och en tävlingssäsong förhoppningsvis och att mer ridning liksom föder ännu mer ridning. Just nu är jag så kass i sadeln att det liksom är trist även av den anledningen...

Jag tycker att det är skitsvårt att få ihop det faktiskt. Trots medryttare, en sambo som inget hellre vill än att vara hemma med vår dotter och en mormor som hemskt gärna är barnvakt. Det har trots det varit en stor omställning och jag är inte helt nöjd med mitt höstliv som det blivit. Jag är i stallet varje dag, men hinner inte med att rida ordentligt, utrustningen förfaller, smutstvätten staplas i garaget på hög, hästarna är oklippta med långa manar och för lortiga för min smak osv.

Jag rider kanske tre ggr i v just nu bara (med tanke på att jag har två ridhästar så är det alldeles för lite), och är med när unghästen rids tre ggr i v därutöver. Bor nära stallet så kan fixa och dona med dottern i vagnen efter en promenad dit, men vågar inte rida med henne i vagnen.

Det kommer inte bli lättare när jag börjar jobba heller precis, men måste finna på en lösning. Vill ju hemskt gärna ha min hemmatid med sambo och barn också, det är ju så rasande mysigt att hänga alla tre, och så vill jag hinna träna själv också för att komma i form... Dygnet räcker inte. Men det Ska gå på ngt sätt, tänker att jag får landa lite i det här och att motivationen till att rida kommer mer nu när det går mot vår och en tävlingssäsong förhoppningsvis och att mer ridning liksom föder ännu mer ridning. Just nu är jag så kass i sadeln att det liksom är trist även av den anledningen...
Kan förstå att det är tufft med så många hästar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 349
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10