Bebis + häst

Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?

Känner igen känslan av att bli stressad av att förlora kontrollen över hästarna ... Jag har fått lösa det genom att få kontroll över kontrollen samt sänka ribban på förväntningarna på mig själv. Det var en slags lärdomsprocess i stresshantering med första barnet.

Det jag fick göra först och främst var att fundera på om mina krav på mitt hästägande var orimliga. Ingen mening att gå runt att bli stressad över (som jag var) över att ridning uteblev så länge alla andra hästens behov blev tillgodosedda. Och sådan perioder blev det! Ibland innebar det hel vila och ibland lite mer sporadisk ridning (som då såklart fick anpassas). Det kom också dagar som jag inte kunde ta mig till stallet.

För att få "kontroll över kontrollen" fick jag bearbeta vad som var mitt bekymmer. Det bestod av två saker. Dels att jag ville själv rent praktiskt se och göra åt mina hästar. Men sen också dels av den känslomässiga biten av att vara beroende av någon annan.

Min lösning nu (väntar andra barnet nu) är att betala för tjänsterna jag behöver i stallet. Har eget stall, och har helt enkelt anlitat en person som jag litar på och som får betalt. Det känns mycket lättare att ställa krav och inte hamna i tacksamhetsfällan, där man vill banta ner allt så mycket det går för att vara till så lite besvär som möjligt. Min sambo har också fått bli involverad på ett helt annat sätt. Han är i grunden "bonndräng" och van att sköta djur men totalt ointresserad av hästar och har haft lite svårt med förståelsen för "finliret" med kilo hö hit och dit .. Barnen är våra gemensamma och han tycker trots allt att det är lika viktigt att både han och jag får fortsätta vara dom vi är och har synen på förhållandet att vi måste hjälpas åt att bibehålla det medans barnen är små. Efter att ha kunnat instruera honom i hur jag vill ha det i stallet, och tack vara hans inställning känner jag mig helt trygg med att släppa ansvaret till honom. Men det har tagit några månaders gemensam stallskötsel, då han tidigare aldrig behövt ...

Utöver det har jag skrivit ner väldigt tydligt vilka rutiner som finns i stallet. Vad som är noga att tänka på kring varje häst. Och rent allmänt telefonlistor osv .. Vem som helst som har någon form av hästvana skulle genom att läsa igenom det där kunna klara av att gå in och ta ett stallpass och det skulle fungera. Varje häst har egna platser för tillbehör (täcken osv) och de är väl märkta. En täckes lista för att göra det lätt för sambon att välja täcke efter väder osv . Det är en trygghet för mig att göra det tydligt och enkelt för andra. Har man hästen inhyrd kan man ändå trygga upp med telefonlista och hästinfo för att underlätta om någon ska hjälpa till. Fodertavlor är uppdaterade och det finns även en extra guide om något måste ska ändras ..

Min erfarenhet är att det helt klart går att kombinera hästliv med barn. När väl första barnet kom så tog det ungefär 6 månader innan jag var tillbaka i sadeln igen. Och första 3-4 åren red jag bara 2-4 dgar i veckan, samtidigt hade jag lite fler hela viloperioder beroende på jobb, barn och sjukdomar osv .. Nu får vi se hur det går med andra. Men det känns helt klart mycket mindre stressigt nu, med lite mer anpassade mentala förutsättningar än vad jag hade med första ...

Jag hade en illusion om att ha barnet i vagnen medan jag red... men verkligheten var något helt annat, sonen hade ju en egen vilja! Han vill inte alls ligga själv i vagnen oavsett om han är vaken eller sover... Men tack och lov så har jag en fantastisk sambo som sa att jag är odräglig att umgås med när jag inte har häst, så han har fattat att det är värt det trots tidsåtgången och kostnaderna. Så han följer med mig nästan varje dag med bebis i sele på magen, så hejar de på mig från läktaren tillsammans :) Med en förstående familj fungerar det mesta!
Vilken bra sambo du har!

Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?

Du kan säkert gå till stallet och titta på hästarna, men jag skulle ju inte lita på att bebis ligger snällt och tyst i vagnen medan du mockar och rider. Bättre att ha barnvakt, i så fall.

Oavsett om barnet är tyst eller ej kan man ju mocka? Min dotter var inte tyst alltid men precis som om jag är på toa så får de ju vänta lite ibland

Oavsett om barnet är tyst eller ej kan man ju mocka? Min dotter var inte tyst alltid men precis som om jag är på toa så får de ju vänta lite ibland
Men hur trevligt är det att utöva sin hobby med sitt barn gråtandes bredvid en? Jag hade aldrig kunnat slappna av och fortsatt mocka i godan ro om mitt lilla spädbarn låg och grät hela tiden.

Jag tog med barnen på toa om de blev ledsna utanför i bebisåldern. Definitivt skulle jag inte ställa mig att mocka i godan ro medan barnet gråter i vagnen, som spädbarn tycker jag inte alls de behöver vänta.
Det hade jag inte heller gjort, men många bäbisar är ju faktiskt nöjda i vagn eller sele och man kan ju försöka tajma sovtider om barnet börjat få lite mer regelbundna sådana. Om det inte funkar en dag får man åka tillbaka senare helt enkelt.

Mer avancerad stallskötsel än just mockning o höpåspackning etc ska man nog inte räkna med, även om det finns de som lyckas rida med barnet sovande. Om man gör det bör man ju inte vara ensam- inte skoj om man trillar av och bäbis blir lämnad helt hjälplös i vagnen medan mamma är avsvimmad eller har brutet ben o inte kan gå.

Jag tog med barnen på toa om de blev ledsna utanför i bebisåldern. Definitivt skulle jag inte ställa mig att mocka i godan ro medan barnet gråter i vagnen, som spädbarn tycker jag inte alls de behöver vänta.
Och om du redan sitter på toa?

Det händer ju liksom. Mocka gör jag aldrig i godan ro å andra sidan. Så det rör sig inte om någon längre tid.
Pyssel i stallet är ju inte värre än pyssel hemma när man har barn. Vi verkar vara många här som haft häst och barn.
Sen tolkat ju många det som att man bara ignorerat barnet och kör sitt eget race och det är ju inte alls vad det handlar om.
Man har ju tid att både trösta barn och mocka. Det tar mer tid än annars men så ser livet ut då.

Men hur trevligt är det att utöva sin hobby med sitt barn gråtandes bredvid en? Jag hade aldrig kunnat slappna av och fortsatt mocka i godan ro om mitt lilla spädbarn låg och grät hela tiden.
Mocka är som att plocka ur disken. Du mockar, barnet blir ledsen, du tröstar, mockar lite till...
Godan ro finns ju inte. Håller med @ako att mer avancerade saker är bäddat var trubbel. Men mocka kan du avbryta och börja om 10 ggr. Precis som disken och tvätten.

Hej Bukefolket!

Det gick bra sålänge jag och pappan levde tillsammans. Det började tryta när jag började jobba efter föräldraledigheten, det kändes inte som prio ett att åka till stallet när man varit ifrån sitt barn hela dagen, då ville man bara vara med barnet. Sen hade det såklart varit annorlunda om jag hade stått på större anläggning med ridhus/ridbana, nu hade jag bara skog att rida i, och det kändes lite omotiverande att sticka ut i kolsvart skog, 20 minus kl 20 på kvällen...

Jag och pappan separerade för 1,5 år sen, och jag har slitit för att behålla hästarna, men i början av december såldes den sista. Det gick inte, och jag har inte ångrat mitt beslut en endaste sekund. Nu i efterhand så förstår jag inte hur jag stog ut så länge som jag gjorde... Det blev bara ett måste och stressmoment, och tyvär så har det fått mig att tappa intresset helt och hållet. Har flertal hästar i min närhet jag får rida hur mycket jag vill, men jag har inte setat på hästryggen sen november, och längtar just nu inte tillbaka alls...

Jag har också sålt hästarna. Jag förstår inte hur man får ihop heltidsjobb och flera timmar i stallet. Jag kommer hem vid halv sex när jag jobbar. I efterhand känner jag att jag borde sålt hästarna långt innan jag gjorde det. För min del så är det ju att välja mellan att umgås med häst eller barnen och då är inte valet så svårt. På sikt kan jag tänka mig att bli medryttare någon gång i veckan.

För mig gick det käpprätt åt helvete!
Fick foglossning tidigt, ingen hjälp av dåvarande med varken barn eller häst.
Fick ta hjälp av hela stallet ( där jag var ny dessutom), skadade ryggen under förlossningen och hade stora problem med smärta och kunde inte gå normalt första 6 månaderna.

Skaffade medryttare, satte hästen på lösdrift.
Separerade och har haft "haghäst" efter flytten- kör/rider högst 2ggr/v. Betalade för full service och försökte få hästen såld.
Nu har jag flyttat närmre mitt jobb, har hästen på lösdrift ( fortfarande till salu även om mitt hjärta brister) och planen är att ha medryttare samt köra.

Har varken tid, ork eller råd att ha häst. Barnet fyller snart 2 och vill bara rida, resten börjar bli tråkigt.
Men, hittills har det varit värt all slit.
Hästen trivs bra utan träning, han nöjer sug ned markarbete och lite skogsturer.

Jag hade min bebis i sele och när han accepterade-parkerad i vagnen stängd box.
Nu är hästen van vid barn och det går bra i stallgång och promenerader.

Ridpass på banan har bara gått med barnvakt, min bebis ville INTE sova i vagn.

Min tjej är 4.5 månad nu och tror det kommer bli svårare och svårare ju äldre hon blir. Nu sover hon i vagnen om jag åker vid rätt tid så kan jag rida på ridbanan. Händer att vi får avbryta och gå en sväng så hon somnar om och får ofta skritta igång/av avsuttet med henne i barnvagnen. Har även med henne när jag kör hästen, i sele på magen.
Sen jag började rida efter förlossningen, 6 veckor efter tror jag, har min mamma gått promenad med tjejen medans jag fått rida ut en gång i veckan i dagsljus. Och en eller två gånger har killen haft henne när jag ridit, men då efter jobbet. Så det har gått bra.
Har hästen på lösdrift så är inte mycket extrajobb.

Nu börjar jag plugga igen och det återstår att se hur det går. Största problemet kommer nog vara att jag kommer vilja vara med mitt barn när jag kommer hem från skolam och inte vilja åka till stallet. Så om hästen är kvar till hösten får tiden utvisa..

Det går fint. När han var bebis sov han eller var lätt att distrahera medans jag fixade med hästarna. Hade ingen stress utan funkade det inte pausade jag, ammade eller promenerade och sen funkade det. När han var äldre funkade babblarna på mobilen i kris, ofta tyckte han det var skoj att titta på hästarna. Red gjorde jag mer sällan och oftast när jag hade barnvakt. Blev lättare när vi införde flaskan så han inte blev hysterisk om jag inte ammade på två röda.

Nu jobbar jag heltid. 3 vardagar i veckan kommer jag hem vid 17,30 är hemma till 19 då jag sticker till stallet. Plus att jag är där på helgerna, tajmar oftast när barnet har sin vila mitt på dagen.

Har två hästar, en 4åring och en 23åring. Barnet är 15 mån.

Jag pallade inte. Jag har krävande barn som kräver mycket tid och sen vill jag begränsa skärmtiden för dem. Jag sålde hästen när jag mina barn var 1 och 3 år. Jag jobbar deltid och hinner ändå knappt andas varje kväll, så jag kan tänka mig att rida en kväll i veckan. Äldste sonen går på ridskola vilket är underbart att få andas lite ponnydoft och se de ljuvliga små öronen. Nå, var sak har sin tid tänker jag.

Jag köpte häst samtidigt som jag fick barn... Nåja, dottern var fyra månader när hästen kom. :D

Hästen var en då fyraårig unghäst, oinriden, som jag sedan red in under föräldraledigheten. Bodde nära stallet, och lämnade dottern till hennes pappa ett par timmar kvällstid för att träna häst. Jag tycker det funkade utmärkt, men jag prioriterade bort VÄLDIGT mycket annat som för mig hade lägre prio än att ha häst - inga afterworkar, inga långa fikor med vänner, periodvis rätt lite socialt prat i stallet - bara fokus på jobb, barn och häst. Och för mig var det värt det hundra gånger om! ALDRIG att jag hade velat vara utan häst för att jag fick barn. Däremot så är hästintresset en starkt bidragande orsak till att det inte blev mer än ett barn...

Nu, 16 år senare, inser jag ju att den där hästen var jackpot även för dottern. Hon lärde sig rida på honom, är uppvuxen tillsammans med denna häst, har ett stort socialt liv i stallet, har tävlat hästen upp till regional nivå (samt lag-SM för ungdomar). Och nu har vi sedan ett år tillbaka en häst till och hästarna som stort gemensamt intresse.:)

För mig har det också fungerat bra men från att ha 2 egna hästar samt hästar på utbildning/försäljning m.m minskade jag ner till en häst när jag blev gravid med första barnet. Första barnet var ofta med i stallet, han var vaken när vi kom till stallet så han satt i vagn/sele (gåstol när han blev lite större) när jag mockade och fixade mat. Jag ammade honom och sedan gick jag en tur med vagnen tills han somnade och sedan red jag med honom stående i vagnen utanför ridbanan/ridhuset. Det hände såklart att man fick avbryta ridpasset tidigare än tänkt men jag tyckte ändå det var skönt att kunna vara i stallet dagtid några dagar i veckan så att vi fick tid tillsammans hela familjen på kvällen. Han tog flaska tidigt så jag kunde även lämna över honom till pappan och åka till stallet själv på kvällarna. Jag hade medryttare ca 2 dagar i veckan.

Med barn nummer två var det lite svårare att få till sov/ridtid samtidigt som första barnet var på förskolan. Hon ville dessutom inte ta flaskan så även om jag ammade henne och sedan hade bara 5 min till stallet så blev det lite mer stress med henne, hon gallskrek emellanåt för det var bara jag som dög. Medryttaren fick rida lite oftare under en period så jag red kanske 2-3 dagar i veckan. Allting blev väldigt mycket lättare när hon började äta vanlig mat och då även började tycka att hennes pappa var lite mer ok. Nånstans runt den här tiden köpte jag en häst till ;)

När jag började jobba igen så såldes en av hästarna och jag har sedan dess ridit 3-4 dagar i veckan och min medryttare 3 dagar. Jag rider oftast när barnen lagt sig, en dag i veckan brukar jag åka direkt efter jobbet och på helgen är jag där tidigt innan de vaknat. Jag har haft hästen stående på större anläggning och betalat för mockning m.m så det har inte kännts särskilt betungande att komma till stallet vid 20.

Allt går bara man vill men jag tror man får vara beredd att sänka ambitionsnivån en del. Jag är numera nöjd med att rida 3-4 dagar i veckan och tävla någon gång emellanåt. Jag vill såklart spendera tid med familjen också och inte att barnen ska minnas att jag "bara var i stallet under deras uppväxt".

Nu är jag gravid med tredje barnet och sålde nyss min häst, dock inte pga graviditet/tidsbrist utan för att det har varit på gång länge då jag vill ha en ny häst. Jag tänker mig att det blir lagom att köpa ny häst när denna bebisen inte ammar längre. Det blir ett litet uppehåll men just nu håller jag igång ridingen på en annan häst så det känns helt ok.

Har ju redan svarat i tråden men utvecklar lite :)
Jag har tränat och tävlat mycket innan barnen kom, och nu är den hästen pensionerad. En ny unghäst finns också i stallet. Dock ingen tävlingshäst utan ett projekt. Jag känner att Detär alldeles lagom med två hästar som inte kräver den ambitionen med tävling och träning inför tävling. Just nu.
Jag tänker att barnen ska bli lite större innan jag skaffar en häst som kräver lite mer än dessa. Dvs en häst för tävling.
Nuvarande gör det inget om de blir stående en period av olika anledningar och det gör ingenting om den yngre är efter i sin utbildning vs sin ålder.

Jag är dock en supernördig hästtjej, utan häst är jag typ ingenting. Jag känner inte att jag måste prioritera in häst i livet utan de är vardag. Sen att jag lägger mindre tid nu än innan är nog naturligt men jag känner också att hästmaterialet jag råkar ha just nu är alldeles perfekt för situationen.
:heart

För mig har det också fungerat bra men från att ha 2 egna hästar samt hästar på utbildning/försäljning m.m minskade jag ner till en häst när jag blev gravid med första barnet. Första barnet var ofta med i stallet, han var vaken när vi kom till stallet så han satt i vagn/sele (gåstol när han blev lite större) när jag mockade och fixade mat. Jag ammade honom och sedan gick jag en tur med vagnen tills han somnade och sedan red jag med honom stående i vagnen utanför ridbanan/ridhuset. Det hände såklart att man fick avbryta ridpasset tidigare än tänkt men jag tyckte ändå det var skönt att kunna vara i stallet dagtid några dagar i veckan så att vi fick tid tillsammans hela familjen på kvällen. Han tog flaska tidigt så jag kunde även lämna över honom till pappan och åka till stallet själv på kvällarna. Jag hade medryttare ca 2 dagar i veckan.

Med barn nummer två var det lite svårare att få till sov/ridtid samtidigt som första barnet var på förskolan. Hon ville dessutom inte ta flaskan så även om jag ammade henne och sedan hade bara 5 min till stallet så blev det lite mer stress med henne, hon gallskrek emellanåt för det var bara jag som dög. Medryttaren fick rida lite oftare under en period så jag red kanske 2-3 dagar i veckan. Allting blev väldigt mycket lättare när hon började äta vanlig mat och då även började tycka att hennes pappa var lite mer ok. Nånstans runt den här tiden köpte jag en häst till ;)

När jag började jobba igen så såldes en av hästarna och jag har sedan dess ridit 3-4 dagar i veckan och min medryttare 3 dagar. Jag rider oftast när barnen lagt sig, en dag i veckan brukar jag åka direkt efter jobbet och på helgen är jag där tidigt innan de vaknat. Jag har haft hästen stående på större anläggning och betalat för mockning m.m så det har inte kännts särskilt betungande att komma till stallet vid 20.

Allt går bara man vill men jag tror man får vara beredd att sänka ambitionsnivån en del. Jag är numera nöjd med att rida 3-4 dagar i veckan och tävla någon gång emellanåt. Jag vill såklart spendera tid med familjen också och inte att barnen ska minnas att jag "bara var i stallet under deras uppväxt".

Nu är jag gravid med tredje barnet och sålde nyss min häst, dock inte pga graviditet/tidsbrist utan för att det har varit på gång länge då jag vill ha en ny häst. Jag tänker mig att det blir lagom att köpa ny häst när denna bebisen inte ammar längre. Det blir ett litet uppehåll men just nu håller jag igång ridingen på en annan häst så det känns helt ok.
Om man rider 4 dagar i veckan så borde man ju vara i stallet vid 20 varje kväll och kanske en dag på helgen då, när hinner man handla, städa, diska, och framförallt sova? Och umgås med sin partner t ex? Jag skulle va helt slut av det schemat. OBS, inge kritik alls mot dig men jag är bara förundrad hur folk orkar! Själv skulle jag ha brutit ihop med ett sådant schema.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 349
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar