Bebis + häst

MacW

Trådstartare
Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?

Går att kombinera tycker jag men lite får du ha back up för om du är i dåligt skick efter förlossningen. Snitt till exempel kan ju göra att man är några extra dygn på sjukhus och kanske behöver nån dag innan stallet...
Annars så 5 min promenad och en pappa som hjälper till så tror jag det går bra även om det säkert känns tungt ibland.

Tänker att du kanske blir mindre kontrollfreak och det löser sig på det viset oxå!

Går att kombinera tycker jag men lite får du ha back up för om du är i dåligt skick efter förlossningen. Snitt till exempel kan ju göra att man är några extra dygn på sjukhus och kanske behöver nån dag innan stallet...
Annars så 5 min promenad och en pappa som hjälper till så tror jag det går bra även om det säkert känns tungt ibland.

Tänker att du kanske blir mindre kontrollfreak och det löser sig på det viset oxå!
Tack för svar :-)
Så länge jag är på sjukhuset så har jag full hjälp i stallet och jag misstänker att de nog hjälper mig om det behövs efter också, och så har jag ju sambon såklart. Han kan ingenting om hästar men han tränar för fullt på att lägga på täcken och leda ut till hagen osv
Kanske är det som du säger att jag släpper lite på kontrollbehovet och det är nog inte dumt men lite jobbigt..

Tack för svar :-)
Så länge jag är på sjukhuset så har jag full hjälp i stallet och jag misstänker att de nog hjälper mig om det behövs efter också, och så har jag ju sambon såklart. Han kan ingenting om hästar men han tränar för fullt på att lägga på täcken och leda ut till hagen osv
Kanske är det som du säger att jag släpper lite på kontrollbehovet och det är nog inte dumt men lite jobbigt..
Ja Ibland är det förvånansvärt lätt att släppa kontrollen just om man inte har annat val.
Hästarna klarar att det inte är perfekt:)

Jag blev tvungen att lämna bort mina på foder och utbildning pga foglossning redan i 4e månaden. De kom iaf hem 2 mån efter förlossningen, då red/longerade/tömkörde jag på ridbanan när E sov i vagnen. Uteritterna fick/får jag ta på kvällar och helger när sambon var/är hemma.

Kan tillägga att det tyvärr inte finns några mor- eller farföräldrar att använda som barnvakter.

Vi bor på gård och då hade vi hästarna hemma. Jag hade inget annat val än att gå upp och ta ut, luncha, kvällsfordra och sedan ta in och natta. Och mocka där emellan såklart. Ridning blev det ju inte mycket av i början, det kom mer när amningen fungerade bättre så jag kunde vara borta i längre stunder.
Du får ju prova dig fram, hen kanske inte tycker om att åka vagn, men de flesta ungar verkar älska att sitta i sele/sjal, så då kanske du kan mocka och vara i stallet med bäsen på magen. Då får man ju dock välja vad man gör med hästarna så man inte riskerar att bäsen hamnar i någon farlig situation, men mocka kan man gott göra med en bäse på magen.

Vi fick två kids med 15 månaders mellanrum och jag är helt övertygad om att det var hästarna som gjorde att de första åren gick så himla bra. Jag tvingades ut varje dag och samla på mig massa energi och då orkade jag mer.

Jag tror inte du behöver vara så orolig, det man vill lösa, det löser man. Sen är det ju så att den där klyschan, att man får lite andra prioriteringar, den stämmer faktiskt. Hästarna kommer liksom ha gått från plats 1 till plats 2 (för jag gissar att du är som vilken normalt funtad hästmänniska som helst och har din partner efter hästarna på prio-listan ;))

Jag blev tvungen att lämna bort mina på foder och utbildning pga foglossning redan i 4e månaden. De kom iaf hem 2 mån efter förlossningen, då red/longerade/tömkörde jag på ridbanan när E sov i vagnen. Uteritterna fick/får jag ta på kvällar och helger när sambon var/är hemma.

Kan tillägga att det tyvärr inte finns några mor- eller farföräldrar att använda som barnvakter.
Jag har haft tur och sluppit foglossning så har kunnat hålla igång dem (och mig själv) rätt bra och det är jag ju himla glad för! :-) jag hoppas på att kunna ha lite samma upplägg med sovande bebis i vagn och så kunna göra nåt på ridbanan. Men vi får väl se. Har tyvärr inte heller några mor eller farföräldrar i närheten men sambon kommer att vara hemma väldigt mkt första året så jag kommer inte att vara ensam hemma speciellt många timmar i veckan vilket borde underlätta

Vi bor på gård och då hade vi hästarna hemma. Jag hade inget annat val än att gå upp och ta ut, luncha, kvällsfordra och sedan ta in och natta. Och mocka där emellan såklart. Ridning blev det ju inte mycket av i början, det kom mer när amningen fungerade bättre så jag kunde vara borta i längre stunder.
Du får ju prova dig fram, hen kanske inte tycker om att åka vagn, men de flesta ungar verkar älska att sitta i sele/sjal, så då kanske du kan mocka och vara i stallet med bäsen på magen. Då får man ju dock välja vad man gör med hästarna så man inte riskerar att bäsen hamnar i någon farlig situation, men mocka kan man gott göra med en bäse på magen.

Vi fick två kids med 15 månaders mellanrum och jag är helt övertygad om att det var hästarna som gjorde att de första åren gick så himla bra. Jag tvingades ut varje dag och samla på mig massa energi och då orkade jag mer.

Jag tror inte du behöver vara så orolig, det man vill lösa, det löser man. Sen är det ju så att den där klyschan, att man får lite andra prioriteringar, den stämmer faktiskt. Hästarna kommer liksom ha gått från plats 1 till plats 2 (för jag gissar att du är som vilken normalt funtad hästmänniska som helst och har din partner efter hästarna på prio-listan ;))
Sjal har jag införskaffat, så vi får väl se vad som fungerar bäst :)
Jag tycker också att jag får energi av att bara i stallet, är lite beroende av det för att må bra och orka med.
Ja, den stackars sambon har alltid kommit som nummer två så han lär väl halka ner till nummer tre rätt snart ;-)

Sjal har jag införskaffat, så vi får väl se vad som fungerar bäst :)
Jag tycker också att jag får energi av att bara i stallet, är lite beroende av det för att må bra och orka med.
Ja, den stackars sambon har alltid kommit som nummer två så han lär väl halka ner till nummer tre rätt snart ;-)

Det är exakt så det går till för de stackarna haha. Jag tänker så här, att vill man verkligen hålla igång med hästarna och stallet - då gör man det. Man ser till att lösa det liksom. Däremot är det ju inte säkert att det du vill idag, innan barn, är samma som du vill när bäsen är på plats. Men då får du ju revidera det då.
Sen kan det ibland va lite slitigt, och i vissa perioder kanske det inte finns tid till annat än att mocka skit. Men så är det. Vips så är den tiden över och du kommer rida igen och köpa ponny till ungen och hålla på. Been there, done that ;)

Det är exakt så det går till för de stackarna haha. Jag tänker så här, att vill man verkligen hålla igång med hästarna och stallet - då gör man det. Man ser till att lösa det liksom. Däremot är det ju inte säkert att det du vill idag, innan barn, är samma som du vill när bäsen är på plats. Men då får du ju revidera det då.
Sen kan det ibland va lite slitigt, och i vissa perioder kanske det inte finns tid till annat än att mocka skit. Men så är det. Vips så är den tiden över och du kommer rida igen och köpa ponny till ungen och hålla på. Been there, done that ;)
Har redan börjat planera ponnyköpet! Det är väl därför man skaffar barn? ;-)

Jag har två barn med ett år emellan äldsta är drygt 1,5 år, jag rider mindre än jag egentligen vill men vi försöker lösa det så gott vi kan liksom. Tiden försvinner lite tyvärr. Men med två små har jag även räknat med det:p
Har hästarna hemma dock och det är skönt!

Jag fixar utsläpp och göra klart stallet med barnen i vagnen(numera leker den stora i stallet, ocheller 'hjälper' till :angel::D med alla sysslor. Det gör vi varje dag och det har blivit en rutin även för barnen.
Insläpp fixar jag när barnen lagt sej. Fritt på hö underlättar på dagarna.
Jag kan även jobba hästarna från marken med barnen i vagnen om dagarna och den äldre hästen rider jag ibland.
Yngre hästen rids när sambon (eller nån annan) kommit hem o tar barnen.

Jag har två barn med ett år emellan äldsta är drygt 1,5 år, jag rider mindre än jag egentligen vill men vi försöker lösa det så gott vi kan liksom. Tiden försvinner lite tyvärr. Men med två små har jag även räknat med det:p
Har hästarna hemma dock och det är skönt!

Jag fixar utsläpp och göra klart stallet med barnen i vagnen(numera leker den stora i stallet, ocheller 'hjälper' till :angel::D med alla sysslor. Det gör vi varje dag och det har blivit en rutin även för barnen.
Insläpp fixar jag när barnen lagt sej. Fritt på hö underlättar på dagarna.
Jag kan även jobba hästarna från marken med barnen i vagnen om dagarna och den äldre hästen rider jag ibland.
Yngre hästen rids när sambon (eller nån annan) kommit hem o tar barnen.
Precis sånt här jag behöver höra! 

Precis sånt här jag behöver höra! 
:)

Sen får barnen helt enkelt följa med om jag ska nånstans (om alla andra jobbar tex eller som ibland någon kan ta ett av barnen och den andre hänger med mig, underlättar ju lite iaf).

Vi åker till hovslagaren, tittar på nån kompis som tränar eller tävlar.
Hoppar en kompis häst och då får barnen sitta i vagnen men hon får ta hand om dom den tiden :D
Vi hämtar hö och strö osv osv.
Det är inte särskilt 'jobbigt' eller hur man nu ska uttrycka sej men visst krävs det bra planering!

Har två medryttare till min häst,de började när jag var i vecka 30. Tur de för fick sedan grymm foglossningar så kunde knappt gå. Fixade att mocka men inte mera.
Nu är sonen 4 veckor men har fått en förlossningsskada som gör att jag inte vågar/kan köra bil så är beroende av att mannen kommer och kör. Så just nu fixar jag stallet på 15 min (medryttarna rider fyra dagar/vecka oftast)

Har två medryttare till min häst,de började när jag var i vecka 30. Tur de för fick sedan grymm foglossningar så kunde knappt gå. Fixade att mocka men inte mera.
Nu är sonen 4 veckor men har fått en förlossningsskada som gör att jag inte vågar/kan köra bil så är beroende av att mannen kommer och kör. Så just nu fixar jag stallet på 15 min (medryttarna rider fyra dagar/vecka oftast)
Va tråkigt med foglossning och förlossningsskada :/
Men medryttare är ju sjukt bra att ha! Min håller igång yngsta hästen iaf två dagar i veckan och det hjälper mig dåliga samvete enormt mycket. :)

Jag hade en illusion om att ha barnet i vagnen medan jag red... men verkligheten var något helt annat, sonen hade ju en egen vilja! Han vill inte alls ligga själv i vagnen oavsett om han är vaken eller sover... Men tack och lov så har jag en fantastisk sambo som sa att jag är odräglig att umgås med när jag inte har häst, så han har fattat att det är värt det trots tidsåtgången och kostnaderna. Så han följer med mig nästan varje dag med bebis i sele på magen, så hejar de på mig från läktaren tillsammans :) Med en förstående familj fungerar det mesta!

Min sambo kommer få ta hand om sitt barn när det väl är ute sen.
Ponnyerna går på lösdrift hemma så själva skötseln runtom är inga problem men rider gör jag inte om jag är ensam hemma med V.
Likaså kommer sambo vara föräldraledig en dag i veckan så fort jag och ponny är i form att börja rida lektioner igen (det tar ett par tre timmar med restid). Det dröjer ett par månader då hon vilat sen augusti :grin: så vi hinner få koll på matning och rutiner.

(Jag vet att jag låter bestämd och man vet aldrig vad livet vill men det här är grundplanen, vi är ju två om livet.)

För de flesta funkar just bäbis och häst bra tycker jag det verkar som. Man kan mocka o fixa på dagen som föräldraledig med bäbis i vagn eller sele, och rida på kvällen eller när på dagen nu partnern är ledig från jobbet. Själv blir jag dock livrädd när jag ser folk med vagn i ena handen och häst i den andra, hästar är hästar och de är flyktdjur, och värre scenario än skenande häst som fastnat i barnvagn med barn kan jag knappt tänka mig. Jag har sett till att ha bäbis på behörigt avstånd från hästarna, hellre ledsen bäbis ett par minuter vid t ex insläpp än mosad bäbis har jag tänkt. Mina barn har suttit ganska mycket i sele, men är de nöjda i vagnen (och den står hästsäkert ) går ju det lika bra.

Jag tycker att jobb, småbarn och häst är mycket svårare att få till än bäbis och häst. En bäbis är stilla i vagn eller sele, en ettåring har inget vett alls utan springer runt bland hästbenen om hen är med i stallet, och större barn som inte är intresserade (för det är inte säkert att de blir) känns inte sjysst att släpa med mer än någon gång emellanåt. Sedan ska båda föräldrarna jobba och barnen gå på förskola, och man vill gärna träffa dem ibland oxå.

Nu lät jag svart , men det är klart att allt går om man vill :). Själv har jag tre barn och jobbar (inte heltid) som ridlärare och har en häst som jag rider själv ca 3 dagar i veckan och har medryttare resten. Sedan får jag ju rätt mkt hästdos på jobbet också förstås. Tänker att jag ska hinna rida mer igen när yngsta börjar skolan om 3 år, och alltså är i väg alla förmiddagar även då jag jobbar e m/kväll. Jag är dock nöjd som det är just nu, även om man inte tror det ändras prioriteringarna efterhand. När vi "bara" hade ett barn red jag mer även på egna hästen, men nu är det ju även aktiviteter etc som ska skjutsas till mm.

Grattis o lycka till :)!!

Hej Bukefolket!
Har smugit runt här inne på föräldraforumet under hela min graviditet och läst det mesta men inte själv skrivit något, så med bara några veckor kvar till förlossningen så kan det ju vara dax att posta en egen tråd. :-)
Jag är inte så himla stressad över själva förlossningen eller tiden efter, tänker att det inte går att planera så mkt utan vi får ta det som det kommer.
Vad jag däremot är lite stressad över är mina hästar. De står uppstallade i ett stall där jag kan få hjälp med mockningen osv när vi är inne på förlossningen och min sambo kommer såklart att hjälpa mig efteråt. Men jag är ett jäkla kontrollfreak när det gäller mina hästar, jag är van vid att göra allt själv och ha full koll på dem och det stressar mig att inte veta hur mkt jag kommer kunna vara i stallet framöver. Jag har typ fem min till stallet och i min lilla drömvärld tänker jag mig att jag kan knata bort till stallet med bebis i vagnen och få min dos av stallet och hästarna iaf de flesta dagar i veckan. Skulle vara intressant att höra hur det har fungerat för er andra som har egen häst och fått barn. Har ni gett upp hästlivet efter att ni fått barn eller har det fungerat att kombinera?
Jag har ett barn på 21 månader, har funkat bra med hästen hela graviditeten och sen hon kom ut. Rider 6-7 dagar i veckan. Ofta med dottern sovandes i vagnen.

När jag var föräldraledig gick vi i regel till stallet dagtid och fixade mockning etc och sedan så red jag kvällstid när hennes pappa kommit hem. Nu jobbar vi omlott rätt mycket för att kunna skjuta på förskolestarten så just nu blir det mycket tid på ridbanan, men det funkar!

Jag har ofta med henne fast jag inte "måste", för att det är kul och för att hon verkligen gillar stallet och vår häst.

Jag tror jag fick hjälp av stallkompisar två dagar runt förlossningen men annars skötte vi honom själva. Sambon är självgående i stallet men jag började pumpa ur tidigt för att kunna åka iväg ensam. Jag är övertygad om att det var bra för deras relation att få egentid från allra första början.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 330
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 349
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 570
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar