Beagle som "sällskapshund"?

G

Gojan

Hej alla djurvänner!
Är ny här på forumet och har tidigare varit hästägare, nu papegojägare och förhoppningsvis snart även hundägare.
Efter att hela livet drömt om att skaffa hund har jag äntligen möjlighet att förverkliga denna dröm. :)
Beaglen har alltid varit min favorit av alla raserna men nu då jag står inför beslutet att bestämma mig för ras börjar jag tvivla på om jag bör skaffa en sådan. Hjärtat säger ja, beaglen är i mitt tycke den absolut trevligaste rasen av de jag träffat och de är en hel del, men hjärnan säger bestämt nej, jag är nämligen inte jägare. Har träffat många beaglar som inte jagat och de har verkat lika lyckliga som de jagande. Kollar man däremot på Beagleklubbens hemsida så avråder de ju bestämt från att skaffa en om man inte är jägare. Har hittat en uppfödare som avlar mest på exteriör och mentalitet, är dessa hundar mindre lämpade till jakt då och därmed mer som sällskapshund? Givetvis finns det inga garantier men om man nu inte ska använda sin hund till jakt, är det "säkrare" att köpa från en sådan uppfödare då, tror ni? Vill påpeka att jag inte vill ha hunden enbart som sällskap, spårning är något jag blivit intresserad av efter att ha följt med en vännina ett par gånger då hon tränat med sin hund. Lydnadsträning är en annan gren jag tycker är kul (har tränat lydnad med en "lånehund") men tävla har jag nog inte nerver för. Även agility verkar skoj.
Kan en jakthund som inte används till jakt vara lycklig ändå? Kan t ex spårträning vara ett bra alternativ?
Hoppas någon orkat läsa detta lite väl långa inlägg :o och kan ge lite tips och tankar kring detta.
Gärna lite info om beaglen rent allmänt av de som har erfarenhet av rasen. Gärna negativa saker (om de finns ;) ), är medveten om att en beagle är svår att ha lös och sällan blir den bästa vad gäller lydnad men kanske annat jag inte tänkt på.
Jättetack på förhand
Mvh
Gojan

Sv: Beagle som "sällskapshund"?

Beagel är ingen bra "sällskapshund". Det är ett flockdjur som jagar i grupp och vill därför vara med i en "beagelgrupp". En ensam beagel blir lätt stressad och kan skälla väldigt mycket. (beageln skäller ganska mycket i allmänhet). En annan sak är att den är väldigt egensinnig. Om man kan erbjude den det blir det en trevlig hund (det finns förståss undantag för detta jag har skrivit) :cool:

/Johanna

Vill du absolut ha en beagle, så tycker jag att du ska försöka få en som ska omplaceras för att den inte jagar. Jägarna har ju ingen nytta av en hund som inte jagar och vill många gånger bli av med dem då det kostar att ha en hund som man inte har någon nytta av.

Annars skulle jag rekommendera dig att köpa en icke jakthund. Det finns så många raser att välja mellan, så någon borde passa ditt ändamål.

Vi har en som är duktig på beglar här, han dyker upp lite då och då... Ursus Rex var är du? ;)

Jag skulle i allmänhet avråda från en jakthund om man inte har tänkt att jaga, men visst finns det individer som fungera mycket bra ändå. Prata med den uppfödare som du har hittat och hör vad de har att säga, eller håll öron och ögon öppna för en beagle som kanske inte har fungerat att jaga med och söker ett nytt hem.
Det finns en väldig massa andra trevliga raser oxå att välja emellan.

Jag är i ungefär samma sits... Har väldigt svårt att tänka mig nån annan ras än beagle. Min pappa jagar och vi har haft beaglar sen jag var nio år. Och de är allt man kan önska sig vad gäller hund!!! :love:

Men jag har kommit fram till att vi inte ska skaffa nån. Helt enkelt för att vi inte jagar. Och skulle vi låta pappa jaga med den, skulle det inte kännas som helt vår hund.

Jag tränade agility och lydnad med vår första (den egensinniga) och det gick jättebra!! Men tävlingsnerver hade ingen av oss... :p ;)

Men som sagt, se dig om efter en omplaceringshund. Och prata igenom det ordentligt med uppfödaren. Det finns ju faktiskt de som avlar beagle mer mot sällskapshållet. Fast det är jag trots allt lite emot, efter som det inte ligger i beaglens natur att enbart vara sällskapshund. Men med spårträning, lydnad och mycket aktiviering borde det ändå funka!!

Fast egentligen är det ganska enkelt!! Antingen säljer uppfödaren till icke-jägare eller så gör de inte det. Så hittar du en som säljer till de som inte jagar så är det väl bara att köpa om du vill och har övervägt det hela noga!!

//Julle

Senast ändrad:

Gräsfröet skrev:
Beagel är ingen bra "sällskapshund". Det är ett flockdjur som jagar i grupp och vill därför vara med i en "beagelgrupp". En ensam beagel blir lätt stressad och kan skälla väldigt mycket. (beageln skäller ganska mycket i allmänhet). En annan sak är att den är väldigt egensinnig. Om man kan erbjude den det blir det en trevlig hund (det finns förståss undantag för detta jag har skrivit) :cool:

/Johanna

Måste bara bemöta de här påståendena med!! :devil:
Vad gäller att de är flockdjur och jagar i flock så stämmer ju inte det på svenska beaglar iaf. Här i Sverige utförs ingen jakt i flock!! Däremot i England och det är så de används där, så din beskrivning kan mycket väl passa in på engelskuppfödda beaglar. Som ras är de inte mer skälliga än andra hundar. Vi har haft en beagle som skällt en del och vart lite egensinnig, men hans humör stämde ju inte direkt med hur beaglar beskrivs. Men då ska man komma ihåg att hans stam inte var den idealiska. Våra andra har vart lugnare, harmoniska och underbart trevliga sällskapshundar. Också alltså!!! Så individuella skillnader finns ju förstås. Vi har haft både ensamma beaglar, två beaglar och även beagle och stövare samtidigt. Har inte märkt nån skillnad i deras humör pga hur och med vilka andra hundar de levt. Precis som med vilken ras som helst beror det ju helt på hur man behandlar dem från början, hur man lägger upp träning o.s.v. och vad hunden får vänja sig vid och inte. Det är ju precis som att säga att man inte borde köpa schäfer för att de har sån hemsk vaktinstinkt eller inte Flat för att de bara skulle springa efter fåglar...

Kolla vilken beskrivning av beagle som helst!!

Stort tack för era svar!

Jättebra tips om att leta efter en omplaceringsbeagle som inte har någon jaktlust, har jag inte alls tänkt på. Verkar dock inte så lätt att hitta men bråttom med hundköpet är det inte så jag ska tänka på det.

Ja, det är så klokt och logiskt det ni skriver;"Varför köpa en jakthund när det finns så många andra raser?" Jag har fått frågan många gånger och jag har ställt mig den själv minst lika många ggr. Svårt bara då man i så många år haft en självskriven favoritras att försöka hitta en annan. Det måste ju kännas hundra procent rätt och med handen på hjärtat så gör det väl inte riktigt det med beaglen på grund av att det är en jakthund. *Suck*

Jag har dessutom mina föräldrar, som är nyblivna pensionärer och bor jättenära mig, att ta hänsyn till. De kommer nämligen att vara hundvakter då jag är ensamstående och inte vill lämna hunden ensam för många timmar/dag. Det är därför viktigt att hunden är en liten/mellanstor ras som inte är så fruktansvärt stark om den drar i kopplet med ett vänligt och milt temperament. Helst korthårig då vi alla föredrar det.

Har överöst dem med diverse hundlitteratur och även släpat dem med mig på en utställning för att de ska få en uppfattning om olika raser. De har båda fallit pladask för pinschern och jag är ganska positiv till dem då jag vill kunna jobba med min hund. Pinschern verkar vara en hund med många goda sidor så jag ska försöka informera mig lite mer vid nästa utställning eller lydnadstävling. De flesta hundägare är ju väldigt glada för att informera om sin ras och framförallt prata om just sin hund! :D

Inget beslut är dock fattat och flera råd och tips kring hur beaglen funkar som "icke jakthund" tas tacksamt emot. Har hört en del som argumenterar emot med att det ju faktiskt inte jagas året runt och att man då ändå får sysselsätta jakthunden med annat typ eftersök, spår eller liknande. Vissa gör inte ens det utan hunden gör inget under den perioden. Någon som vet hur det förhåller sig?
Mvh
Gojan

Hihi, vi var helt inlästa på wachtel och letade febrilit efter någon bra kull men de enda som fanns var nere i skåne och det kändes lite långt... Vi skulle en jakthund eftersom min har jaktlicens och jagar flera gånger i veckan under säsong. I samma veva så skulle hans syster med familj skaffa hund och en av deras barns klasskompisars mamma hade precis fått en kull Springer spaniel. Det var två valpar kvar som inte var tingade... Nåja vi följde med för att titta av ren nyfikenhet, vi skulle ju inte ha en springer... Men dels var de helt underbara och dels fick vi reda på att pappan till valparna jagades reglebundet med skall på rådjur och att även nära släkt på mammans sida fungerade bra... Så efter två dagars funderade bestämde vi oss för en springer istället, och så mycket bättre hund kunde vi nog inte ha hittat som passade oss...

Nåja det var om vårat "spontan" köp...

Ang hur andra har beagle, bra och duktiga jägare sysselsätter sina hundar året runt, det fungerar bättre i skogen då. Mindre bra och dålig jägare tror fortfarande på "hundgårdshållning" vilket ofta inte fungerar alls...

Jag efterlyser fortfarande Ursus Rex som är suverän i jakthundsfrågor... Var är du?? :D

Mitt första inlägg på Hund! :)

Jag är uppväxt med beagle, och har svårt att tänka mig någon annan hund. Den är liten utan att vara "töntig", korthårig, social utanatt vara klängig och otroligt söt! Viktiga kriterier....

Pappa jagade med vår beagle, aktiverades inte i skogen under resten av året. Så var han ingen bra jakthund heller. Men han tyckte det var skoj. Tror dock att han hade mått precis lika bra utan att jaga, han var en riktig innegris som inte ville gå ut i regn, sov i soffan och var allmänt "ojaktig".
Skällde gjorde han inte heller i onödan, och när han gjorde det hade han ett mkt behagligt dovt skall, inget bjäbb....

Helt enkelt en otroligt trevlig ras!

Gud vad jag saknar vår lilla kille :cry:

Som det kan bli, Snurrfian! :D
Känner faktiskt igen det där med "spontanköp". När jag skulle köpa häst fick jag rådet att åka och titta och provrida så många som möjligt, även hästar som inte lät så intressanta i annonsen. Första hästen lät heller inte som något som skulle kunna passa, fel storlek, fel kön osv men stallet låg nära så jag tänkte att man får väl börja någonstans, om inte annat så vet man väl bättre vad man inte vill ha. Det blev kärlek vid första ögonkastet! Hästen blev min och jag ångrade mig inte en dag efter det, vi trivdes ypperligt ihop och fick många underbara år tillsammans. :love:

Tycker det är intressant det här med olika jakthundar och hur vanligt det är att de används till det de är tänkta. Min uppfattning är att många vanligare jaktraser inte används i jakt men kanske istället får någon annan form av träning. Känner till tre korthåriga taxar varav två endast är sällskapshundar, och nu menar jag verkligen sällskaps hundar, de har under sitt liv aldrig fått annan motion än rundorna runt kvarteret. Den tredje får långa, dagliga promenader i skog och mark och har även gått lite lydnadskurser. Alla dessa hundar är perfekta i hull och riktiga charmtroll om än något ouppfostrade men de är ju som sagt taxar! :angel:

Har nu hunnit kolla runt lite mer på forat och läst en del gamla trådar. Hittade flera skrivna av Ursus Rex och jag hoppas innerligt att du, U R, i egenskap av beagleägare och jägare har lust att ge din syn på saken om du läser detta. Tack på förhand!

Hannely, du beskriver så väl det jag gillar hos beaglen! Förutom sitt härliga temperament så har den ju inte precis useendet emot sig om man säger så, liten men ändå robust och med det mest bedårande ansikte som finns! :love: Och inte minst, just det här att de är sociala men inte efterhängsna, precis den uppfattning jag fått av dem.
Er vovve låter som den perfekta hunden, förstår att du måste sakna honom...
Extra intressant att höra om en beagle som inte är så intresserad av jakt, kanske mindre kul för din pappa men ni hade säkert stor glädje av honom ändå, kan jag tänka... :)

När jag var liten så hade ett par bekanta till mina föräldrar en beagle. De kunde inte ha henne lös för hon stack ofelbart på vilt om hon kunde.

Den familjen gjorde inget över huvud taget med hunden mer än att ha henne som sällskap. En mycket trevlig individ som älskade oss barn och ville bli klappad och kliad i timmar.

Jag tror personligen att hon stack p vilt därför att hon inte var fostrad. Jag minns också att UrsusRex skrev någonting någongång att en jakthund skall bara jaga när den är tillsagd (?). Det borde innebära att man kan lära hunden att bara gå på eftersök eller vad det kan vara, väl?

Jag hoppas också att UR skall titta in nu, för det är alltid spännade att läsahans reflektioner. Jag skulle inte ge upp tanken om beagle om jag var dig - för kanske kan UR tipsa om vad du som "icke-jägare" kan göra? Kanske viltspår eller eftersök (eller är det samma?) räcker om man bara ser till att underhålla hunden?

Vi skaffade hund i första hand för sällskap, i andra hand för jakt. Att det blev en beagle var nog mest för att det var den jakthund vi barn tyckte bäst om, och som dessutom funkade bäst iom storleken. Pappa jagar mest älg men en sån hund var aldrig aktuell, så han hade ändå glädje av att jaga rådjur med bobben då och då. Han var inte så bra som drivande hund, gav skall för glest och sprang liksom iväg för långt.... Att ha honom lös i skogen på promenader var aldrig aktuellt, men på tomten och så gick han lös utan problem. Tog sig en promenad till nån snäll granne ibland :)
Vi fick 14 år med denna underbara egensinniga hund. När jag skaffar egen hund så står en beagle högt upp på listan, oavsett om jag kommer kunna underhålla den med jakt eller inte.

Hannely skrev:
Mitt första inlägg på Hund! :)

Jag är uppväxt med beagle, och har svårt att tänka mig någon annan hund. Den är liten utan att vara "töntig", korthårig, social utanatt vara klängig och otroligt söt! Viktiga kriterier....

Pappa jagade med vår beagle, aktiverades inte i skogen under resten av året. Så var han ingen bra jakthund heller. Men han tyckte det var skoj. Tror dock att han hade mått precis lika bra utan att jaga, han var en riktig innegris som inte ville gå ut i regn, sov i soffan och var allmänt "ojaktig".
Skällde gjorde han inte heller i onödan, och när han gjorde det hade han ett mkt behagligt dovt skall, inget bjäbb....

Helt enkelt en otroligt trevlig ras!

Gud vad jag saknar vår lilla kille :cry:

:bow: :bow: :bow: Kan bara säga att jag håller med!!! Beaglar är underbara!! :banana:

Neeej, nu får ni sluta skriva om hur underbar beaglen är, blir ju helt knäpp! *skrattar* Jag skojar givetvis, jag är oerhört tacksam för alla era synpunkter och de erfarenheter ni delar med er av!
Verkligen trevligt att så många med beagleerfarenhet svarat, hade inte så stora förväntningar då jag skapade denna tråd eftersom rasen inte kanske hör till de vanligaste hundarna i vårt land. Har svårt för att hitta info på nätet, det jag hittat har mest varit utställningsresultat. Har även köpt en bok (engelsk) men där står inte heller så mycket om hur rasen är, mest utställningsbilder i den också tyvärr. Tror det bästa är att besöka någon uppfödare som inte avlar så mycket på jakt, träffa deras hundar och försöka få så mycket "kött på benen" som möjligt. Vill som sagt inte göra något förhastat och riskera att få en olycklig hund.
Tack än en gång till ALLA som svarat!

Nog tycker jag att du kan slå till på en beagle. Det man måste tänka på när man äger en jakthund är att aktivitetsnivån i regel är högre än för en utpräglad sällskapshund.

Med viltspårträning får den använda sina jaktliga färdigheter. Om du sedan fortsätter och utbildar er till eftersöksekipage kan du med din hund göra en insats för de vilda djuren. Det behövs fler hundar för eftersök på ffa trafikskadat vilt, och där passar beagle utmärkt.

Nosen är det utmärkande redskapet på en beagle, så all aktivering som innefattar den passar hunden. Om den sedan spårar och jagar rådjur & hare, eller letar kantareller, folk och annat fä spelar ingen roll.

På den negativa sidan med beagle finns deras HUNGER. De är notoriska mattjuvar som tar varje tillfälle i akt att fylla buken. Å andra sidan är det lätt att vinna deras hjärtan..... :)

Mvh,
Duvan

Gojan skrev:
Har hittat en uppfödare som avlar mest på exteriör och mentalitet, är dessa hundar mindre lämpade till jakt då och därmed mer som sällskapshund? Givetvis finns det inga garantier men om man nu inte ska använda sin hund till jakt, är det "säkrare" att köpa från en sådan uppfödare då, tror ni? Vill påpeka att jag inte vill ha hunden enbart som sällskap, spårning är något jag blivit intresserad av efter att ha följt med en vännina ett par gånger då hon tränat med sin hund. Lydnadsträning är en annan gren jag tycker är kul (har tränat lydnad med en "lånehund") men tävla har jag nog inte nerver för. Även agility verkar skoj.
Kan en jakthund som inte används till jakt vara lycklig ändå? Kan t ex spårträning vara ett bra alternativ?

Läs vad du skrev från början! :) Jag håller med Duvan, nog kan du ha en beagle! Du vill ju aktivera hunden och du har hittat en kennel som inte är överdrivet fixerad vid jakt-maskiner. Om jag var som du så hade jag satsat på en kennel som inte var renodlat jakt-kennel, dessutom tror jag att det skulle vara svårt att få lov att köpa en beagle från en jakt-kennel om man inte jagar själv - så det där med utställning låter mer lovande för din del.

Kom förresten på att mina svärföräldrars hund ju är en beagle! :o Det har jag inte ens tänkt på, för han har inte jagat en endaste gång i sitt liv. En jättetrevlig och mycket snäll hund, men som är - som Duvan skrev - ett matvrak av stora mått! Tyvärr är är han alltför fet, men att säga det till svärmor... uhu... :crazy: :o :eek:

Hej Gojan! Jag har en bekant som har beagle, hon köpte den för att sambon skulle jaga och hon själv är sedan många år intresserad av bruks och hundträning. Sambons jagande blev tyvärr aldrig av, och i stället försökte hon aktivera hunden på alla tänkbara sätt, och tränade som få när det gällde lydnaden. Tyvärr fick hon ge upp tanken på att det skulle gå att ha hunden lös under vanliga promenadrundor, jaktinstinkten var alldeles för stark. Trots ihärdig träning och stort hundkunnande lyckades hon inte få honom lydig nog för att det ska vara säkert att släppa honom om de inte är långt ifrån närmaste trafikerade väg. Han är dock numera en alldeles förträfflig familjehund, dock kopplad eller inhägnad sådan.

Jag har stött på massor av härliga beagles i utbildningen och jobb, och de är verkligen fantastiska i alla andra avseenden. Var jag inte så noga med att vilja kunna ha min hund lös med mig, så skulle jag gärna skaffa en beagle :) .

Oj, fler positiva och tänkvärda svar! Så trevligt, tack! :)

Det där med att utbilda sig och sin hund till eftersöksekipage lät ju verkligen skoj. Definitivt något jag informera mig mer om.

Angående beaglens rymningsbenägenhet så är det absolut något att tänka på och ha i åtanke. Inget jätteminus för min del men det hamnar i alla fall på minussidan tillsammans med jakten så det blir till att väga för-och nackdelar.

Skrattade när jag läste det ni skrivit om beaglens enorma aptit. Ännu ett minus, dock ett mycket litet som jag ser det.
Zesel, förstår att du inte har någon större lust att kommentera vovvens figur för din svärmor...:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 602
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och funderar angående rasval på nästa hund. Även fast det är säkert ett par år bort tänkte jag börja kolla upp uppfödare...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: Dino
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag ska med all förmodan skaffa en ny hund nästa vecka till helgen men jag har lite frågor angående hunden, det är så att hunden är en...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
15 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka