Beage - Blir dom aldrig trötta fysiskt?

Sv: Beage - Blir dom aldrig trötta fysiskt?

Vilken tur att vi bara lägger blodspår på sambons pärons mark :D

(Inte för att det fungerar, han tappar intresset efter 2 meter :mad: ).

Jag vet att jag har tillsånd att använda vissa marker men blev lite intresserad av vad personspår är?
Vad behöver man? Hur gör man ungefär? :)

Vi ska prova att göra honom lite mindre taggad nästa gång och se om det hjälper, han spårar ju igelkottar tvärsäkert :D

Precis vad det låter som.

En person som går en sträcka och då lämnar efter sig ett doftspår som hunden ska följa..

Hur ska man kunna lämna ett spår efter sig då? :)

Men hur vet hunden att det är just den doften den ska leta efter?

Hejsan

Hejsan!!

Vi har en Beagletik på lite över 2 år hemma:) Det är en härlig ras som är lugn inomhus när de fått ut för sin energi. Skulle ge dig tips på att cykla med honom och gärna då låta honom ligga på och dra lite. Men det kan vara svårt att få dom riktigt trötta, det jag vet funkar bäst är ju jakt;) Annars kan du ju jobba på att få honom trött psykiskt. Typ lägga något spår elr träna något tricks elr godissök. Brukar trötta ut damen här hemma bättre:)

Lycka till!!

Sv: Hejsan

Okej, man kanske kan testa att lägga ut godis i skogen. ;)
Jag har testat lägga ut lite mat på gården men det har han inget intresse för. ^^

Enkelt förklarat

Gå en rak linje till att börja med, ca 75-100m, i terräng, du behöver ju inte hitta den värsta knöliga, i slutet av spåret så lägger du en favoritlekasak eller godis/korv. När ni kommer dit, så är det lattjo lajban kul, för han var ju så duktig!
Gå inte i spåret när du går tillbaka efter att du lagt det, gå en bit framåt och sen en båge en bra bit från ditt lagda spår! När du och hunden gått spåret, då kan du gå i det!

Låt spåret ligga i antingen 5 min eller 1 timma, för bästa resultat så ska det ligga 1 timme!

Hämta hunden, peka lite med handen mot spårets början, och låt hunden börja spåra, den kommer att göra det!

Tack!
Varför ska man inte gå i spåret egentligen? :)

Tack!
Varför ska man inte gå i spåret egentligen? :)
Därför att det förvirrar hunden om spårriktningen o bäddar för att hunden lär sig bakspåra istället för att följa ett spår.

För att göra spårupptaget tydligt så kan du skrapa runt lite på startpunkten så det blir tydligare var spåret startar.

Okej, ska testa!
Är dock rädd för att han inte kommer ha något intresse för det här.. :O
Någon med beagle som testat personspår eller viltspår? Vilket av det isåfall? ^^ Och hur gick det?
Ja, jag vet att det är en jakthund. :)

De flesta hundar är helt enkelt tillräckligt nyfikna för att följa vittringen av en människa som gått genom skogen. Den stora skillnaden mellan viltspår och personspår är att det finns föremål i de senare som ska markeras på något sätt. Detta kan du givetvis strunta i om du bara spårar för nöjes skull, men å andra sidan ger det en extra utmaning.

Jag hade börjat med att lägga ett rakt spår på ca 100 m. Sätt upp snitslar var 30:e meter eller så tätt som det behövs för att du ska se var det går, samt i starten och målet. I slutet leksak eller godis, tänk bara på att ev godis måste läggas i en tät burk när det är myror i skogen! Fortsätt sedan några meter rakt fram innan du böjer av (streckad linje). Eftersom doften är starkast i början så hade jag inte låtit spåret ligga för länge i början, ok om man har en hund som gärna vindar men min uppfattning är att beaglar har en naturligt låg nos. Doften påverkas också att markens fuktighet, är det torrt ute så blir det snabbt svårspårat.

Sedan hade jag gått serpentiner över spåret (grön linje) för att hunden själv ska få upptäcka doften. Börjar den följa spåret direkt så ska du naturligtvis följa efter hunden! Om den inte börjar spåra spontant så fortsätter du bara efter den gröna linjen fram till slutet. Troligtvis kommer den vara mer intresserad nästa gång :).

spr.png

Min går både person- och viltspår.

Han tycker att det är jätteroligt med båda, och när tiden är knapp och han ändå behöver jobba så kan jag eller husse gå iväg ett par hundra meter och gömmer oss. Sedan går den andra ut med hunden som får spåra upp den som gömt sig.

Mycket populärt och snabbt arrangerat. Ett grisöra i slutet av spåret är också poppis.

Senast ändrad:

Det man ska tänka på när man går "snabblagda" spår, är att hunden inte jobbar så mycket med nosen i backen, utan den går även på vittringen i luften.

Så om man vill ha en hund som går med nosen i backen, så får man inte göra som du så ofta! För då lär den sig att jobba med nosen i luften.
Men jag kan också ibland göra som dig, jag skickar ut sambon i skogen och så får hunden spåra rätt på honom, han tycker det är skitkul, ja hunden alltså, sambon kan väl gnälla lite ibland när jag skickar ut honom bland grenar, ris, och stubbar...:D

Men normalt så låter jag mina spår ligga en timme, för jag vill ha nosen i backen.

Har just nu en utslagen hund, som gått ett längre spår i regnet...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Nota
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 920
Senast: Tofs
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 084
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka